abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 juni 2013 @ 21:10:14 #1
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_127595894
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een brandende vraag. Namelijk: Hoe kan het dat rally auto's zo anders klinken?

Neem als voorbeeld een Impreza met standaard 280 pk, als hij dan omgebouwd wordt tot rally auto (met 300 pk want dat is het maximum) klinkt hij in één keer totaal anders. En die 20 pk extra zal niet zo'n drastisch verschil in geluid maken


Tot zover mijn vraag
  zondag 9 juni 2013 @ 21:12:48 #2
395886 hezdunnah
Keep it rasta
pi_127596038
Uitlaat
Arie is net weg en die nigger belt me op
pi_127596072
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:12 schreef hezdunnah het volgende:
Uitlaat
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_127596214
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:12 schreef hezdunnah het volgende:
Uitlaat
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 9 juni 2013 @ 21:17:48 #5
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_127596295
Ja oke, maar ik hoor vaak zat een impreza met bijvoorbeeld 350 pk (meer dan een rally auto dus) met een straight pipe, en dan nog klinkt ie als een Impreza en niet als een rally auto

Nouja het zal wel
  zondag 9 juni 2013 @ 21:19:52 #6
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_127596422
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:12 schreef hezdunnah het volgende:
Uitlaat
pi_127596533
Ander inlaat systeem andere nokkenassen andere uitlaat
  zondag 9 juni 2013 @ 21:21:47 #8
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_127596565
Ah oke! Danku
  zondag 9 juni 2013 @ 21:24:00 #9
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_127596725
+ Open luchtfilter.. :)
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_127596904
rechte vertanding in versnellingsbak
ALS zorgt voor klapperen, net of de ontsteking niet goed is afgesteld
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 9 juni 2013 @ 21:30:58 #11
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127597243
Als het klinkt alsoftie 200 in z'n achteruit rijdt:
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:26 schreef densmee het volgende:
rechte vertanding in versnellingsbak
  zondag 9 juni 2013 @ 21:31:12 #12
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_127597268
Ja ALS ken ik wel, vroeg me alleen af waarom 300 pk opeens klinkt als 1000 pk bij rallyauto's
pi_127597280
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:30 schreef OEM het volgende:
Als het klinkt alsoftie 200 in z'n achteruit rijdt:

[..]

inderdaad dat gieren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_127597642
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:31 schreef densmee het volgende:

[..]

inderdaad dat gieren
HET IS TOCH OM TE GIEREEEEEEN!!!!!!!
5 Ferrari's op videoband!
pi_127598222
300pk is de officieele limiet. Maar volgens mij gaat geen enkele van die auto's op de bank om dat echt te controleren.

Overigens:

- Rechte vertanding in de bak.
- Grotere kleppen.
- Scherpere nokkenassen.
- Meer of minder klepoverlap.
- Ander inlaatsysteem.
- Open luchtfilter.
- Lichtere zuigers.
- Lichtere krukas.
- Lichter vliegwiel.
- En een heleboel kleine details, te veel om op te noemen.

Al die dingen samen veranderen het geluid.

Echt alles is aangepast. Je kan dan ook niet meer normaal met zo'n auto rijden. Doe je dat wel, dan verzuipt 'ie. Buiten het feit dat zo'n motor gewoon oncomfortabel is, hij is niet gemaakt om lang op dezelfde snelheid te rijden. Hele grote aan/uit reactie op het gaspedaal.

Onder een bepaald toerental zal 'ie gewoon heel weinig trekkracht hebben. Maar kom je boven dat toerental, dan gaat 'ie er met je vandoor. Als de motor in een gewone auto zo zou reageren, zou je helemaal gek worden in het verkeer. :)
pi_127598966
Grotere spoiler en koplampen *)
  maandag 10 juni 2013 @ 10:16:58 #17
53151 T42
Pinball Wizard
pi_127611596
omdat die bij 50'000km versleten zijn
pi_127611682
Het vermogen heeft geen zak te maken met het geluid.
  maandag 10 juni 2013 @ 10:22:13 #19
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_127611712
quote:
13s.gif Op maandag 10 juni 2013 10:21 schreef DonJames het volgende:
Het vermogen heeft geen zak te maken met het geluid.
Nou en
pi_127611733
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 10:22 schreef Zeetakje het volgende:

[..]

Nou en
Je vraagt het toch? :')
  maandag 10 juni 2013 @ 10:24:32 #21
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_127611761
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 10:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je vraagt het toch? :')
Ja ik weet dat een halfords uitlaat op een Golfje geen fuck uitmaakt in vermogen, maar ik was gewoon benieuwd waarom in de rally 20 pk extra zo'n verschil in geluid is
pi_127611799
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 10:24 schreef Zeetakje het volgende:

... maar ik was gewoon benieuwd waarom in de rally 20 pk extra zo'n verschil in geluid is
quote:
13s.gif Op maandag 10 juni 2013 10:21 schreef DonJames het volgende:
Het vermogen heeft geen zak te maken met het geluid.
pi_127612289
Naast alle aanpassingen aan het motorblok ook omdat Subaru in het WRC een Rocket anti lag systeem gebruikt. Dat is ontwikkeld in samenwerking met Prodrive. Heel erg kort door te bocht is dat er een straalmotor in de uitlaat zit die de turbo bij lage toerentallen op druk houdt. (niet te vergelijken met de ALS systemen van vroeger die gewoon rijk liepen met een vertraagde ontsteking)

stukje naslagwerk:

http://www.motoiq.com/mag(...)c-c-impreza-sti.aspx
  maandag 10 juni 2013 @ 12:43:17 #25
391594 Automatique
Alles gaat vanzelf.
pi_127615355
Drop straight gears (die je in een rally auto hebt, tegenover een reguliere auto) maken het meeste verschil uit in geluid.

De rest maakt minder een significant verschil voor het geluid.
Neen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')