abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 29 juni 2013 @ 07:13:34 #201
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_128385299
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 00:47 schreef Sanne het volgende:
Qwea, naast Paracetamol mag ik ongeveer alleen maar Diclofenac en Tramadol.
Is Tramadol volgens jou slecht voor Crohn patienten?
Diclofenac iig wel. In de bijsluiter van tramal staat bovenstaande, ook in de bijsluiter van oxycontin. Op zich kan het IMHO geen kwaad als je GEEN actieve ontsteking hebt. Ik slik ook tramal en oxycontin... Vooralsnog nooit last gehad, maar ik heb dan ook geen actieve ontsteking. Omdat het op je darmen kan werken (zoals in de bijsluiter staat met name bij een actieve ontsteking), zou mijn eerste keus zijn om toch medisch advies in te winnen in het geval van een actieve ontsteking.

quote:
De bijwerkingen die jij beschrijft herken ik van Brufen.

Wat ik er verder over kon vinden is dat tramadol de ontlasting indikt, dat is bij Crohnies met chronische diarree geen nadeel.
Het wordt vaak voorgeschreven hoor bij crohn / CU patienten. Want er is geen andere keus. Je eerste stap is paracetamol of paracetamol codeine en als dat niet werkt ga je eigenlijk vrijwel direct naar de opiaten, aangezien nsaid's een no go zijn.

In principe zijn natuurlijk alle pijnstillers slecht. Van paracetamol kun je leverschade krijgen, NSAID's begin ik maar niet eens over, en opiaten hebben ook hun bijwerkingen. Uiteindelijk moet je een keus gaan maken welke je gaat voorschrijven of nemen, want de patient heeft (hevige) pijnklachten en daar moet wat aan gedaan worden. Maar zoals ik al aangaf zou mijn keus zijn, en zeker vanwege de bijsluiter, het eerst voor te leggen aan een arts.

Tramadol stopt idd. Maar ook letterlijk stopt. Als je het regelmatig neemt, heb je er movicolon bij nodig omdat je anders of niet meer naar het toilet kan of het is zo hard dat je iemands hersenen er mee in kan gooien.

Waarom sta jij eigenlijk op diclo? Je weet hoe zulke troep het is? Dat het onwijs slecht is ook voor je crohn? En voor o.a je nieren? Slik je er een maagbeschermer bij?

Ik heb het 3 weken geleden geslikt voor een week. Kon niet meer lopen van de gewrichtspijn, maar moest er mee stoppen omdat de belasting voor de nieren hoog zou zijn en omdat ik het helemaal niet mag eigenlijk icm crohn.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zaterdag 29 juni 2013 @ 11:53:57 #202
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_128388129
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 20:59 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Val je dan af? Want ik zit dus een mooi stuk onder het gemiddelde (8.5) en ik heb 6.7. Vlak voor mijn operatie HAHAHAHA.. Sorry, dat was een zenuwlachje.

Wat ik wou zeggen. Ik ben dik en ik blijf dik. Bah!
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 21:01 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja, weet alleen niet of dat kan met mijn medicatie :P dus dat vraag ik wel even na. Het moet 7,5 zijn ofzo is 7,4 dus het is echt vet weinig.

Maar ik ga wel eens even kijken wat er mee moet gebeuren. Misschien komt het ook wel door mijn voeding. Heb alles omgegooid en ben 18 kilo kwijt, misschien te weinig variatie.
Ondergrens voor vrouwen is 7,5, 7,4 valt dan opzich nog wel mee hoor Q :P Onder de 5.0 krijg je pas een zakje bloed ;) Maarja, hoe lager, hoe kutter je je voelt en hoe witter je bent, dat wel natuurlijk :+

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 22:00 schreef Qwea het volgende:
Wanneer u lijdt aan de chronische darmontstekingen colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn, dan kunt u in sommige gevallen dit medicijn beter niet gebruiken. Namelijk bij een ernstige verergering van colitis ulcerosa of bij een vernauwing in de darm bij de ziekte van Crohn. Dan kan dit medicijn ernstige bijwerkingen geven op de darm. Overleg met uw arts of u dit medicijn kunt gebruiken. Als u dit medicijn wel mag gebruiken, let er dan op of u geen last krijgt van klachten zoals opgezette buik, toenemende buikpijn en koorts. Als u hier last van krijgt, neemt u dan contact op met uw arts.
Dat is waarschijnlijk omdat opiaten obstipatie veroorzaken, wat je ook weer niet wilt. Maar zo erg is het nou ook weer niet hoor. Oxycontin/oxycodon hebben dezelfde bijwerkingen.

