abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18874963
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 08:52 schreef StickUpKid het volgende:

[..]

Ik bedoel niet dat de trein steeds duurder wordt, maar voor elke overnachting in een willekeurige stad betaal je gem. 30,- en wanneer je dat vaak doet gaat t snel oplopen!

Ik heb voldoende vertrouwen in Tozai Travel.
Hmm, maar ik las dus dat de treinen maar één maal per week reizen...
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 mei 2004 @ 13:38:23 #127
73911 ultra_ivo
pi_18878125
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 10:10 schreef sweek het volgende:

[..]

Hmm, maar ik las dus dat de treinen maar één maal per week reizen...
Geloof nou niet wat al die dure reisbureau's je proberen wijs te maken. De route tussen Jekaterinburg en Krasnojarsk/Irkutsk is de hoofdroute van west naar oost. Pas na de afslag naar Mongolië zijn er wat minder treinen. Je kunt inderdaad meerdere keren per dag weg. Als je het niet geloofd, tik maar eens twee willekeurige plaatsen aan de route in op bijv. www.bahn.de, dan zie je hoe vaak dat kan.
Over overnachtingen. 30 Euro of meer betaal je als je via een westers reisbureau boekt. Via een oma'tje op het station kost het een paar roebel. Zat Russen die kamers verhuren aan toeristen.

Ivo
  FOK!fotograaf dinsdag 4 mei 2004 @ 13:49:13 #128
73911 ultra_ivo
pi_18878314
Ik heb het eens even voor je nagezocht op het trajekt Novosibirsk-Krasnojarsk (allebei interesante steden). Als je nu vandaag nog vanuit Novosibirsk zou willen vertrekken heb je de volgende opties:

Novosibirsk(RUS) 15.40 16.00 17.08 18.10 20.10 21.24
Krasnojarsk Pass 03.44 04.57 05.46 06.51 08.22 10.36

er zitten dus twee ideale verbindingen bij, die van 20u10 en die van 21u24
De trein van 20u10 begint in Novosibirsk en gaat naar Nerjungri (ergens bij Jakutsk, in het hoge noorden), die van 21u24 van Moskou naar Blagovchensk (ergens bij de Chinese grens, in Oost-Siberië. Beide treinen rijden vrijwel iedere dag.

Ivo
  dinsdag 4 mei 2004 @ 14:14:10 #129
86982 StickUpKid
Doorstroomgarantie
pi_18878860
Maar voor een visum moet je reis toch van te voren vastliggen?
Of betekent dat alleen het aantal dagen dat je in een stad verblijft?
Ik kick meer shit dan een blinde op het voetpad!
  FOK!fotograaf dinsdag 4 mei 2004 @ 14:32:12 #130
73911 ultra_ivo
pi_18879324
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 14:14 schreef StickUpKid het volgende:
Maar voor een visum moet je reis toch van te voren vastliggen?
Of betekent dat alleen het aantal dagen dat je in een stad verblijft?
Hoe oud is de reisgids die je hebt?
Je moet de globale route opgeven. Een visum niet via hotelboekingen regelen, dat is onbetaalbaar en hardstikke onhandig. Gewoon via internet een Russisch bureau'tje opzoeken dat je voor een paar tientjes een deugelijke uitnodiging regelt. De globale route opgeven, bijvoorbeeld Moskou - Jekaterinburg - Novosibirsk - Krasnojarsk - Vladivostok. Als je je ergens op die route bevindt, of in de buurt daarvan, is er geen enkel probleem. Bij doorreis in Moskou je visum laten registreren, het eerder genoemde bureau'tje dus uit Moskou nemen, zij helpen je dan, en klaar ben je. Zo lang je niet langer dan 3 dagen in een andere stad blijft hoef je je niet opnieuw te laten registreren, wel je treinkaartjes bewaren voor als ze ergens navragen. Als je in een officiëel hotel verblijft, registreren zij voor je. Je kunt bijv. ook een visumbureau elders uit het land nemen, en dan in Moskou 1-2 nachten in een hotel verblijven. Hen dan vragen je voor de hele tijd te registreren (kost dan een beetje voor de moeite, en je bent ook geregistreerd.
En verder ben je behoorlijk vrij om te gaan en te staan waar je wil, en te overnachten waar je wil.

Ivo
pi_18879491
Moskou-Peking heeft mijn moeder vorig jaar gedaan, en de treinen gaan ongeveer iedere 3 uur, (echte slaaptreinen, niet de intercity's) behalve 's nachts
Er gaat wel maar 1 westerse-stijl trein per dag oid, maar de Russische treinen zijn schoner en leger, en als je de conducteur een flesje toestopt, dan zorgt hij ervoor dat jij met je gezin alleen een coupe krijgt (dus geen vreemdelingen erbij)

Trouwens, bijvoorbeeld je gaat Moskou-Jekaterinaburg, maar je wilt nog ergens andere steden bezichtigen, dan kun je dus een ticket apart en de zgn. instapkaarten apart kopen.
(hoewel ik me niet zeker ben of dat met eerste klas kan)

De omaatjes op station is inderdaad een goede optie, maar Ivo, asjeblieft, verwar je eigen kennis van Rusland niet met die van mensen die er nooit zijn geweest. Ten eerste moet je daarvoor toch ten minste een paar tiental woorden kennen. Ten tweede, en dit is nog veel belangrijker, je moet een beetje mensenkennis hebben daarmee dat je er ook een fatsoenlijke oma uitpikt.

Voor een visum moet je niet je reis vantevoren vastleggen. Voor een visum heb je het probleem dat Rusland een federatie is, en dus moet je iedere provincie (danwel stad, want die tellen als apart provincie) die je wilt bezichtigen vastleggen.

Trouwens, wat ook waard is te doen, in de Altai, het meest schone econoligsche gebied op aarde, daar houdt men tochten met vlotten en paarden.
Er zijn 3 mogelijkheden, of je gaat helemaal te vlot, of je gaat deels te vlot en deels te paard, of je gaat deels te vlot/paard en deels met de bus die de expeditie de hele tijd begeleidt.

Ze verzamelen in Novosibirsk, vertrekken vervolgens met de bus (500 km) en gaan vervolgens een stuk terug, de rivier af.
Een nadeel is wel dat je vaccinaties nodig hebt.

Oh en Moskou - Volgograd (dacht ik), daar loopt tegenwoordig helemaal een sneltrein, vroeger ging je met de slaaptrein, tegenwoordig loopt er een of ander blauwgroen-glas-roestvrijstaalkleur geval, heel laag, heel gestreamlined, en de bovenhelft helemaal van glas, en dat doet de tocht in minder dan een dag.

Trouwens, ver achter Novosibirsk, wat wil men daar ueberhaupt nog zien? Daar is alleen nog de taiga. Om nou alleen voor Vladivostok die hele bossen heel de dag te zien voorbijkomen...
  FOK!fotograaf dinsdag 4 mei 2004 @ 14:48:39 #132
73911 ultra_ivo
pi_18879767
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 14:38 schreef Sessy het volgende:

De omaatjes op station is inderdaad een goede optie, maar Ivo, asjeblieft, verwar je eigen kennis van Rusland niet met die van mensen die er nooit zijn geweest. Ten eerste moet je daarvoor toch ten minste een paar tiental woorden kennen. Ten tweede, en dit is nog veel belangrijker, je moet een beetje mensenkennis hebben daarmee dat je er ook een fatsoenlijke oma uitpikt.
't is een optie. Het lijkt me trouwens niet handig om door Rusland te reizen zonder op z'n minst een paar tiental woorden te kennen. En het alfabet natuurlijk. Maar dat is in een paar avondjes geleerd.
De kans is trouwens niet klein dat je uitgenodigd wordt bij mensen thuis die je in de trein hebt leren kennen.
quote:
Trouwens, wat ook waard is te doen, in de Altai, het meest schone econoligsche gebied op aarde, daar houdt men tochten met vlotten en paarden.
Er zijn 3 mogelijkheden, of je gaat helemaal te vlot, of je gaat deels te vlot en deels te paard, of je gaat deels te vlot/paard en deels met de bus die de expeditie de hele tijd begeleidt.

