abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127545426
Hallo. Ik heb even een vraagje over de verwerking van het verlies van een dierbare.
Mijn beste vriendin is om het leven gebracht. Voor dat dit gebeurd is had ik al enkele maanden last van een (lichte) depressie. De week nadat ik het hoorde heb ik niet kunnen slapen en veel gehuild, maar na de begrafenis was alles weer goed.
Ik voel me niet depressief, ik huil niet, ik ben niet meer bang, ik ben zelfs vaak vrolijk. Maar ik merk dat al mijn herinneringen aan haar heel ver weg voelen.
Het is heel fijn om me weer eens normaal te voelen, maar het lijkt zo ongepast in zo'n situatie. Voor mijn gevoel heb ik haar dood gewoon geaccepteerd ofzo en is dat niet meer iets om over na te denken, want ze is er gewoon niet meer. De situatie waarin ik haar regelmatig zag is veranderd naar een situatie waarin dat niet meer kan, omdat ze dood is en ik heb het idee dat ik me daarin heb aangepast. Maar ik vraag me af of dat wel bestaat, zo zonder een echt rouwproces.
Is er iemand die me hier iets meer over kan vertellen?
pi_127545718
Ik vind het niet raar of abnormaal iedereen verwerkt dingen anders en als je er vrede mee hebt ja dan kan zijn dat je er rustig onder bent je hebt het geaccepteerd.

Heb ik zelf ook met me opa gehad dat na week al geen echt verdriet over had.
Ik ben mezelf, niemand zei dat je het leuk moest vinden.
pi_127545994
Ik vind het ook totaal niet raar of abnormaal of wat dan ook. Het is voor iedereen gewoon anders, rouwverwerking. Bij jou kan het zijn dat je het nu echt al los hebt kunnen laten, of ja, vrede mee hebt kunnen hebben. Terwijl een ander daar veel meer moeite mee heeft en zomaar maanden of jaren kan blijven hangen in het rouwproces. Of juist de klap pas tijden later krijgt!

Denk dat je je niet teveel bezig moet houden met of het nu wel of niet normaal is om je zo te voelen, het is fijn dat je het op een of andere manier een plek hebt kunnen geven/gaat kunnen geven.

Probeer het positief te zien hoor, mensen komen en gaan (helaas) nu eenmaal.
pi_127546176
Het zou kunnen dat het nog niet echt tot je doorgedrongen is wat er is gebeurd. Of je kunt je eigen (depresieve) gevoelens nu beter relativeren, omdat het altijd erger kan.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:57:21 #5
404758 RoviArts
creativiteit heelt de geest
pi_127546189
Het lijkt of het over is maar er komen echt nog wel momenten van verdriet dat opeens boven komt drijven. Geniet!
Van kindertekening tot reliëfschilderij...
  zaterdag 8 juni 2013 @ 03:23:43 #6
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_127548117
Ik kan je niet vertellen of dit abnormaal is of niet.

Ik kan je slechts mijn ervaring vertellen.

Ongeveer een jaar geleden pleegde een goede vriendin zelfmoord. Goed, ik had al een tijdje weinig contact meer met haar, maar een dik halfjaar voor haar dood zag ik haar nog een keer of twee... en het was duidelijk dat we weer vrienden als vanouds zouden worden op het moment dat ik weer de oude zou zijn.

En toen ineens pleegde ze zelfmoord en nam haar zoontje hierin mee.
Ik was er kapot van, en had nog zoveel vragen aan haar... Maar die zouden nooit meer beantwoord kunnen worden.
Uiteindelijk heb ik een brief aan haar geschreven en heb deze een paar dagen later ritueel verbrand.
Ondanks het verdriet en de schok, had ik er toen uiteindelijk vrede mee.

Maar van de week waren de temperaturen weer zomers in de plaats waar we elkaars voor het eerst ontmoet hebben, op de route die ik toen ook vaak met haar fietste toen we nog jong waren... en alles kwam terug, het hele gevoel van verliefd zijn op haar, bij elke ademhaling haar bijna terug te zien...

Ik heb het ook moeilijk nu. Het liefst zou ik contact willen opnemen met haar ouders en gewoon een hele avond over haar praten, en hoe dankbaar ik ben dat ik haar heb ontmoet en over de vriendschap... Maar haar ouders hebben behalve een dochter ook een kleinzoon verloren.

Ik kan dit niet van haar ouders vragen... en toch... ze zouden ook moeten weten dat er mensen zijn in het leven van hun overleden dochter, die nog steeds met veel liefde terugkijken naar hun dochter, ondanks het gruwelijke eind dat ze heeft gekozen voor haar zoontje en haarzelf.

