abonnement Unibet Coolblue
pi_131361231
Echte Hollandse melk uit Zuid-Limburg :')
pi_131361484
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 20:46 schreef Rickario het volgende:
Ah dat ziet er bekend uit. Pa maakt ook altijd zelf yoghurt/Kefir met die bacteriën :)
Goeie pa heb je dan, die moet je houden.

Anyway, wat is nu het verschil? Kan op het moment niet kijken maar ik denk vooral de hoeveelheid toegevoegde melkpoeder en room, aangezien sommige van die yoghurt soorten wel heel erg dik en vet zijn. Dat krijg je nooit voor elkaar zonder melkpoeder (en eventueel room) toe te voegen - dit verlaagt het vochtpercentage namelijk.
pi_131361627
Nee de cultuur
pi_131361821
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 20:58 schreef TUFKAL het volgende:
Nee de cultuur
Wat dan precies? Turkse en Griekse yoghurt hebben soms vetpercentages van 10%, dat heb ik nooit bij 'gewone' yoghurt gezien. Daarnaast is het dus ook veel dikker en er staat ook op de verpakking dat er melkpoeder inzit.
pi_131361911
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:02 schreef contactpersoon het volgende:

[..]

Wat dan precies? Turkse en Griekse yoghurt hebben soms vetpercentages van 10%, dat heb ik nooit bij 'gewone' yoghurt gezien. Daarnaast is het dus ook veel dikker en er staat ook op de verpakking dat er melkpoeder inzit.
moet je maar kijken :P
pi_131362542
Ja, vanavond.
pi_131362794
Haha, allemaal dus gewoon hetzelfde cultuurtje, alleen andere bereidings-wijze en ander vetpercentage. Tante van Erzin die al 35 jaar in Nederland woont sprak wel goed Nederland, hè?

Ajouad met z'n petjesklep op z'n Maroks scheef op het hoofd. _O-
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_131363259
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:19 schreef golfer het volgende:
Haha, allemaal dus gewoon hetzelfde cultuurtje, alleen andere bereidings-wijze en ander vetpercentage. Tante van Erzin die al 35 jaar in Nederland woont sprak wel goed Nederland, hè?

Ajouad met z'n petjesklep op z'n Maroks scheef op het hoofd. _O-
Heb alleen het laatste stukje gezien. Dus in feite is er niks 'Turks' of 'Grieks' aan?
pi_131363412
quote:
8s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:29 schreef Peunage het volgende:

Heb alleen het laatste stukje gezien. Dus in feite is er niks 'Turks' of 'Grieks' aan?
Nee. De yoghurtcultuur komt van oorsprong wel van de Balkan, maar is voor alle yoghurts dezelfde en kan in China als Chinese yoghurt verkocht worden of in Zuid-Amerika als bijvoorbeeld Braziliaanse yoghurt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_131370334
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:32 schreef golfer het volgende:

[..]

Nee. De yoghurtcultuur komt van oorsprong wel van de Balkan, maar is voor alle yoghurts dezelfde en kan in China als Chinese yoghurt verkocht worden of in Zuid-Amerika als bijvoorbeeld Braziliaanse yoghurt.
Die benamingen zouden wel een beetje raar zijn, want daar komt die bacterie van nature niet voor.

Tot nu toe is die lactobacillus bulgaricus alleen in Bulgarije in de natuur aangetroffen. Daar kun je een takje van bepaalde planten in de warme melk steken en met een hoop geluk krijg je dan vanzelf yoghurt. [1] Maar een bacterie houdt zich natuurlijk niet strikt aan landsgrenzen, dus misschien werkt het in het noorden van Griekenland of Turkije (of in Macedonië) ook wel, zoals ze in de uitzending ook al zeiden.

Er gaat op internet ook een gerucht dat de lactobacillus bulgaricus niet zou overleven als je 'm naar het buitenland exporteert en dat je dus steeds verse aanvoer uit Bulgarije nodig zou hebben. Maar dat is onzin. Oorspronkelijk waren yoghurtculturen vaak onzuiver en bedierven dan al gauw; het was in Bulgarije dat ze voor het eerst een zuivere cultuur van alleen lactobacillus bulgaricus en die streptococcus thermophilus wisten te isoleren, die steeds opnieuw gebruikt kan worden (net als in het recept van die Turkse tante). Zo kwam dat broodje aap de wereld in. [2]

SPOILER: Bronvermelding
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_131583616
Vanavond:

Zuurdesem gaat als zoete broodjes over de toonbank. Bijna overal te krijgen, ietsje anders en ook ietsje duurder. Brood zoals het vroeger was. Maar ouderwets brood kun je in de fabriek ook nieuwerwets maken. Maar hoe? De Keuringsdienst staat vroeg op, want de truc van de industriële bakker is moeilijk te achterhalen.

