Ik kan je niet vertellen of dit abnormaal is of niet.
Ik kan je slechts mijn ervaring vertellen.
Ongeveer een jaar geleden pleegde een goede vriendin zelfmoord. Goed, ik had al een tijdje weinig contact meer met haar, maar een dik halfjaar voor haar dood zag ik haar nog een keer of twee... en het was duidelijk dat we weer vrienden als vanouds zouden worden op het moment dat ik weer de oude zou zijn.
En toen ineens pleegde ze zelfmoord en nam haar zoontje hierin mee.
Ik was er kapot van, en had nog zoveel vragen aan haar... Maar die zouden nooit meer beantwoord kunnen worden.
Uiteindelijk heb ik een brief aan haar geschreven en heb deze een paar dagen later ritueel verbrand.
Ondanks het verdriet en de schok, had ik er toen uiteindelijk vrede mee.
Maar van de week waren de temperaturen weer zomers in de plaats waar we elkaars voor het eerst ontmoet hebben, op de route die ik toen ook vaak met haar fietste toen we nog jong waren... en alles kwam terug, het hele gevoel van verliefd zijn op haar, bij elke ademhaling haar bijna terug te zien...
Ik heb het ook moeilijk nu. Het liefst zou ik contact willen opnemen met haar ouders en gewoon een hele avond over haar praten, en hoe dankbaar ik ben dat ik haar heb ontmoet en over de vriendschap... Maar haar ouders hebben behalve een dochter ook een kleinzoon verloren.
Ik kan dit niet van haar ouders vragen... en toch... ze zouden ook moeten weten dat er mensen zijn in het leven van hun overleden dochter, die nog steeds met veel liefde terugkijken naar hun dochter, ondanks het gruwelijke eind dat ze heeft gekozen voor haar zoontje en haarzelf.
Dus ja, hoewel jouw situatie heel anders is dan de mijne... ik denk wel dat ik iets mee kan voelen met het verlies van jouw dierbare. Maar een oplossing geven... nee, iedereen is te verschillend. Elke situatie is ook verschillend... en zo is rouwverwerking.
Ik ben mezelf bijna een jaar naar dato weer tegen gekomen... ik kan misschien nog eens een brief aan haar schrijven en weer verbranden tot de rook de hemel in reikt.
En ja het helpt voor kortere of langere tijd en ja voor mij helpt het wel voor de verwerking.
En toch elk jaar zal het me nog steeds treffen...
En de dood van jouw vriendin zal je ook nog wel vaker verwacht of onverwacht treffen... dat gaat zeker nog komen, waarschijnlijk als je het niet verwacht. En dat mag ook... laat dan de tranen de vrije loop. Tranen zijn druppels van verwerking.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.