Ze verzamelen in Novosibirsk, vertrekken vervolgens met de bus (500 km) en gaan vervolgens een stuk terug, de rivier af.
Een nadeel is wel dat je vaccinaties nodig hebt.
Komende zomer ga ik fietsen in de Altaj, wordt wel wat zwaar, expeditieniveau. Maar moet inderdaad heel mooi zijn. In ieder geval zijn we met een goede groep vrienden (verder alleen maar Russen en Oekraïners).
quote:
Oh en Moskou - Volgograd (dacht ik), daar loopt tegenwoordig helemaal een sneltrein, vroeger ging je met de slaaptrein, tegenwoordig loopt er een of ander blauwgroen-glas-roestvrijstaalkleur geval, heel laag, heel gestreamlined, en de bovenhelft helemaal van glas, en dat doet de tocht in minder dan een dag.

Trouwens, ver achter Novosibirsk, wat wil men daar ueberhaupt nog zien? Daar is alleen nog de taiga. Om nou alleen voor Vladivostok die hele bossen heel de dag te zien voorbijkomen...
Afgelopen jaar zat ik tussen Volgograd en Moskou nog in een gewone Russische trein, inclusief platzkart wagons (3e klas).
Achter Novosibirsk kom je nog voorbij het Baikal meer. Dat moet ook helemaal mooi zijn (nooit een nachttrein nemen voor dat trajekt). Irkutsk schijnt ook behoorlijk mooi te zijn (ben er nog nooit geweest). En als ik de foto's zie die een van m'n vrienden tijdens z'n fietstocht van Islamabad naar Vladivostok gemaakt heeft, dan is er meer dan alleen maar taiga te zien.

Ivo
pi_18879904
nee wacht, ik zat in de war met de volga, het is Jaroslawl waar die vanaf gaat. Maar er zullen inderdaad nog wel gewone treins gaan. (mn opa praat meer dan je kunt onthouden, helaas)

Trouwens voor iedereen die meent dat het heel erg duur moet worden, Ryanair vliegt maar Moskou voor iets van 240 euro retour, MET een OPEN einddatum.

Een treinticket 3de klas kost 2000 rubel naar Novosibirsk. Dat zijn, nouja, deel maar door 35 en je hebt de Eurootjes. 60 Euro? zoiets.
pi_18880022
Trouwens met de 1ste klas wordt het ook niet veel duurder. Wel flink eten meenemen, in de trein wordt het duur.
Omaatjes langs de route verkopen wel allerlei versnaperingen uit eigen tuin, vorig jaar hielpen de augurken zelfs tegen de misselijkheid zoals ook was beloofd door omaatje, maar ze staan er niet altijd, en verkopen vooral groente, gedroogd brood (soekhari), en octopus, en dat is toch eten waar men aan moet wennen.

Hoewel ik tegenwoordig steeds meer jonge oma's "sosiska v teste" (sosis = knakworst, testo = deeg, hotdog dus) zie verkopen.

Maar eh de prijzen bijten. 1 euro voor 6 gezouten augurkjes (een soort zure bom, maar dan zonder zuur), of een euro voor een zakje kalmari dat eigenlijk 7,50 rubel kost in de winkel.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 mei 2004 @ 16:52:28 #135
73911 ultra_ivo
pi_18882580
Teinkaartjes gekocht in Rusland kosten inderdaad erg weinig. Ik heb hier nog een kaartje an vorig jaar voor me liggen, Astrakhan-Moskou 529 Roebel (Platzkart). De roebel stond toen op iets van 30 voor een euro, nu is het 34 voor een euro. Dus iets van 8 Euro voor een treinreis van 30uur en een enorme afstand.
Ik vond het eten op de perrons gekocht op die route prima te betalen en van goede kwaliteit, zelfs van de foto's loopt me nog het water in de mond.

Een platzkart wagon ziet er trouwens zo uit (foto's al eens eerder op fok gepost):

Ivo
pi_18902763
quote:
[b]

Trouwens ik zou het niet aanraden heel de transsiberia express aan een stuk te doen. Er zijn namelijk geen douches in de treinen. Oh en ja, waar je zeker rekening mee moet houden, in de buurt van steden (30 minuten na en 30 minuten voor iedere stad) is de wc GESLOTEN!
Als man is dat waarschijnlijk een kleiner probleem als als vrouw... Maar zorg dus dat je een potje bij je hebt.
Op de Transsiberië Express treinen lopen provodniks rond die voor 30 roebel douchekoppen uitlenen. Die kun je dan aansluiten aan de kraan in de WC en dan kun je gewoon douchen..

Naast het kamertje van de mechanicien (vaak in een 1e klaswagon) is zelfs een aparte douche. De mechanicien uit onze trein stond ons toe voor 50 roebel daar een douche te nemen..

Tot slot nog een stukje over de kraan zelf: deze is meer dan irritant. Achter de kraankop zit een staafje dat je met flink wat kN in moet drukken om een straaltje water te bewerkstelligen..
pi_18905481
Ah kijk dat van de machinist wist ik niet, dat je daar kon douchen.
De trein toen daar waren dus echt geen douchekoppen... Maar het was ook maar een ritje van 2 etmalen, misschien dat het bij de wagons die doorgingen richting china wel kon.
(de trein gaat er wel naartoe, maar de wagons niet)
  donderdag 13 mei 2004 @ 10:20:00 #138
86982 StickUpKid
Doorstroomgarantie
pi_19093856
Mensen vraagje:

Ik kreeg dit van het reisburo waar ik boek:

Zelf accommodatie regelen in Rusland kan helaas niet, zie onze opmerking op
de site over het visum voor Rusland.
Deze opmerking herhaal ik hier nog even.

N.B. Om een visum voor Rusland te kunnen aanvragen moet ALLE accommodatie +
alle treinen van tevoren gereserveerd zijn.
Alleen voor de data waarop we kunnen aantonen dat er via Tozai een
arrangement is gereserveerd krijgt u een visum.
U kunt net zo lang stoppen in de plaatsen van uw keuze, maar de hele reis
dient van tevoren te zijn gereserveerd.
Voor Mongolië en China geldt dit niet.
Visumkosten Rusland: inclusief

Zitten ze me nou voor te liegen?
in eerdere post las ik namelijk dat alleen het aantal dagen dat je in een stad verblijft vast moet liggen.
Hoe zit dit?
  FOK!fotograaf donderdag 13 mei 2004 @ 14:26:26 #139
73911 ultra_ivo
pi_19099349
Er zijn tenminste 3 soorten visa voor Rusland:
Toeristenvisum, zakenvisum en privé-visum.
Als je een toeristenvisum wil hebben, dan moet je inderdaad alles van tevoren vastleggen en boeken. Zo'n reis iwl het reisbureau je dus in de maag splitsen. Voor beide andere visa heb je een uitnodiging uit Rusland zelf nodig. Hiervoor zijn er verschillende wegen. Het handigst is om even te kijken op de discussiesite van Lonelyplanet, de Thorntree. Daar melden zich regelmatig Russische toeristenbureau'tjes die voor een klein bedrag een deugdelijke uitnodigng verzorgen.
Mijn advies: Ditch het reisbureau en regel het zelf met behulp van zo'n Russisch bureau'tje en de NS.

Ivo
  donderdag 13 mei 2004 @ 14:45:28 #140
86982 StickUpKid
Doorstroomgarantie
pi_19099826
Is zo'n zakenvisum verder niet duurder dan een toeristenvisum?
Heb jij een mailadres van zo'n russisch burotje?

Thanx!
  FOK!fotograaf donderdag 13 mei 2004 @ 14:51:17 #141
73911 ultra_ivo
pi_19099991
Een toeristenvisum is altijd duurder omdat je daarvoor bij dure hotels moet reserveren en via dure bureau's je treinkaartjes in Rusland moet regelen.
Kijk eens op www.lonleyplanet.com, klik op thorntree en ga eens zoeken bij 'Eastern and Central Europe', dan kom je vanzelf wat bijdragen van zo'n bureautjes tegen. Er staat trouwens veel handige info over reizen met de Trans-Siberië-expres op dat forum.

