Zeetakje | zondag 9 juni 2013 @ 21:10 |
Hallo allemaal, Ik zit al een tijdje met een brandende vraag. Namelijk: Hoe kan het dat rally auto's zo anders klinken? Neem als voorbeeld een Impreza met standaard 280 pk, als hij dan omgebouwd wordt tot rally auto (met 300 pk want dat is het maximum) klinkt hij in één keer totaal anders. En die 20 pk extra zal niet zo'n drastisch verschil in geluid maken Tot zover mijn vraag | |
hezdunnah | zondag 9 juni 2013 @ 21:12 |
Uitlaat | |
Nelvalhil | zondag 9 juni 2013 @ 21:13 |
| |
vosss | zondag 9 juni 2013 @ 21:15 |
| |
Zeetakje | zondag 9 juni 2013 @ 21:17 |
Ja oke, maar ik hoor vaak zat een impreza met bijvoorbeeld 350 pk (meer dan een rally auto dus) met een straight pipe, en dan nog klinkt ie als een Impreza en niet als een rally auto Nouja het zal wel | |
Chef_M | zondag 9 juni 2013 @ 21:19 |
| |
Chuck-N0rr1s | zondag 9 juni 2013 @ 21:21 |
Ander inlaat systeem andere nokkenassen andere uitlaat | |
Zeetakje | zondag 9 juni 2013 @ 21:21 |
Ah oke! Danku | |
Tism | zondag 9 juni 2013 @ 21:24 |
+ Open luchtfilter.. ![]() | |
densmee | zondag 9 juni 2013 @ 21:26 |
rechte vertanding in versnellingsbak ALS zorgt voor klapperen, net of de ontsteking niet goed is afgesteld | |
OEM | zondag 9 juni 2013 @ 21:30 |
Als het klinkt alsoftie 200 in z'n achteruit rijdt:
| |
Zeetakje | zondag 9 juni 2013 @ 21:31 |
Ja ALS ken ik wel, vroeg me alleen af waarom 300 pk opeens klinkt als 1000 pk bij rallyauto's | |
densmee | zondag 9 juni 2013 @ 21:31 |
inderdaad dat gieren | |
Ferrari_Tape | zondag 9 juni 2013 @ 21:35 |
HET IS TOCH OM TE GIEREEEEEEN!!!!!!! | |
RetepV | zondag 9 juni 2013 @ 21:44 |
300pk is de officieele limiet. Maar volgens mij gaat geen enkele van die auto's op de bank om dat echt te controleren. Overigens: - Rechte vertanding in de bak. - Grotere kleppen. - Scherpere nokkenassen. - Meer of minder klepoverlap. - Ander inlaatsysteem. - Open luchtfilter. - Lichtere zuigers. - Lichtere krukas. - Lichter vliegwiel. - En een heleboel kleine details, te veel om op te noemen. Al die dingen samen veranderen het geluid. Echt alles is aangepast. Je kan dan ook niet meer normaal met zo'n auto rijden. Doe je dat wel, dan verzuipt 'ie. Buiten het feit dat zo'n motor gewoon oncomfortabel is, hij is niet gemaakt om lang op dezelfde snelheid te rijden. Hele grote aan/uit reactie op het gaspedaal. Onder een bepaald toerental zal 'ie gewoon heel weinig trekkracht hebben. Maar kom je boven dat toerental, dan gaat 'ie er met je vandoor. Als de motor in een gewone auto zo zou reageren, zou je helemaal gek worden in het verkeer. ![]() | |
disyn | zondag 9 juni 2013 @ 21:55 |
Grotere spoiler en koplampen ![]() | |
T42 | maandag 10 juni 2013 @ 10:16 |
omdat die bij 50'000km versleten zijn | |
DonJames | maandag 10 juni 2013 @ 10:21 |
Het vermogen heeft geen zak te maken met het geluid. | |
Zeetakje | maandag 10 juni 2013 @ 10:22 |
Nou en | |
DonJames | maandag 10 juni 2013 @ 10:23 |
Je vraagt het toch? ![]() | |
Zeetakje | maandag 10 juni 2013 @ 10:24 |
Ja ik weet dat een halfords uitlaat op een Golfje geen fuck uitmaakt in vermogen, maar ik was gewoon benieuwd waarom in de rally 20 pk extra zo'n verschil in geluid is | |
DonJames | maandag 10 juni 2013 @ 10:26 |
| |
WallyPower118 | maandag 10 juni 2013 @ 10:46 |
Naast alle aanpassingen aan het motorblok ook omdat Subaru in het WRC een Rocket anti lag systeem gebruikt. Dat is ontwikkeld in samenwerking met Prodrive. Heel erg kort door te bocht is dat er een straalmotor in de uitlaat zit die de turbo bij lage toerentallen op druk houdt. (niet te vergelijken met de ALS systemen van vroeger die gewoon rijk liepen met een vertraagde ontsteking) stukje naslagwerk: http://www.motoiq.com/mag(...)c-c-impreza-sti.aspx | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 12:33 |
Daar hoort een filmpje bij: | |
Automatique | maandag 10 juni 2013 @ 12:43 |
Drop straight gears (die je in een rally auto hebt, tegenover een reguliere auto) maken het meeste verschil uit in geluid. De rest maakt minder een significant verschil voor het geluid. |