abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128085848
Hier een verzameling van mijn foto's genomen met mijn Samsung Galaxy S2 telefoon.
Mijn eerste attempts en opmerkingen welkom. Ik gebruik instagram om wat overlay effectjes te gebruiken en daarin steeds het mees bijpassende te vinden voor die foto of wat mij t meest aanspreekt. En probeer wel enig diversiteit in te vinden zodat niet alle foto's hetzelfde eruit zien.

Ik bemerk wel dat het soms wat onnatuurlijk is, alhoewel dat niet altijd ongewenst is, soms is het effect alleen belangrijk, hoe dan ook bereikt.

Heb ook Phoshop CS 3 Ge-installeerd en een vriend gaat me wat kneepjes bijbrengen.

Aviary heb ik op mijn telefoon staan, zou ook een pc versie van zijn, maar mijn windows store 8 op windows 8 can't connect with the internet dus geen idee.. als iemand een exe installatie zou hebben toevallig graag!

http://web.stagram.com/n/incension/

Maar de hoofdreden meer voor dit topic is, de discussie voor camera's die ik wellicht wil aanschaffen. Heb niet zon' groot budget, en wil eigenlijk niet meer dan bijv 250 euro 2de hands of nieuw besteden. Of moet ik daar toch meer voor uittrekken. En hoeveel verschil in kwaliteit kan ik bemerken tussen. Heb geen idee waar ik op moet letten, want volgens mij is het letten op megapixels alleen net zo noob als de megabytes in videokaarten vermoed ik? Bijv megapixel van Samsung galaxy S2 is niet veel hoger/lager dan camera's als ik zo op internet kijk.

Mijn voorkeur in fotografie gaat uit naar: Natuur in de zin van bomen, groen, bloemen en bos, misschien enige architechtuur maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit, zo min mogelijk "onnatuurlijks" los genomen. Ook heb ik voorkeur naar mensen fotografie .

Ik ben echt volkomen nieuw! En ben niet bekend met allerlei functies, Bijvoorbeeld op mijn Samsung galaxy S2 staat Exposure value wanneer hier gebruik van maken? White Balance. ISO. Outdoor visibility, Auto Contrast.
Ik speel hier dan mee, en merk dat je heel andere foto's krijgt, maar de vraag hoe het enigzins "juist" te gebruiken geen idee..
pi_128085874
Het is misschien handiger als je wat foto's hier post zodat mensen die direct kunnen zien en er makkelijker op kunnen reageren dan wanneer ze eerst naar 'n andere site moeten waar ze staan.
Ja doei.
pi_128085937
Okee.. ja hoe doe ik dat! hihi

[ Bericht 66% gewijzigd door chrisssj2 op 21-06-2013 16:56:56 ]
pi_128115895
Er reageren maar weinig mensen, dus hier mijn 5 cents.

Om te beginnen, als je foto's post, ben dan klaar om kritiek te krijgen. Als ik naar bovenstaande foto's kijk dan zie ik standaard plaatjes, met zo nu en dan iets waarbij de compositie 'aardig' is. De standaard app-fotobewerking die je toepast (instagram-achtige rotzooi) vind ik verschrikkelijk, maar het toont in ieder geval aan dat je wat dingen wil proberen. Maar ga in godsnaam echt fotoshop leren als je iets leuks wilt maken. Photoshop voor dummies is een mooi beginnersboek.

Over je camera vraag. Staar je niet blind op megapixels. Compleet irrelevant als je begint met fotograferen. Een foto van een 5 megapixel spiegelreflex vergroot beter uit en geeft meer kwaliteit en bewerkingsmogelijkheden dan een 12 of 15 megapixel cameratelefoon of compactcamera.

Mijn tip: ga voor een tweedehands spiegelreflex of systeemcamera zonder spiegels. Denk Panasonic G3 of Canon 450D/400D. En, wat nog veel belangrijker is, schrijf je in voor een cursus. Een goede cursus, geen buurthuisgeblaat. En als je toch al veel op fora zit, ga op het DPreview-forum rondkijken, daar leer je heel veel.

Ohja, en als je vragen hebt, gewoon blijven stellen. Sommige mensen zullen je willen helpen, andere willen vooral laten weten hoe goed ze zelf wel niet zijn. De eerste moet je koesteren, de tweede hard negeren.

