abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128083962
Hallo,

Onze cv-ketel (Bosch 25 vrc) levert te weinig warmwater (bij 40C)

Ik heb al heel wat tijd gestoken in internet research en verschillende adviezen in gewonnen, maar zou graag jullie gedachten willen lezen.

Even wat achtergrond:

Wij wonen in een oud huis op verdieping 2 en 3 in een gebied waar de waterdruk al laag (2.1 bar) wordt aangeboden door het waterbedrijf vanwege nap verschillen. Onze watermeter begint vanaf de straat op verdieping 1 (voordeur en trapopgang naar onze eerste verdieping en 2-de vanaf de straat) Direct achter de watermeter is een UPA 15-90 geplaatst voor duidelijke redenen. Immers 2.1 bar op grondniveau, is 1 bar op onze 2de verdieping waar de ketel hangt en de badkamer is.
Met deze upa is er voldoende druk om de ketel op 2 bar te krijgen.

Koudwater aanvoer naar de cv-ketel is 15mm en van de ketel naar de badkamer ook 15mm voor zowel warm als koud.
De CW3 zou 10 liter bij 40C moeten leveren maar hij haalt maar 7. De opbrengst van koud water in de badkamer is met 10 liter/minuut ook aan de magere kant. De ketel is 6 jaar jong, regelmatig onderhouden en functioneert verder prima.

Dus: Ketel doet het goed, aanvoer is met 15mm goed, doorvoer naar badkamer is met 15mm ook goed, alleen de opbrengst aan L/min is te laag.

Komt dat misschien doordat de koud water aanvoerdruk bij de ketel toch nog te laag is om de ketel volgens specificatie's te laten functioneren?

Wij denken erover onze badkamer te renoveren. Daarbij willen we de straal uit onze douche krachtiger en meer. Niet door naar 12mm leidingen te gaan, maar door meer L/min. Voordat we besluiten een CW5 te plaatsen, wil ik eerst weten of het de druk is die onvoldoende is anders haal ik ook het rendement uit een nieuwe dure ketel niet.

Is het zinvol om nog een UPA 15-90 te plaatsen, maar dan net voor de ketel. Deze geeft in principe max 1 bar meer druk. Ik weet dat als ik hem vlak onder de meter plaats, hij alleen de warmwaterdruk zal verhogen en niet de koudwaterdruk, maar dat is volgens mij dan ook de bedoeling. Die 10 L/min koud in de badkamer is prima voor de wastafels en de kranen.

Zou ik zo wel aan die 10 L/min bij 40C komen?

Een tweede optie is een cw5 te plaatsen zonder drukverhoging want 70% van een cw5 is vele malen beter dan 70% van een cw3.

Installateurs die ik gesproken heb, hebben niet allemaal dezelfde mening en zijn ook commercieel.

Graag jullie mening.

Mvg Marc
pi_128086218
Ik denk in jouw geval dat niet de druk maar het debiet het probleem is. Als de druk een beetje laag is aan het einde, is dat nog wel eens op te lossen door grotere leidingen te gebruiken. Deze geven naast dat ze ruimer zijn, vooral minder weerstand en daardoor minder drukverlies. Een hydrofoor kan niks doen tegen te zware belemmeringen verderop in het circuit. Als je in dit systeem een CW5 toestel zou hangen zou deze geen 70% halen, maar misschien slechts 30% of zo en dan uitkomen op hetzelfde als een CW3 nu doet. Beste oplossing is dus zo dicht mogelijk bij de straat met dikke leidingen werken.
pi_128086677
Dank voor je reactie Coolmint. Dat zou zomaar een enorme ingreep worden. Naastdat het een oud huis is, zijn er geen tekeningen voorhanden waar de leiding loopt van de meter ver der het huis in en waar hij vertakt naar keuken en toilet beneden, en ketel en badmaker boven. Daarnaast blijft het een gegeven dat de gemeente niet meer aanlevert op de begane grond dan 2.1 bar.
Bij mijn meter aangekomen is dat reeds 1.6-1.7 bar.
Als het me al zou lukken om 22mm naar boven te brengen is de aangeleverde druk te weinig dus volgens mij rest mij niets anders dan drukverhoging toepassen.
pi_128086775
Even voor de duidelijkheid, direct na de meter hangt een UPA 15-90 in het systeem die de druk goed verhoogd naar boven.
Zou een tweede UPA vlak onder de ketel niet nog een extra bar kunnen geven en de oplossing kunnen zijn?
pi_128087110
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:54 schreef Coolmint het volgende:
Ik denk in jouw geval dat niet de druk maar het debiet het probleem is. Als de druk een beetje laag is aan het einde, is dat nog wel eens op te lossen door grotere leidingen te gebruiken. Deze geven naast dat ze ruimer zijn, vooral minder weerstand en daardoor minder drukverlies. Een hydrofoor kan niks doen tegen te zware belemmeringen verderop in het circuit. Als je in dit systeem een CW5 toestel zou hangen zou deze geen 70% halen, maar misschien slechts 30% of zo en dan uitkomen op hetzelfde als een CW3 nu doet. Beste oplossing is dus zo dicht mogelijk bij de straat met dikke leidingen werken.
Wat een onzin.
Gezien de hoogte van het huis, zou 15 mm normaal gesproken ruim voldoende moeten zijn.
Door de lagere leveringsdruk is er tevens een lager debiet.

Een hydrofoor zou in dit geval uitstekend helpen.

Een tweede upa 15-90 plaatsen zal echter eerder tegenwerken dan meewerken.

Met een normale hydrofoor kan hij zijn druk gewoon op de gewenste drie bar krijgen en zodoende een groot deel van zijn probleem opheffen.

Een hogere cw waarde zal de rest doen.
pi_128087549
Klipper, dank voor je reactie.
Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen en dat maakt het best lastig. Voordat ik een CW5 laat plaatsen, wil ik er toch wel zeker van zijn dat dat resultaat geeft. Resultaat in de zin dat er een fatsoenlijke straal uit mijn douche komt en het bad redelijk vlot wordt gevuld.

Waarom denk je dat een tweede upa zou tegenwerken?

Ik heb ook eens nagedacht over een hydrofoor. Die dan te plaatsen vlak na de meter. Alleen heb ik een vraag: mocht er ergens in mijn systeem nog een deel leiding lood zijn, ergens waar ik dat niet zie en weet, kan dat deel dan ook die extra druk aan?
pi_128088004
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:18 schreef klipper het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Gezien de hoogte van het huis, zou 15 mm normaal gesproken ruim voldoende moeten zijn.
Door de lagere leveringsdruk is er tevens een lager debiet.

Een hydrofoor zou in dit geval uitstekend helpen.

Een tweede upa 15-90 plaatsen zal echter eerder tegenwerken dan meewerken.

Met een normale hydrofoor kan hij zijn druk gewoon op de gewenste drie bar krijgen en zodoende een groot deel van zijn probleem opheffen.

Een hogere cw waarde zal de rest doen.
Als er nu al een pomp zit en uit de koudwaterleiding komt desondanks maar 10 L/min. dan vraag ik me af of er niet toch iets met de leidingen aan de hand is. Je huidige pomp zou dit echt wel aan moeten kunnen. Dus in dat opzicht zou ik het geen onzin willen noemen.
pi_128088384
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:44 schreef Coolmint het volgende:

[..]
Als er nu al een pomp zit en uit de koudwaterleiding komt desondanks maar 10 L/min. dan vraag ik me af of er niet toch iets met de leidingen aan de hand is. Je huidige pomp zou dit echt wel aan moeten kunnen. Dus in dat opzicht zou ik het geen onzin willen noemen.
De upa 15-90 verhoogt de druk statische druk maximaal met 0,75 bar, wel goed de op lezen.
Dit soort pompjes zijn wel leuk, maar praktisch is anders.
Zodra het water begint te stromen is dit pompje gewoon niet geschikt om de druk continue met 0,75 bar te verhogen.

Specificaties van de pomp:
Wat druk betreft is dit niet echt super.
Verhogen van de inlaatdruk tussen 0,5 en 0,75 bar

RVS omsloten rotor
RVS rotor en lagerbus
Pomp kan op ”auto” en ”off” worden gezet

1,4 m3/uur is weliswaar in de meeste gevallen genoeg, maar dit is maximaal, de gemiddelde watermeter kan al het viervoudige aan.
Flow tot max. 1,4 m3/uur
Zoet water
De UPA 15-90 i geschikt voor het verpompen van
Drinkwater zonder chemische toevoegingen
Gechloreerd water
pi_128088691
Wat drukverhoging voor woonhuizen betreft, lees dit eens door:
http://cbs.grundfos.com/e(...)2008_WS_APPROVED.pdf

Kijk dan ook eens naar de verschilende opvoerhoogten en wat erover blijft.
Dan zal je gelijk zien dat er van de upa weinig overblijft.
pi_128088935
Als je kijkt naar de druk die binnenkomt en de afstand die het water moet afleggen, welke druk moet een hydrofoor dan minimaal leveren om de druk boven bij de ketel en badkamer op 3 bar te krijgen, als ik de huidige upa er tussen uit haal?
pi_128094531
Diagram van de 15-90 geeft aan dat deze 15 liter per minuut oftewel 0.25 liter per seconde ( cw5 ) 6 meter omhoog krijgt. Dat zijn toch wel twee verdiepingen. Maar de fabrikant zal vast zeggen dat dit via leidingen moet die van voldoende diameter zijn en niet al te grote lengte. Het testdiagram zal gemaakt zijn bij een verticale leiding en verder vrije uitstroming?

Als het in jouw geval via 30 meter leiding van 15mm moet met de nodige bochten en/of knietjes en van behoorlijke leeftijd (hoe schoon en glad is die nog van binnen?) raak je daar dus al veel druk kwijt. Brute krachtoplossing is dus een echte hydrofoor of een iets kleinere met een wat efficiënter leidingsysteem. Dat laatste is geen optie schrijf je, dus zul je een hydrofoor met een opbrengst van minimaal 20 liter per minuut op ca. 15 meter moeten kiezen. Dan heb je nog redelijk reserve als er tegelijk met het douchen iemand de wc doortrekt.

Oh ja: het is toch wel zo dat ondanks de lage druk het waterleidingbedrijf voldoende waterkant leveren hè? ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')