Je kan jezelf al straight edge noemen als je niet rook, niet drinkt, geen drugs en geen sex buiten een serieuze relatie om.
Dus heel veel mensen zijn al sXe.
Daarnaast kan je ook stoppen met vlees eten vega worden geheel onthouding ect. Maar dat zijn de extra opties.
quote:Ik ken er zelfs een paar die weigeren met mensen die alcohol drinken om te gaan
Op zondag 15 september 2002 15:03 schreef i_defy het volgende:Inderdaad, de laatste paar jaar zijn veel van die straight edgers een soort van closed minded predikanten.
beste sXe band blijft natuurlijk INFEST, maar ook de gorilla bisquits, minor threat, Lärm zijne erg fijne beluistermogelijkheden.
quote:Agnostic Front straight edge? Jij hebt zeker "Pauly the beerdrinking dog" nog nooit gehoord
Op zaterdag 14 september 2002 19:40 schreef sweek het volgende:[..]
minor threat, agnostic front, strife, mouthpiece, earth crisis, snapcase, da soort dingen
Mijns inziens komt dit voort uit de oude beginselen van het punktijdperk waarin met drank en drugs aardig werd aangerommeld, als een onderdeel van de subcultuur. Als reactie hierop kwamen de edgers die deze zaken niet wensten te gebruiken. De stroming is daarom zo ver ik weet alleen aanwezig in de punk (en eventueel wat andere alternatieve jeugdstromingen)
Nog extra info, nog niet genoemd: straight edgers zijn in veel gevallen te herkennen door een groot zwart kruis op beide handen. Bij de beginners met stift, voor de gevorderden met blijvende naaldjesinkt.
Ben overigens zelf geen volgeling, ook al voldoe ik aan bijna alle kenmerken (wil nog wel eens wat drinken,verder niet). Zoals eerder genoemd hebben de sXers een slechte naam door intolerantie naar de anderen toe, wat mij niet zo bevalt. Muziek is dan natuurlijk wel weer erg ok vaak
quote:enige zinnige post in dit topic. Jammer dat ik het niet eerder heb gezien.
Op maandag 16 september 2002 10:48 schreef marsterretje het volgende:
Er werd gevraagd waarom er buiten de punksubcultuur zo veel sXers rondlopen die zoch niet zo noemen, en er dan ook nog nooit van gehoord hebben.Mijns inziens komt dit voort uit de oude beginselen van het punktijdperk waarin met drank en drugs aardig werd aangerommeld, als een onderdeel van de subcultuur. Als reactie hierop kwamen de edgers die deze zaken niet wensten te gebruiken. De stroming is daarom zo ver ik weet alleen aanwezig in de punk (en eventueel wat andere alternatieve jeugdstromingen)
Nog extra info, nog niet genoemd: straight edgers zijn in veel gevallen te herkennen door een groot zwart kruis op beide handen. Bij de beginners met stift, voor de gevorderden met blijvende naaldjesinkt.Ben overigens zelf geen volgeling, ook al voldoe ik aan bijna alle kenmerken (wil nog wel eens wat drinken,verder niet). Zoals eerder genoemd hebben de sXers een slechte naam door intolerantie naar de anderen toe, wat mij niet zo bevalt. Muziek is dan natuurlijk wel weer erg ok vaak
Wat is straight edge voor mij:
* een bewuste keuze om niet onder invloed van bepaalde substanties/verslavingen dingen te doen.
* een 'statement' naar de rest van de wereld van "fuck you, ik heb jullie rotzooi niet nodig".
* een bewustzijn van je eigen leven (en daarmee gezondheid) en dat van anderen. Ik voel me beter door al die troep niet te gebruiken; ik voel me beter door bepaalde dingen niet te doen.
* een bewijs dat je niet hoeft te doen wat anderen doen. Als ik een spa rood bestel in de kroeg waar de rest allemaal heel 'stoer' 3 dubbele mixjes bestelt, krijg ik zat afkeurende blikken naar mijn hoofd en ben ik niet stoer. Dan vraag ik me af wat treuriger is, mensen die meedoen met de rest of alcohol nodig hebben om cool te zijn (en niet-drinkers dus niet cool vinden), of mensen die zelf hun keuzes maken en het niet uitmaakt wat anderen daarvan denken.
* de beste beslissing in mijn leven!
Wat is het niet:
* een setje regels. OK, er zijn 'regels', maar ik hou me als vanzelf aan die regels. Ik laat dat bier niet staan, omdat het niet mag van de sxe, maar omdat ik het niet wil.
* een beperking. Ik beperk mezelf niet tot het niet gebruiken van drugs, ik wil het gewoon niet gebruiken.
* saai. Ik heb vele malen meer lol dan voor ik stopte met drinken. Je raakt je ervan bewust dat je dat spul niet nodig hebt om lol te hebben, losser te worden of te gaan dansen; waardoor je er echt en bewust plezier van beleeft.
