abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:02:19 #1
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_127705242
Hallon, hallon.

Aangezien voor tweede studies het instellingstarief is gaan gelden, overweeg ik om een focusopleiding bij de Open Universiteit (OU) te gaan volgen. De instellingstarieven bij de OU zijn veel lager. Uit de Nationale Studentenenquête 2013 is de OU bovendien voor de vierde keer op rij als beste universiteit uit de bus gekomen.

Nu vroeg ik me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met het volgen van een opleiding aan de OU. Hoe beviel het? Hoe was de begeleiding per e-mail? In hoeverre was het gebrek aan contacturen een gemis?

Ik ben benieuwd naar de reacties. Indien genoeg mensen reageren kan dit wellicht een centraal topique worden. :Y
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_127708041
Ik ben hetzelfde aan het overwegen, dus ben ook benieuwd naar de ervaringen.

De resultaten van de Nationale Studentenenquête zijn in ieder geval hoopgevend.
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
  woensdag 12 juni 2013 @ 16:30:47 #3
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_127711978
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:55 schreef Novem het volgende:
Ik ben hetzelfde aan het overwegen, dus ben ook benieuwd naar de ervaringen.

De resultaten van de Nationale Studentenenquête zijn in ieder geval hoopgevend.
Welke studie overweeg je? Ik de focusopleiding Recht voor gemeente, provincie en Rijk.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_127713276
Ik ben in januari begonnen met psychologie. Inmiddels ben ik naar 6 bijeenkomsten geweest. De bijeenkomsten (niet verplicht) zijn interessant, maar niet onmisbaar. Het meeste is gericht op thuisstudie, dus je hebt alles wat nodig is zelf in huis of op internet staan. Er zijn wel vakken waar verplichte bijeenkomsten bij zitten, maar zo ver in de opleiding ben ik nog niet.

Ik combineer mijn studie met 2 dagen werk en met mijn gezin (dochters van 2 en 5). Ik heb dus geen tijd voor veel contacturen en beschouw dit dan ook niet als een gemis.

Alleen positieve ervaringen hier!
pi_127713901
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 16:30 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Welke studie overweeg je? Ik de focusopleiding Recht voor gemeente, provincie en Rijk.
Ben je al klaar met je eerste studie, of wil je dit ernaast doen?

Ik ben geinteresseerd in de milieu, gezondheid en voedingsvakken. Ben er nog niet over uit of ik een focusopleiding wil doen, of zelf een pakket wil maken. Wat zouden de voordelen zijn van een focuspakket? Dat je dan een certificaat voor een afgeronde "opleiding" krijgt? Of gewoon dat de vakken dan goed op elkaar afgestemd zijn?
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
  woensdag 12 juni 2013 @ 20:27:35 #6
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_127722517
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 17:02 schreef KipScary het volgende:
Ik ben in januari begonnen met psychologie. Inmiddels ben ik naar 6 bijeenkomsten geweest. De bijeenkomsten (niet verplicht) zijn interessant, maar niet onmisbaar. Het meeste is gericht op thuisstudie, dus je hebt alles wat nodig is zelf in huis of op internet staan. Er zijn wel vakken waar verplichte bijeenkomsten bij zitten, maar zo ver in de opleiding ben ik nog niet.

Ik combineer mijn studie met 2 dagen werk en met mijn gezin (dochters van 2 en 5). Ik heb dus geen tijd voor veel contacturen en beschouw dit dan ook niet als een gemis.

Alleen positieve ervaringen hier!
Klinkt goed. :)

Ik las dat bij alle modules ook een werkboek zit. Klopt dat? En hoe vind jij de opdrachten? Van een degelijk niveau? En hoe is de begeleiding? Zijn er docenten die op werkdagen altijd bereikbaar zijn per telefoon of snel op e-mails reageren? Zijn er ook mogelijkheden om met andere studenten te discussieren over de stof?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  woensdag 12 juni 2013 @ 20:30:03 #7
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_127722634
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 17:18 schreef Novem het volgende:
Ben je al klaar met je eerste studie, of wil je dit ernaast doen?

Ik ben geinteresseerd in de milieu, gezondheid en voedingsvakken. Ben er nog niet over uit of ik een focusopleiding wil doen, of zelf een pakket wil maken. Wat zouden de voordelen zijn van een focuspakket? Dat je dan een certificaat voor een afgeronde "opleiding" krijgt? Of gewoon dat de vakken dan goed op elkaar afgestemd zijn?
Ja ik ben afgestudeerd op WO-master geschiedenis en wil mijn baankansen vergroten.

