abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126832569
Goedeavond allemaal..
Ik heb een vraag over iets wat ik al een tijdje zie, sinds ik verhuisd ben en ik kan er niet achterkomen wat het is.

Als ik achter me laptop zit, zie ik soms hele kleine miniscule beestjes op mijn scherm.
Het zijn net spinnetjes, maar dan echt kleiner dan een mm. Soms zit er eentje, soms meerdere.

Vanavond trof ik er weer eentje aan, en met een 15x vergrootglas icm spiegelreflex heb ik een foto gemaakt. Het beestje lijkt transparent te zijn, en aan de bovenzijde van het lijfje zit een zwarte lijn. Iemand enig idee wat het is? (ik heb hier binnen aardig wat planten staan en 2 kanaries in een kooi), en schoonmaken doe ik echt regelmatig, dus het lijkt me niet dat het daaraan ligt.

Kword er knettergek van, omdat ik niet weet wat het is, en wat het doet (en hoe kom ik er vanaf?)
Omdat ie zo heen en weer liep (en ik aan het schuiven was met het vergrootglas) heb ik em per ongeluk een beetje dood gemaakt :@

Beestje had 4 of 6 kleine pootjes, en voor een soort van voelsprieten.
Foto:

Ja, dit is een serieuze vraag...
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 21 mei 2013 @ 21:57:07 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_126832636
lijkt op huismijt
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 21 mei 2013 @ 21:59:33 #3
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_126832782
Gewoon een bug, heb ik ook ooit last van.

pindazakje
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:09:51 #4
67670 Skv
Cynist.
pi_126833435
Onweersvliegjes?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:12:14 #5
67670 Skv
Cynist.
pi_126833562
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 22 mei 2013 @ 00:18:46 #6
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_126841072
Zitten ze ook op je muren?

Misschien http://www.rentokil.nl/on(...)gipskever/index.html ?

Heb ik hier ook gehad die krengen
pi_126844311
Ik vrees dat ik er nu eindelijk achter ben.
Door het zoeken gister kwam ik er achter dat de oorzaak bij meneer en mevrouw kanarie ligt ;(

Het is bloedluis/vogelmijt
Degene die ik zie zijn wel half doorzichtig, maar als ze zich vol stoppen met bloed van de vogels, worden ze rood. Blijkbaar zijn die krengen alleen in de nacht actief, dus het kan kloppen dat ik ze alleen 's avonds zie.

Gisteravond heb ik even met een zaklamp gekeken toen alles uit was, en jawel hoor.. Daar waren ze samen aan het marcheren in/rondom de kooi :( Iemand een idee wat voor middel je dan het best kan gebruiken (ook icm het huis grondig reinigen?)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_126844344
Een beetje ouderwets, maar shagkruimels onder in de kooi door het schelpenzand heen mengen helpt tegen luizen.
Ik zal het rustig door mijn gedachte laten gaan!
pi_126844406
Ouderwets of niet, als et maar werkt.
Ik ga straks eerst alles even goed reinigen, behandelen en dan zal ik shag kruimels onder het broedhok en door het schelpenzand doen.

Bedankt voor de tip!

Op internet kom ik allerlei bestrijdingsmiddelen tegen. Straks even naar de winkel toe om te kijken wat zij gebruiken.
Prrrrttt
  woensdag 22 mei 2013 @ 12:54:04 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_126852592
Hou er wel rekening mee dat de middeltjes die je gaat gebruiken ongevaarlijk zijn voor de vogels, anders ben je nog verder van huis... :{

Ook shag is gevaarlijk voor vogels, het is zwaar giftig!
Wat ik zou doen: de vogels in ieder geval tijdelijk in een andere kooi zetten, en pas dan beginnen met het bestrijden van de mijt. Better safe than sorry. Succes! :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_126859310
Ja inderdaad.
Probleem is dat de jonkies pas overleden zijn (nu snap ik ook meteen waarom), en ze willen weer gaan nestelen dus eerst ff overzetten naar een andere kooi lijkt mij ook een prima plan.

Ik ga zometeen naar de winkel, want ik ben klaar met me werk :P
Prrrrttt
pi_126865489
Gevonden op vogelpraathoek.nl

Preventie bestrijding bloedluis . mijt etc.

Wat ik doe 4 keer per jaar ( kweek met buitenvolieres) om bloedluis te bestrijden is het volgende

1) Eerst met een brander ( geen föhn) langs alle naden , dit hoeft niet lang 2 keer erbij langs en alles wat tussen de brander en de want komt is levendig verbrand.

2) Hokken goed schoonmaken met Dasty ( dit is ontvetter en is verkrijgbaar bij de Wibra)
Eenmaal ingewreven met de schoonmaakdoek netjes laten opdrogen en niet afspoelen, je wanden krijgen hierdoor een beschermlaag en bloedluizen en mijten komen er niet op.
Daarna eventuele naden en kieren dichtkitten met transparante kit.
Bloedluis en mijten blijven gegarandeerd uit je hok en de vogels hebben er geen hinder van.

Wat ik ook altijd doe is met dubbelzijdig plakband ( kun je kopen bij de formido etc ) beide uiteinden van de zitstokken 1 tot 2 cm afplakken.
Bloedluis komt altijd via de zitstokken dus zullen zodra ze bij het tape komen gelijk vastgeplakt blijven zitten.
Ook heb ik aan de bovenkant in elk hok horizontaal een plakstrip aan de wand bevestigd zodat de rode vriendjes die willen komen logeren in mijn hok gelijk vast komen te zitten

Voordelen
1) wat er op zit komt niet meer op je vogels
2) handige manier van controle

vogels hebben hier geen hinder van na 2 keer met hun pootjes erop gestapt te hebben hebben ze het al door
ruim voor het kweekseizoen ½ druppel invectrine in de nek van de vogels en de kweek kan beginnen.
Verder nog per 2 weken laat ik mijn vogels badderen in badzout

Met dutchies worden ook goede resultaten geboekt maar is
A ) erg duur
B) zijn de luizen weg gaan de dutchies binnen enkele dagen dood van de honger, dus zonde van het geld.

Mijn buurman heeft kippen, en die klaagde dat hij erg veel bloedluis had zijn hok staat 3 meter van mijn volieres vandaan en ik had nergens last van.

Voor de buitenkwekers onder ons.
De bodem in buitenvolieres staan garant voor ongedierte, wat je kan doen is tijdens zomermaanden wanneer luis hoogtij viert de bodem inspuiten met strooizout
Je lost het op in kokend heet water ( kijk niet zo precies ik doe altijd zoveel mogelijk zout erin , en vernevel het dan over de bodem. Dit droogt op en als er een luis doorheen wandelt zal hij binnen de kortste keren het loodje moeten leggen.
Vogels hebben hier ook geen hinder van.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_126887037
Allerlei goeie tips! Hartstikke bedankt :D

Ik ben eindelijk klaar met alles.
Vogels zitten tijdelijk in een ander verblijf (dus andere ruimte, in ander hok welke preventief behandeld is tegen bloedluis). Alles is hier in huis behandeld, dus hopelijk blijft het allemaal weg nu. Er zaten zelfs bloedluizen tussen de viltjes!! Echt raar, maar waar.

Er zat aan de kooi een stuk ducttape geplakt vanwege een gebroken stuk.
Daaronder was het echt zwart/rood van de luizen die eraan vastgeplakt waren, en nu is alles weg :)

Ook heb ik bij de plinten alles goed gereinigd en preventief behandeld met Home Shield, dit is poeder welke de luizen sloopt vanuit de buitenkant, mochten ze er nog zijn iig. Het broedhok zelf is behandeld met een goedje dat je tegenwoordig niet meer kan/mag kopen * DIE LUCHHTTT* zou Gerard Ekdom zeggen, maar dat dampt nu lekker uit in een schuurtje, en die wordt voorlopig dus ook niet meer gebruiken.
Prrrrttt
  vrijdag 24 mei 2013 @ 09:36:03 #14
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_126938302
^^ Klinkt goed! ^O^
Je hebt eea in ieder geval stevig aangepakt. Ik hoop echt dat je er vanaf bent, moet niet lekker zijn geweest voor de vogeltjes. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_126939745
In hun nieuwe hok heb ik nog 1 bloedluis gezien, en daarna meteen weer Home Shield gebruikt rondom de kooi. Het nieuwe broedhok ook grondig geinspecteerd en preventief toch maar behandeld. Zitstokken zijn ook afgeplakt met dubbelzijdige tape.

Ze zien er gezond en goed uit, en het nieuwe nestje heeft de pop ook al gebouwd binnen een dag, dus ik hoop snel op nieuwe eitjes en jonkies ^^

In huis heb ik nog een paar bloedluizen aangetroffen, maar opnieuw dezelfde maatregelen getroffen en Home Shield gebruikt over een heel gedeelte van de vloer/tafel, en dat laat ik zo een aantal dagen liggen. Daarna alles aan de kant blazen (want het vergaat niet, en het is geurloos), en dan hoop ik er echt vanaf te zijn.

Bedankt voor alle hulp en steun :) Mocht er nog verandering komen, dan laat ik het zeker even weten.
Prrrrttt
  vrijdag 24 mei 2013 @ 11:25:46 #16
244933 trovey
Nachtoele
pi_126941385
Ik heb ze ooit bij hamsters/gerbils gehad (kwamen mee met een gerbil)....heeft mij in totaal 1,5 jaar gekost voordat de laatste eindelijk weg was. :{ Hou er rekening mee dat het heel lang kan duren voordat de eitjes uitkomen met dit koudere weer dus de cyclus van die beesten nu erg lang kan zijn, ook kunnen ze weken zonder eten dus eentje die je gemist hebt kan zomaar weer opduiken en zich voortplanten. Tip: leg in de buurt van je dieren een wit washandje neer en controleer die regelmatig of die schoon blijft (d.w.z. geen bloedmijt aanwezig in/onder het washandje).
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_126949645
1,5 jaar ja??
Hopelijk ga ik dat niet meemaken, want dan word ik panisch :')

Maar naast de tape ga ik ook een washandje neerleggen
Prrrrttt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')