Waarom een naampje eraan hangen? Het dekt de lading, mijn motivaties om dingen te doen of te laten, volledig. Er is gewoon een term die mijn set van 'normen en waarden' (om het ff in hippe politieke termen te zeggen) samenvat. Why not use it? Omdat er ook groepen sxe-kids zijn die intolerant zijn? Tja, er zijn ook intolerante blanken. Noem ik mezelf ook maar niet meer blank... Ik ben er trots op dat ik bewust deze keuzes heb kunnen en durven maken (want hoeveel zijn er niet die die keuzes niet durven maken, uit angst krediet te verliezen bij je makkers?) en draag dat dus ook uit.
Samenvattend: straight edge is een kwestie van willen, geen kwestie van mogen ("dit mag niet, dat mag niet").
Ik kan hier nog wel uren over doorgaan, maar echt goed uit te leggen aan een buitenstaander is het niet. Ik ben er iig blij mee en trots op dat ik deze keuze heb durven maken, ongeacht wat de heersende moraal is in de wereld om mij heen. Sorry voor het omhoog schoppen van een wat ouder topic, maar ik MOEST hier op reageren...
quote:Zolang het maar wel om de kern blijft draaien (geen alcohol, geen drugs, geen tabak) is die invulling voor iedereen misschien wel ietwat anders. Het is in ieder geval wel een zeer persoonlijk iets, maar je deelt wel met anderen dezelfde principes. En ik denk dat wat je met anderen deelt ook een zekere mate van bewustzijn is (van jezelf, je lichaam, het leven, de wereld). Vandaar dat ik intolerantie en geweld t.a.v. bijvoorbeeld rokers niet bepaald vindt overeenkomen met de principes van straight edge. Maar dat dat mijn invulling ervan is (overigens wel een met vele anderen gedeelde invulling), blijkt wel uit het feit dat dat soort figuren zichzelf helaas ook straight edge noemen...
Op zaterdag 9 november 2002 19:56 schreef Keroppi het volgende:
Mag ik ook concluderen dat de invulling van het Straight Edge zijn, voor ieder persoon verschilt?
Ik denk dat het hele straightedge gebeuren vooral gaat om het imago,de x-en op de hand etc.
En als je iemand dan vraagt waarom ze een x op een hand hebben getekend dan zeggen ze dat dat is omdat ze Straightedge zijn...maar mensen die vegetarisch zijn schrijven dat toch ook niet op hun voorhoofd.
quote:Dat vind ik toch wel wat ver gaan. Ik denk dat hebben en houden van principes jezelf een enorm goed gevoel kan geven. Een gevoel van eigenwaarde omdat je voor jezelf bewijst te kunnen leven naar je principes. En dat zouden meer mensen moeten doen (uit welke reclame komt dat zinnetje ook al weer).
Op woensdag 13 november 2002 09:10 schreef Raincurtain het volgende:
Waarom zou je jezelf die beperkingen opleggen.
Als je geen alcohol wil,geen sex wil buiten een vaste relatie...dan doe je dat toch gewoon niet.Ik denk dat het hele straightedge gebeuren vooral gaat om het imago,de x-en op de hand etc.
quote:Nope, doe ik dus ook niet. Dat zijn geen beperkingen, dat zijn mijn principes waar ik me aan WIL houden.
Op woensdag 13 november 2002 09:10 schreef Raincurtain het volgende:
Waarom zou je jezelf die beperkingen opleggen.
Als je geen alcohol wil,geen sex wil buiten een vaste relatie...dan doe je dat toch gewoon niet.
quote:als sxe ergens NIET over gaat, is het wel imago. Het heeft sowieso al een heel negatief imago, zowel binnen als buiten de scene. Bovendien wordt je automatisch als loser gezien als je niet drinkt. Dus nee, voor mijn imago had ik beter kunnen blijven drinken.
Ik denk dat het hele straightedge gebeuren vooral gaat om het imago,de x-en op de hand etc.
quote:ik ben trots op de keuze die ik gemaakt heb en draag dat uit. Overigens doe ik nooit kruizen op mijn handen o.i.d. ik loop er niet mee te koop, het is iets voor mezelf. Maar ik vind het ook niet erg om het wel te tonen.
En als je iemand dan vraagt waarom ze een x op een hand hebben getekend dan zeggen ze dat dat is omdat ze Straightedge zijn...maar mensen die vegetarisch zijn schrijven dat toch ook niet op hun voorhoofd.
vraagje: heb jij uberhaupt mijn bovenstaande post(s) gelezen??
quote:Mag ik vragen welke gedachte hierachter gaat? Ikzelf geloof hier namelijk absoluut niet in, wel laat ik mensen die hiervoor kiezen in hun waarde. Ikzelf gebruik geen drugs, en drink bijna nooit, maar niet omdat het niet mag volgens mijn levenstijl.
Op zaterdag 14 september 2002 19:11 schreef sweek het volgende:
ik vind het erg vreemd dat dit onderwerp nog nooit op fok besproken is... nu dan maarwat vinden jullie ervan? mensen die het zijn? waarom ben je het (niet) ? hoe ver ga je er in?
ik ben het trouwens zelf niet, ben het wel een half jaartje geweest maar vond uiteindelijk dat het meer mijn vrijheid belemmerde dan dat ik er extra vrijheid en onafhankelijk door kreeg, wat de originele bedoeling was.
voor de mensen die het niet kennen, een korte beschrijving van straight edge:het is een levensstijl waarbij de volgende basisregels gelden:
geen drugs en geen sex buiten een vaste relatie
wat als drugs gedefinieerd wordt verschilt nogal, iig hard en softdrugs, inclusief tabak en alcohol. ikzelf had er ook nog cafeine en verdovende medicijnen bijgenomen, sommigen gaan verder tot suiker etc. vegetarier / veganist zijn gaat er ook vaak mee gepaard (ik was vega, was ik er voor ook al en nu nog steeds)
de bedoeling ervan is het onafhankelijk zijn van verslavende middelen en / of de eigen gezondheid. de cultuur is onstaan in de jaren 80 en genoemd naar een nummer van een straight edge punk band minor threat waarin ze de cultuur beschrijven... punk muziek gaat trouwens ook vaak samen met de cultuur
ok, nu jullie
quote:lees nou eens wat ik schrijf!!!! Het heeft niet zoveel te maken met het niet MOGEN, maar met het niet WILLEN. Wat je wel en niet wilt en doet, bepaalt automatisch je levensstijl, je moet de zaken niet omdraaien. Je kiest geen levensstijl, je doen en laten bepaalt je levensstijl.
Op woensdag 13 november 2002 10:42 schreef Femke13 het volgende:[..]
Mag ik vragen welke gedachte hierachter gaat? Ikzelf geloof hier namelijk absoluut niet in, wel laat ik mensen die hiervoor kiezen in hun waarde. Ikzelf gebruik geen drugs, en drink bijna nooit, maar niet omdat het niet mag volgens mijn levenstijl.
[..]
lees nou eens wat ik schrijf!!!! Het heeft niet zoveel te maken met het niet MOGEN, maar met het niet WILLEN. Wat je wel en niet wilt en doet, bepaalt automatisch je levensstijl, je moet de zaken niet omdraaien. Je kiest geen levensstijl, je doen en laten bepaalt je levensstijl.
[/quot
Ik heb je eerdere reactie nog een keer gelezen, en ik heb respect voor je keuze. Ikzelf doe ook niks om ergens bij te horen, ik ben wie ik ben, en als ze dat niet bevallen, ook prima.
Ik ben niet iemand die meedoet met de kudde, en daar ben ik trots op.
[Dit bericht is gewijzigd door Femke13 op 13-11-2002 14:16]
quote:Hokjes zijn niet nood-zakelijk slecht... alles wordt er in opgedeeld. Het probleem is dat mensen gaan denken in hokjes, en omdat iemand in een hokje zit een conclusie gaan trekken. Ook missen ze vaak de overlappingen van hokjes.
Op woensdag 13 november 2002 14:13 schreef Femke13 het volgende:[..]
Je moet je niet aangevallen voelen hoor, maar waarom geven jullie er dan een naam aan?
Dan plaats je jezelf toch ook automatisch in een hokje? Of zie ik dat verkeerd?
Als jij niet rookt behoor je ook tot het hokje niet-rokers... Dat is gewoon automatisch zo, en ik zie het nadeel er in principe ook niet van, zolang mensen dus niet doen wat ik hierboven zei.
Misschien vergis ik me en ging het over iets anders dan straight edge, maar het was wel iets met geen drugs/alcohol/dierlijke producten consumeren en een bepaalde muziek stroming.
quote:Zal wel over Straight Edge zijn gegaan...
Op woensdag 13 november 2002 14:19 schreef Ketel_1 het volgende:
Ik heb laatst een programma op de TV gezien waar ze een paar straight edgers interviewden en daar werd heel duidelijk de link gelegd tussen straight edge en extreem links. Hoe denkt iedereen daar over?Misschien vergis ik me en ging het over iets anders dan straight edge, maar het was wel iets met geen drugs/alcohol/dierlijke producten consumeren en een bepaalde muziek stroming.
De link bestaat niet echt, veel Straight Edgers neigen wel naar links, maar er zijn er ook heel wat die dat niet doen. (Tegen drugs bvb. is dan ook eigenlijk een rechtse stelling, niet?)
