Sessy bescrhijft heel goed het scenario hoe het kan gaan, en vaak ook gaat in een aantal Russische steden. Gelukkig zijn ze niet overal zo, maar dat is vooral een kwestie van geluk, en de juiste contacten. Een tijd lang kon ik heel makkelijk uitnodigingen krijgen vanuit Ivanovo (voordat iemand daar verhuisde), een van m'n vrienden daar was namelijk een oud klasgenote van het hoofd van de plaatselijke OVIR. Dan kan er ineens vanalles.
Nadat je eenmaal in Rusland bent moet je je tenminste een keer laten registreren. Heb je een zaken of toeristenvisum, dan laat je dat doen, paspoort afgeven aan het visumbureau, of je hotel, en die doen het vuile werk. Ben je bij vrienden thuis, dan moet je je bij de OVIR laten registreren. Dat is tegenwoordig een stuk makkelijker geworden. Maar nog altijd is er een bezoek aan de OVIR voor nodig. Jij hoeft er zelf niet bij te zijn, maar ik ben toch een paar keer meegegaan om te weten wat er speelt. Hoe lang het duurt hangt van de OVIR af, wat ze je vragen ook. Dat kan varieren van een kwartiertje een 1 A4'tje invullen (of laten invullen) tot meerdere dagen en een heel boekwerk aan vragen beantwoorden. Tenminste dat was het. Laaste keer, sinds weer een wetswijziging ging het veel makkelijker. Toen viel het me wel op dat het registreren van een Oekraïner in Rusland veel moeilijker geworden is.
Denk er wel aan dat je bij inreis in Rusland tegenwoordig een inreis/uitreiskaart krijgt. Bewaar dat ding, je hebt het nodig bij uitreis en registratie.
Ivo