Ik overweeg die focusopleiding omdat het de modules bevat die mij het meest interesseren. Plus het sluit denk ik net wat beter op elkaar aan, inderdaad.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_127809374
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 20:27 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Klinkt goed. :)

Ik las dat bij alle modules ook een werkboek zit. Klopt dat? En hoe vind jij de opdrachten? Van een degelijk niveau? En hoe is de begeleiding? Zijn er docenten die op werkdagen altijd bereikbaar zijn per telefoon of snel op e-mails reageren? Zijn er ook mogelijkheden om met andere studenten te discussieren over de stof?
Ik kreeg een boek opgestuurd. Het digitale werkboek staat online. Via blackboard wat zij 'studienet' noemen. Je krijgt toegang tot het materiaal zodra je je hebt ingeschreven.
Ik heb nog geen vragen gemaild over de stof, dus ik weet niet hoe snel de reacties zijn. Wel heb ik eens een vraag gemaild over het wijzigen van mijn voornaam op blackboard, daar kreeg ik gelijk antwoord op (binnen 10 min., erg snel dus)

Contact met medestudenten heb ik via facebook. Er is een pagina 'OU Psychologie' en er zijn besloten groepen voor ieder vak, en ook voor ieder studiecentrum. Misschien zijn die er ook voor OU Rechten. Je mag je daar ook bij aanmelden als je de opleiding wilt gaan doen. Wellicht dat je daar wat meer specifieke info kunt krijgen. Er zijn ook discussie groepen op blackboard, maar op facebook wordt er meer geplaatst. Ook samenvattingen enz. worden via facebook gedeeld.

Ik ben nog maar met de inleiding bezig (de eerste 2 modules van de bachelor) dus veel ervaring heb ik nog niet. (Eerste tentamen over 2 weken...) Maar ik ben zeer tevreden over de OU.
pi_127928609
Niet erg druk hier :P
pi_127982568
Ja, jammer!

Ik zie wel veel positieve ervaringen op Google, echt helemaal niemand hier die ook vakken aan de OU volgt?
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_128227548
Hier neig ik ook naar, omdat een voltijd opleiding voor mij schier onmogelijk is gebleken.

'k Denk dat ik van de week eens een afspraak ga maken om wat dingen te vragen en inzage in de stof te krijgen.

Wat ik tot nu toe aan ervaringen heb gelezen, stemt positief. De stof zou niet zozeer makkelijker, maar wel duidelijker zijn, wat natuurlijk fijn is aangezien je niet telkens wil wachten op 't antwoord van een leraar.

Sommige mensen missen de groepsprojecten, maar het is bewezen dat groepsprojecten bepaald niet het beste uit mensen naar boven halen. Mensen zijn collectief een stuk dommer dan individueel en derhalve lijkt 't me dat je dit 'gemis' makkelijk tot 'winst' kan ombuigen.

Ben alleen een beetje huiverig wat betreft de kosten want ik heb geen baanzekerheid op het moment. Er zijn dus wel regelingen, en je behoudt vaak ook je uitkering (waar uitkeringsgerechtigden meestal geen vol- of deeltijdopleiding mogen volgen omdat ze fulltime beschikbaar moeten zijn voor werk).

