abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5809896
ben naar de oogarts gegaan en daar moest je in zo'n apparaatje kijken waar je een puntje of zoiets zag.

maargoed,een minuut vroeg hij of ik heel veel last van hoofdpijn had en duizelig was en dat ik dringend een bril nodig hebt.
bullshit natuurlijk want ik kan alles nog goed zien.

dus ik dacht wat krijguh we nou,ik heb nooit last van hoofdpijn of duizeligheid(of ik moet super lazerus zijn maar dat is weer anders).

ik had -o,75 aan bijde ogen en hij brabbelde nog iets van een cilindrische afwijkingje

nu weet ik dat die -0,75 niet zo veel is maar wat in godsnaam is die cilindrische afwijking???

ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_5809927
Dat alle puntjes in je beeld streepjes worden.
If you have a problem and no one else can help, I probably can't either, but I'll try.
pi_5809962
Maar je zegt dat je alles nog scherp ziet. Je moet echt een keer even een bril opzetten. Dan zie je waarschijnlijk pas wat voor verschil het is met en zonder bril!
Lang leve de liefde! Hoera hoera hoera!!!
pi_5809972
een cylindrische afwijking = astigmatisme

op een site gevonden:

Astigmatisme.

Een astigmatisch oog geeft meestal een vertekent beeld van de werkelijkheid. Zowel dichtbij als veraf kunnen de beelden vertekent of wazig zijn, de spaken van een fietswiel ziet u niet allemaal even scherp. Het oog mist duidelijk een brandpunt. Op het netvlies van het oog valt een brandlijn in plaats van een brandpunt.

Wie is er gevoelig voor?
Bijna iedereen wel in meer of mindere mate. Naar schatting heeft meer dan de helft van de mensen een bril of contactlenzen nodig om astigmatisme te corrigeren. Deze afwijking kan het gevolg van erfelijkheid zijn en ontstaat als het hoornvlies (de doorzichtige voorkant van het oog) geen zuivere bolvorm heeft. Populair gezegd is het oog dan niet rond (voetbal) maar een beetje ovaal (rugbybaal).

Wat kan de opticien er aan doen ?
De opticien kan de afwijking meten en vrijwel altijd corrigeren met cylindrische brilleglazen of contactlenzen.

pi_5809976
dus met andere woorden ik ben zo blind als een paard
pi_5809977
Google: cilindrische afwijking

http://www.rcnn.nl/rfafwk/cilinder/cilindr.htm

pi_5809980
ik zit op -1.25 ofzo, maar ik zie beter als al m'n vrienden...
ik kan vaakl de reclameteksten ofzo al lezen, en dan zien hun nog niet eens het bord.
en volgens meneer de opticien moet ik hoognodig een bril hebben...
ze naaien je echt waar je bijzit

maarja, wat het psies allemaal is weet ik niet...ik weet alleen wel dat ik geen bril hoef

pi_5810000
Zo begon het bij mij ook ongeveer.

ik ook eigenwijs. Dus ook geen bril. Tot ik 2 jaar later ineens moeite kreeg met het lezen van de ondertiteling op tv. En dan is een bril een wereld van verschil. Dan hebben de blaatjes aan de bomen ineens weer scherpe randjes enzo (mocht je van de natuur houden)

pi_5810001
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:46 schreef the_contract_killer het volgende:
Nope, ik heb een redelijk grote cilinder, maar met bril op zie ik prima.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_5810009
Waarom ga je uberhaupt naar de oogarts als je toch al weet dat je geen bril hoeft/wilt?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 15 september 2002 @ 11:53:46 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_5810023
Ik heb ook cilindrische lenzen. Toen ik voor de eerste keer een bril kreeg (niemand anders klaagde over de onscherpe dia's op college ) zag ik ineens rijen bakstenen in plaats van egale muren! Je weet pas dat je echt niet meer alles goed ziet als je die bril op je neus hebt...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_5810029
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:50 schreef craze het volgende:
Waarom ga je uberhaupt naar de oogarts als je toch al weet dat je geen bril hoeft/wilt?
dat deed ik omdat ik aan mn rijlessen wou beginnen,maar ik ben heb al een examen gedaan en toen moest ik een nummerbord lezen van een auto,dit ging trouwens vlekkeloos.