Lijkt mij een vrij saaie aflevering.
To err is human, to forgive bovine.
  donderdag 26 september 2013 @ 14:39:24 #237
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131586291
Zuurdesem is niet brood hoe het vroeger was, zuurdesem is voor broden van roggemeel zodat je die kan laten rijzen terwijl rogge geen gluten heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † donderdag 26 september 2013 @ 15:04:48 #238
91830 MaximusTG
pi_131587094
Dat is niet helemaal waar. Ook vroeger werden er broden met zuurdesem gemaakt die niet van rogge waren. Het is inderdaad zo dat je zuurdesem móet gebruiken als je een brood van 100% rogge of iig met een hoog aandeel rogge wil maken, niet dat zuurdesem alleen voor zulke broden is.
En rogge bevat wel degelijk gluten, maar veel minder dan tarwe en veel minder geschikt om luchtbellen vast te houden.

Wat betreft aflevering; waarschijnlijk maken ze in de fabriek gewoon gistbrood met wat rogge en van dat poeder dat je ook kan kopen, desempoeder. Dat is puur voor de smaak, want daar zitten geen levende gisten of melkzuurbacterien meer in.
  donderdag 26 september 2013 @ 17:03:10 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131590565
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:04 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is niet helemaal waar. Ook vroeger werden er broden met zuurdesem gemaakt die niet van rogge waren. Het is inderdaad zo dat je zuurdesem móet gebruiken als je een brood van 100% rogge of iig met een hoog aandeel rogge wil maken, niet dat zuurdesem alleen voor zulke broden is.
En rogge bevat wel degelijk gluten, maar veel minder dan tarwe en veel minder geschikt om luchtbellen vast te houden.

Wat betreft aflevering; waarschijnlijk maken ze in de fabriek gewoon gistbrood met wat rogge en van dat poeder dat je ook kan kopen, desempoeder. Dat is puur voor de smaak, want daar zitten geen levende gisten of melkzuurbacterien meer in.
Das idd héél vroeger, van voor de inzet van gisten in het brood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131597192
Arme Bakker Bart man :{
  † In Memoriam † donderdag 26 september 2013 @ 20:43:45 #241
91830 MaximusTG
pi_131597445
Hahá, desempoeder, dat had ik nog eens goed voorspeld!
pi_131597664
Mooi om die echte bakker aan het werk te zien ^O^

Die Grunniger doet het ook goed :)
pi_131597739
Duitsers zijn sowieso veel beter bezig met naamgeving van voedsel heb ik het idee :{
  donderdag 26 september 2013 @ 20:50:58 #244
302853 themole
graaft totaal door.
pi_131597769
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 20:37 schreef Rickario het volgende:
Arme Bakker Bart man :{
Idd, aan de andere kant niet handig om dit mee te geven.
Niet altijd serieus
pi_131597779
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 20:37 schreef Rickario het volgende:
Arme Bakker Bart man :{
Bedoel je de kerel die eerst in zijn neus pulkte en daarna vroeg of hij een broed moest pakken? :r
Ze smelten de kazen!
pi_131597786
quote:
14s.gif Op donderdag 26 september 2013 20:50 schreef themole het volgende:

[..]

Idd, aan de andere kant niet handig om dit mee te geven.
Ze hadden hem beter anoniem kunnen houden.
  donderdag 26 september 2013 @ 20:51:49 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131597798
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 20:50 schreef Rickario het volgende:
Duitsers zijn sowieso veel beter bezig met naamgeving van voedsel heb ik het idee :{
Veeleisende kieskeurige markt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131597825
Ze verkopen een illusie, joh :{

Ik had er sowieso nog nooit van dat brood gehoord.
pi_131597837
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2013 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Veeleisende kieskeurige markt
En terecht! Reinheitsgebot ^O^

Die Groningsefabrieksbakkert gaat goede zaken doen denk ik :D
pi_131601381
Haha wtf, die man van Baker Bart _O-
Die pulkt eerst ff lekker in z'n neus en gaat daarna brood pakken _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')