[ Bericht 8% gewijzigd door Knalerwtje op 22-06-2013 13:46:21 ]
pi_128118500
Dankje! Dat is een reactie waar ik iets aan heb. Ja dat verwachte ik al dat sommige mensen dat niet "hun" ding is, zelf vind ik het ook wat "too much" aan het worden en beter fotos gewoon laat of photoshop pak, anders zien al mijn foto's zo hetzelfde eruit.

Maar alniet soms vind ik het echt mooi en dat is wat telt! Verschillende mensen verschillende smaken.

Ja ik probeer gewoon wat! en foto's hoeven niet perse realistisch te zijn, maar ook weer niet altijd te overduidelijk nep. Meer om het effect wat je krijgt als je naar de foto's krijgt, je eerste reactie zonder voornemens.

Oke je zoiets dacht ik dus al! Heb wat meer gelezen over camera's en krijg dingen zoals body, fliters, spiegel dit dat te horen daar raak ik dus best in de war van wat ik nou nodig heb, want dat zegt me allemaal niks. Misschien het best een 2de hands camera te kopen? En als ik een cursus doe moet ik eerst een camera kopen... maar 1 zonder verstand kopen?? zie net ook allerlei lensen met groottes ofzo geen idee wat het verschil daarmee is, maar blijkbaar veel want verschil zat tussen 50- 600 euro voor een lens? the fuck.

Ja een cursus is geen gek idee.. je zegt geen buurthuis etc. waar moet ik dan aan denken??

Dat zal ik doen, ik ben open voor kritiek met enige sub/objectiveit, niet iedereen wilt de zelfde kant op met foto's maar zit toch wel enige lijn in kwaliteit en huis tuin en keuken fotos zoals dit.

Dankje voor je reactie.
pi_128127837
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 15:15 schreef chrisssj2 het volgende:
Dankje! Dat is een reactie waar ik iets aan heb. Ja dat verwachte ik al dat sommige mensen dat niet "hun" ding is, zelf vind ik het ook wat "too much" aan het worden en beter fotos gewoon laat of photoshop pak, anders zien al mijn foto's zo hetzelfde eruit.

Echt goede foto's hebben nauwelijks bewerking nodig. Die Instagram-achtige filtertjes zijn zo vreselijk slecht dat niemand met enig verstand van fotografie je serieus neemt als je die gebruikt.

quote:
Maar alniet soms vind ik het echt mooi en dat is wat telt! Verschillende mensen verschillende smaken.

Ja ik probeer gewoon wat! en foto's hoeven niet perse realistisch te zijn, maar ook weer niet altijd te overduidelijk nep. Meer om het effect wat je krijgt als je naar de foto's krijgt, je eerste reactie zonder voornemens.
Probeer eerst eens om scherpe foto's te maken met een goede compositie. Nabewerking en 'je eigen look' creëeren komt daarna wel.

quote:
Oke je zoiets dacht ik dus al! Heb wat meer gelezen over camera's en krijg dingen zoals body, fliters, spiegel dit dat te horen daar raak ik dus best in de war van wat ik nou nodig heb, want dat zegt me allemaal niks. Misschien het best een 2de hands camera te kopen? En als ik een cursus doe moet ik eerst een camera kopen... maar 1 zonder verstand kopen?? zie net ook allerlei lensen met groottes ofzo geen idee wat het verschil daarmee is, maar blijkbaar veel want verschil zat tussen 50- 600 euro voor een lens? the fuck.

Lenzen zijn zo duur als je ze wilt hebben. Begin gewoon met een standaard 18-55 zoombereik. Zodra je je aan de beperkingen van die lens begint te ergeren en geen manieren meer kunt leren om daar omheen te werken, dan ben je goed genoeg om de volgende stap te zetten en meer uit te geven aan een volgende lens.

quote:
Ja een cursus is geen gek idee.. je zegt geen buurthuis etc. waar moet ik dan aan denken??
Ik ben zelf begonnen met de beginnersopleiding op de Fotovakschool in Boxtel (zit ook op andere plaatsen). Leer over compositie en de werking van scherptediepte. En vooral, leer foto's te maken die scherp zijn op de plek waar je ze scherp wilt hebben. Dat lijkt allemaal heel makkelijk, maar dat is het zeker niet.

quote:
Dat zal ik doen, ik ben open voor kritiek met enige sub/objectiveit, niet iedereen wilt de zelfde kant op met foto's maar zit toch wel enige lijn in kwaliteit en huis tuin en keuken fotos zoals dit.