maar dat gevoel had ik al dat ze je naaien waar je bijstaat

zondag 15 september 2002 @ 11:54:49 #13
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_5810034
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:36 schreef the_contract_killer het volgende:
nu weet ik dat die -0,75 niet zo veel is maar wat in godsnaam is die cilindrische afwijking???
Waarom heb je dat niet aan de oogarts gevraagd ???
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_5810041
quote:
Er is niets mis mee om je ogen zo af en toe eens te laten controleren. De Hans Anders doet dat gratis
(En als je dan het idee krijgt dat ze je proberen af te zetten kun je altijd je ogen ook ergens anders nog laten meten natuurlijk.)
pi_5810044
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:54 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Waarom heb je dat niet aan de oogarts gevraagd ???

dat heb ik gedaan,toen begon hij met dat ik daarom zoveel hoofdpijn had en niet zo goed kon zien,ik zei ik heb geen hoofpijn en ik kan het nog prima zien(de laatste ogentest was immers toen ik kleuter was)maar ik had toch dringend die bril nodig
  zondag 15 september 2002 @ 13:06:09 #16
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_5810604
Neem eens maandlenzen voor die sterkte en zie of het verschil maakt. Als het je niet goed bevalt koop je na die maand gewoon geen nieuwe meer.
(Un)masking for the greater good.
pi_5815695
quote:
ben naar de oogarts gegaan en daar moest je in zo'n apparaatje kijken waar je een puntje of zoiets zag.

maargoed,een minuut vroeg hij of ik heel veel last van hoofdpijn had en duizelig was en dat ik dringend een bril nodig hebt.

dus ik dacht wat krijguh we nou,ik heb nooit last van hoofdpijn of duizeligheid(of ik moet super lazerus zijn maar dat is weer anders).

ik had -o,75 aan bijde ogen en hij brabbelde nog iets van een cilindrische afwijkingje

Hee, een tip, neem echt een bril of lenzen. Ik heb ook -0,75 en dacht eerst, "ik zie toch ok". Met bril/lenzen is het een echt grote vooruitgang.
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
pi_5816235
Ik heb sinds een half jaar een bril.
Ik heb m'n ogen vorig jaar november voor het eerst laten 'testen': -0,50 (linkeroog) en -0,75 (rechteroog).
In maart toen ik weer ging had ik aan beide kanten -1,25 + een (flinke) cylindrische afwijking (wat ze dus bij de eerste meting helemaal niet hadden gezegd).
Ik heb dus nu 1 bril (welke de cylindrische + normale afwijking compenseert).
En serieus, toen ik voor 't eerst die bril opzette: prima beeld.

Zeker aanrader (al heb ik nooit de effect van die 'cylindrische' afwijking kunnen ontdekken (wat er dus anders is als je dat hebt)).

zondag 15 september 2002 @ 22:11:46 #19
32686 G1Ace
Be only the best you can be
pi_5816433
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:57 schreef the_contract_killer het volgende:

[..]

dat heb ik gedaan,toen begon hij met dat ik daarom zoveel hoofdpijn had en niet zo goed kon zien,ik zei ik heb geen hoofpijn en ik kan het nog prima zien(de laatste ogentest was immers toen ik kleuter was)maar ik had toch dringend die bril nodig

als je -0.75 hebt, je kan zonder bril door het leven, echter met een zal je beeld wel wat beter zien.
Echter, zo'n groot verschil zal het niet uitmaken op het eindresultaat
August 1998- March 2018
The exile ends, and a hero will return home
  zondag 15 september 2002 @ 22:17:08 #20
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_5816580
succes met het kiezen van een bril
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_5816639
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:47 schreef doraantje het volgende:
ik kan vaakl de reclameteksten ofzo al lezen, en dan zien hun nog niet eens het bord.

maarja, wat het psies allemaal is weet ik niet...ik weet alleen wel dat ik geen bril hoef

Met -1.25 heb je ECHT wel een bril nodig hoor. Ik dacht ook altijd dat het wel meeviel... maar moest nu toch echt aan de bril. Een wereld van verschil

(bah.. dat rijmt..)

Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_5816731
quote:
Op zondag 15 september 2002 22:17 schreef Erosjuhhh het volgende:
succes met het kiezen van een bril
Da's toch niet zo moeilijk?
Ik was binnen 5 minuten klaar (3 brillen opgehad, maar de eerste was 'het' al).