Ivo
  donderdag 13 mei 2004 @ 15:19:15 #142
86982 StickUpKid
Doorstroomgarantie
pi_19100856
Pfff, dat was een hoop tekst.
Maar ik heb nog steeds geen adres gevonden van een burotje in st Petersburg...
pi_19101370
hmmm ivo, als hij deze zomer nog wil gaan is het voor een uitnodiging waarschijnlijk te laat. Tenminste, 60 dagen was de wachttijd vorige zomer.
pi_19104385
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 10:20 schreef StickUpKid het volgende:
Mensen vraagje:

Ik kreeg dit van het reisburo waar ik boek:

Zelf accommodatie regelen in Rusland kan helaas niet, zie onze opmerking op
de site over het visum voor Rusland.
Deze opmerking herhaal ik hier nog even.

N.B. Om een visum voor Rusland te kunnen aanvragen moet ALLE accommodatie +
alle treinen van tevoren gereserveerd zijn.
Alleen voor de data waarop we kunnen aantonen dat er via Tozai een
arrangement is gereserveerd krijgt u een visum.
U kunt net zo lang stoppen in de plaatsen van uw keuze, maar de hele reis
dient van tevoren te zijn gereserveerd.
Voor Mongolië en China geldt dit niet.
Visumkosten Rusland: inclusief

Zitten ze me nou voor te liegen?
in eerdere post las ik namelijk dat alleen het aantal dagen dat je in een stad verblijft vast moet liggen.
Hoe zit dit?
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 10:20 schreef StickUpKid het volgende:
hmmm ivo, als hij deze zomer nog wil gaan is het voor een uitnodiging waarschijnlijk te laat. Tenminste, 60 dagen was de wachttijd vorige zomer.
9 dagen voor vertrek hebben we vorige zomer ons visum geregeld bij de ambassade van Rusland in Den Haag. Hiervoor hadden we een uitnodiging nodig die we geregeld hadden via mevoreizen (www.mevoreizen.nl). Ook hadden we een ''betalingsbewijs'' nodig ( // kopie bankafschrift betaling van Mevoreizen aan Intourist Rusland). 7 dagen later (2 dagen vóór vertrek dus) konden we ons visum ophalen. 60 dagen is dus bullshit als je je visum zelf regelt. Bovendien is dit de goedkoopste manier: het kostte ons echter nog altijd ¤ 90,- per (toeristen)visum. Ik geloof, dat als je een maand voor vertrek komt, het dan 'slechts' ¤60,-/¤ 70,- kost......
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:43:33 #145
86982 StickUpKid
Doorstroomgarantie
pi_19104715
Maar dat was voor een toeristenvisum, en volgens mij gelden er andere regels voor een zakenvisum.
  FOK!fotograaf donderdag 13 mei 2004 @ 20:41:20 #146
73911 ultra_ivo
pi_19107297
jeoroen, dan hadden jullie al een uitnodiging. Sessy wijst er terecht op dat het verkrijgen van een uitnodiging tijd kost. Toch kan het nog. Via een commercieel bureau gaat het minimaal dubbel zo snel als een uitnodiging van een privé persoon (is dan wel minimaal duurder, zo rond 1-2 tientjes).
In St. Petersburg heb ik vaker de jeugdherberg horen noemen als een bron voor een uitnodiging. Maar stel anders een vraag op de thornthree hierover.
Via mijn eigen contacten kan ik je niet helpen, deze zomer zijn een aantal grote esperanto-bijeenkomsten in Rusland, dus hun mogelijkheden worden al maximaal uitgeput. Hooguit een adres van een burotje in Cheboksari.

Ivo
pi_19113305
Een visum kan binnen 1 dag zelfs.