Wordt vervolgd.
pi_128668785
Dit wordt geen bloeiende reeks.
pi_128673066
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 21:39 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Dit wordt geen bloeiende reeks.
Het is vakantie pik
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 7 juli 2013 @ 00:01:30 #14
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128673639
quote:
Uit de Nationale Studentenenquête 2013 is de OU bovendien voor de vierde keer op rij als beste universiteit uit de bus gekomen.
Dat zegt weinig. Lees verder niets in deze opmerking. Ik heb 1 of 2 keer getracht die in te vullen, het was voor mij niet mogelijk om dit op een fatsoenlijke manier te doen naar aanleiding waarvan ik halverwege afhaakte. Een van de problemen is dat het allemaal gesloten vragen zijn waarbij de antwoorden op meerdere manieren kunnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld, hoe zwaar vindt u het programma? Een cijfer van 1 t/m X.
Een rare vraag indien daar geen open antwoord aan wordt gekoppeld. Immers
Is het positief of negatief als het programma zwaar is? Is het programma zwaar omdat het niveau goed is of omdat het onderwijs niet goed genoeg wordt verzorgd? ...
Van alles wat bij een universiteit negatief kan worden beoordeeld kan bij de OU niet zo snel negatief worden beoordeeld gezien het zelfstandig studeren. Ik ben zelf trouwens geen fan van hoorcolleges en veel werkcolleges, mijn voorkeur gaat sterk uit naar zelfstandig studeren en enkel voor het noodzakelijk contact maar dan wel veel kleinschaliger dan dat nu het geval is. Wat dat betreft past de structuur van de OU goed bij mij maar ik zou het zelf pas overwegen als ik dezelfde examens maak als bij een gewone universiteit, het diploma door die universiteit wordt verzorgd (hetzelfde diploma, dezelfde waardering) en een opleiding van mijn keuze zou worden verzorgd. De OU voor de organisatie, de gewone universiteit voor de inhoud.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-07-2013 00:10:53 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128673949
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat zegt weinig. Lees verder niets in deze opmerking. Ik heb 1 of 2 keer getracht die in te vullen, het was voor mij niet mogelijk om dit op een fatsoenlijke manier te doen naar aanleiding waarvan ik halverwege afhaakte. Een van de problemen is dat het allemaal gesloten vragen zijn waarbij de antwoorden op meerdere manieren kunnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld, hoe zwaar vindt u het programma? Een cijfer van 1 t/m X.
Een rare vraag indien daar geen open antwoord aan wordt gekoppeld. Immers
Is het positief of negatief als het programma zwaar is? Is het programma zwaar omdat het niveau goed is of omdat het onderwijs niet goed genoeg wordt verzorgd? ...
Van alles wat bij een universiteit negatief kan worden beoordeeld kan bij de OU niet zo snel negatief worden beoordeeld gezien het zelfstandig studeren.
Eens.Nog los van het feit dat veel van de studenten aan de OU überhaupt niet (goed) terecht kunnen aan andere universiteiten. Met die wetenschap zal iemand doorgaans blij zijn met wat er dan wel is.
  Moderator dinsdag 8 maart 2016 @ 21:42:31 #16
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_160528473
*Kick*

Zijn er mensen die momenteel aan de OU studeren? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. Ik zou graag een deeltijd studie rechten doen maar omdat dit mijn tweede studie zou zijn kost dit tussen de 7500-9500 per jaar :X Omdat je bij de OU per module betaalt is dit stukken betaalbaarder. Ook het zelfstudieaspect zie ik wel zitten. Ik ben daarom benieuwd naar ervaringen!

[ Bericht 1% gewijzigd door MaJo op 08-03-2016 21:49:59 ]
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_160608721
De Open Universiteit is in mijn ervaring een kille en afstandelijke bureaucratische school, waar de regels voornamelijk blijken te werken in het voordeel van de medewerkers, examinatoren en docenten. Er wordt een harde lijn gehanteerd tegenover studenten, terwijl er wel veel coulance van de studenten wordt verwacht t.o.v. tekortkomingen, slordigheden en fouten in de vele modules.

Zo kan het voorkomen dat tentamencijfers achteraf veranderen, omdat een tentamen weer eens niet goed in elkaar zit. Of er wordt niet duidelijk gemaakt wat voor materiaal men mag gebruiken tijdens een examen, e.g. je schijnt je hulpwetboek vol te kunnen kalken met highlighters. Ook zal het veel voorkomen dat 'begeleiders' en 'examinatoren' onbereikbaar zijn, e.g. vanwege een vakantie, zonder dat ze dit vooraf aankondigen. In mijn beleving waren groepsbijeenkomsten ook veelal te groot, en verliepen ondoelmatig en rommelig.

De nodeloze bureaucratisch afwikkeling van vele zaken ervaar ik ook als bijzonder hinderlijk. Examinatoren en docenten verwijzen je door naar andere instanties, waar wekenlange procedures aan verbonden zijn, zonder dat je enige kans van slagen hebt. Verder is het ook opmerkelijk dat het klachtenloket van de Open Universiteit haar eigen reglement niet blijkt te volgen.

Ook kan je op heel veel studievertraging verwachten. De extreme studielast (je moet volgens hun het hele boek uit je hoofd kennen, dit staat letterlijk vermeld in hun module-instructies) in combinatie met modules met verplichte groepsbijeenkomsten die je alleen op bepaalde tentamendata kan volgen, zorgt voor veel studievertraging. Deze groepsbijeenkomsten zijn verplicht en uitzonderingen worden niet gemaakt, althans niet zonder eerst door een acht weken lange procedure te doorlopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')