abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127907461
Hallo,

Mijn poes van 1,5 jaar heeft sinds gisteravond een lichte blessure. Tijdens het wild door de kamer rennen en het op de tafel springen is ze verkeerd terecht gekomen. Toen ze van de tafel afsprong hinkte ze namelijk. Als ze zat dan hield ze het pootje omhoog.
Je kon haar pootjes bewegen zonder dat ze pijn aan gaf, maar als je net achter de haar been duwde dan dan kreunde ze iets.

Gezien het niet zo ernstig leek hebben we ook vanmorgen pas de dierenarts gebeld en deze geeft aan dat het een kneuzing kan zijn of een spier / pees verrekt heeft.
Ze kan er na een nachtje (goed) slapen weer redelijk normaal op lopen. Nog een beetje stijfjes, maar alle vier de pootjes zet ze weer op de grond. Verder ook gewoon alert.
Als je op de plek duwt waar ze gisteren kreunde is dat nu nog incidentieel
Ook eet en drinkt ze normaal en ze kan kleine stukjes hard lopen en klimmen in de grote krabpaal en op de trap lukt haar ook. Welliswaar wat moeizamer dan anders, maar het lukt (en ze geeft geen pijn aan).
Met de dierenarts hebben we afgesproken dat we het een paar dagen aan kunnen zien daar hij niet denkt dat er iets gebroken is of ze ernstig letsel heeft. We moeten aan de bel trekken als ze in de loop van de komende dagen slechter gaat lopen.

Komt iemand bovenstaande bekend voor?
Hoe snel ging een spier verrekking / verstuiking van het kattenpootje over en wat heb je juist wel of niet gedaan?

[ Bericht 2% gewijzigd door hartloper op 17-06-2013 16:44:21 ]
  maandag 17 juni 2013 @ 16:49:13 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_127908121
Ik heb een keer met een van mijn Burmese katers zoiets gehad. Dit was een bikkelharde vechtersbaas (van rond de 3,5 kg), dus hij was niet snel onder de indruk van een verwonding, maar hij kwam een keer 's avonds op 3 poten door het kattenluik, met 1 voorpoot ingetrokken.

Ik heb hem toen even op de bank gelegd, gecontroleerd dat er niet een beschadiging aan een nagel of de voetzool was te zien, en ben toen voorzichtig aan dat pootje gaan knijpen en trekken, steeds wat harder, totdat hij na een minuutje zachtjes in mijn hand hapte, als teken dat hij er echt genoeg van had. Omdat hij het zo lang accepteerde, ik niets voelde bewegen, en hij niet plotseling scherp reageerde, ging ik er even van uit dat er geen breuk in het spel was, maar inderdaad iets van een kneuzing, verrekking of zo. Een dierenarts leek geen directe noodzaak.

Hij ging een tijdje later in zijn standaard slaapplekje, een hangmandje aan de radiator, liggen, helaas voor hem op die poot, en dat is de enige keer dat ik hem heb horen gillen. Door de pijn kon hij zich niet meer overeind drukken, ik moest hem uit het mandje helpen. Het was bedtijd voor mij, dus ik heb hem toen meegenomen en tussen mijn voeten gelegd. Ik had ook een plastic box neergezet zodat hij in 2 stapjes van het bed zou kunnen, i.p.v. 1 grote sprong.

Hij heeft de hele nacht als een blok tussen mijn voeten liggen slapen, en de volgende ochtend was hij wel wat mobieler, maar het heeft iets van een week geduurd voordat hij weer helemaal recht liep.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_127908225
Lijkt inderdaad op dit verhaal. Fijn dat het weer helemaal hersteld is.
Dus als ik het goed begrijp moet je een ontwrichting of breuk altijd merken aan een kat? (schreeuwen bv, niet belasten)
  maandag 17 juni 2013 @ 17:16:52 #4
8252 mvdejong
pi_127909404
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 16:51 schreef hartloper het volgende:
Lijkt inderdaad op dit verhaal. Fijn dat het weer helemaal hersteld is.
Dus als ik het goed begrijp moet je een ontwrichting of breuk altijd merken aan een kat? (schreeuwen bv, niet belasten)
Een ontwrichting hoeft op zich niet erg veel pijn te doen, en een breuk ook niet (zelf gehad met een gebroken sleutelbeen), maar als je dan wat beweegt verwacht je een plotselinge, felle reactie, omdat je dan echt een stekende pijn veroorzaakt. Hij bleef echter alles geduldig ondergaan totdat hij zich vrij rustig oprichtte om in mijn hand te happen. Omdat een plotselinge reactie uitbleef, was mijn werk-hypothese dat er niets gebeurd was waarbij de dierenarts noodzakelijk was, of bij zou kunnen helpen. Als er iets ten slechte veranderd was, of als ik gemerkt zou hebben dat hij (door de pijn) niet in slaap zou zijn gevallen, dan zou de dierenarts een nachtelijk bezoekje hebben gekregen, als was het alleen maar voor een dosis pijnstiller geweest.

