Wij hebben zelf laatst een nieuwe matras gekocht (op een bestaande boxspring) en heb daarvoor informatie gezocht. Het is lastig objectieve, onafhankelijke informatie te vinden.
Ik vond uiteindelijk een artikel en matrassentest van de Consumemtenbond, waar ik veel aan heb gehad.
Wanneer je lid bent kun je inloggen op de site en de informatie nalezen. En anders heb je misschien een kennis of familielid waarbij je even op de site kunt inloggen.
De consumentenbond zegt op de site oa:
"Welke matras gaat het langst mee en welke matras ventileert het beste? Wij testten meer dan 40 matrassen van o.a. Ikea, Auping, Pullman, Tempur, Beter Bed, M-Line en Leen Bakker. Verder constateerden wij dat de verschillen in prijs groot zijn maar de kwaliteit weinig uiteen loopt! Duurder blijkt niet altijd beter."
"Veel gezien in beddenwinkels: een matras van 5 tot 10 centimeter dik bovenop het gewone matras. Oftewel een topmatras of dekmatras. De noodzaak is niet echt duidelijk.
Er zitten best voordelen aan een topmatras. Hij kan als een extra comfortlaag dienen. Maar als het topmatras dezelfde soort vulling heeft als het gewone matras, is het toegevoegde effect nihil. Een ander voordeel: een topmatras is een stuk lichter dan een gewoon matras en daarmee handiger te keren. Bovendien gaat een gewoon matras langer mee als er een topmatras op ligt. Een topmatras is meestal goedkoper om te vervangen.
Is een topmatras daarmee noodzakelijk? Nee. In het ergste geval kan het de werking van een goed matras verminderen. En je maakt een slecht matras niet goed door er een topmatras op te leggen. Sommige experts noemen een topmatras zelfs een marketingstunt van beddenfabrikanten: een manier om de comfortabele toplaag van een matras en de ondersteunende onderlaag als twee aparte producten te verkopen.
En soms is het ook een dure oplossing. Voor de prijs van een dure topmatras kun je een prima gewoon matras kopen."
"De matrassen uit de test zijn geschikt voor verschillende soorten slapers. Als je geen specifieke wensen hebt voor een matras (je hebt bijvoorbeeld geen last van je rug of je transpireert niet overmatig) kun je alle soorten matrassen kiezen, ook de voordeligste. Het gaat er dan maar net om welke soort matras je het lekkerst vindt liggen."
Vervolgens wordt per soort matras de voor- en nadelen besproken. Elk soort heeft z'n plussen en minnen.
"Een matras onderhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Een goed matras heeft een levensduur tussen de 8 en 10 jaar. Met goed matras onderhoud kunt u die levensduur verlengen."
En niet onbelangrijk, je kussen:
"Er zijn verschillende vullingen voor hoofdkussens op de markt. Voor wie welke kussenvulling geschikt is, hangt af van onder andere persoonlijke voorkeur en eigenschappen, zoals de mate van transpiratie en dergelijke. Iedere kussenvulling heeft voor- en nadelen."
En
"Hoe harder het matras, des te hoger/dikker het kussen moet zijn voor goede ondersteuning van het hoofd. Een rugslaper heeft een hoger kussen nodig dan een zijslaper. Buikslapers hebben een dun kussen nodig, voor een goede ademhaling."
Uiteindelijk hebben we trouwens na proefliggen bij enkele winkels een heerlijk 'huismerk' matras gekocht ter vervanging van mijn Eastborn matras + topper (geen topper meer). De boxspring (ook Eastborn) blijft staan, die kan na 10 jaar gebruik nog wel 10 jaar mee.
Hij is trouwens altijd goed bevallen maar we willen graag een iets zachter matras en de topper is niet mooi meer. Dus beide na 10 jaar vervangen

En beide een nieuw hoofdkussen - ik als buikslaper een redelijk plat exemplaar, mijn vrouw een dikkere met een soort 'rol' onder haar nek (ze slaapt op haar zij).
Ga vooral ook zelf uitgebreid proefliggen. En zorg dat je uitgerust bent wanneer je de winkel bezoekt, want wanneer je moe bent ligt elk matras lekker

Succes!