Sanne diclofenac??? :o NSAID's zijn uit den boze met IBD hoor....

Ik gebruik paracetamol en eens in de maand paracetamol/codeïne, mijn huisarts doet daar gelukkig niet moeilijk over. Maar dat laatste gebruik ik eigenlijk alleen 's nachts omdat ik anders niet kan slapen van de pijn ;(
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 12:21:29 #203
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128388772
Pffff, net gedouched en het zweet staat me nu al op m'n bakkes, het liefst ga ik weer naar bed :')
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 29 juni 2013 @ 12:23:58 #204
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_128388826
Diclofenac krijg ik notabene van mijn MDL-arts! LOL
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  zaterdag 29 juni 2013 @ 12:25:32 #205
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128388858
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 12:23 schreef Sanne het volgende:
Diclofenac krijg ik notabene van mijn MDL-arts! LOL
:o ! Dat is volgensd mij 1 van de grootste no-no's bij crohn e.d., wat typisch :D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 29 juni 2013 @ 14:01:13 #206
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_128391126
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 11:53 schreef Enfermera het volgende:

[..]

[..]

Ondergrens voor vrouwen is 7,5, 7,4 valt dan opzich nog wel mee hoor Q :P Onder de 5.0 krijg je pas een zakje bloed ;) Maarja, hoe lager, hoe kutter je je voelt en hoe witter je bent, dat wel natuurlijk :+
Weet ik. Maar neemt niet weg dat ik me echt dood en dood moe voel, dus hij lost het maar op :P

[..]

quote:
Dat is waarschijnlijk omdat opiaten obstipatie veroorzaken, wat je ook weer niet wilt. Maar zo erg is het nou ook weer niet hoor. Oxycontin/oxycodon hebben dezelfde bijwerkingen.
Ik zei ook niet dat het erg was. Ik zei dat IK icm een actieve ontsteking eerst een arts zou raadplegen.

:)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zaterdag 29 juni 2013 @ 14:05:16 #207
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_128391228
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 12:23 schreef Sanne het volgende:
Diclofenac krijg ik notabene van mijn MDL-arts! LOL
:')

Ik kreeg van 3 verschillende artsen op mijn kop en men heeft het zelfs in mijn ziekenhuis status zijnde "allergisch" op laten nemen, omdat ze bij Crohn / CU NIET mogen.

Heb ze ook wel eens 1x van mijn internist gehad hoor, maar dat was als er echt NIKS anders hielp en het echt gewoon moest en de nadelen in dat geval niet opwogen tegen de voordelen er van.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zaterdag 29 juni 2013 @ 14:09:14 #208
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128391336
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 14:05 schreef Qwea het volgende:

[..]

:')

Ik kreeg van 3 verschillende artsen op mijn kop en men heeft het zelfs in mijn ziekenhuis status zijnde "allergisch" op laten nemen, omdat ze bij Crohn / CU NIET mogen.

Heb ze ook wel eens 1x van mijn internist gehad hoor, maar dat was als er echt NIKS anders hielp en het echt gewoon moest en de nadelen in dat geval niet opwogen tegen de voordelen er van.
Ik heb al sinds 94 cu dus dat was 1 van de dingen die ik idd wist, diclofenac en ibuprofen zijn 1 GROTE NO-NO . Maar Tramal wist ik dan ook weer niet.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 29 juni 2013 @ 14:21:54 #209
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_128391650
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 14:09 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ik heb al sinds 94 cu dus dat was 1 van de dingen die ik idd wist, diclofenac en ibuprofen zijn 1 GROTE NO-NO . Maar Tramal wist ik dan ook weer niet.
Tramal is geen no go hoor over het algemeen, maar in jouw geval met een actieve ontsteking zou IK dat even navragen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zaterdag 29 juni 2013 @ 15:25:09 #210
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128393061
Ik zit hier mezelf al een aantal uur voor de gek te houden dat het prima gaat en ik niet naaf bed hoef.
Ik ga toch maar :')
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 14:21 schreef Qwea het volgende:

[..]

Tramal is geen no go hoor over het algemeen, maar in jouw geval met een actieve ontsteking zou IK dat even navragen.
Ik heb het gebruik even gestopt, ff kijken of ik dat trek en wat het doet :)
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_128399002
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 11:53 schreef Enfermera het volgende:

[..]

[..]

Ondergrens voor vrouwen is 7,5, 7,4 valt dan opzich nog wel mee hoor Q :P Onder de 5.0 krijg je pas een zakje bloed ;) Maarja, hoe lager, hoe kutter je je voelt en hoe witter je bent, dat wel natuurlijk :+

[..]

Dat is waarschijnlijk omdat opiaten obstipatie veroorzaken, wat je ook weer niet wilt. Maar zo erg is het nou ook weer niet hoor. Oxycontin/oxycodon hebben dezelfde bijwerkingen.

Sanne diclofenac??? :o NSAID's zijn uit den boze met IBD hoor....

Ik gebruik paracetamol en eens in de maand paracetamol/codeïne, mijn huisarts doet daar gelukkig niet moeilijk over. Maar dat laatste gebruik ik eigenlijk alleen 's nachts omdat ik anders niet kan slapen van de pijn ;(
Klopt, ik zit normaal ook rond de 7.4 (snapte al niet dat die arts 8.5 zei).. En ik hoef ook zeker geen zakje bloed hahaha, gelukkig niet zeg. Alleen omdat ik schijnbaar al een aantal maanden een laag Hb heb merkte ik het eerst niet alleen krijg ik nu meer verschijnselen. Ik mag ook nog gewoon geopereerd worden en dat zouden ze echt niet doen als ik te weinig ijzer zou hebben. Dus ik weet dat het meevalt! Alleen ik begin het nu gewoon wel te merken.
pi_128399160
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 21:21 schreef Mirjam het volgende:
Hadden jullie eigenlijk ook iets tegen de pijn in buik eb darmen? Ik ben helemaal vergeten daarnaar te vragen.
Nee, ik kon pcm slikken als ik pijn had. Dit helpt heel soms, als de krampen niet te erg zijn. Maar zoals ik voorheen al eens heb gezegd. Ik ben gezegend met een lichaam dat ontstekingen en de pijnen ervan niet oppikt :p Dus als ik kramp heb dan zit ik de hele tijd op de wc en verder heb ik doorgaans op een dag bijna geen kramp. Alleen 's morgens vroeg en 's avonds laat.. Daartussen niks..
pi_128399298
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 14:05 schreef Qwea het volgende:

[..]

:')

Ik kreeg van 3 verschillende artsen op mijn kop en men heeft het zelfs in mijn ziekenhuis status zijnde "allergisch" op laten nemen, omdat ze bij Crohn / CU NIET mogen.

Heb ze ook wel eens 1x van mijn internist gehad hoor, maar dat was als er echt NIKS anders hielp en het echt gewoon moest en de nadelen in dat geval niet opwogen tegen de voordelen er van.
Ik word dus geopereerd aankomende vrijdag en mijn Anesthesist vroeg of ik allergisch was voor medicijnen ect. Ik heb dus nee gezegd. En hij zou me pijnstilling geven voor de operatie (pcm, dus dat mag). Maar ook na de operatie. En hij heeft niet gezegd wat hij dan geeft.
Moet ik dus aangeven dat ik bepaalde dingen niet mag? En welke dan precies? Ik heb namelijk, en dat weet ik vrijwel zeker, een actieve ontsteking. Een flinke ook!
  zaterdag 29 juni 2013 @ 19:45:58 #214
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128400597
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:25 schreef Mirjam het volgende:
Ik zit hier mezelf al een aantal uur voor de gek te houden dat het prima gaat en ik niet naaf bed hoef.
Ik ga toch maar
fml, enkel hysterisch in bed liggen draaien omdat ik wel heel moe was maar de slaap met geen mogelijkhed kon vatten ;(
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_128401013
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 19:45 schreef Mirjam het volgende:

[..]

fml, enkel hysterisch in bed liggen draaien omdat ik wel heel moe was maar de slaap met geen mogelijkhed kon vatten ;(
Dat is kut :(
Dus je hebt bijna niet geslapen?
  zaterdag 29 juni 2013 @ 21:02:10 #216
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128402398
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 20:04 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Dat is kut :(
Dus je hebt bijna niet geslapen?
nope. Hoop vannacht wel te slapen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_128402422
Heb je misschien Melatonine in huis? Warme melk? Slaapmiddelen als het echt nodig is?

Tsjah, ik denk dat slaaptekort erger is als een keertje een middeltje gebruiken. Daarbij kan je bij de Tuinen best een potje biologische Melatonine kopen. Of het werkt? Geen idee, dat weet ik niet.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 22:51:20 #218
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128406079
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 21:03 schreef c-u-t-e het volgende:
Heb je misschien Melatonine in huis? Warme melk? Slaapmiddelen als het echt nodig is?

Tsjah, ik denk dat slaaptekort erger is als een keertje een middeltje gebruiken. Daarbij kan je bij de Tuinen best een potje biologische Melatonine kopen. Of het werkt? Geen idee, dat weet ik niet.
Melatonine had ik 1 tabletje van genomen vanmiddag, zal de dosering wat ophogen vanavond.
Had ook een te lage dosering prednison genomen zie ik, 20 ipv 40 mg, maar da's vast niet zo heel erg
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 30 juni 2013 @ 09:31:11 #219
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_128413849
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:50 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Ik word dus geopereerd aankomende vrijdag en mijn Anesthesist vroeg of ik allergisch was voor medicijnen ect. Ik heb dus nee gezegd. En hij zou me pijnstilling geven voor de operatie (pcm, dus dat mag). Maar ook na de operatie. En hij heeft niet gezegd wat hij dan geeft.
Moet ik dus aangeven dat ik bepaalde dingen niet mag? En welke dan precies? Ik heb namelijk, en dat weet ik vrijwel zeker, een actieve ontsteking. Een flinke ook!
Je moet aangeven dat je crohn hebt en geen nsaid wil / mag. Heb je je actieve ontsteking gemeld aan de arts / anesthesist?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 30 juni 2013 @ 10:46:02 #220
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128414650
Ik denk dat ik vannacht maar drie of vier uur geslapen heb, ben kapot. Ook verschrikkelijk liggen zweten en overal jeuk. Ik las ergens dat zolpidem zou kunnen helpen, daar ga ik dus morgen gelijk een recept voor vragen aan mn huisarts
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 30 juni 2013 @ 13:24:15 #221
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_128417864
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 12:23 schreef Sanne het volgende:
Diclofenac krijg ik notabene van mijn MDL-arts! LOL
:') Natuurlijk. XD

quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 14:01 schreef Qwea het volgende:

[..]

Weet ik. Maar neemt niet weg dat ik me echt dood en dood moe voel, dus hij lost het maar op :P

[..]

[..]

Ik zei ook niet dat het erg was. Ik zei dat IK icm een actieve ontsteking eerst een arts zou raadplegen.

:)
Haha zo is het :P Fix it doc! :7

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:50 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Ik word dus geopereerd aankomende vrijdag en mijn Anesthesist vroeg of ik allergisch was voor medicijnen ect. Ik heb dus nee gezegd. En hij zou me pijnstilling geven voor de operatie (pcm, dus dat mag). Maar ook na de operatie. En hij heeft niet gezegd wat hij dan geeft.
Moet ik dus aangeven dat ik bepaalde dingen niet mag? En welke dan precies? Ik heb namelijk, en dat weet ik vrijwel zeker, een actieve ontsteking. Een flinke ook!
Ga er maar vanuit dat hij postoperatief diclofenac gaat geven. Ik zeg altijd maar dat ik CU heb en daardoor geen NSAID's mag als ze vragen of ik allergieën heb :)
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_128424794
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 13:24 schreef Enfermera het volgende:

[..]

:') Natuurlijk. XD

[..]

Haha zo is het :P Fix it doc! :7

[..]

Ga er maar vanuit dat hij postoperatief diclofenac gaat geven. Ik zeg altijd maar dat ik CU heb en daardoor geen NSAID's mag als ze vragen of ik allergieën heb :)
Ik wist het dus nog niet, dat ik geen nsaid's mag. En wat betekend dat precies dan? Opium medicatie ofzo?

quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 22:51 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Melatonine had ik 1 tabletje van genomen vanmiddag, zal de dosering wat ophogen vanavond.
Had ook een te lage dosering prednison genomen zie ik, 20 ipv 40 mg, maar da's vast niet zo heel erg
Het is vast geen ramp. Is menselijk om een foutje te maken! :)

quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 09:31 schreef Qwea het volgende:

[..]

Je moet aangeven dat je crohn hebt en geen nsaid wil / mag. Heb je je actieve ontsteking gemeld aan de arts / anesthesist?
Nee, want is wist niet dat dat perse invloed kon hebben op de operatie. Ze weten wel van mijn CU (geen Crohn). Of mag je met CU wel nsaid's?
  zondag 30 juni 2013 @ 17:13:27 #223
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_128425444
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 16:56 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Ik wist het dus nog niet, dat ik geen nsaid's mag. En wat betekend dat precies dan? Opium medicatie ofzo?

[..]

Het is vast geen ramp. Is menselijk om een foutje te maken! :)

[..]

Nee, want is wist niet dat dat perse invloed kon hebben op de operatie. Ze weten wel van mijn CU (geen Crohn). Of mag je met CU wel nsaid's?
Beter geef je aan dat je actieve klachten hebt. Ik heb crohn, 6 operaties aan mijn enkel gehad, geen probleem, alleen als de ontsteking ACTIEF is, dus je hebt echt een ontsteking, gaan ze je meestal niet opereren. En beter van ook, aangezien je lichaam dan veel vatbaarder is voor infecties. En zo kan dus je wond geinfecteerd raken. Ik zou dat dus echt even melden. Als je in remissie bent, geen probleem. Ze vragen je ook tijdens de pre operatieve screening of je verder goed gezond bent. Had je het gewoon moeten melden.

NSAID'S (non-steroidal anti-inflammatory drugs) zijn o.a Diclofenac, Ibuprofen, Naproxen, Aleve, Movicox, Novalgin, ect.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 30 juni 2013 @ 17:14:09 #224
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_128425471
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 22:51 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Melatonine had ik 1 tabletje van genomen vanmiddag, zal de dosering wat ophogen vanavond.
Had ook een te lage dosering prednison genomen zie ik, 20 ipv 40 mg, maar da's vast niet zo heel erg
Neuh is niet zo erg. Plus dat je die andere 20 nog steeds kunt bijslikken. Moet 6u tussen zitten tussen de nieuwe dosis geloof ik.

Edit : 8 dus.

quote:
Wat moet ik doen als ik een dosis ben vergeten?
Als u dit middel één keer per dag gebruikt: duurt het nog meer dan acht uur voor u de volgende dosis inneemt? Neem de vergeten dosis dan alsnog in. Duurt het nog minder dan acht uur? Sla de vergeten dosis dan over.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zondag 30 juni 2013 @ 17:40:14 #225
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_128426593
^O^ Heb 'm idd overgeslagen. Morgewn naar de huisarts voor een sloot slaappillen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')