abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5809896
ben naar de oogarts gegaan en daar moest je in zo'n apparaatje kijken waar je een puntje of zoiets zag.

maargoed,een minuut vroeg hij of ik heel veel last van hoofdpijn had en duizelig was en dat ik dringend een bril nodig hebt.
bullshit natuurlijk want ik kan alles nog goed zien.

dus ik dacht wat krijguh we nou,ik heb nooit last van hoofdpijn of duizeligheid(of ik moet super lazerus zijn maar dat is weer anders).

ik had -o,75 aan bijde ogen en hij brabbelde nog iets van een cilindrische afwijkingje

nu weet ik dat die -0,75 niet zo veel is maar wat in godsnaam is die cilindrische afwijking???

ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_5809927
Dat alle puntjes in je beeld streepjes worden.
If you have a problem and no one else can help, I probably can't either, but I'll try.
pi_5809962
Maar je zegt dat je alles nog scherp ziet. Je moet echt een keer even een bril opzetten. Dan zie je waarschijnlijk pas wat voor verschil het is met en zonder bril!
Lang leve de liefde! Hoera hoera hoera!!!
pi_5809972
een cylindrische afwijking = astigmatisme

op een site gevonden:

Astigmatisme.

Een astigmatisch oog geeft meestal een vertekent beeld van de werkelijkheid. Zowel dichtbij als veraf kunnen de beelden vertekent of wazig zijn, de spaken van een fietswiel ziet u niet allemaal even scherp. Het oog mist duidelijk een brandpunt. Op het netvlies van het oog valt een brandlijn in plaats van een brandpunt.

Wie is er gevoelig voor?
Bijna iedereen wel in meer of mindere mate. Naar schatting heeft meer dan de helft van de mensen een bril of contactlenzen nodig om astigmatisme te corrigeren. Deze afwijking kan het gevolg van erfelijkheid zijn en ontstaat als het hoornvlies (de doorzichtige voorkant van het oog) geen zuivere bolvorm heeft. Populair gezegd is het oog dan niet rond (voetbal) maar een beetje ovaal (rugbybaal).

Wat kan de opticien er aan doen ?
De opticien kan de afwijking meten en vrijwel altijd corrigeren met cylindrische brilleglazen of contactlenzen.

pi_5809976
dus met andere woorden ik ben zo blind als een paard
pi_5809977
Google: cilindrische afwijking

http://www.rcnn.nl/rfafwk/cilinder/cilindr.htm

pi_5809980
ik zit op -1.25 ofzo, maar ik zie beter als al m'n vrienden...
ik kan vaakl de reclameteksten ofzo al lezen, en dan zien hun nog niet eens het bord.
en volgens meneer de opticien moet ik hoognodig een bril hebben...
ze naaien je echt waar je bijzit

maarja, wat het psies allemaal is weet ik niet...ik weet alleen wel dat ik geen bril hoef

pi_5810000
Zo begon het bij mij ook ongeveer.

ik ook eigenwijs. Dus ook geen bril. Tot ik 2 jaar later ineens moeite kreeg met het lezen van de ondertiteling op tv. En dan is een bril een wereld van verschil. Dan hebben de blaatjes aan de bomen ineens weer scherpe randjes enzo (mocht je van de natuur houden)

pi_5810001
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:46 schreef the_contract_killer het volgende:
dus met andere woorden ik ben zo blind als een paard
Nope, ik heb een redelijk grote cilinder, maar met bril op zie ik prima.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_5810009
Waarom ga je uberhaupt naar de oogarts als je toch al weet dat je geen bril hoeft/wilt?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 15 september 2002 @ 11:53:46 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_5810023
Ik heb ook cilindrische lenzen. Toen ik voor de eerste keer een bril kreeg (niemand anders klaagde over de onscherpe dia's op college ) zag ik ineens rijen bakstenen in plaats van egale muren! Je weet pas dat je echt niet meer alles goed ziet als je die bril op je neus hebt...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_5810029
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:50 schreef craze het volgende:
Waarom ga je uberhaupt naar de oogarts als je toch al weet dat je geen bril hoeft/wilt?
dat deed ik omdat ik aan mn rijlessen wou beginnen,maar ik ben heb al een examen gedaan en toen moest ik een nummerbord lezen van een auto,dit ging trouwens vlekkeloos.

maar dat gevoel had ik al dat ze je naaien waar je bijstaat

zondag 15 september 2002 @ 11:54:49 #13
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_5810034
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:36 schreef the_contract_killer het volgende:
nu weet ik dat die -0,75 niet zo veel is maar wat in godsnaam is die cilindrische afwijking???
Waarom heb je dat niet aan de oogarts gevraagd ???
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_5810041
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:50 schreef craze het volgende:
Er is niets mis mee om je ogen zo af en toe eens te laten controleren. De Hans Anders doet dat gratis
(En als je dan het idee krijgt dat ze je proberen af te zetten kun je altijd je ogen ook ergens anders nog laten meten natuurlijk.)
pi_5810044
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:54 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Waarom heb je dat niet aan de oogarts gevraagd ???

dat heb ik gedaan,toen begon hij met dat ik daarom zoveel hoofdpijn had en niet zo goed kon zien,ik zei ik heb geen hoofpijn en ik kan het nog prima zien(de laatste ogentest was immers toen ik kleuter was)maar ik had toch dringend die bril nodig
  zondag 15 september 2002 @ 13:06:09 #16
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_5810604
Neem eens maandlenzen voor die sterkte en zie of het verschil maakt. Als het je niet goed bevalt koop je na die maand gewoon geen nieuwe meer.
(Un)masking for the greater good.
pi_5815695
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:36 schreef the_contract_killer het volgende:
ben naar de oogarts gegaan en daar moest je in zo'n apparaatje kijken waar je een puntje of zoiets zag.

maargoed,een minuut vroeg hij of ik heel veel last van hoofdpijn had en duizelig was en dat ik dringend een bril nodig hebt.
bullshit natuurlijk want ik kan alles nog goed zien.

dus ik dacht wat krijguh we nou,ik heb nooit last van hoofdpijn of duizeligheid(of ik moet super lazerus zijn maar dat is weer anders).

ik had -o,75 aan bijde ogen en hij brabbelde nog iets van een cilindrische afwijkingje

Hee, een tip, neem echt een bril of lenzen. Ik heb ook -0,75 en dacht eerst, "ik zie toch ok". Met bril/lenzen is het een echt grote vooruitgang.
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
pi_5816235
Ik heb sinds een half jaar een bril.
Ik heb m'n ogen vorig jaar november voor het eerst laten 'testen': -0,50 (linkeroog) en -0,75 (rechteroog).
In maart toen ik weer ging had ik aan beide kanten -1,25 + een (flinke) cylindrische afwijking (wat ze dus bij de eerste meting helemaal niet hadden gezegd).
Ik heb dus nu 1 bril (welke de cylindrische + normale afwijking compenseert).
En serieus, toen ik voor 't eerst die bril opzette: prima beeld.

Zeker aanrader (al heb ik nooit de effect van die 'cylindrische' afwijking kunnen ontdekken (wat er dus anders is als je dat hebt)).

zondag 15 september 2002 @ 22:11:46 #19
32686 G1Ace
Be only the best you can be
pi_5816433
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:57 schreef the_contract_killer het volgende:

[..]

dat heb ik gedaan,toen begon hij met dat ik daarom zoveel hoofdpijn had en niet zo goed kon zien,ik zei ik heb geen hoofpijn en ik kan het nog prima zien(de laatste ogentest was immers toen ik kleuter was)maar ik had toch dringend die bril nodig

als je -0.75 hebt, je kan zonder bril door het leven, echter met een zal je beeld wel wat beter zien.
Echter, zo'n groot verschil zal het niet uitmaken op het eindresultaat
August 1998- March 2018
The exile ends, and a hero will return home
  zondag 15 september 2002 @ 22:17:08 #20
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_5816580
succes met het kiezen van een bril
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_5816639
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:47 schreef doraantje het volgende:
ik zit op -1.25 ofzo, maar ik zie beter als al m'n vrienden...
ik kan vaakl de reclameteksten ofzo al lezen, en dan zien hun nog niet eens het bord.
en volgens meneer de opticien moet ik hoognodig een bril hebben...
ze naaien je echt waar je bijzit

maarja, wat het psies allemaal is weet ik niet...ik weet alleen wel dat ik geen bril hoef

Met -1.25 heb je ECHT wel een bril nodig hoor. Ik dacht ook altijd dat het wel meeviel... maar moest nu toch echt aan de bril. Een wereld van verschil

(bah.. dat rijmt..)

Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_5816731
quote:
Op zondag 15 september 2002 22:17 schreef Erosjuhhh het volgende:
succes met het kiezen van een bril
Da's toch niet zo moeilijk?
Ik was binnen 5 minuten klaar (3 brillen opgehad, maar de eerste was 'het' al).

De kleur van de zonnebrilglazen (jaja, Pearle actie) kiezen was daarentegen wat moeilijker.
"Blauw"
"Of nee toch maar geel"
"Nee, dat staat me niet"
"Blauw"
"Oranje..."
Oranje is 't dus geworden, omdat ik een blauwe zonnebril thuis had (maar goed, zonnebril besteld en alles, zei die opticien dat ik eigenlijk de zonnebril zonder sterkte niet meer op mag ).

pi_5816767
quote:
Op zondag 15 september 2002 22:21 schreef mystical het volgende:

[..]

Oranje is 't dus geworden, omdat ik een blauwe zonnebril thuis had (maar goed, zonnebril besteld en alles, zei die opticien dat ik eigenlijk de zonnebril zonder sterkte niet meer op mag ).

Heb ook die oranje genomen.. Ze zei dat die het beste is voor autorijden. En voor dagelijks gebruik heb ik al een normale zonnebril
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_5816771
Maaruh bestaan (klinkt wat vreemd) er werkelijk mensen die 0,0 afwijking hebben (dus geen + of -, cylindrisch enz.), zelfs niet een hele kleine?

Jahaa, de oranje kleur heerst!
Ik dacht eerst dat 't niet goed tegen het zonlicht zou beschermen, maar dat bleek super mee te vallen (<-- wordt m'n favo smile!)

pi_5820766
Sorry, maar ik kan je dus echt niet volgen: WAAROM ben je bij de oogarts als je nergens last van hebt?

Als jij vindt dat je goed kan zien, dan moet je geen bril of lenzen nemen. Als de oogarts echter zegt dat jij een 'gewone' en cilindrische afwijking aan je ogen hebt dan zou ik zijn advies maar opvolgen, bijvoorbeeld omdat je anders een gevaar bent in het verkeer (ivm inschatten en dergelijke).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')