Maar aangezien meneer de hele nacht op mijn bed voor pampus heeft gelegen, en dus de pijn niet te overweldigend was (ik weet niet van hoe ver hij naar huis heeft moeten strompelen op 3 poten), en de volgende ochtend al weer duidelijk minder moeilijk liep (en tegen het einde van die dag al weer af en toe dat pootje belastte), heeft hij voor dit incident de dierenarts niet bezocht.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_127913469
Hier ook wel herkenbaar, hoewel ik niet weet hoe het was gebeurd.. Ik denk met van de 2 meter hoge paal af jumpen richting de bank.. En toen had hij plotseling zijn elleboogje rechts voor verstuikt.. Liep toen ook een paar weken mank, ging vanzelf over maar kwan na 2 weken weer terug.. Dan weer paar dagen mank dan weer een paar dagen niet. Toen eens naar de dokter geweest en die ontdekte dus dat het zijn elleboogje was en waarschijnlijk overbelast, kreeg wat onstekingsremmers/pijnstiller mee voor 8 dagen. Deze heeft hij maar 4 dagen gehad. Ik heb hem wel 2 x dagelijks zijn elleboogje gemasseerd en rustig warm gedraaid met beweging. Hij vond dat echt heerlijk en bleef altijd rustig liggen tijdens de therapiesessie.. De blessure heeft zeker een half jaar aangehouden.. Nu is het al meer dan 3 maanden weg en jumpt weer rond als een halve gare.. :)
pi_127914178
Ook wel eens gehad met de kater hier die het een goed idee vond om uit een 2 meter hoge kast te springen, gaat normaal prima maar nu even niet :') , liep een paar dagen mank en toen was het weer "Leve de pret". Overigens is hij nu met dat kunstje gekapt wegens oplopende leeftijd, de laatste keer naam hij zo'n beetje de hele inhoud van de kast mee, de sprong was wat minder soepel. _O-
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_127957546
Thanks, hier gaat het ook alweer de betere kant op met de meid.
Gelukkig. Zal dus inderdaad wel een verstuiking zijn.
Ze loopt inmiddels weer op vier poten, wel nog iets stijfjes maar gaat met het dagdeel beter
pi_127958811
Mooi. ^O^
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_128831446
Het stijf gevoel houdt nog wel wat aan. Volgens de dierenarts is dit ook normaal?
Met name bij felle inspanning merk je dat ze soms nog wat stijfjes loopt.
Ze geeft geen krimp als je het pootje aan raakt, is niet anders als anders, eet prima.
Qua springen geef ik haar ff wat rust

Maar wat zijn nu de symptomen om in de gaten te houden?
Het lastige is dat ze niet kunnen babbelen in mensentaal hihi
  donderdag 11 juli 2013 @ 12:59:00 #10
8252 mvdejong
pi_128831713
Helemaal wegtrekken kan wel een paar weken duren, maar als het aanhoudt zou het een beschadiging van het gewrichtskapsel kunnen inhouden. Als het over 2 weken nog niet weg is, dan is overleg met de DA toch wel aan te raden.
pi_128840439
Oke dankje zal ik doen. Wat houdt dat in, beschadiging van het gewrichtskapsel?
  donderdag 11 juli 2013 @ 18:56:34 #12
8252 mvdejong
pi_128843652
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 16:59 schreef hartloper het volgende:
Oke dankje zal ik doen. Wat houdt dat in, beschadiging van het gewrichtskapsel?
Bot glijdt niet echt lekker, dus tussen je gewrichten zit zacht spul (kraakbeen). Als daar een scheur in komt kan dat vaak vanzelf helen, maar soms ook gaan ontsteken. In dat laatste geval moet je er op tijd bijzijn, omdat er een risico bestaat dat de ontsteking tot vergroeingen kan gaan leiden, waardoor het gewricht slecht gaat werken, en veel pijn oplevert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')