Dankje voor je reactie.
Precies. Op het moment dat fotografie kunst wordt, dan wordt het subjectief. Maar over het algemeen kun je redelijk objectief bepalen of een foto goed of slecht is, ook al is het dan ook afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ik kan persoonlijk gruwelijk genieten van een macro-opname van een bijenoog, terwijl iemand anders daar geen klap aan vindt en weer dol is op een model met een paars jurkje aan.
pi_128129516
http://tweakers.net/price(...)55-dc-iii-zwart.html
http://tweakers.net/price(...)5mm-is-ii-zwart.html

Zoiets zou dat voldoen? wat is het verschil tussen die 2?

Mmm ja dan heb je het over gewoon goede foto's maken. Dat wil ik ook, maar daarnaast wil ik ook bewerken.Dat is leuk en een uiting van creativiteit om gekke, waanzinnige simpele of juist moeilijke dingen te verzinnen.

Maar wat je zegt misschien bij het begin beginnen, goede compositie, dit houd in hoek vanwaar foto genomen en word en verhouding tot wat je wilt fotograferen en wat uiteindelijk op foto komt ofzo?

Dat lijkt me ook nogal een kunst, weten wanneer je welke technische functie moet gebruiken op je camera om gewenst resultaat te krijgen in verschillend weer. Ik weet niet of ze hier in de buurt zoiets hebben alkmaar maar hou me ogen open. Ook ken ik een semi-professionele fotograaf die evt een dag cusus zou kunnen doen maarja of dat verstandig is.

Jaa zoiets wat je zegt idd, alleen dunne lijn daarin, hoef er geen geld mee te verdinen(alhoewel je weet niet hoe het gaat) maargoed snap wat je bedoeld. Ieder ziet graag soms wat anders net als met alles.
pi_128433300
Bump
  dinsdag 16 juli 2013 @ 23:03:51 #9
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_129026760
Allereerst, sorry voor de bump, maar je hebt nog niet zoveel reacties gehad, dus kan er wel een reactie bij.

Ik moet zeggen dat sommige instagrameffecten mij juist wel aanspreken. Felle surrealistische kleurtjes, me gusta. Bijvoorbeeld deze: http://www.imagebam.com/image/f8d898261471373

Als je verder wil gaan met dat soort effecten is het misschien leuk om aan lomografie te doen. Dan kun je lekker in het rond schieten zonder teveel na te denken over de techniek. Het gaat immers toch om de sfeer. :)

Je hoeft trouwens niet op de megapixels te letten. Zoals Knalerwtje al zegt, je kan meer bereiken met een spiegelreflex van 5mp dan met een compact of telefoon van 12mp.

Om even over te gaan op kritiek over je foto's. De meeste nabewerkingen vind ik grauwig. De kleuren van de natuur komen niet mooi tot zijn recht. Daarnaast zijn de meeste foto's van jouw ooghoogte gemaakt. Het is misschien leuk om te experimenteren met hoogtes, dat je bijvoorbeeld een bloem van de zijkant neemt, in plaats van bovenaf.

Nu ik toch aan het ouwehoeren ben over composities, in mijn ogen is een compositie belangrijker dan de technische kwaliteit van een foto. Een goed gelukte compositie gemaakt met een compact camera of telefoon vind ik mooier dan een technisch gelukte foto met een spiegelreflex. Natuurlijk zou het leuk zijn als beide eigenschappen voorkomen in een foto gemaakt met een spiegelreflex, maar je kan niet alles tegelijk. En ik denk dat meerdere mensen dat met me eens zijn.

Kortom: Met een compact camera kan je ook hele mooie foto's maken. :)

Als je toch aan een spiegelreflex wil beginnen, dan zou je een instapmodel kunnen kopen met een standaardlens. Een cursus is ook wel aan te raden als je snel aan de gang wil gaan.
Als je meer zelf wil experimenteren, maar toch iets achter de hand wil hebben, kan ik je deze site aanraden: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ (En uiteraard de andere artikelen ook).
Kaleidoscopiklimax
pi_129036623
Tja, wat kan ik nog toevoegen wat al niet gezegd is door anderen? Ik denk voorlopig niets.

Wel dat ik het jammer vind dat je niet eerst gewoon begonnen bent met een compact camera om te leren fotograferen. Ik bedoel daarmee lichtval,poses, hoe valt of staat iets voor je lens en al wat niet meer.

Bij een spiegelreflex doet de camera gezien zijn mogelijkheden toch meer voor je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')