Dus ja, hoewel jouw situatie heel anders is dan de mijne... ik denk wel dat ik iets mee kan voelen met het verlies van jouw dierbare. Maar een oplossing geven... nee, iedereen is te verschillend. Elke situatie is ook verschillend... en zo is rouwverwerking.
Ik ben mezelf bijna een jaar naar dato weer tegen gekomen... ik kan misschien nog eens een brief aan haar schrijven en weer verbranden tot de rook de hemel in reikt.

En ja het helpt voor kortere of langere tijd en ja voor mij helpt het wel voor de verwerking.
En toch elk jaar zal het me nog steeds treffen...
En de dood van jouw vriendin zal je ook nog wel vaker verwacht of onverwacht treffen... dat gaat zeker nog komen, waarschijnlijk als je het niet verwacht. En dat mag ook... laat dan de tranen de vrije loop. Tranen zijn druppels van verwerking.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_127600685
Bedankt voor jullie reacties. Ik merk dat ik het er nu wel weer moeilijk mee krijg. Maar ik heb het idee dat mijn hoofd zoveel mogelijk wegstopt. Als ik verdrietig word kan ik namelijk ook niet bevatten wat er gebeurd is. Het is net alsof ik telkens kleine deeltjes uit het geheel pak en me daar dan verdrietig over voel. Dat ik haar mis. Dat er zoveel dingen zijn die ik niet meer met haar kan doen. Dat ik me alleen voel. Dat ze nog zo'n leven voor zich had. De manier waarop ze gestorven is. Alle vragen die ik heb over die avond. Over dat er mensen zijn die hier toe in staat zijn. Enzovoort.
Telkens dus één zo'n klein dingetje, maar alles bij elkaar is te onwerkelijk. Misschien wil ik het geheel ook niet zien. Want hoe kan je met dat besef nou nog leven?
pi_127606463
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:23 schreef Onnozelaar het volgende:
Bedankt voor jullie reacties. Ik merk dat ik het er nu wel weer moeilijk mee krijg. Maar ik heb het idee dat mijn hoofd zoveel mogelijk wegstopt. Als ik verdrietig word kan ik namelijk ook niet bevatten wat er gebeurd is. Het is net alsof ik telkens kleine deeltjes uit het geheel pak en me daar dan verdrietig over voel. Dat ik haar mis. Dat er zoveel dingen zijn die ik niet meer met haar kan doen. Dat ik me alleen voel. Dat ze nog zo'n leven voor zich had. De manier waarop ze gestorven is. Alle vragen die ik heb over die avond. Over dat er mensen zijn die hier toe in staat zijn. Enzovoort.
Telkens dus één zo'n klein dingetje, maar alles bij elkaar is te onwerkelijk. Misschien wil ik het geheel ook niet zien. Want hoe kan je met dat besef nou nog leven?
Pas goed op jezelf, dat is wat ik enkel kan zeggen.
pi_127640256
Weet iemand hoe je actief met de verwerking bezig kunt? Een brief schrijven lukt nog niet, volgens mij is het daar nog te vers voor. Er zijn nog geen dingen die ik haar zou willen zeggen, omdat ik me blijkbaar nog niet zo goed kan beseffen wat er gebeurd is.
Ik heb al wel geprobeerd om haar te tekenen. Je kan wel echt zien dat zij het is, maar ik kan haar onmogelijk zo mooi tekenen als ze was, dus echt voldoening haal ik daar ook niet uit.
Maar ik weet niet, zijn er niet van die standaard rouwverwerkingsdingen die je kunt doen?
pi_127641799
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:18 schreef Onnozelaar het volgende:
Weet iemand hoe je actief met de verwerking bezig kunt? Een brief schrijven lukt nog niet, volgens mij is het daar nog te vers voor. Er zijn nog geen dingen die ik haar zou willen zeggen, omdat ik me blijkbaar nog niet zo goed kan beseffen wat er gebeurd is.
Ik heb al wel geprobeerd om haar te tekenen. Je kan wel echt zien dat zij het is, maar ik kan haar onmogelijk zo mooi tekenen als ze was, dus echt voldoening haal ik daar ook niet uit.
Maar ik weet niet, zijn er niet van die standaard rouwverwerkingsdingen die je kunt doen?
Probeer jezelf niet door een proces heen te pushen wat voor iedereen in elke situatie anders verloopt. Probeer zoveel mogelijk je dagelijkse dingen te doen en je daar op te richten, geniet van elk moment dat je even vrolijk bent of er niet aan denkt. Er zullen namelijk nog genoeg momenten komen dat je er ongewild mee geconfronteerd wordt en daar heb je dan al je energie voor nodig. Laat het komen zoals het komt en deal er op dat moment mee. Voel je vooral niet schuldig als je er even niet mee bezig bent, want daar heeft niemand wat aan.
  maandag 10 juni 2013 @ 23:33:22 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_127644763
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:18 schreef Onnozelaar het volgende:
Er zijn standaard methoden. Deze is een klassiekertje, en ik heb er veel aan gehad:
http://www.amazon.com/dp/0061686077
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')