maargoed,een minuut vroeg hij of ik heel veel last van hoofdpijn had en duizelig was en dat ik dringend een bril nodig hebt.
bullshit natuurlijk want ik kan alles nog goed zien.
dus ik dacht wat krijguh we nou,ik heb nooit last van hoofdpijn of duizeligheid(of ik moet super lazerus zijn maar dat is weer anders).
ik had -o,75 aan bijde ogen en hij brabbelde nog iets van een cilindrische afwijkingje
nu weet ik dat die -0,75 niet zo veel is maar wat in godsnaam is die cilindrische afwijking???
op een site gevonden:
Astigmatisme.
Een astigmatisch oog geeft meestal een vertekent beeld van de werkelijkheid. Zowel dichtbij als veraf kunnen de beelden vertekent of wazig zijn, de spaken van een fietswiel ziet u niet allemaal even scherp. Het oog mist duidelijk een brandpunt. Op het netvlies van het oog valt een brandlijn in plaats van een brandpunt.
Wie is er gevoelig voor?
Bijna iedereen wel in meer of mindere mate. Naar schatting heeft meer dan de helft van de mensen een bril of contactlenzen nodig om astigmatisme te corrigeren. Deze afwijking kan het gevolg van erfelijkheid zijn en ontstaat als het hoornvlies (de doorzichtige voorkant van het oog) geen zuivere bolvorm heeft. Populair gezegd is het oog dan niet rond (voetbal) maar een beetje ovaal (rugbybaal).
Wat kan de opticien er aan doen ?
De opticien kan de afwijking meten en vrijwel altijd corrigeren met cylindrische brilleglazen of contactlenzen.
maarja, wat het psies allemaal is weet ik niet...ik weet alleen wel dat ik geen bril hoef
ik ook eigenwijs. Dus ook geen bril. Tot ik 2 jaar later ineens moeite kreeg met het lezen van de ondertiteling op tv. En dan is een bril een wereld van verschil. Dan hebben de blaatjes aan de bomen ineens weer scherpe randjes enzo (mocht je van de natuur houden)
quote:Nope, ik heb een redelijk grote cilinder, maar met bril op zie ik prima.
Op zondag 15 september 2002 11:46 schreef the_contract_killer het volgende:
dus met andere woorden ik ben zo blind als een paard
quote:dat deed ik omdat ik aan mn rijlessen wou beginnen,maar ik ben heb al een examen gedaan en toen moest ik een nummerbord lezen van een auto,dit ging trouwens vlekkeloos.
Op zondag 15 september 2002 11:50 schreef craze het volgende:
Waarom ga je uberhaupt naar de oogarts als je toch al weet dat je geen bril hoeft/wilt?
maar dat gevoel had ik al dat ze je naaien waar je bijstaat
quote:Waarom heb je dat niet aan de oogarts gevraagd ???
Op zondag 15 september 2002 11:36 schreef the_contract_killer het volgende:
nu weet ik dat die -0,75 niet zo veel is maar wat in godsnaam is die cilindrische afwijking???
quote:Er is niets mis mee om je ogen zo af en toe eens te laten controleren. De Hans Anders doet dat gratis
Op zondag 15 september 2002 11:50 schreef craze het volgende:
Waarom ga je uberhaupt naar de oogarts als je toch al weet dat je geen bril hoeft/wilt?
quote:dat heb ik gedaan,toen begon hij met dat ik daarom zoveel hoofdpijn had en niet zo goed kon zien,ik zei ik heb geen hoofpijn en ik kan het nog prima zien(de laatste ogentest was immers toen ik kleuter was)maar ik had toch dringend die bril nodig
Op zondag 15 september 2002 11:54 schreef Blue-eyes het volgende:[..]
Waarom heb je dat niet aan de oogarts gevraagd ???
quote:Hee, een tip, neem echt een bril of lenzen. Ik heb ook -0,75 en dacht eerst, "ik zie toch ok". Met bril/lenzen is het een echt grote vooruitgang.
Op zondag 15 september 2002 11:36 schreef the_contract_killer het volgende:
ben naar de oogarts gegaan en daar moest je in zo'n apparaatje kijken waar je een puntje of zoiets zag.maargoed,een minuut vroeg hij of ik heel veel last van hoofdpijn had en duizelig was en dat ik dringend een bril nodig hebt.
bullshit natuurlijk want ik kan alles nog goed zien.dus ik dacht wat krijguh we nou,ik heb nooit last van hoofdpijn of duizeligheid(of ik moet super lazerus zijn maar dat is weer anders).
ik had -o,75 aan bijde ogen en hij brabbelde nog iets van een cilindrische afwijkingje
Zeker aanrader (al heb ik nooit de effect van die 'cylindrische' afwijking kunnen ontdekken (wat er dus anders is als je dat hebt)).
quote:als je -0.75 hebt, je kan zonder bril door het leven, echter met een zal je beeld wel wat beter zien.
Op zondag 15 september 2002 11:57 schreef the_contract_killer het volgende:[..]
dat heb ik gedaan,toen begon hij met dat ik daarom zoveel hoofdpijn had en niet zo goed kon zien,ik zei ik heb geen hoofpijn en ik kan het nog prima zien(de laatste ogentest was immers toen ik kleuter was)maar ik had toch dringend die bril nodig
quote:Met -1.25 heb je ECHT wel een bril nodig hoor. Ik dacht ook altijd dat het wel meeviel... maar moest nu toch echt aan de bril. Een wereld van verschil
Op zondag 15 september 2002 11:47 schreef doraantje het volgende:
ik zit op -1.25 ofzo, maar ik zie beter als al m'n vrienden...
ik kan vaakl de reclameteksten ofzo al lezen, en dan zien hun nog niet eens het bord.
en volgens meneer de opticien moet ik hoognodig een bril hebben...
ze naaien je echt waar je bijzitmaarja, wat het psies allemaal is weet ik niet...ik weet alleen wel dat ik geen bril hoef
(bah.. dat rijmt..)
quote:Da's toch niet zo moeilijk?
Op zondag 15 september 2002 22:17 schreef Erosjuhhh het volgende:
succes met het kiezen van een bril![]()
![]()
De kleur van de zonnebrilglazen (jaja, Pearle actie) kiezen was daarentegen wat moeilijker.
"Blauw"
"Of nee toch maar geel"
"Nee, dat staat me niet"
"Blauw"
"Oranje..."
Oranje is 't dus geworden, omdat ik een blauwe zonnebril thuis had (maar goed, zonnebril besteld en alles, zei die opticien dat ik eigenlijk de zonnebril zonder sterkte niet meer op mag ).
quote:Heb ook die oranje genomen.. Ze zei dat die het beste is voor autorijden. En voor dagelijks gebruik heb ik al een normale zonnebril
Op zondag 15 september 2002 22:21 schreef mystical het volgende:[..]
Oranje is 't dus geworden, omdat ik een blauwe zonnebril thuis had (maar goed, zonnebril besteld en alles, zei die opticien dat ik eigenlijk de zonnebril zonder sterkte niet meer op mag
).
Jahaa, de oranje kleur heerst!
Ik dacht eerst dat 't niet goed tegen het zonlicht zou beschermen, maar dat bleek super mee te vallen (<-- wordt m'n favo smile!)
Als jij vindt dat je goed kan zien, dan moet je geen bril of lenzen nemen. Als de oogarts echter zegt dat jij een 'gewone' en cilindrische afwijking aan je ogen hebt dan zou ik zijn advies maar opvolgen, bijvoorbeeld omdat je anders een gevaar bent in het verkeer (ivm inschatten en dergelijke).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |