Spoorloze zomer klaar met NederlandDankzij een intensieve zoektocht van het KRO-NCRV-programma Spoorloos is de zomer van 2023 getraceerd. Net als twee jaar geleden blijkt deze zich al geruime tijd op te houden aan de Costa del Sol.Nadat weerexperts begin juni nog
een recordbrekende 'bizar zonnige zomer' voorspelden, blijft de hitte nu al weken uit. Op wat verhitte publieke debatten over de toekomst van Pieter Omtzigt en boerenbijtende wolven in Drenthe na, bleef het koel in Nederland. Sterker nog: er zijn dagen met 100% kans op neerslag en de RTL-weerman spreekt inmiddels al over de herfst.
De zomer verdween even snel uit Nederland als Max Verstappen uit een pitstraat. Het jaargetijde wordt inmiddels al bijna een maand vermist. Een kolfje naar de hand van speurneus Derk Bolt. De Spoorloos-presentator deed grondig onderzoek, maakte een uitvoerige en langdradige reportage, maar wist al die tijd al precies waar hij de zomer zoeken moest: aan de Costa del Sol, natuurlijk.
GezeurDaar trof hij geen regen en donkere lucht, maar het mooiste weer van de wereld. Bolt heeft een goed en openhartig gesprek met de zomer van 2023 gevoerd, maar deze wil geen contact met Nederland. "Gerrit Hiemstra mag dan wel met pensioen gaan, maar Nederlanders janken nog steeds veel te veel. Begin juli heb ik mooi weer gebracht, maar meteen begon het gezeur weer", verklaarde het jaargetijde. "Ze zoeken het maar uit daar. Ik ben klaar met Nederland en ik wens jullie nog veel Code Oranje toe."
"U hoort het, mensen", besloot Bolt de reportage droogjes. "De zomer komt niet naar Nederland. Het is weer voorbij." De herfst, die al sinds medio juli al de honneurs in Nederland waarneemt, gaat daar voorlopig mee door. Kortom: 19 graden en regen, net zolang tot dat ehhh...
herfst is.