Een uitnodiging kost tijd, en tegenwoordig veel tijd, want sinds een jaar is er een nieuwe regeling, waardoor de OVIR's meer werk krijgen, en de rijen dus NOG langer zijn dan ze al waren (vaan de dag van te voren nummertje komen trekken, en de volgende dag de hele dag in de rij staan zeg maar), vooral omdat het nu zomer is.

Commercieel doen ze dat een stuk sneller, als prive persoon kun je het ook sneller doen, dan kost het ook een tientje meer, zeg maar. *wink wink nudge nudge* De dames daar zoeken altijd wel een aanvullinkje op hun salaris, iykwim.
pi_19121326
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 00:45 schreef Sessy het volgende:
Een visum kan binnen 1 dag zelfs.

Een uitnodiging kost tijd, en tegenwoordig veel tijd, want sinds een jaar is er een nieuwe regeling, waardoor de OVIR's meer werk krijgen, en de rijen dus NOG langer zijn dan ze al waren (vaan de dag van te voren nummertje komen trekken, en de volgende dag de hele dag in de rij staan zeg maar), vooral omdat het nu zomer is.

Commercieel doen ze dat een stuk sneller, als prive persoon kun je het ook sneller doen, dan kost het ook een tientje meer, zeg maar. *wink wink nudge nudge* De dames daar zoeken altijd wel een aanvullinkje op hun salaris, iykwim.
Over dat in de rij staan (bij de ambassade/consulaat in Den Haag bedoel je neem ik aan?) kan ik het nodige vertellen:

Ze zijn alleen op maandag, woensdag en vrijdag geopend voor zaken m.b.t. visa; en dan ook nog eens alleen van 10-12 uur.. Om 8.00 uur 's ochtends staan er al minstens 10 voor de deur te wachten. De rij strekt zich uit langs het hek van de ambassade. Zodra de deur om 10 uur geopend wordt, slaat het merendeel op hol en bemachtigd een plaatsje zo dicht mogelijk bij de traptreden die de deur scheiden van de straat. Voordringen is het niet te noemen; het is vele malen erger. Sta je er zelf tussen, dan erger je je kapot en is het de vraag of je er heelhuids tussenuit kan kruipen. Sta je ernaar te kijken, dan is het hoogst vermakelijk. Ik heb me er 3 keer kapot staan ergeren; de 4e en laatste keer dat ik er langs moest (en uiteindelijk mijn visum kon ophalen), had ik een nummertje (ontvangen na mijn 3e bezoek), hetgeen mij voorrang verschafte; tussen alle heethoofden kreeg ik vrijbaan, hetgeen mij een zeer goed gevoel gaf. Nadat ik het visum bemachtigd had, heb ik dit feit gevierd bij de plaatselijke Burger King, waar ze overigens heerlijke patat aan de man brengen.
  FOK!fotograaf vrijdag 14 mei 2004 @ 16:02:33 #149
73911 ultra_ivo
pi_19126760
Ik doe me de moeite niet meer om zelf naar de Russische ambassade te gaan. Een visumbureautje inschakelen gaat veel sneller en goedkoper. Ik moet ook nog in Den Haag komen, dat alleen al kost meer dan het bedrag wat de bemiddelaar vraagt (25 Euro ex. BTW). En een bemiddelaar kan vaak ook nog eens wat sneller iets regelen.

Ivo
pi_19131602
Jeroen, ik heb het helemaal niet over de ambassade. De ambassade komt pas NAdat je bij de OVIR een uitnodiging vanuit Rusland hebt geregeld. De OVIR is een afdeling van het gemeentebestuur in Rusland.

Als je op je Europese paspoort wilt reizen naar Rusland met een prive uitnodiging moet je dit doen:

1. Iemand in Rusland neemt een vakantiedag op, want op zaterdag werken de OVIRs niet. Vervolgens dient diegene bij de plaatselijke OVIR (vaak moet je daarvoor nog uren reizen voor je daar bent) een aanvraag in. Vervolgens, met dit formulier, gaat men naar de bank waarmee de OVIR een verdrag heeft. Vaak ligt deze aan de andere kant van de stad, = +2 extra uur reistijd. Daarna, als de OVIR nog open is (dat is ie meestal niet, ze werken maar een paar uur per dag), ga je terug naar de OVIR, waar je een nummertje trekt.
Meestal is de rij zodanig, dat je eerst twee uur in de rij staat voor je een nummertje hebt, en daarna ben je pas de volgende dag of over 2 dagen aan de beurt.

Op de dag dat je vermoedt dat je aan de beurt komt, neem je nog een dag vrij, en ga je in de rij staan bij de OVIR. Dat duurt nog een paar uur.
Dan ben je aan de beurt, en krijg je een scheldpartij van de dame achter het venster over je heen, en moet je al haar persoonlijke problemen met haar luie man en luie kinderen aanhoren. Als je een beetje meeleven krijgt, dan neemt men jou aanvraag in behandeling. Je geld ben je dan sowieso kwijt.

Vervolgens is deze een dag of 60 in behandeling. Je krijgt toestemming om iemand uit te nodigen wanneer je voldoende verdiensten en vierkante meters in je flat hebt.

Welnu, om je toegekende danwel niet aanvraag op te halen, moet je weer die hele rij doorstaan. Meestal is deze keer de rij korter. Je krijgt je aanvraag echter pas, nadat je weer bij de bank bent geweest.

Okay.
Dan heb je nu je aanvraag. Maar deze is in Rusland.

De ambassade in Den haag neemt geen kopieen aan. Ze nemen ook zelf geen post aan.
Dus, je laat deze uitnodiging per aangetekende (!!!!!!!!!!!!!!!!!! heel belangrijk!) post naar jezelf versturen.
Als het niet aangetekend is, raakt de Russische post het gewoon kwijt.
Dit aangetekend versturen duurt tussen de 5 werkdagen en de 2 weken.

Dan heb je je uitnodiging in huis. Vervolgens ga je met deze uitnodiging naar de Ambassade, waar je dat alles wat je boven beschrijft nog eens meemaakt. Je kunt je wachttijd echter aanzienlijk verkorten (tot een minuut of 30) wanneer je goed met je ellebogen werkt.

De tactiek te gebruiken in Russische rijen:
Je schuft heel voorzichtig langs mensen heen, en wanneer iemand je op voordringen aanspreekt, verontschuldig jij je. Je wacht een minuut of 2, en daarna probeer je het opnieuw.
Daar is geen schande aan, dat doet iedereen zo.

Als iemand voor jou probeert te kruipen terwijl jij aan het voorkruipen bent, dan spreek je ze erop aan. Wanneer zij na een paar minuten het weer proberen, geef je ze een flinke por tussen de ribben en verontschuldig jij je, want jij had ze "niet gezien"

Al met al is het echt makkelijker de uitnodiging via een bureautje te regelen.

Trouwens, in tegenstelling tot de Nederlandse ambtenaren kun je van de Russische vaak wel meeleven en overwerk verwachten wanneer je echt heel nodig ergens naartoe moet. Als je naar een begrafenis moet of naar iemand die aan de beademing in het ziekenhuis ligt, springen ze in Den Haag uit hun vel om het voor je te regelen, zelfs als ze daarvoor een oogje moeten toeknijpen op allerlei overtredingen en dergelijke. Dan doet het er opeens niet meer toe of je paspoort verlopen is want die is binnen 2 uur klaar en de sluitingstijd blijkt veel later te zijn dan er op het bordje staat, of je geen registratie hebt, of dat je alleen kopieen van documenten hebt, etc.
Ook in Rusland wordt de politie meteen een stuk meegaander, is de chef opeens wel beschikbaar, en blijkt het allemaal ook zonder notarissen te kunnen.

Echter misbruik daarvan wordt heel, heel, heel hard bestraft, (vooral als je met douane en politie te maken hebt, want dan komt men even controleren of je bij die laatste verbouwing geen schade hebt toegericht aan de stevigheid van de muren bijvoorbeeld, en wie heeft er nou niet een paar schilderijtjes hangen?) en voor hun extra moeite verwachten mensen wel beloning.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sessy op 14-05-2004 19:38:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')