De kleur van de zonnebrilglazen (jaja, Pearle actie) kiezen was daarentegen wat moeilijker.
"Blauw"
"Of nee toch maar geel"
"Nee, dat staat me niet"
"Blauw"
"Oranje..."
Oranje is 't dus geworden, omdat ik een blauwe zonnebril thuis had (maar goed, zonnebril besteld en alles, zei die opticien dat ik eigenlijk de zonnebril zonder sterkte niet meer op mag ).

pi_5816767
quote:
Op zondag 15 september 2002 22:21 schreef mystical het volgende:

[..]

Oranje is 't dus geworden, omdat ik een blauwe zonnebril thuis had (maar goed, zonnebril besteld en alles, zei die opticien dat ik eigenlijk de zonnebril zonder sterkte niet meer op mag ).

Heb ook die oranje genomen.. Ze zei dat die het beste is voor autorijden. En voor dagelijks gebruik heb ik al een normale zonnebril
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_5816771
Maaruh bestaan (klinkt wat vreemd) er werkelijk mensen die 0,0 afwijking hebben (dus geen + of -, cylindrisch enz.), zelfs niet een hele kleine?

Jahaa, de oranje kleur heerst!
Ik dacht eerst dat 't niet goed tegen het zonlicht zou beschermen, maar dat bleek super mee te vallen (<-- wordt m'n favo smile!)

pi_5820766
Sorry, maar ik kan je dus echt niet volgen: WAAROM ben je bij de oogarts als je nergens last van hebt?

Als jij vindt dat je goed kan zien, dan moet je geen bril of lenzen nemen. Als de oogarts echter zegt dat jij een 'gewone' en cilindrische afwijking aan je ogen hebt dan zou ik zijn advies maar opvolgen, bijvoorbeeld omdat je anders een gevaar bent in het verkeer (ivm inschatten en dergelijke).

pi_5821774
quote:
Op maandag 16 september 2002 01:14 schreef Knakker het volgende:
Sorry, maar ik kan je dus echt niet volgen: WAAROM ben je bij de oogarts als je nergens last van hebt?

Als jij vindt dat je goed kan zien, dan moet je geen bril of lenzen nemen. Als de oogarts echter zegt dat jij een 'gewone' en cilindrische afwijking aan je ogen hebt dan zou ik zijn advies maar opvolgen, bijvoorbeeld omdat je anders een gevaar bent in het verkeer (ivm inschatten en dergelijke).

zoals ik al zei ik deed dit nog voor mn rijlessen,volgens mn instructeur hoef je geen bril met -0,75 en met die ogentest bij het cbr(die kenttekenplaat van afstand) ben ik ook gewoon goedgekeurd.

maar een gewone checkup mag toch wel eens of niet,zelf merk je het namelijk niet totdat je al een grote afwijking hebt...

maandag 16 september 2002 @ 07:54:42 #27
14799 Penance
So Bite Me, Eh?
pi_5821934
quote:

Damn, als je met -1.25 beter ziet dan je vrienden is het hoogtijd dat je je vrienden naar de opticien stuurt... Misschien kun je beter zelf meegaan voor ze de verkeerde winkel binnenlopen, aangezien ze de borden niet zo goed kunnen zien.
Things to meat, people to do, places to kill.
  maandag 16 september 2002 @ 10:49:46 #28
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_5823329
Ik had in 't begin ook -1,5. Ik heb blij de bril geaccepteerd van de opticien met als gevolg dat ik nu al minstens -5 of erger heb. je kutn beter lenzen nemen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_5834342
quote:
Op maandag 16 september 2002 10:49 schreef SEMTEX het volgende:
Ik had in 't begin ook -1,5. Ik heb blij de bril geaccepteerd van de opticien met als gevolg dat ik nu al minstens -5 of erger heb. je kutn beter lenzen nemen.
Hmm, dat maakt echt niet uit hoor, bril of lenzen.
Ik heb zelf een bril, omdat de opticien zei dat m'n ogen in korte tijd nog (flink) achteruit kunnen gaan (lenzen zijn dat een 'te dure' oplossing).
Komt deels door de puberteit, en door natuurlijke aanleg.
Je kunt het met bril/lenzen hoogstens wat afremmen.
Twee vriendinnen van mij kregen een bril toen ze -1,00 hadden, ondertussen zitten ze beide op ong. -3.
Maar het ligt 'm zeker niet aan de bril (behalve als je natuurlijk met een bril voor -4 gaat lopen terwijl je -2 hebt )
pi_5835137
quote:

Ik heb -1,25 L en -0,75 R...ze naaien je echt niet hoor. In de collegezaal kan ik alles 10x beter lezen van afstand, en ook met autorijden scheelt het zeker.
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
  maandag 16 september 2002 @ 22:45:29 #31
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_5835540
quote:
Op maandag 16 september 2002 21:38 schreef mystical het volgende:

[..]

Ik heb zelf een bril, omdat de opticien zei dat m'n ogen in korte tijd nog (flink) achteruit kunnen gaan (lenzen zijn dat een 'te dure' oplossing).
Komt deels door de puberteit, en door natuurlijke aanleg.
Je kunt het met bril/lenzen hoogstens wat afremmen.
Twee vriendinnen van mij kregen een bril toen ze -1,00 hadden, ondertussen zitten ze beide op ong. -3.
Maar het ligt 'm zeker niet aan de bril (behalve als je natuurlijk met een bril voor -4 gaat lopen terwijl je -2 hebt )

Hmm..dat is mij eens verteld door iemand....
Ik draag trouwens momenteel lenzen, die erg goed bevallen. Ik deed telkens maar 2 jaar met 'n bril en dan werden m'n ogen weer slechter. Maar misschien is 't erfelijk: m'n vader heeft nl. 'n bril, m'n moeder en m'n broer schijnt nu ook zichtproblemen te hebben. Als ik ook zoveel geld bij elkaar kan sprokkelen, laat ik m'n ogen laseren.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_5839298
quote:
Op maandag 16 september 2002 22:45 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Als ik ook zoveel geld bij elkaar kan sprokkelen, laat ik m'n ogen laseren.

Ik zou later m'n ogen ook wel willen laten laseren.
Oké kleine afwijking maar dan nog
Alleen word je dan niet medisch goedgekeurd (piloot)

Eerst m'n ouders maar eens zien over te halen of ik lenzen mag (en dan de prijs fifty-fifty).

Slecht zien kan erfelijk zijn. Aan m'n vaders kant zitten de meesten op -3,00, mijn broertje heeft dat ook.

pi_5839378
Kerel maak je nie druk, kheb zelf -6.5 dus jij ziet nog meer dan genoeg! voor zoweinig heb je niet echt een bril nodig, en zoals je zegt hebbie d'r zelf ook nog geen last van dus...
pi_5839398
quote:
Op maandag 16 september 2002 06:28 schreef the_contract_killer het volgende:

[..]

zoals ik al zei ik deed dit nog voor mn rijlessen,volgens mn instructeur hoef je geen bril met -0,75 en met die ogentest bij het cbr(die kenttekenplaat van afstand) ben ik ook gewoon goedgekeurd.

maar een gewone checkup mag toch wel eens of niet,zelf merk je het namelijk niet totdat je al een grote afwijking hebt...

Zo'n instructeur heeft natuurlijk jarenlang ervaring met oogmetingen.

Ik zelf heb -0.5 en vind een bril ideaal, oa ben ik minder moe na het autorijden.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko
  dinsdag 17 september 2002 @ 10:58:09 #35
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_5840695
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 08:46 schreef Dr_Pepper het volgende:

[..]

Zo'n instructeur heeft natuurlijk jarenlang ervaring met oogmetingen.

Ik zelf heb -0.5 en vind een bril ideaal, oa ben ik minder moe na het autorijden.

Ik heb zelfs nog minder: -0,25, maar ik heb hem dan ook niet altijd op, maar af en toe als het lezen slecht gaat of de computer begint te dansen voor mijn ogen is het super....
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_8486102
Ik ga m'n rechteroog binnenkort maar eens testen, op de een of andere manier zie ik met dat oog mindergoed dan met het linkeroog.

Is vooral te merken bij ondertiteling/teletekst (op tv dus).

pi_8487539
quote:

Als jij niet vindt, dat je een bril nodig hebt, doe je het gewoon niet.

Ik heb -5.50 en -3.50 en zie dus werkelijk helemaal geen ene fuck zonder lenzen of bril.
Gelukkig heb ik al 12 jaar lenzen, wat een uitvinding

pi_8488360
ja ik had ook wel eens last van mijn ogen, eigenlijk alleen achter de pc en met lezen, denk ja wordt wel wat erger ga eens naar de oogarts, toen had ik ducking +3.75 en+2.75 ai ai ai.
Nu heb ik dus een bril en zie ik alles zoveel beter, dus wacht maar tot je een bril ophebt. dan pas zie je het verschil.
En misschien heb je daar geen zin in , had ik ook niet maar nu hoort die bril bij me en vind ik het helemaal niet erg.
Good morning! And in case I don't see you: good afternoon, good evening and good night!
pi_8490027
quote:
Dat was ook mijn reactie
pi_8490466
quote:
Op maandag 16 september 2002 21:38 schreef mystical het volgende:

Ik wil net zeggen, dat is dus echt ongelofelijk bullshit.
pi_8558348
Als je hoofdpijn hebt, kan dat een teken zijn dat je ogen te veel hun best moeten doen om scherp te stellen. Met veel moeite zie je dan misschien nog wel scherp, maar of dat nou zo ontspannend is?

Ik heb zelf ook een forse cylindrische afwijking. En brilleglazen van -1 of zo. Alles bij elkaar gerekend heb ik ongeveer -2,5. Ik ben blij met mijn lenzen. Wel moest ik de allereerste keer dat ik een bril met de juiste glazen kreeg, ontzettend wennen. Heel raar: ik zag ineens blaadjes aan de bomen, lijnen (idd Rewimo), maar tegelijkertijd draaide alles. Het was net of ik dronken was.
Binnen een dag was ik eraan gewend. En idd, dan pas merk je wat je gemist hebt.

En wees eerlijk, zo erg is het nou ook weer niet, een bril of contactlenzen.

woensdag 19 februari 2003 @ 13:53:52 #42
43033 Shannara
Revolutionized
pi_8582086
Is't nou ook zo dat als je eenmaal een bril/lenzen draagt, dat je ogen dan sneller achteruit gaan dan als je dat niet zou doen?
If stupidity kills, why aren't you dead? Obviously, stupidity is a survival trait.
  woensdag 19 februari 2003 @ 14:04:57 #43
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_8582355
ik heb ook een bril. Maar ik gebruik hem alleen met auto rijden.
En voor tv kijken. Voor de rest vind ik het onwijs kut!!

Maar ik dacht oke oke ik heb nergens last van.
Tot dat ik een bril op zette. En ik zag opeens dingen. Die ik nooit gezien had.

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  woensdag 19 februari 2003 @ 14:18:57 #44
32402 s0k
..............................
pi_8582784
Bril r0x
Ik zie nu 10jaar lang dingen die ik anders niet zag

alleen heeft mn broer dus net een uurtje geleden mn bril gemold....gvd
zometeen dus ff langs de opticien

..................................................................................................................................................
pi_8583073
quote:
Op zondag 15 september 2002 11:46 schreef the_contract_killer het volgende:
Dat valt wel mee. Ikzelf heb een afwijking van -3 op links en -3.25 op rechts en ook nog zo'n mooie cilindrische afwijking op beide ogen. 3 jaar geleden kreeg ik daarvoor een bril, mijn afwijking was nog niet zo sterk als nu. Ik had dat ding alleen op wanneer ik het nodig had, bij tv kijken, computeren en om te kunnen zien wat de leraar op het schoolbord deed. Voor de rest had ik hem nooit op, iets waarvan veel mensen zich erg verbazen.

Men snapt niet dat ik met een afwijking aan beide ogen met -3 gewoon zonder bril kon rondlopen, terwijl ik er geen enkele moeite mee had. Blijkbaar had ik me zo goed aangepast dat ik er prima mee kon leven, ik zag alleen niet scherp in de verte. Veel mensen die ik erover spreek en een lagere strekte hebben, zeggen dat ze zonder bril / lenzen zo goed als niks meer zien , iets waar ik dus nooit last van had.

Eigenlijk vind ik het wel grappig dat ik me zo goed kan redden zonder bril / lenzen met mijn afwijking . Sinds zaterdag heb ik lenzen op proef, dat kijkt eigenlijk toch wel een stukkie beter en het bevalt me prima tot nu toe.

Gapen werkt aanstekelijk weet je!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')