abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126410309
Doordat ik in mijn huidige stad niet meer lekker in mijn vel zit, wil ik graag switchen van universiteit(terug bij mijn ouders intrekken) maar wel weer dezelfde studie volgen. Ik ben echter derdejaars student en heb nog maar een paar vakken open staan. Zou het switchen van universiteit een mogelijkheid zijn? Als ik wat extra vakken moet halen omdat het verschillende paketten zijn, is dat natuurlijk geen probleem, zolang ik hier maar weg kan. :P
Burning bridges gives you so much more
pi_126410875
Ik zou de paar vakken afmaken in de komende periode als dat mogelijk is bij je huidige universiteit en dan in september een nieuwe start maken :). Tegenwoordig kennen veel universiteiten een harde knip dit bemoeilijkt zulke overstappen.
pi_126411729
Dat kan natuurlijk, maar overstappen heeft natuurlijk voorkeur. Ik neem van de week sowieso contact op met studieadviseurs van beide universiteiten, maar ben benieuwd of er iemand is die weet of dit mogelijk is.
pi_126412084
Als je derdejaars bent, kan je liever alle vakken halen van je bachelor en je master volgen op een andere universiteit.
Hoeveel vakken moet je nog halen?
pi_126412840
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 23:03 schreef superdrufus het volgende:
Als je derdejaars bent, kan je liever alle vakken halen van je bachelor en je master volgen op een andere universiteit.
Hoeveel vakken moet je nog halen?
5 vakken + scriptie. Maar soit, dat beantwoord m'n vraag niet. ;)
pi_126475478
Antwoord op je vraag: het is mogelijk, maar niet wenselijk.

Het is vaak niet mogelijk om zomaar over te stappen en verder te gaan waar je gebleven was. Dat heeft verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld: Utrecht werkt met vakken van 7,5 ec, terwijl Amsterdam werkt met vakken van 6 ec. Stel, je stapt over van Utrecht naar Amsterdam, verlies je 1,5 ec per vak. Ook is het zo dat de opbouw van het curriculum per universiteit kan verschillen. Bij de ene doe je bijvoorbeeld alles van 1 bepaald onderwerp in je 1e jaar, terwijl bij een andere universiteit alle 1ejaars vakken inleidend zijn en alle 2e en 3e jaarsvakken verdiepend.

Je neemt waarschijnlijk ook niet je cijfers mee naar je nieuwe universiteit. Men zal de verplichte vakken uit het curriculum vrijstellen. Je eindigt dan met een lijst met 120 ec aan vrijstellingen en 40 ec aan punten. Niet lekker om met zo'n lijst bij een werkgever aan te komen denk ik.

Ik zou je willen adviseren je bachelor af te maken aan je huidige universiteit. Overstappen is vrijwel nooit verstandig en het zal je naar alle waarschijnlijkheid studievertraging opleveren.

Hou ook in je achterhoofd dat veel universiteiten 1 instroommoment hanteren. Midden in het jaar overstappen kan dan sowieso niet. Dus mocht je de stap willen wagen moet je nu zeker al beginnen alles te regelen, in de zomerperiode is het bij Examencommissies topdruk dus het zal even duren voordat je eventuele vrijstellingen toegewezen zult krijgen. Veel succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door Tessin op 14-05-2013 13:59:40 (typfout) ]
pi_126485107
Zal wel afhangen van je studie en instelling enzo, maar ik heb het ook gedaan in mijn laatste bachelorjaar om ongeveer dezelfde redenen. Uiteindelijk heb ik wel iets langer over de bachelor gedaan, maar daar had ik van tevoren rekening mee gehouden. Zowat alle vakken konden wel worden overgezet naar soortgelijke vakken uit het curriculum van de andere uni. Uit je OP blijkt dat je toch het liefste overstapt ook al is het 'niet wenselijk', en als dat bij jou studie en uni ook redelijk simpel kan, zou ik dat zeker doen. :) Ikzelf ben er in ieder geval ontzettend mee vooruit gegaan en ben blij dat ik destijds die keuze genomen heb.

O en:
quote:
Je neemt waarschijnlijk ook niet je cijfers mee naar je nieuwe universiteit. Men zal de verplichte vakken uit het curriculum vrijstellen. Je eindigt dan met een lijst met 120 ec aan vrijstellingen en 40 ec aan punten. Niet lekker om met zo'n lijst bij een werkgever aan te komen denk ik.
Weet niet of ze daar nou zo nauw naar kijken, je krijgt gewoon een even volwaardig diploma als ieder ander die afstudeert.
pi_126485464
Heb inmiddels bij mijn huidige universiteit in de gang gezet dat ik mogelijk voor augustus nog alle vakken kan halen, dus allicht dat dit niet eens nodig is. :)

Hoe dan ook, bedankt voor de informatie. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')