quote:In België is creationisme niet echt populair, dit ten opzichte van bv Nederland. Ik heb dit portretje ontvangen van een kennis uit België. Zijn zulke mensen eigenlijk een gevaar of is het gewoon vrije meningsuiting? Wat denken jullie?
http://www.supo.be/artikel/6776/Creationisme_als_levensvisie
ATON,quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:22 schreef ATON het volgende:
Omdat je enkele maanden geleden wel degelijk je positief uitliet over Yeshua, vandaar.
Als je ondertussen van idee bent verandert kan ik natuurlijk niet weten als je me ontwijkende antwoorden geeft. Dit is een misverstand wat jij gekweekt hebt. Je hebt trouwens tot nu toe nog steeds geen omschrijving gegeven wat jij onder messias verstaat. Ontgaan ?
Omdat je beweerd dat alleen Chassidische joden nog in een Messias geloven en dat is niet correct namelijk.quote:
Mag dat niet? Ik laat me ook possitief uit over Boedha en Mohammed, maar ben ik dan een Moslim???quote:Omdat je enkele maanden geleden wel degelijk je positief uitliet over Yeshua, vandaar.
Wat Ik??? Of jij hebt gewoon niet goed gelezen. Want je zeurt al sinds die besnijdenis topic over dat ik een Messiaanse jood benquote:Als je ondertussen van idee bent verandert kan ik natuurlijk niet weten als je me ontwijkende antwoorden geeft. Dit is een misverstand wat jij gekweekt hebt.
Zoals je weet zijn veel verschillende visies over de Messias binnen het jodendom. Mijn persoonlijke kijk op de Messias?quote:Je hebt trouwens tot nu toe nog steeds geen omschrijving gegeven wat jij onder messias verstaat. Ontgaan ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Skillsy op 18-06-2013 19:52:12 ]
Hetgeen weer onvermijdelijk leidt tot de befaamde quote van PZMyers:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:32 schreef highender het volgende:
[..]Exact, als 'de kroon op de schepping' leven bevalt hen uiteraard erg goed, cognitieve dissonantie is hier cruciaal.
quote:Look at the bible as a pastiche, a collection of mutually and often internally inconsistent fragments slapped together for crude reasons of politics and art and priestly self-promotion and sometimes beauty and a lot of chest-thumping tribalism, and through that lens, it makes a lot of sense. It does tell us something important - about us, not some fantastic mythological being.
It tells us that we are fractious, arrogant, scrappy people who sometimes accomplish great things and more often cause grief and pain to one another. We want to be special in a universe that is uncaring and cold, and in which the nature of our existence is a transient flicker, so we invent these strange stories of grand beginnings, like every orphan dreaming that they are the children of kings who will one day ride up on a white horse and take them away to a beautiful palace and a rich and healthy family that will love them forever.
We are not princes of the earth, we are the descendants of worms, and any nobility must be earned.
'Liever goddelijke orde dan willekeur Darwin'quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:25 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
Ik snap het wel, ik denk dat het voor veel gelovigen niet te verhapstukken is als zo'n fundamenteel onderdeel van hun geloof onderuit gehaald wordt. Het is natuurlijk waar het hele geloof op gebaseerd is, als de mens niet gemaakt is door god dan heeft het geloof geen functie meer, want dan klopt de rest ook niet.
quote:AMSTERDAM - Ondanks overtuigend wetenschappelijk bewijs, wijzen nog altijd veel mensen de evolutietheorie van Charles Darwin af.
Dat stellen psychologen van de Universiteit van Amsterdam (UvA), die hebben ontdekt dat dit deels komt doordat de theorie van Darwin een grote rol toekent aan willekeur. Dat meldde de UvA vrijdag.
Vooral mensen die het gevoel hebben weinig controle te hebben over hun leven, hebben vaak een sterke behoefte aan orde en regelmaat. Zij geven dan ook vaker de voorkeur aan het Bijbelse scheppingsverhaal. Mensen die wel controle ervaren, geven vaker de voorkeur aan Darwin.
Ben het hier niet helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
'Liever goddelijke orde dan willekeur Darwin'
[..]
An sich is het idd logisch dat mensen evolutie afwijzen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:01 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
Ben het hier niet helemaal mee eens.
Evolutie is niet willekeurig, lees eens 'The Selfish Gene' van Richard Dawkins.
Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Ach ja. Cognitieve dissonantie gecombineerd met magisch denken.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:01 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
De verklaring van god, daar hebben mensen invloed op, want ze kunnen bijvoorbeeld een goed leven leiden, bidden etc.
De verklaring van de evolutietheorie daar hebben ze geen invloed op dus kiezen veel mensen de verklaring die ze meer geruststelt ongeacht of dit een logische verklaring is.
willkeurig is idd echt een domme benaming voor de evolutietheorie. Er zitten juist een aantal zeer fundamentele wetten achter. Die in al hun simpelheid een gigantische verklarend vermogen hebben.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:01 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
De verklaring van god, daar hebben mensen invloed op, want ze kunnen bijvoorbeeld een goed leven leiden, bidden etc.
De verklaring van de evolutietheorie daar hebben ze geen invloed op dus kiezen veel mensen de verklaring die ze meer geruststelt ongeacht of dit een logische verklaring is.
Ik denk dat sommige mensen gewoon dingen door elkaar heen halen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:28 schreef tanguay het volgende:
[..]
willkeurig is idd echt een domme benaming voor de evolutietheorie. Er zitten juist een aantal zeer fundamentele wetten achter. Die in al hun simpelheid een gigantische verklarend vermogen hebben.
wat voor andere religeuze verklaringen zijn er dan, naast eveolutie/ big bang en creationisme?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:05 schreef Grouch het volgende:
[..]
An sich is het idd logisch dat mensen evolutie afwijzen.
Maar dat verklaart nog niet waarom men massaal vergeet dat er naast het christendom nog meer religies zijn, met andere verhalen. Gebrek aan kennis kan... maar vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van Zeus, Thor etc. - al was het maar dankzij Disney en Marvel films.
En toch is het altijd "als evolutie fout is moet creationisme goed zijn" - en niet "als evolutie fout is moet een van de 10.000 religieuze verklaringen juist zijn".
Evolutie en de oerknal zijn geen religieuze verklaringen, maar wetenschappelijke feiten.quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat voor andere religeuze verklaringen zijn er dan, naast eveolutie/ big bang en creationisme?
Het oudnoordse scheppingsverhaal bijvoorbeeld (zou ik toch niet onder doorsnee creationisme willen plaatsen). Overigens hebben evolutie en big bang niets met religie te maken, zoals Jigzoz terecht opmerkte.quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat voor andere religeuze verklaringen zijn er dan, naast eveolutie/ big bang en creationisme?
Klopt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:04 schreef ems. het volgende:
Maar scheppingsverhalen komen per definitie neer op creationisme, lijkt me.
Ohnee, er bestaan ook tig scheppingsverhalen waarbij de aarde of de mensheid maar een bijproduktje is van een god die niest. Of dat de aarde zichzelf maakte. Of ontstond uit de botten van een reus. Of dat aliens ons hier dumpten. Of.... ach, lees ze eensquote:Op woensdag 19 juni 2013 18:04 schreef ems. het volgende:
Maar scheppingsverhalen komen per definitie neer op creationisme, lijkt me.
Vergeet de moslims niet, die zijn minstens net zo erg, waarschijnlijk erger, want hun hele cultuur is nog veel meer doordrenkt van het antieke denken dan die van die christelijke crea's.quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:57 schreef Grouch het volgende:
en in de praktijk wordt de term eigenlijk uitsluitend gebruikt voor het christelijke scheppingsverhaal.
Miljoenen jaren oude organische resten?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we dat dan eens onder de loep nemen. Waar komt aardolie vandaan? Miljoenen jaren oude organische resten. Waar of niet waar?
Hoe is de Atlantische Oceaan ontstaan? Miljoenen jaren platentektoniek. Waar of niet waar?
Wanneer leefden de dinosauriërs? Miljoenen jaren geleden. Waar of niet waar?
Of de Barringerkrater. Die ontstond zo'n 50.000 jaar geleden. Waar of niet waar?
Of op iets grotere schaal. Ken je Hubble Extreme Deep Field? Daar zie je sterrenstelsels van 13,2 miljard jaar geleden. Waar of niet waar?
En die zaken zouden dan allemaal niet kloppen? Waar baseer je dat op?
Ja, de wetenschap kan dat en heeft dat ook gedaan. Maar als je wetenschap wilt ontkennen, dan is dat wat mij betreft prima. Ik vind het alleen nogal onnozel. Zacht uitgedrukt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:55 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Miljoenen jaren oude organische resten?
Miljoenen jaren platentektoniek?
Dinosauriërs, Miljoenen jaren geleden?
Barringerkrater, 50.000 jaar geleden?
Hubble Extreme Deep Field, sterrenstelsels van 13,2 miljard jaar geleden?
Waar baseer je dat op?
Niemand kan werkelijk controleren of het klopt dat het zo oud is.
Dankjewel voor je plusjequote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:42 schreef Jigzoz het volgende:
Wat ik trouwens wel een plusje vind voor CynicusRomanticusRob is het feit dat hij (als ik het goed begrijp) wetenschap ondergeschikt acht aan zijn religie. De meeste gelovigen blijven om de brij heen draaien en proberen allerlei vage uitwegen te zoeken om wetenschap en religie in overeenstemming te kunnen brengen. Rob ontkent gewoon de essentie van de wetenschap. Ik vind dat eerlijk gezegd van een sterkere geloofsovertuiging getuigen. En hoe zeer dat ook tegen mijn eigen overtuiging in gaat: ik heb daar op de een of andere manier wel respect voor. Niet voor de opvatting zelf, want die vind ik belachelijk, maar wel voor de aanvaarding van de consequenties van die overtuiging.
Hierboven.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dankjewel voor je plusje
Maar wat is mijn religie volgens jou?
Waar ontken ik precies de essentie van de wetenschap?
Ik heb mijn twijfels bij de gegevens die als vanzelfsprekend worden aangenomen. Als het bewezen is, dan is het te controleren. Als ik het niet kan controleren, heb ik mijn twijfels. Als je dat al ontkenning van wetenschap noemt, dan lijkt wetenschap een beetje op een dictatuur waar de staat niet mag worden aangevallen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, de wetenschap kan dat en heeft dat ook gedaan. Maar als je wetenschap wilt ontkennen, dan is dat wat mij betreft prima. Ik vind het alleen nogal onnozel. Zacht uitgedrukt.
Nou, bel een universiteit op en vraag ze of je een keer langs mag komen. Dan kun je het controleren. Veel plezier!quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels bij de gegevens die als vanzelfsprekend worden aangenomen. Als het bewezen is, dan is het te controleren. Als ik het niet kan controleren, heb ik mijn twijfels. Als je dat al ontkenning van wetenschap noemt, dan lijkt wetenschap een beetje op een dictatuur waar de staat niet mag worden aangevallen.
Ik vind het alleen nogal onnozel, Zacht uitgedrukt, om geen twijfels te plaatsen bij het niet kunnen controleren van de wetenschap. Als het bewezen is, dan is dat bewijs ergens. Maar waar? Dateringstechnieken? Is dat het? Maar die hebben nog nooit werkelijk bewezen of iets van 10 miljoen jaar oud, ook daadwerkelijk 10 miljoen jaar oud is. Een mens kan namelijk niet terug in de tijd om te checken of de dateringstechnieken juist zijn, tevens is er nog geen mens die meer dan 10 miljoen jaar oud is om te bevestigen welke dateringstechniek juist is. Overigens zou niemand hem dan geloven dat hij meer dan 10 miljoen jaar oud zou zijn.
Dus nu jij weer!
Ik weet dat men het bewijs noemt dat men
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |