FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Sikorskyprijs mogelijk gewonnen: human-powered heli gebouwd
µmaandag 17 juni 2013 @ 20:33

Artikel: Human-Powered Helicopter Team May Have Won Sikorsky Prize
Khadgarmaandag 17 juni 2013 @ 20:44
Wow! Kippevel zowat. Wat onwijs tof! Gewoon 4 jaar klussen aan 1 project en dan zo dicht er tegenaan zitten... Super!
SpecialKmaandag 17 juni 2013 @ 20:50
Geweldig.
Nibb-itmaandag 17 juni 2013 @ 20:51
_O_
MaryMousemaandag 17 juni 2013 @ 20:55
Wow, krijg je wel goede arm- en beenspieren van.
Maar een praktische toepassing zie ik nog niet zo snel komen.
IMVHImaandag 17 juni 2013 @ 21:01
Het verbaasd me dat die prijs niet allang een keer gepakt is, ziet er zo simpel uit :')
Eyjafjallajoekullmaandag 17 juni 2013 @ 21:18
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 21:01 schreef IMVHI het volgende:
Het verbaasd me dat die prijs niet allang een keer gepakt is, ziet er zo simpel uit :')
Klopt, maar dat is het dus niet. Want je moet zo denken, je vliegt echt op je eigen kracht. Dat is ontzettend lastig. Elke gram telt en het zou best kunnen dat materialen pas nu zo sterk EN licht worden dat je deze constructie werkend kan krijgen.

Vliegen, dus niet zweven, op eigen kracht....is eigenlijk best bizar als je erover nadenkt.
µmaandag 17 juni 2013 @ 21:20
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 20:44 schreef Khadgar het volgende:
Wow! Kippevel zowat. Wat onwijs tof! Gewoon 4 jaar klussen aan 1 project en dan zo dicht er tegenaan zitten... Super!
Kippevel inderdaad. Erg vet _O_.
LXIVmaandag 17 juni 2013 @ 22:09
Waarom zetten ze er geen professionele wielrenner in? Die laatste 2 voet moeten toch gehaald kunnen werken.
Fidesmaandag 17 juni 2013 @ 22:18
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:09 schreef LXIV het volgende:
Waarom zetten ze er geen professionele wielrenner in? Die laatste 2 voet moeten toch gehaald kunnen werken.
De hoogte is niet het probleem, het probleem is dat het ding niet stil hangt.
Resistormaandag 17 juni 2013 @ 22:24
Dit is meer een ground effect hooverding dan een echte helikopter.

Jammer dat je de regels halverwege het spel niet aan mag passen, maar ik had de regel 'moet hoger komen dan de rotordiameter' er bij gezet. Doordat de rotors zo dicht bij de grond komen is het een stuk simpeler.
ludovicomaandag 17 juni 2013 @ 22:31
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:24 schreef Resistor het volgende:
Dit is meer een ground effect hooverding dan een echte helikopter.

Jammer dat je de regels halverwege het spel niet aan mag passen, maar ik had de regel 'moet hoger komen dan de rotordiameter' er bij gezet. Doordat de rotors zo dicht bij de grond komen is het een stuk simpeler.
Waarom dat dan eigenlijk?
Zou toch niet moeten uitmaken hoe hoog die rotorblader van de grond zitten? Het vangt lijkt mij niet opeens meer lucht op oid?

En een beetje wielrenner ziet gewoon dat die versnelling te klein is.... Als hij nou meer op vermogen zou kunnen trappen dan zou hij ook nog eens hoger komen.
Resistormaandag 17 juni 2013 @ 22:40
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom dat dan eigenlijk?
Zou toch niet moeten uitmaken hoe hoog die rotorblader van de grond zitten? Het vangt lijkt mij niet opeens meer lucht op oid?
Laat ik het hele stuk van
http://en.wikipedia.org/w(...)ple_of_ground_effect maar quoten:
quote:
Principle of ground effect

When an aircraft is flying at an altitude that is approximately at or below the same distance as the aircraft's wingspan or helicopter's rotor diameter, there is, depending on airfoil and aircraft design, an often noticeable ground effect. This is caused primarily by the ground interrupting the wingtip vortices and downwash behind the wing. When a wing is flown very close to the ground, wingtip vortices are unable to form effectively due to the obstruction of the ground. The result is lower induced drag, which increases the speed and lift of the aircraft.

A wing generates lift, in part, due to the difference in air pressure gradients between the upper and lower wing surfaces. During normal flight, the upper wing surface experiences reduced static air pressure and the lower surface comparatively higher static air pressure. These air pressure differences also accelerate the mass of air downwards. Flying close to a surface increases air pressure on the lower wing surface, known as the "ram" or "cushion" effect, and thereby improves the aircraft lift-to-drag ratio. As the wing gets lower, the ground effect becomes more pronounced. While in the ground effect, the wing will require a lower angle of attack to produce the same amount of lift. If the angle of attack and velocity remain constant, an increase in the lift coefficient will result, which accounts for the "floating" effect. Ground effect will also alter thrust versus velocity, in that reducing induced drag will require less thrust to maintain the same velocity.

Low winged aircraft are more affected by ground effect than high wing aircraft. Due to the change in up-wash, down-wash, and wingtip vortices there may be errors in the airspeed system while in ground effect due to changes in the local pressure at the static source.

Another important issue regarding ground effect is that the makeup of the surface directly affects the intensity; this is to say that a concrete or other smooth hard surface will produce more effect than water or broken ground.
Die rotors zijn in feite grote vleugels die zo dicht mogelijk bij de grond hun rondjes draaien.
Asphiasmaandag 17 juni 2013 @ 23:06
ik zou denken dat een zwaardere versnelling een hoop zou schelen.

vraag me ook af of het nou handig is om je handen ook te moeten gebruiken. zou het stevig vasthouden van een 'stuur' niet een stevigere positie geven zodat je harder kan trappen?

maarja, zij zijn er al 4 jaar mee bezig, misschien heb ik het mis ;)
SuperHarregarredinsdag 18 juni 2013 @ 02:02
Zwaardere versnelling zou zeker helpen als ik dit zie. Door die lichte versnelling beweegt de piloot z'n lichaam ook te veel waardoor je aan het einde die crash hebt.
BlaZdinsdag 18 juni 2013 @ 03:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 02:02 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zwaardere versnelling zou zeker helpen als ik dit zie. Door die lichte versnelling beweegt de piloot z'n lichaam ook te veel waardoor je aan het einde die crash hebt.
Dit dacht ik ook meteen toen ik het filmpje zag. En daar zijn ze dan 4 jaar mee bezig :{w
hexjedinsdag 18 juni 2013 @ 05:25
Ik las de TT en moest aan South Park denken en die gedachte werd verstrekt door het plaatje wat je ziet van de film.

mr-garrison-entity.jpg

Ben benieuwd hoe dit verder wordt ontwikkelt.
Silmarwenvrijdag 12 juli 2013 @ 08:47
Ze hebben hem.

http://geekologie.com/201(...)os%2C+and+Awesome%29
µvrijdag 12 juli 2013 @ 08:56
quote:
wilde het posten ja

_O_.
MicDisvrijdag 12 juli 2013 @ 10:23
Dit is een ander team of niet? Ziet er wel een stuk relaxter uit.