abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126379419
1e tijdvak
Op maandag 13 mei 2013 om 13:30-16:30 is het examen M&O.

Wat mee te nemen?
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen
- Grafische rekenmachine (Vol met notities uiteraard!)
- Geodriehoek

Welke onderwerpen komen terug?
- Rechtsvormen
- Aantrekken van geld
- Financieel beleid in niet-commerciële organisaties
- Financieel beleid in commerciële organisaties
- Externe financiële verslaggeving

- Geen Marketing! Dat is een paar jaar geleden afgeschaft!

Succes allemaal. :)
pi_126379436
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:34 schreef TommieAH het volgende:
Had gister wel een hele goede uit 2009-1. Scheen (net zoals bij wisk A) het moeilijkste jaar te zijn. Deze is 2009-2:

Vraagonzin:
Van handelsonderneming BEA bv, die in één product handelt, zijn de volgende 2 grafieken gegeven.
In grafiek 1 wordt de relatie weergegeven tussen de afzet en de totale kosten voor 2009.
In grafiek 2 wordt de relatie weergegeven tussen de verkoopprijs en de omzet voor 2009.

[ afbeelding ]

De verkoopprijs van het product is vastgesteld op ¤5,-. Er zijn zowel variabele kosten als constante kosten.

Vraag:
- Hoe groot zijn de constante kosten in 2009? (1pt)
- Bereken de variabele kosten per product in 2009. (2pt)
- Bereken de totale winst in 2009 voor BEA bij de gegeven verkoopprijs van ¤5,-. (3pt)
Vraag 1:
50.000 want bij een afzet van 0 artikelen zijn er wel kosten, in dit geval dus 50.000. Bovendien zijn de variabele kosten altijd afhankelijk van de afzet.
  zondag 12 mei 2013 @ 11:53:50 #3
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126379510
Vraag 2 :

Productie stijgt met 20.000
Totale kosten stijgen met 50.000

50.000/20.000 = 2,50 variabel per product

Vraag 3 : Bij een verkoopprijs van 5 euro heb je een omzet van 200.000. dan heb je dus een afzet van 40.000 stuks ( 200.000 / 5 ) en bij die afzet kan je de kosten uit de bovenste grafiek halen. namelijk 150.000. 200.000 - 150.000 = 50.000 winst :)
pi_126379547
Netjes!
pi_126379571
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:53 schreef Hovennnnn het volgende:
Vraag 2 :

Productie stijgt met 20.000
Totale kosten stijgen met 50.000

50.000/20.000 = 2,50 variabel per product

Vraag 3 : Bij een verkoopprijs van 5 euro heb je een omzet van 200.000. dan heb je dus een afzet van 40.000 stuks ( 200.000 / 5 ) en bij die afzet kan je de kosten uit de bovenste grafiek halen. namelijk 150.000. 200.000 - 150.000 = 50.000 winst :)
En hier sluit ik mij bij aan. Ik zit nu op m'n iPad dus ik kan de vragen niet zo snel beantwoorden...
pi_126379650
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:55 schreef TommieAH het volgende:
Netjes!
Vragen met grafieken zijn over het algemeen wel goed te doen al zeg ik het zelf.
Heb je nog wat pittige rekenvragen?
  zondag 12 mei 2013 @ 12:06:04 #7
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126379862
Ja komaar, ik heb wel even wat tijd om een paar rekenvraagjes te beantwoorden als mensen daar baat bij hebben :) M&O was m'n lievelings vak op de middelbare haha
  zondag 12 mei 2013 @ 12:12:35 #8
402916 Julian94
havo student
pi_126380040
heeft iemand nog wat bestandjes voor in de gr? mag hier morgen staatsexamen in doen maar om nou te zeggen dat ik het goed voorbereid heb..

en ja dat is mn eigen schuld :'(
pi_126380089
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:06 schreef Hovennnnn het volgende:
Ja komaar, ik heb wel even wat tijd om een paar rekenvraagjes te beantwoorden als mensen daar baat bij hebben :) M&O was m'n lievelings vak op de middelbare haha
Aangezien u al van de middelbare school af bent stel ik voor dat u met een pittige rekenvraag komt.
Uiteraard wel uit een examen.
  zondag 12 mei 2013 @ 12:15:58 #10
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126380128
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:14 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Aangezien u al van de middelbare school af bent stel ik voor dat u met een pittige rekenvraag komt.
Ik denk dat het zinvoller is als mensen met vragen over een opgave deze stellen.
En inderdaad ik ben van de middelbare school af ;) Doe nu 2e jaar bedrijfseconomie dus heb ondertussen mijn kennis op het gebied van M&O en economie een heel stuk vergroot :)
pi_126380371
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:15 schreef Hovennnnn het volgende:

[..]

Ik denk dat het zinvoller is als mensen met vragen over een opgave deze stellen.
En inderdaad ik ben van de middelbare school af ;) Doe nu 2e jaar bedrijfseconomie dus heb ondertussen mijn kennis op het gebied van M&O en economie een heel stuk vergroot :)
Voor de balanspost Gebouwen en terreinen zijn de volgende gegevens (getallen x ¤ 1.000) bekend:
Gebouwen en terreinen
a
Boekwaarde 1 januari 2010
38.200
b
Investeringen 2010
5.947
c
Herwaardering 2010
930
d
Afschrijvingen 2010
1.967
e
Boekwaarde 31 december 2010
.........

Bereken de boekwaarde van de Gebouwen en terreinen op 31 december 2010.
Leg uit welke van de bovenvermelde gegevens a tot en met e op een liquiditeitsbegroting van Accell kan/kunnen voorkomen.
  zondag 12 mei 2013 @ 12:33:05 #12
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126380554
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:24 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Voor de balanspost Gebouwen en terreinen zijn de volgende gegevens (getallen x ¤ 1.000) bekend:
Gebouwen en terreinen
a
Boekwaarde 1 januari 2010
38.200
b
Investeringen 2010
5.947
c
Herwaardering 2010
930
d
Afschrijvingen 2010
1.967
e
Boekwaarde 31 december 2010
.........

Bereken de boekwaarde van de Gebouwen en terreinen op 31 december 2010.
Leg uit welke van de bovenvermelde gegevens a tot en met e op een liquiditeitsbegroting van Accell kan/kunnen voorkomen.
Voor de nieuwe boekwaarde moet je simpelweg kijken wat er gebeurd.

Je hebt de oude boekwaarde
Daar tel je investeringen bij op ( die zorgen voor een stijging van de waarde )
Afschrijvingen zorgen voor een daling dus die haal je eraf
En de herwaardering lijkt me positief en dus zorgt dat ook voor een stijging

een simpel rekensommetje geeft dan 38.200 + 5947+930-1967 = ?? geen rekenmachine hier :p

Nu nog de liquiditeiten begroting :
Dat heeft dus te maken met geldstromen. A = een gegeven ( een balanspost ) en heeft niets met liquiditeitenbegroting te maken.
B = een investering , er gaat dus geld de onderneming uit.
C = herwaardering , heeft er niets mee te maken
D = Afschrijving, er gebeurd niets met je geld enkel met je waarde van activa en je Eigen vermogen.
E = net als A gewoon een gegeven boekwaarde.
pi_126380674
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:14 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Zo, hier ben je wel effe zoet mee. Kan ik effe Filo leren haha.

Tekstonzin:
Bij deze opgave blijven de belastingen buiten beschouwing.

Bij deze opgave horen vier informatiebronnen (de informatiebronnen 1 tot en met 4) en een uitwerkbijlage voor de vragen 15 en 16. In informatiebron 1 staan gegevens over de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell. Informatiebron 2 bevat informatie over het inkoopcontract. Informatiebron 3 geeft informatie over de kosten van het olieveld Petrotabajo. Informatiebron 4 geeft de verwachte marktontwikkeling van ruwe aardolie.

Mexpet is een Mexicaanse handelsonderneming die vaten olie in- en verkoopt. Mexpet is momenteel volledig afhankelijk van de olieleveranties van het olieveld Cantarell waarvoor zij een vergunning heeft om olie te laten oppompen. Op de balans van Mexpet wordt bij de vaste activa een onderscheid gemaakt tussen materiële vaste activa, immateriële vaste activa en financiële vaste activa.

Informatie bron1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie bron2:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie bron 3:
SPOILER
Informatie bron4:
SPOILER
Uitwerk bijlage 15:
SPOILER
Uitwerk bijlage 16:
SPOILER
Vragen:
1: Tot welke groep van de vaste activa behoort een vergunning? (1pt)

Meer informatie over Cantarell is te vinden in informatiebron 1. In 2007 bedroegen de totale kosten van een vat olie voor Mexpet gemiddeld ¤35,-. De totale nettowinst in 2007 bedroeg 7,3 miljard euro. Er wordt 365 dagen per jaar olie gewonnen.

2: Bereken de nettowinst per vat olie in 2007. (1pt)
3: Bereken voor 2007 de nettowinst van een vat olie in procenten van de verkoopprijs. (2pt)

Uit informatiebron 1 blijkt dat het olieveld Cantarell snel opgedroogd zal raken.

4: Bereken hoeveel procent de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell in 2009 lager is dan in 2007. (1pt)

Door de snelle opdroging van het olieveld Cantarell zal volgens de directie de nettowinst onder druk komen te staan. De vergunning voor Cantarell eindigt per 1 januari 2008. De directie van Mexpet heeft per 1 januari 2008 twee opties om over olie te blijven beschikken: Een eerste optie is dat Mexpet een meerjarig inkoopcontract afsluit met de olieleverancier Mobiloil (informatiebron 2). De tweede optie is dat Mexpet een vergunning verkrijgt voor een nieuw olieveld, Petrotrabajo, zodat Mexpet daar olie kan laten oppompen (informatiebron 3).

5 Loopt Mexpet, ondanks de vaste prijs in het inkoopcontract, over 2008 (het eerste jaar) een prijsrisico op de ingekochte olie? Motiveer het antwoord. (2pt)

6: Zal de inkoopprijs die Mexpet vanaf 2009 naar verwachting zal moeten betalen bij het inkoopcontract hoger, lager of gelijk zijn aan die van 2008? Motiveer het antwoord (zie informatiebron 2 en 4). (2pt)

7: Bereken de jaarlijkse afschrijvingskosten van de vergunning. (1pt)

8: Bereken de mogelijke afzet door Mexpet in 2008 bij de beide opties. Vul hiertoe de uitwerkbijlage 15 in. (2pt)

Om haar keuze tussen vergunning of inkoopcontract te maken, heeft de directie van Mexpet als criterium gesteld de hoogste nettowinstmarge in 2008 en dat de nettowinstmarge in 2008 hoger moet zijn dan die van 2007.

9: Bereken voor welke optie Mexpet zal kiezen. Vul de uitwerkbijlage 16 in. (6pt)
pi_126380782
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:37 schreef TommieAH het volgende:

[..]

Zo, hier ben je wel effe zoet mee. Kan ik effe Filo leren haha.

Tekstonzin:
Bij deze opgave blijven de belastingen buiten beschouwing.

Bij deze opgave horen vier informatiebronnen (de informatiebronnen 1 tot en met 4) en een uitwerkbijlage voor de vragen 15 en 16. In informatiebron 1 staan gegevens over de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell. Informatiebron 2 bevat informatie over het inkoopcontract. Informatiebron 3 geeft informatie over de kosten van het olieveld Petrotabajo. Informatiebron 4 geeft de verwachte marktontwikkeling van ruwe aardolie.

Mexpet is een Mexicaanse handelsonderneming die vaten olie in- en verkoopt. Mexpet is momenteel volledig afhankelijk van de olieleveranties van het olieveld Cantarell waarvoor zij een vergunning heeft om olie te laten oppompen. Op de balans van Mexpet wordt bij de vaste activa een onderscheid gemaakt tussen materiële vaste activa, immateriële vaste activa en financiële vaste activa.

Informatie bron1:
SPOILER
Informatie bron2:
SPOILER
Informatie bron 3:
SPOILER
Informatie bron4:
SPOILER
Uitwerk bijlage 15:
SPOILER
Uitwerk bijlage 16:
SPOILER
Vragen:
1: Tot welke groep van de vaste activa behoort een vergunning? (1pt)

Meer informatie over Cantarell is te vinden in informatiebron 1. In 2007 bedroegen de totale kosten van een vat olie voor Mexpet gemiddeld ¤35,-. De totale nettowinst in 2007 bedroeg 7,3 miljard euro. Er wordt 365 dagen per jaar olie gewonnen.

2: Bereken de nettowinst per vat olie in 2007. (1pt)
3: Bereken voor 2007 de nettowinst van een vat olie in procenten van de verkoopprijs. (2pt)

Uit informatiebron 1 blijkt dat het olieveld Cantarell snel opgedroogd zal raken.

4: Bereken hoeveel procent de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell in 2009 lager is dan in 2007. (1pt)

Door de snelle opdroging van het olieveld Cantarell zal volgens de directie de nettowinst onder druk komen te staan. De vergunning voor Cantarell eindigt per 1 januari 2008. De directie van Mexpet heeft per 1 januari 2008 twee opties om over olie te blijven beschikken: Een eerste optie is dat Mexpet een meerjarig inkoopcontract afsluit met de olieleverancier Mobiloil (informatiebron 2). De tweede optie is dat Mexpet een vergunning verkrijgt voor een nieuw olieveld, Petrotrabajo, zodat Mexpet daar olie kan laten oppompen (informatiebron 3).

5 Loopt Mexpet, ondanks de vaste prijs in het inkoopcontract, over 2008 (het eerste jaar) een prijsrisico op de ingekochte olie? Motiveer het antwoord. (2pt)

6: Zal de inkoopprijs die Mexpet vanaf 2009 naar verwachting zal moeten betalen bij het inkoopcontract hoger, lager of gelijk zijn aan die van 2008? Motiveer het antwoord (zie informatiebron 2 en 4). (2pt)

7: Bereken de jaarlijkse afschrijvingskosten van de vergunning. (1pt)

8: Bereken de mogelijke afzet door Mexpet in 2008 bij de beide opties. Vul hiertoe de uitwerkbijlage 15 in. (2pt)

Om haar keuze tussen vergunning of inkoopcontract te maken, heeft de directie van Mexpet als criterium gesteld de hoogste nettowinstmarge in 2008 en dat de nettowinstmarge in 2008 hoger moet zijn dan die van 2007.

9: Bereken voor welke optie Mexpet zal kiezen. Vul de uitwerkbijlage 16 in. (6pt)
Vraag 1:
Immateriële vaste activa
pi_126380822
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:42 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Vraag 1:
Immateriële vaste activa
-edit-
Ik moet zo eerst eens ff achter de omgaan zitten voor deze opgave want dit is op een iPad geen doen. :p
  zondag 12 mei 2013 @ 12:47:39 #16
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126380962
1. Lijkt me immateriele vaste activa
2. 2007 = 2 milj vaten olie per dag ( bron 1 ) * 365 dagen per jaar. Dat is het totale aantal vaten olie in 2007. Dan deel je de totale netto winst ( 7,3 miljard ) door dat aantal vaten. = je antwoord
3. Voor 2007 heb je de verkoopprijs nodig. Je hebt de inkoopprijs * het aantal vaten per jaar en de winst , die bij elkaar optellen geeft de omzet. Dan deel je de nettowinst door de omzet en heb je het percentage nettowinst van de verkoopprijs

Alvast de eerste 3 :p
  zondag 12 mei 2013 @ 12:51:53 #17
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126381080
4. nieuw / oud*100% dus 1.000 / 2.000 *100% = 50% capaciteit is er over. Dus 50% minder.

5. ja het prijsrisico is dat de prijs van olie daalt, waardoor teveel betaald wordt
  zondag 12 mei 2013 @ 12:53:30 #18
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126381117
En dan nu heb ik nog een presentatie voor te bereiden voor morgen dus helaas moet ik jullie verlaten ... Succes met oefenen en het examen zelf natuurlijk !
pi_126382792
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er maar niet uit. Is het geplaatst en gestort aandelenvermogen (credit) een deel van het eigen vermogen? Of kunnen de liquide middelen (debet) daar ook toe gerekend worden?
pi_126382907
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:42 schreef TommieAH het volgende:
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er maar niet uit. Is het geplaatst en gestort aandelenvermogen (credit) een deel van het eigen vermogen? Of kunnen de liquide middelen (debet) daar ook toe gerekend worden?
Geplaatst en gestort aandelenvermogen is hetzelfde, alleen wanneer je te maken krijgt met bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij waar er nog een deel van de aandelen niet gestort is, dan gaat het als volgt:

Bv. Zilveren Kruis: Geplaatst aandelenvermogen = 5000 en 2000 is nog niet gestort door de aandeelhouders, dus dan is het gestort aandelenvermogen --> 5000 - 2000 = 3000. En dan is het eigen vermogen dus ook 3000.

Je zou je nu afvragen, wanneer worden de niet-gestorte aandelen dan wel gestort? Als de verzekeringsmaatschappij de schades niet meer kan betalen, want dan gaan ze vragen of ze de niet gestorte aandelen kunnen storten. Dit heet ook wel ''garantievermogen''

Het niet gestorte aandelen worden wel eens gezien als een vermogen dat garant staat als het nodig is in tijden van spoed. Zoals de te kort aan vermogen voor het financieren van premies.
pi_126383089
Laat ik het anders stellen:
Ik heb voor me een balans, met daarop aan de credit zijde: Geplaatst en gestort aandelenvermogen.. Is dit een deel van het EV?
pi_126383222
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:51 schreef TommieAH het volgende:
Laat ik het anders stellen:
Ik heb voor me een balans, met daarop aan de credit zijde: Geplaatst en gestort aandelenvermogen.. Is dit een deel van het EV?
Ja. Maar dan alleen het gestort aandelenvermogen.
pi_126383234
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:55 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ja. Maar dan alleen het gestort aandelenvermogen.
pi_126383402
Wat heb ik een zin in het M&O examen. *O*

Dit gaat mij compensatiepunten opleveren, voor als het voor een ander vak misschien wel misgaat! O-)
pi_126383435
Ah ok, maar in dit geval:

Verhaaltje:
Sjeng Smeets was taxichauffeur bij Taxibedrijf Pastoor bv. Dit bedrijf ging in 2005 failliet. Sjeng heeft het taxibedrijf (inclusief alle taxi’s en een busje) overgenomen en het bedrijf ging verder onder de naam Taksi Maestrich bv. Hij werd directeur en mede-aandeelhouder.
Een van de voordelen voor Sjeng van de gekozen rechtsvorm vergeleken met de rechtsvorm van de eenmanszaak, is dat Sjeng verzekerd is voor sociale uitkeringen.

Infobron1:
SPOILER
Infobron2:
SPOILER
Infobron3:
SPOILER
De zaken lopen redelijk. Toch gaat Sjeng op zoek naar “nieuwe” kansen voor zijn onderneming. Hij leest in een vakblad een artikel over een nieuwe vorm van vervoer in grote steden, de Tuk Tuk (zie informatiebron 1). Taksi Maestrich overweegt een overeenkomst aan te gaan met Tuk Tuk Company bv die de Tuk Tuk zou kunnen leveren. Tuk Tuk Company stelt hierbij wel voorwaarden (zie informatiebron 1) onder andere met betrekking tot de liquiditeit en solvabiliteit.

Vraag:

1= Bereken de liquiditeit van Taxi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de liquiditeitseis van Tuk Tuk Company (zie formuleblad en informatiebronnen 1 en 2).

2= Bereken de solvabiliteit van Taksi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de solvabiliteitseis van Tuk Tuk Company (zie informatiebronnen 1 en 2).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')