Extreem links is ook mogelijk, maar de twee hangen in principe zeker niet samen...
quote:die link is er niet echt. Tuurlijk er zijn veel links-georienteerde sxe'ers, maar niet per definitie. Dat programma werd aangekondigd als gaande over sxe, maar dat ging het m.i. totaal niet. Die link werd hierin idd wel duidelijk gelegd, maar dat is m.i. een grote fout. Het ging over extremisten en de band Maroon. En ja, die zijn ook straight edge, dus is de link makkelijk gelegd. Kwestie van onwetendheid en niet verder kijken dan je neus lang is door Rob Kamphues en zijn programmamakers.
Op woensdag 13 november 2002 14:19 schreef Ketel_1 het volgende:
Ik heb laatst een programma op de TV gezien waar ze een paar straight edgers interviewden en daar werd heel duidelijk de link gelegd tussen straight edge en extreem links. Hoe denkt iedereen daar over?Misschien vergis ik me en ging het over iets anders dan straight edge, maar het was wel iets met geen drugs/alcohol/dierlijke producten consumeren en een bepaalde muziek stroming.
quote:Moet je ook trots op zijn! Ik doe wat ik doe, en dat er toevallig meer zijn die mijn principes/ideeen/meningen delen, das dan wel leuk. Maar toen ik sxe werd, was 1 iemand die ik kende het en die nokte er later ook mee en stond ik 'alleen'. Nu ken ik ondertussen ook veel andere like-minded kids...
Op woensdag 13 november 2002 14:13 schreef Femke13 het volgende:
[quote]
Ik heb je eerdere reactie nog een keer gelezen, en ik heb respect voor je keuze. Ikzelf doe ook niks om ergens bij te horen, ik ben wie ik ben, en als ze dat niet bevallen, ook prima.
Ik ben niet iemand die meedoet met de kudde, en daar ben ik trots op.
Nog ff iets anders, waar ik geen respect voor heb zijn die wannabe sXe. Die jongetjes van 16 die denken er dan bij te horen als ze niets doen, maar dan toch stiekem een sigaret opsteken of een pilsje drinken. Of het gewoon maar twee weken volhouden. Op dat soort schijnheilige types ik!
quote:haha, ik vind dat wel grappig. Dat jij dat serieus neemt, is jouw probleem. Dan voel je je kennelijk aangevallen ofzo. Niet doen, nergens voor nodig. Alle sxe'ers die ik ken (en dat zijn er een hoop!) hebben geen enkel probleem (laat staan disrespect) voor niet-edgers.
Op donderdag 14 november 2002 13:28 schreef Boost het volgende:
Ik ben het zelf niet (rook en drink), maar ik ken er een hoop die het wel zijn. Ik respecteer datgene waar zij voor staan, maar verwacht dan ook wel dat ze datzelfde bij mij doen. Ik heb al te vaak meegemaakt dat een straight-edger op me afgestapt kwam als ik met een sigaretje en pilsje rustig naar een band aan het kijken was. Ik kon volgens hem de muziek niet goed vinden omdat ik niet sXe was. Daarop volgt natuurlijk weer een hele discussie van dat ik slecht bezig ben enz. enz. Rot toch op, geniet gewoon samen van de muziek en laat de ander in zijn waarde!
quote:dan ben je ook niet sxe. simpel. Dit soort dingen zijn idd te treurig voor woorden en hebben totaal nix met sxe te maken.
Nog ff iets anders, waar ik geen respect voor heb zijn die wannabe sXe. Die jongetjes van 16 die denken er dan bij te horen als ze niets doen, maar dan toch stiekem een sigaret opsteken of een pilsje drinken. Of het gewoon maar twee weken volhouden. Op dat soort schijnheilige typesik!
ofzoiets hehe,
quote:Nee, ik voel me er helemaal niet door aangevallen. ik ken zelf ook een heleboel sXe´ers en daar heb ik ook zeker de grootste lol mee. Ik bedoel alleen te zeggen dat er ook een aantal zijn die hun levenswijze proberen op te dringen aan anderen die er niet zo over denken. En ja, als ik lol probeer te hebben op een concert en ik wordt dan zo aangesproken en ze beginnen moeilijk te doen omdat ik een pilsje drink, dan heb ik daar een schijthekel aan ja. Dan heb ik zoiets van, jongen, hou je mond en geniet en maak plezier.
Op donderdag 14 november 2002 13:36 schreef TrashNSk8 het volgende:[..]
haha, ik vind dat wel grappig. Dat jij dat serieus neemt, is jouw probleem. Dan voel je je kennelijk aangevallen ofzo. Niet doen, nergens voor nodig. Alle sxe'ers die ik ken (en dat zijn er een hoop!) hebben geen enkel probleem (laat staan disrespect) voor niet-edgers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |