Vraag 1:quote:Op zondag 12 mei 2013 11:34 schreef TommieAH het volgende:
Had gister wel een hele goede uit 2009-1. Scheen (net zoals bij wisk A) het moeilijkste jaar te zijn. Deze is 2009-2:
Vraagonzin:
Van handelsonderneming BEA bv, die in één product handelt, zijn de volgende 2 grafieken gegeven.
In grafiek 1 wordt de relatie weergegeven tussen de afzet en de totale kosten voor 2009.
In grafiek 2 wordt de relatie weergegeven tussen de verkoopprijs en de omzet voor 2009.
[ afbeelding ]
De verkoopprijs van het product is vastgesteld op ¤5,-. Er zijn zowel variabele kosten als constante kosten.
Vraag:
- Hoe groot zijn de constante kosten in 2009? (1pt)
- Bereken de variabele kosten per product in 2009. (2pt)
- Bereken de totale winst in 2009 voor BEA bij de gegeven verkoopprijs van ¤5,-. (3pt)
En hier sluit ik mij bij aan. Ik zit nu op m'n iPad dus ik kan de vragen niet zo snel beantwoorden...quote:Op zondag 12 mei 2013 11:53 schreef Hovennnnn het volgende:
Vraag 2 :
Productie stijgt met 20.000
Totale kosten stijgen met 50.000
50.000/20.000 = 2,50 variabel per product
Vraag 3 : Bij een verkoopprijs van 5 euro heb je een omzet van 200.000. dan heb je dus een afzet van 40.000 stuks ( 200.000 / 5 ) en bij die afzet kan je de kosten uit de bovenste grafiek halen. namelijk 150.000. 200.000 - 150.000 = 50.000 winst
Vragen met grafieken zijn over het algemeen wel goed te doen al zeg ik het zelf.quote:
Aangezien u al van de middelbare school af bent stel ik voor dat u met een pittige rekenvraag komt.quote:Op zondag 12 mei 2013 12:06 schreef Hovennnnn het volgende:
Ja komaar, ik heb wel even wat tijd om een paar rekenvraagjes te beantwoorden als mensen daar baat bij hebbenM&O was m'n lievelings vak op de middelbare haha
Ik denk dat het zinvoller is als mensen met vragen over een opgave deze stellen.quote:Op zondag 12 mei 2013 12:14 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Aangezien u al van de middelbare school af bent stel ik voor dat u met een pittige rekenvraag komt.
Uiteraard wel uit een examen.
Voor de balanspost Gebouwen en terreinen zijn de volgende gegevens (getallen x ¤ 1.000) bekend:quote:Op zondag 12 mei 2013 12:15 schreef Hovennnnn het volgende:
[..]
Ik denk dat het zinvoller is als mensen met vragen over een opgave deze stellen.
En inderdaad ik ben van de middelbare school afDoe nu 2e jaar bedrijfseconomie dus heb ondertussen mijn kennis op het gebied van M&O en economie een heel stuk vergroot
Voor de nieuwe boekwaarde moet je simpelweg kijken wat er gebeurd.quote:Op zondag 12 mei 2013 12:24 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Voor de balanspost Gebouwen en terreinen zijn de volgende gegevens (getallen x ¤ 1.000) bekend:
Gebouwen en terreinen
a
Boekwaarde 1 januari 2010
38.200
b
Investeringen 2010
5.947
c
Herwaardering 2010
930
d
Afschrijvingen 2010
1.967
e
Boekwaarde 31 december 2010
.........
Bereken de boekwaarde van de Gebouwen en terreinen op 31 december 2010.
Leg uit welke van de bovenvermelde gegevens a tot en met e op een liquiditeitsbegroting van Accell kan/kunnen voorkomen.
Zo, hier ben je wel effe zoet mee. Kan ik effe Filo leren haha.quote:Op zondag 12 mei 2013 12:14 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Aangezien u al van de middelbare school af bent stel ik voor dat u met een pittige rekenvraag komt.
Uiteraard wel uit een examen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie bron2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie bron 3:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie bron4:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitwerk bijlage 15:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitwerk bijlage 16:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vragen:
1: Tot welke groep van de vaste activa behoort een vergunning? (1pt)
Meer informatie over Cantarell is te vinden in informatiebron 1. In 2007 bedroegen de totale kosten van een vat olie voor Mexpet gemiddeld ¤35,-. De totale nettowinst in 2007 bedroeg 7,3 miljard euro. Er wordt 365 dagen per jaar olie gewonnen.
2: Bereken de nettowinst per vat olie in 2007. (1pt)
3: Bereken voor 2007 de nettowinst van een vat olie in procenten van de verkoopprijs. (2pt)
Uit informatiebron 1 blijkt dat het olieveld Cantarell snel opgedroogd zal raken.
4: Bereken hoeveel procent de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell in 2009 lager is dan in 2007. (1pt)
Door de snelle opdroging van het olieveld Cantarell zal volgens de directie de nettowinst onder druk komen te staan. De vergunning voor Cantarell eindigt per 1 januari 2008. De directie van Mexpet heeft per 1 januari 2008 twee opties om over olie te blijven beschikken: Een eerste optie is dat Mexpet een meerjarig inkoopcontract afsluit met de olieleverancier Mobiloil (informatiebron 2). De tweede optie is dat Mexpet een vergunning verkrijgt voor een nieuw olieveld, Petrotrabajo, zodat Mexpet daar olie kan laten oppompen (informatiebron 3).
5 Loopt Mexpet, ondanks de vaste prijs in het inkoopcontract, over 2008 (het eerste jaar) een prijsrisico op de ingekochte olie? Motiveer het antwoord. (2pt)
6: Zal de inkoopprijs die Mexpet vanaf 2009 naar verwachting zal moeten betalen bij het inkoopcontract hoger, lager of gelijk zijn aan die van 2008? Motiveer het antwoord (zie informatiebron 2 en 4). (2pt)
7: Bereken de jaarlijkse afschrijvingskosten van de vergunning. (1pt)
8: Bereken de mogelijke afzet door Mexpet in 2008 bij de beide opties. Vul hiertoe de uitwerkbijlage 15 in. (2pt)
Om haar keuze tussen vergunning of inkoopcontract te maken, heeft de directie van Mexpet als criterium gesteld de hoogste nettowinstmarge in 2008 en dat de nettowinstmarge in 2008 hoger moet zijn dan die van 2007.
9: Bereken voor welke optie Mexpet zal kiezen. Vul de uitwerkbijlage 16 in. (6pt)![]()
quote:Op zondag 12 mei 2013 12:37 schreef TommieAH het volgende:
[..]
Zo, hier ben je wel effe zoet mee. Kan ik effe Filo leren haha.
Tekstonzin:
Bij deze opgave blijven de belastingen buiten beschouwing.
Bij deze opgave horen vier informatiebronnen (de informatiebronnen 1 tot en met 4) en een uitwerkbijlage voor de vragen 15 en 16. In informatiebron 1 staan gegevens over de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell. Informatiebron 2 bevat informatie over het inkoopcontract. Informatiebron 3 geeft informatie over de kosten van het olieveld Petrotabajo. Informatiebron 4 geeft de verwachte marktontwikkeling van ruwe aardolie.
Mexpet is een Mexicaanse handelsonderneming die vaten olie in- en verkoopt. Mexpet is momenteel volledig afhankelijk van de olieleveranties van het olieveld Cantarell waarvoor zij een vergunning heeft om olie te laten oppompen. Op de balans van Mexpet wordt bij de vaste activa een onderscheid gemaakt tussen materiële vaste activa, immateriële vaste activa en financiële vaste activa.
Informatie bron1:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie bron2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie bron 3:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie bron4:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitwerk bijlage 15:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitwerk bijlage 16:Vraag 1:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vragen:
1: Tot welke groep van de vaste activa behoort een vergunning? (1pt)
Meer informatie over Cantarell is te vinden in informatiebron 1. In 2007 bedroegen de totale kosten van een vat olie voor Mexpet gemiddeld ¤35,-. De totale nettowinst in 2007 bedroeg 7,3 miljard euro. Er wordt 365 dagen per jaar olie gewonnen.
2: Bereken de nettowinst per vat olie in 2007. (1pt)
3: Bereken voor 2007 de nettowinst van een vat olie in procenten van de verkoopprijs. (2pt)
Uit informatiebron 1 blijkt dat het olieveld Cantarell snel opgedroogd zal raken.
4: Bereken hoeveel procent de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell in 2009 lager is dan in 2007. (1pt)
Door de snelle opdroging van het olieveld Cantarell zal volgens de directie de nettowinst onder druk komen te staan. De vergunning voor Cantarell eindigt per 1 januari 2008. De directie van Mexpet heeft per 1 januari 2008 twee opties om over olie te blijven beschikken: Een eerste optie is dat Mexpet een meerjarig inkoopcontract afsluit met de olieleverancier Mobiloil (informatiebron 2). De tweede optie is dat Mexpet een vergunning verkrijgt voor een nieuw olieveld, Petrotrabajo, zodat Mexpet daar olie kan laten oppompen (informatiebron 3).
5 Loopt Mexpet, ondanks de vaste prijs in het inkoopcontract, over 2008 (het eerste jaar) een prijsrisico op de ingekochte olie? Motiveer het antwoord. (2pt)
6: Zal de inkoopprijs die Mexpet vanaf 2009 naar verwachting zal moeten betalen bij het inkoopcontract hoger, lager of gelijk zijn aan die van 2008? Motiveer het antwoord (zie informatiebron 2 en 4). (2pt)
7: Bereken de jaarlijkse afschrijvingskosten van de vergunning. (1pt)
8: Bereken de mogelijke afzet door Mexpet in 2008 bij de beide opties. Vul hiertoe de uitwerkbijlage 15 in. (2pt)
Om haar keuze tussen vergunning of inkoopcontract te maken, heeft de directie van Mexpet als criterium gesteld de hoogste nettowinstmarge in 2008 en dat de nettowinstmarge in 2008 hoger moet zijn dan die van 2007.
9: Bereken voor welke optie Mexpet zal kiezen. Vul de uitwerkbijlage 16 in. (6pt)
Immateriële vaste activa![]()
-edit-quote:
Ik moet zo eerst eens ff achter de omgaan zitten voor deze opgave want dit is op een iPad geen doen. :p![]()
1. Lijkt me immateriele vaste activa
2. 2007 = 2 milj vaten olie per dag ( bron 1 ) * 365 dagen per jaar. Dat is het totale aantal vaten olie in 2007. Dan deel je de totale netto winst ( 7,3 miljard ) door dat aantal vaten. = je antwoord
3. Voor 2007 heb je de verkoopprijs nodig. Je hebt de inkoopprijs * het aantal vaten per jaar en de winst , die bij elkaar optellen geeft de omzet. Dan deel je de nettowinst door de omzet en heb je het percentage nettowinst van de verkoopprijs
Alvast de eerste 3 :p![]()
4. nieuw / oud*100% dus 1.000 / 2.000 *100% = 50% capaciteit is er over. Dus 50% minder.
5. ja het prijsrisico is dat de prijs van olie daalt, waardoor teveel betaald wordt![]()
En dan nu heb ik nog een presentatie voor te bereiden voor morgen dus helaas moet ik jullie verlaten ... Succes met oefenen en het examen zelf natuurlijk !![]()
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er maar niet uit. Is het geplaatst en gestort aandelenvermogen (credit) een deel van het eigen vermogen? Of kunnen de liquide middelen (debet) daar ook toe gerekend worden?![]()
Geplaatst en gestort aandelenvermogen is hetzelfde, alleen wanneer je te maken krijgt met bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij waar er nog een deel van de aandelen niet gestort is, dan gaat het als volgt:quote:Op zondag 12 mei 2013 13:42 schreef TommieAH het volgende:
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er maar niet uit. Is het geplaatst en gestort aandelenvermogen (credit) een deel van het eigen vermogen? Of kunnen de liquide middelen (debet) daar ook toe gerekend worden?
Bv. Zilveren Kruis: Geplaatst aandelenvermogen = 5000 en 2000 is nog niet gestort door de aandeelhouders, dus dan is het gestort aandelenvermogen --> 5000 - 2000 = 3000. En dan is het eigen vermogen dus ook 3000.
Je zou je nu afvragen, wanneer worden de niet-gestorte aandelen dan wel gestort? Als de verzekeringsmaatschappij de schades niet meer kan betalen, want dan gaan ze vragen of ze de niet gestorte aandelen kunnen storten. Dit heet ook wel ''garantievermogen''
Het niet gestorte aandelen worden wel eens gezien als een vermogen dat garant staat als het nodig is in tijden van spoed. Zoals de te kort aan vermogen voor het financieren van premies.![]()
Laat ik het anders stellen:
Ik heb voor me een balans, met daarop aan de credit zijde: Geplaatst en gestort aandelenvermogen.. Is dit een deel van het EV?![]()
Ja. Maar dan alleen het gestort aandelenvermogen.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:51 schreef TommieAH het volgende:
Laat ik het anders stellen:
Ik heb voor me een balans, met daarop aan de credit zijde: Geplaatst en gestort aandelenvermogen.. Is dit een deel van het EV?![]()
quote:Op zondag 12 mei 2013 13:55 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ja. Maar dan alleen het gestort aandelenvermogen.![]()
Wat heb ik een zin in het M&O examen.![]()
Dit gaat mij compensatiepunten opleveren, voor als het voor een ander vak misschien wel misgaat!![]()
![]()
Ah ok, maar in dit geval:
Verhaaltje:
Sjeng Smeets was taxichauffeur bij Taxibedrijf Pastoor bv. Dit bedrijf ging in 2005 failliet. Sjeng heeft het taxibedrijf (inclusief alle taxi’s en een busje) overgenomen en het bedrijf ging verder onder de naam Taksi Maestrich bv. Hij werd directeur en mede-aandeelhouder.
Een van de voordelen voor Sjeng van de gekozen rechtsvorm vergeleken met de rechtsvorm van de eenmanszaak, is dat Sjeng verzekerd is voor sociale uitkeringen.
Infobron1:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Infobron2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Infobron3:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De zaken lopen redelijk. Toch gaat Sjeng op zoek naar “nieuwe” kansen voor zijn onderneming. Hij leest in een vakblad een artikel over een nieuwe vorm van vervoer in grote steden, de Tuk Tuk (zie informatiebron 1). Taksi Maestrich overweegt een overeenkomst aan te gaan met Tuk Tuk Company bv die de Tuk Tuk zou kunnen leveren. Tuk Tuk Company stelt hierbij wel voorwaarden (zie informatiebron 1) onder andere met betrekking tot de liquiditeit en solvabiliteit.
Vraag:
1= Bereken de liquiditeit van Taxi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de liquiditeitseis van Tuk Tuk Company (zie formuleblad en informatiebronnen 1 en 2).
2= Bereken de solvabiliteit van Taksi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de solvabiliteitseis van Tuk Tuk Company (zie informatiebronnen 1 en 2).![]()
quote:Op zondag 12 mei 2013 14:02 schreef TommieAH het volgende:
Verhaaltje:
Sjeng Smeets was taxichauffeur bij Taxibedrijf Pastoor bv. Dit bedrijf ging in 2005 failliet. Sjeng heeft het taxibedrijf (inclusief alle taxi’s en een busje) overgenomen en het bedrijf ging verder onder de naam Taksi Maestrich bv. Hij werd directeur en mede-aandeelhouder.
Een van de voordelen voor Sjeng van de gekozen rechtsvorm vergeleken met de rechtsvorm van de eenmanszaak, is dat Sjeng verzekerd is voor sociale uitkeringen.
Infobron1:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Infobron2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Infobron3:Deze opgave had ik een paar dagen geleden al gemaakt. Examenopgave.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De zaken lopen redelijk. Toch gaat Sjeng op zoek naar “nieuwe” kansen voor zijn onderneming. Hij leest in een vakblad een artikel over een nieuwe vorm van vervoer in grote steden, de Tuk Tuk (zie informatiebron 1). Taksi Maestrich overweegt een overeenkomst aan te gaan met Tuk Tuk Company bv die de Tuk Tuk zou kunnen leveren. Tuk Tuk Company stelt hierbij wel voorwaarden (zie informatiebron 1) onder andere met betrekking tot de liquiditeit en solvabiliteit.
Vraag:
1= Bereken de liquiditeit van Taxi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de liquiditeitseis van Tuk Tuk Company (zie formuleblad en informatiebronnen 1 en 2).
2= Bereken de solvabiliteit van Taksi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de solvabiliteitseis van Tuk Tuk Company (zie informatiebronnen 1 en 2).![]()
Ik sla over. Heb even geen zin in een al gemaakte opgave.![]()
Ik denk dat ik nog een examen ga oefenen. Het enige die ik nog kan oefenen, maar uitgesteld had: examen 2011-2.![]()
Deze laat ik aan Letmein over.quote:Op zondag 12 mei 2013 14:04 schreef TommieAH het volgende:
Als je hem al gemaakt heb kan je me het vast wel effe uitleggen![]()
Ben zelf even bezig atm.![]()
![]()
ik geef het op. ik pleur mn gr vol, leer zo nog wat en ik zie wel. alles boven de 3 is meegenomen. succes allemaal.
b![]()
Gaat het zo slecht?quote:Op zondag 12 mei 2013 14:16 schreef Julian94 het volgende:
ik geef het op. ik pleur mn gr vol, leer zo nog wat en ik zie wel. alles boven de 3 is meegenomen. succes allemaal.
b![]()
ik heb een staatsexamen. Heb dit vak al ruim 2 jaar niet gehad en heb zo ontiegelijk slecht gepland dat ik nu 2 jaar in, je raadt het al, 1 dag moet proppen. als ik mn hele gr vol prop en vanmiddag/avondn og wat leer heb ik opzich best vertrouwen in een 3,5 - 4. dan heb ik begin juli een mondeling waar ik dus een 7,5 of een 7 voor moet halen, wil ik het voldoende afsluiten. Rest van mn vakken heb ik aardig wat vertrouwen in dus daar ben ik niet zo heel bang voor, een onvoldoende is primaquote:![]()
Even 2011-2 maken en dan heb ik alle examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt. Kijken wat mijn cijfer wordt voor dit
Tot nu toe minimaal 7.5. Zelfs een tweemaal een 9.2/9.3 gescoord.![]()
dat moet wel goedkomen danquote:Op zondag 12 mei 2013 15:03 schreef Sucuk het volgende:
Even 2011-2 maken en dan heb ik alle examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt. Kijken wat mijn cijfer wordt voor dit
Tot nu toe minimaal 7.5. Zelfs een tweemaal een 9.2/9.3 gescoord.
succes!![]()
quote:Toch is er een angst, dat het compleet fout gaat morgen.... Terwijl oefenen gewoon een fluitje van een cent is...quote:
Enige zwakke punten zijn: leesfouten & Rentabiliteit.![]()
Rentabiliteit is formule invullen?quote:Op zondag 12 mei 2013 15:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[..]
Toch is er een angst, dat het compleet fout gaat morgen.... Terwijl oefenen gewoon een fluitje van een cent is...
![]()
Ik moet wel zeggen dat ik er nu niet 3 uur voor zit maar binnen 2 uur klaar ben en het niet allemaal over ga lezen, dat ga ik morgen wel doenquote:Op zondag 12 mei 2013 15:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[..]
Toch is er een angst, dat het compleet fout gaat morgen.... Terwijl oefenen gewoon een fluitje van een cent is...
Enige zwakke punten zijn: leesfouten & Rentabiliteit.Daarmee voorkom je de leesfouten al. Ook tijdens de som zelf gewoon paar keer doorlezen zodat je zeker weet dat je het goed doet.
![]()
quote:Op zondag 12 mei 2013 14:02 schreef TommieAH het volgende:
Verhaaltje:
Infobron1:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Infobron2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Infobron3:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De zaken lopen redelijk. Toch gaat Sjeng op zoek naar “nieuwe” kansen voor zijn onderneming. Hij leest in een vakblad een artikel over een nieuwe vorm van vervoer in grote steden, de Tuk Tuk (zie informatiebron 1). Taksi Maestrich overweegt een overeenkomst aan te gaan met Tuk Tuk Company bv die de Tuk Tuk zou kunnen leveren. Tuk Tuk Company stelt hierbij wel voorwaarden (zie informatiebron 1) onder andere met betrekking tot de liquiditeit en solvabiliteit.
Vraag:
Tip gebruik een marker!!!quote:Op zondag 12 mei 2013 15:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[..]
Ik ga gewoon markeren. Goed lezen. 3 uur tijd zat hoor... ben normaal gewoon binnen uurtje klaar. Ik neem me tijd, geldt ook voor Wiskunde.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:13 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat ik er nu niet 3 uur voor zit maar binnen 2 uur klaar ben en het niet allemaal over ga lezen, dat ga ik morgen wel doenDaarmee voorkom je de leesfouten al. Ook tijdens de som zelf gewoon paar keer doorlezen zodat je zeker weet dat je het goed doet.
Alleen NL en DU zal haastig verlopen.![]()
Tevens wanneer je tijd over hebt tel ong. de punten uit die je denkt dat je gaat halen dan kan je thuis gelijk kijken wat voor cijfer je ongeveer hebtquote:Op zondag 12 mei 2013 15:15 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik ga gewoon markeren. Goed lezen. 3 uur tijd zat hoor... ben normaal gewoon binnen uurtje klaar. Ik neem me tijd, geldt ook voor Wiskunde.
Alleen NL en DU zal haastig verlopen.![]()
![]()
Die opgaves is lastig te maken op de computer...quote:Op zondag 12 mei 2013 14:04 schreef TommieAH het volgende:
Als je hem al gemaakt heb kan je me het vast wel effe uitleggen![]()
De norm staat niet gelijk op internet?quote:Op zondag 12 mei 2013 15:16 schreef nodig het volgende:
[..]
Tevens wanneer je tijd over hebt tel ong. de punten uit die je denkt dat je gaat halen dan kan je thuis gelijk kijken wat voor cijfer je ongeveer hebt![]()
Gewoon van norm 0 uitgaan.quote:
10 / (totaal) aantal punten * behaalde punten.
correct me if im wrong.![]()
Norm is pas eind mei bekend, zover ik weet.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:19 schreef nodig het volgende:
[..]
Volgens mij wel? Dan kunnen docenten gelijk beginnen met nakijken?![]()
Hmm achjaquote:Op zondag 12 mei 2013 15:19 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Norm is pas eind mei bekend, zover ik weet.Dan is het nog handig om je minimale punten op te schrijven weet je eind mei al wat je minimaal gehaald hebt
![]()
![]()
Bij opgave 1 krijg je 1 punt voor het berekenen van die 25% maar ik ben gewoon doorgegaan met 0,75 wat natuurlijk ook goed is krijg ik dan 2 of 3 punten?![]()
Jaquote:Op zondag 12 mei 2013 15:22 schreef nodig het volgende:
Bij opgave 1 krijg je 1 punt voor het berekenen van die 25% maar ik ben gewoon doorgegaan met 0,75 wat natuurlijk ook goed is krijg ik dan 2 of 3 punten?![]()
![]()
Ik zou het zo streng mogelijk nakijken, dus een punt er voor aftrekken.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:22 schreef nodig het volgende:
Nee dat is goed... hoor. Geen punten aftrek...quote:Op zondag 12 mei 2013 15:24 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Ik zou het zo streng mogelijk nakijken, dus een punt er voor aftrekken.
Het is alleen of je berekend het 25% en trekt het eraf of je berekent direct 75%.
Overigens opgave 4? Punten niet behaald. Kan iemand mij uitleggen wat een offerte is?![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Offertequote:Op zondag 12 mei 2013 15:25 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Nee dat is goed... hoor. Geen punten aftrek...
Het is alleen of je berekend het 25% en trekt het eraf of je berekent direct 75%.
Overigens opgave 4? Punten niet behaald. Kan iemand mij uitleggen wat een offerte is?![]()
quote:Maar het is toch veel logischer om 0,75 te doen, waarom zou je eerst 0,25 doen en daarna van het hele bedrag afhalen.. Dat is gewoon de langere weg dan.. Ik ga uit van een 3 punter. Tot nu toe alleen vraag 2 fout de rest tm 7 goed.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:24 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Ik zou het zo streng mogelijk nakijken, dus een punt er voor aftrekken.![]()
Jij gaat als een trein. Ik ben bij opgave 6.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:27 schreef nodig het volgende:
[..]
[..]
Maar het is toch veel logischer om 0,75 te doen, waarom zou je eerst 0,25 doen en daarna van het hele bedrag afhalen.. Dat is gewoon de langere weg dan.. Ik ga uit van een 3 punter. Tot nu toe alleen vraag 2 fout de rest tm 7 goed.![]()
Prijsopgaaf van bijv. een aanemer hoeveel een verbouwing gaat kosten.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:25 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Nee dat is goed... hoor. Geen punten aftrek...
Vraag 2 zou je niet fout mogen doenquote:Op zondag 12 mei 2013 15:27 schreef nodig het volgende:
[..]
[..]
Maar het is toch veel logischer om 0,75 te doen, waarom zou je eerst 0,25 doen en daarna van het hele bedrag afhalen.. Dat is gewoon de langere weg dan.. Ik ga uit van een 3 punter. Tot nu toe alleen vraag 2 fout de rest tm 7 goed.![]()
![]()
Ik had alleen de dividendbedragen bij elkaar opgeteldquote:Ipv nettowinst - reserve
![]()
Vraag 11 ook fout omdat ik bij dat extra tentje als bezettingsgraad 0,6x0,3 heb genomen ipv 0,3. De rest van de som wel goed maar 0 punten ipv 3 dus![]()
![]()
Opgave 11 had ik ook fout bij dat examen.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:31 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik had alleen de dividendbedragen bij elkaar opgeteldIpv nettowinst - reserve
![]()
Vraag 11 ook fout omdat ik bij dat extra tentje als bezettingsgraad 0,6x0,3 heb genomen ipv 0,3. De rest van de som wel goed maar 0 punten ipv 3 dus![]()
Snap het antwoord niet, hoe je dat het verband kon zien, met verandering van de prijs?quote:Op zondag 12 mei 2013 15:28 schreef nodig het volgende:
[..]
Prijsopgaaf van bijv. een aanemer hoeveel een verbouwing gaat kosten.![]()
Hopelijk is de 6 punten vraag van morgen eigenlijk een soorgelijke vraag als opgave 6.. alleen dan gecombineerd met vraag 7. Zou super zijn![]()
![]()
Ik was eten dusquote:Op zondag 12 mei 2013 15:33 schreef LETMEIN het volgende:
Opgave 14 t/m 17 mogen jullie niet fout hebben! Heb ik gisteren uitvoerig besproken!![]()
![]()
Ik denk dat je er van uit moet gaan dat je een liquiditeitsbegroting moet maken. Of in ieder geval iets in die richting...quote:Op zondag 12 mei 2013 15:33 schreef Sucuk het volgende:
Hopelijk is de 6 punten vraag van morgen eigenlijk een soorgelijke vraag als opgave 6.. alleen dan gecombineerd met vraag 7. Zou super zijn![]()
Foei door dat bijzettentje heb je automatische de omzet anders waardoor je bij opgave 12 maar 1 van de 3 punten kan halen terwijl je daar wel goeie berekeningen hebt gebruikt![]()
![]()
De prijsopgaaf word op een bepaalde datum gemaakt wanneer de consument pas 2 weken later de prijsopgaaf (offerte) accepteerd zijn de evt stijgingen van kosten in die 2 weken voor rekening van de onderneming aangezien de consument het bedrag van de offerte betaaldquote:Op zondag 12 mei 2013 15:32 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Snap het antwoord niet, hoe je dat het verband kon zien, met verandering van de prijs?![]()
![]()
Welk opgave ben je? Ik ben bij 8quote:Op zondag 12 mei 2013 15:36 schreef nodig het volgende:
Foei door dat bijzettentje heb je automatische de omzet anders waardoor je bij opgave 12 maar 1 van de 3 punten kan halen terwijl je daar wel goeie berekeningen hebt gebruikt![]()
Je gaat wel heel snel. Tegelijk ook nog dit topic volgen.
Hoeveel fout heb je tot nu toe? Ik heb er 1, dat is die opg 4.![]()
Volgens mij valt dat onder doorrekenfouten...quote:Op zondag 12 mei 2013 15:36 schreef nodig het volgende:
Heb gelezen dat die bij elke nieuwe opgave weer word aangerekend. Laat ik nu maar een keer streng zijnquote:Op zondag 12 mei 2013 15:39 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat onder doorrekenfouten...Maar dat bijzettentje is gewoon een stomme fout
3quote:Op zondag 12 mei 2013 15:38 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Welk opgave ben je? Ik ben bij 8![]()
Je gaat wel heel snel. Tegelijk ook nog dit topic volgen.
Hoeveel fout heb je tot nu toe? Ik heb er 1, dat is die opg 4.t/m opgave 15
![]()
Drie keer raden wie heb fout heeftquote:Op zondag 12 mei 2013 15:33 schreef LETMEIN het volgende:
Opgave 14 t/m 17 mogen jullie niet fout hebben! Heb ik gisteren uitvoerig besproken!Het is nodig jaja
![]()
Mijn fout was dat ik het resultaat op inkoopkosten en inkoopprijs heb doorgerekent naar een aantal van 35000 omdat ik dacht dat je dan een goed beeld zou krijgen van het resultaat ipv het verkoopresultaat van 35000 nemen en inkoopresultaat van 10000
De rest van de berekeningen kloppen wel behalve dat ik de 300 euro vergeten ben maar zoiets zal ik op het echte examen niet overheen lezen![]()
![]()
Bij som 18 heb ik weer een hele andere berekenmethode gebruikt ik ben gelijk na per box gegaan ipv totaal en aan het eind :30... Antwoord uiteraard hetzelfde, heb alleen de berekening op een andere volgorde. Gewoon 3 punten.![]()
Opgave 11 met die bezettingsgraad: 0,55 x 5 tweepersoonkamers. = 2,75
Moet ik dan niet afronden naar 2 of 3? Want personen kunnen toch niet in decimalen..?![]()
Ik zou het niet weten aangezien ik bij die opgave geen punten gescoord hebquote:Op zondag 12 mei 2013 15:47 schreef Sucuk het volgende:
Opgave 11 met die bezettingsgraad: 0,55 x 5 tweepersoonkamers. = 2,75
Moet ik dan niet afronden naar 2 of 3? Want personen kunnen toch niet in decimalen..?![]()
![]()
Nee aangezien het een gemiddelde isquote:Op zondag 12 mei 2013 15:49 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten aangezien ik bij die opgave geen punten gescoord hebGewoon 2,75 nemen dus.
![]()
Let op he mensen.... bij opgave 12: RESULTATENBEGROTING --> KOSTEN dus niet de annuiteit invullen bij hypotheek, maar alleen INTEREST. Want aflossing is geen kostenpost.
Was enige fout. Maar was soepel om mijzelf de volle punten te geven, aangezien ik daar morgen gewoon goed op ga letten.![]()
Aflossing staat er ook helemaal niet tussen op de uitwerkbijlage? Dus ik snap je niet?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:00 schreef Sucuk het volgende:
Let op he mensen.... bij opgave 12: RESULTATENBEGROTING --> KOSTEN dus niet de annuiteit invullen bij hypotheek, maar alleen INTEREST. Want aflossing is geen kostenpost.
Was enige fout. Maar was soepel om mijzelf de volle punten te geven, aangezien ik daar morgen gewoon goed op ga letten.![]()
Er staat Hypotheek. Daar moet je dus de kosten van de hypotheek invullen, en ik vulde per ongeluk de annuiteit in, ipv alleen de interest.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:02 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Aflossing staat er ook helemaal niet tussen op de uitwerkbijlage? Dus ik snap je niet?![]()
Ik zou een 6,5 halen. Mocht ik alle leesfouten niet hebben gemaakt dan had ik veeul hoger![]()
Tijd voor nog een examen.
Ik heb 2011-2 en 2012-2 al gemaakt welke is aan te raden?![]()
2012-1?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:07 schreef nodig het volgende:
Ik zou een 6,5 halen. Mocht ik alle leesfouten niet hebben gemaakt dan had ik veeul hoger![]()
Snel gemaakt.. Heb je het niet stiekem al eerder gemaakt? Ik ben al bij opg. 18quote:Op zondag 12 mei 2013 16:07 schreef nodig het volgende:
Ja ik had hem al af ging alleen nakijkenquote:Op zondag 12 mei 2013 16:09 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Snel gemaakt.. Heb je het niet stiekem al eerder gemaakt? Ik ben al bij opg. 18![]()
Welk examen raad jij mij aan om nu te maken?![]()
2012-1quote:Op zondag 12 mei 2013 16:10 schreef nodig het volgende:
[..]
Ja ik had hem al af ging alleen nakijken![]()
Welk examen raad jij mij aan om nu te maken?![]()
2009-1, 2009-2, 2010-1, 2010-2quote:Op zondag 12 mei 2013 16:10 schreef nodig het volgende:
[..]
Ja ik had hem al af ging alleen nakijken![]()
Welk examen raad jij mij aan om nu te maken?
Voor moeilijkheid --> 2009
Voor verfrissing van geheugen --> 2010![]()
Die heb ik ook nog niet gemaakt...quote:Op zondag 12 mei 2013 16:12 schreef Sucuk het volgende:
[..]
2009-1, 2009-2, 2010-1, 2010-2
Voor moeilijkheid --> 2009
Voor verfrissing van geheugen --> 2010![]()
Welke kun je dan het beste kiezen?![]()
Ik kijk zo, 5 minutjes. Ben even mijn eigen examen afmaken.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:16 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Die heb ik ook nog niet gemaakt...![]()
Welke kun je dan het beste kiezen?![]()
Ik denk dat ik gewoon wat 'moeilijke' / grote opgaves er tussenuit pak.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:18 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik kijk zo, 5 minutjes. Ben even mijn eigen examen afmaken.![]()
Kan iemand mij opgave 23 uitleggen van 2011-2 ? Ik snap niet waarom de aanschafprijs en eenmalige prijs ten laste komen in het eerste jaar, maar je alleen de afschrijving moet pakken?![]()
Je schrijft ook af op die eenmalige prijs? Dus eenmalige prijs en aanschafprijs bij elkaar en op dat bedrag schijf je af?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:21 schreef Sucuk het volgende:
Kan iemand mij opgave 23 uitleggen van 2011-2 ? Ik snap niet waarom de aanschafprijs en eenmalige prijs ten laste komen in het eerste jaar, maar je alleen de afschrijving moet pakken?
Opgave 24 snap ik zelf ook niet :S![]()
Heb ik daar niet eens een schema van geplaatst in het vorige topic?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:31 schreef LETMEIN het volgende:
Heeft er iemand de formule voor het gerealiseerde bedrijfsresultaat?![]()
Als dat zo is heb ik het ook in m'n GR staan.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:31 schreef nodig het volgende:
[..]
Heb ik daar niet eens een schema van geplaatst in het vorige topic?![]()
![]()
Het schema was een afbeelding geen lijstje iggquote:Op zondag 12 mei 2013 16:32 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Als dat zo is heb ik het ook in m'n GR staan.![]()
![]()
Verwachte brutowinstquote:Op zondag 12 mei 2013 16:32 schreef nodig het volgende:
[..]
Het schema was een afbeelding geen lijstje igg
Inkoopkosten
Overheadkosten
Verwachte bedrijfskosten![]()
Verwachte brutowinstquote:Op zondag 12 mei 2013 16:34 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Verwachte brutowinst
Inkoopkosten
Overheadkosten
Verwachte bedrijfskosten
-
Gerealiseerd resultaat op inkopen
-
Gerealisserd resultaat op overheadkosten
=
Nacalculatorische nettowinst?![]()
Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:35 schreef nodig het volgende:
[..]
Verwachte brutowinst
-
Gerealiseerd resultaat op inkopen
-
Gerealisserd resultaat op overheadkosten
=
Nacalculatorische nettowinst?![]()
![]()
Wat moet je hebben?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:40 schreef TommieAH het volgende:
Heeft iemand nog dat lijstje voor mij met dingen voor in de GR?![]()
Alles wat ik heb staat nu in een map op dropbox.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:41 schreef TommieAH het volgende:
[..]
Zoveel mogelijkheb het dropbox lijstje met de balansposten al wel.
![]()
Linkje naar de map?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:42 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Alles wat ik heb staat nu in een map op dropbox.![]()
![]()
Vrijdagochtend een paar uur aangezeten ja.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:01 schreef TommieAH het volgende:
Jezus.. Wat veel werk moet dat zijn geweest![]()
Thank you! Heb ze in de GR geflikkerd. Heb de van de afgelopen 3 toetsen er ook nog in staan dus moet wel goed komen![]()
![]()
Examen 2009-1/2 al gemaakt? Best pittigquote:Op zondag 12 mei 2013 17:16 schreef TommieAH het volgende:
Thank you! Heb ze in de GR geflikkerd. Heb de van de afgelopen 3 toetsen er ook nog in staan dus moet wel goed komen![]()
Ik wel, ik had daarvoor juist een 9.2 en een 9.3quote:Op zondag 12 mei 2013 17:16 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Examen 2009-1/2 al gemaakt? Best pittig![]()
![]()
Ik ga niks in mijn GR zetten. Weet niet of dat zo'n goed idee is, maar goed.. Als je het weet, weet je het lijkt mij... Of ik nou theorie in mijn GR heb zitten of niet.![]()
Hoop alleen niet dat ik er achteraf spijt van ga krijgen.![]()
Jaja, weten we nu langzamerhand welquote:Op zondag 12 mei 2013 17:19 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik wel, ik had daarvoor juist een 9.2 en een 9.3.. Heb je al eerder kenbaar gemaakt.
Jup 2009-1 gisteravond gedaan: 6,3 en vanochtend 2009-2 met een 6,2. Dus vind ik allemaal wel goed. Hup 6'jes cultuur!quote:Op zondag 12 mei 2013 17:16 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Examen 2009-1/2 al gemaakt? Best pittig
Ja. Klopt.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:20 schreef Sucuk het volgende:
Ik ga niks in mijn GR zetten. Weet niet of dat zo'n goed idee is, maar goed.. Als je het weet, weet je het lijkt mij... Of ik nou theorie in mijn GR heb zitten of niet.![]()
Hoop alleen niet dat ik er achteraf spijt van ga krijgen.![]()
Dat zou zo maar eens kunnen.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:24 schreef Sucuk het volgende:
Ik heb een sterk gevoel dat het een soortgelijke examen wordt als 2011-1.
-edit-
Opgaves 30 t/m 33 van 2011-1![]()
![]()
Wat zijn er met die opgaven?quote:Op zondag 12 mei 2013 17:25 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Dat zou zo maar eens kunnen.
-edit-
Opgaves 30 t/m 33 van 2011-1![]()
![]()
Ik ga trouwens voor een 9,5 voor mijn ce. Als ik 7,5-9,5 haalt veranderd er niks aan mijn eindcijfer![]()
![]()
Wat hielden deze begrippen ookal weer in?:
'te vorderen btw', 'af te dragen btw' & ''te verrekenen btw'![]()
Te vorden en af te dragen btw worden verrekend met elkaar en afgedragen aan de belastingdienst.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:01 schreef Sucuk het volgende:
Wat hielden deze begrippen ookal weer in?:
'te vorderen btw', 'af te dragen btw' & ''te verrekenen btw'![]()
Ja, maar is te vorderen nou de btw van de verkopen of inkopen? En hetzelfde geldt voor af te dragen?quote:Op zondag 12 mei 2013 18:46 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Te vorden en af te dragen btw worden verrekend met elkaar en afgedragen aan de belastingdienst.![]()
Ik ook een 9,2 voor 2009-1 gehaald.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:19 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik wel, ik had daarvoor juist een 9.2 en een 9.3![]()
Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit keer een beetje losjes heb nagekeken. 1 leesfout die ik op het echte examen niet gemist zou hebben gewoon punten uitgekeerd. Anders zou het cijfer iets van 8,8-9,2 zijn.quote:![]()
Heb je misschien nog een goede oefenopgave van een bepaald onderwerp?quote:Op zondag 12 mei 2013 19:49 schreef nodig het volgende:
[..]
Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit keer een beetje losjes heb nagekeken. 1 leesfout die ik op het echte examen niet gemist zou hebben gewoon punten uitgekeerd. Anders zou het cijfer iets van 8,8-9,2 zijn.![]()
Examens zijn de beste oefenopgave's die je kan krijgen?quote:Op zondag 12 mei 2013 19:54 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Heb je misschien nog een goede oefenopgave van een bepaald onderwerp?![]()
![]()
Ik vind zelf de opgaves uit mijn theorieboek wel fijn dan zie je hoe je de theorie toepast op het onderwerp dat ze zojuist behandeld hebben in het boek.![]()
Welk boek heb je dan?quote:Op zondag 12 mei 2013 19:55 schreef nodig het volgende:
[..]
Examens zijn de beste oefenopgave's die je kan krijgen?![]()
![]()
Ik vind zelf de opgaves uit mijn theorieboek wel fijn dan zie je hoe je de theorie toepast op het onderwerp dat ze zojuist behandeld hebben in het boek.![]()
Nee gewoon de opgaven die in de theorieboek staan na een stuk theorie doorlezen en daar antwoorden bij bedenken en kijken of je goed gedacht had door te kijken naar de antwoord die er naast staanquote:Op zondag 12 mei 2013 20:30 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Ik ook, welke opgaven maak je zoal dan?![]()
![]()
Ik ben klaar. Meer kan ik niet doen. Examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt en heel het boek geleerd. Zometeen slapen. Op tijd slapen, om vermoeidheid te voorkomen. Moet immers nog 6 andere examens maken.
Hopelijk komt er weinig rentabiliteit ter sprake morgen. Als ik aan die 6 punten vraag kijk, raak ik zenuwachtig.
Ik ga voor de 10.0.![]()
Rentabiliteit zal er vast wel inzitten.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:40 schreef Sucuk het volgende:
Ik ben klaar. Meer kan ik niet doen. Examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt en heel het boek geleerd. Zometeen slapen. Op tijd slapen, om vermoeidheid te voorkomen. Moet immers nog 6 andere examens maken.
Hopelijk komt er weinig rentabiliteit ter sprake morgen. Als ik aan die 6 punten vraag kijk, raak ik zenuwachtig.
Ik ga voor de 10.0.
Weet jij nog een leuke opgave om te maken?![]()
Ach, examen pas om 13.30 zat tijd om uit te slapenquote:Op zondag 12 mei 2013 20:40 schreef Sucuk het volgende:
Ik ga voor de 10.0.![]()
![]()
Ik prefereer voor een goede nachtrust. Morgen wil ik rustig opstaan, zodat ik nog wat theorie snel kan doornemen rond half 10.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:50 schreef nodig het volgende:
[..]
Ach, examen pas om 13.30 zat tijd om uit te slapen
Trouwens, hoeveel minuten van te voren moet je aanwezig zijn?![]()
Vraag 15 van 2011-1
De vraag komt erop neer dat Piet in 2020 wil beschikken over 10000 euro en hij wil 2 gelijke bedragen storten op 2010 en 2015. Interest is 4,5% Samengestelde interest trouwens.
Bereken welk bedrag Piet op 2010 en 2015 moet storten.
Antwoord:
Y×1,045^10+ Y×1,045^5=10.000
Y=¤ 3.572,51
Ik snap niet hoe ze hierbij komen?![]()
Uhmmm kwartier geloof ik. Maar je mag nog tot een halfuur later binnenkomen en beginnen met je examen dus je kan ook 13.25 of 13.30 of zelfs nog 13.55 komen. De school kan je geen tijd verplichtenquote:Op zondag 12 mei 2013 20:52 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik prefereer voor een goede nachtrust. Morgen wil ik rustig opstaan, zodat ik nog wat theorie snel kan doornemen rond half 10.
Trouwens, hoeveel minuten van te voren moet je aanwezig zijn?![]()
![]()
Wat snap je er niet aan? Het is net zo simpel als dat het er staat.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:53 schreef nodig het volgende:
Vraag 15 van 2011-1
De vraag komt erop neer dat Piet in 2020 wil beschikken over 10000 euro en hij wil 2 gelijke bedragen storten op 2010 en 2015. Interest is 4,5% Samengestelde interest trouwens.
Antwoord:
Y=¤ 3.572,51
Ik snap niet hoe ze hierbij komen?![]()
Hoe kom je door die formule aan dat bedrag van 3572,51?quote:Op zondag 12 mei 2013 20:57 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Wat snap je er niet aan? Het is net zo simpel als dat het er staat.![]()
Iedereen al vast veel succes morgen! Mogen de M&O goden ons bijstaan
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.![]()
Je doet gewoon:quote:Op zondag 12 mei 2013 20:57 schreef nodig het volgende:
[..]
Hoe kom je door die formule aan dat bedrag van 3572,51?
10.000 / (1,045 ^ 10 + 1,045 ^ 5)![]()
Lol, thanks ik zit proberen die formule om te schrijven hierquote:Op zondag 12 mei 2013 21:00 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Je doet gewoon:
![]()
Heb je geen wiskunde B? Dan zou dit namelijk een eitje moeten zijn.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:01 schreef nodig het volgende:
[..]
Lol, thanks ik zit proberen die formule om te schrijven hier![]()
Hahahaha goeie!quote:Op zondag 12 mei 2013 20:57 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Iedereen al vast veel succes morgen! Mogen de M&O goden ons bijstaan![]()
Heb jij misschien nog een goede opgave om te oefenen?quote:
Een moeilijke met aandelen ofzo?
Kunnen we er weer net zo'n spel spelen als gisteren.![]()
Huhhhh ik doe dit juist:quote:Op zondag 12 mei 2013 20:53 schreef nodig het volgende:
Vraag 15 van 2011-1
Antwoord:
Y=¤ 3.572,51
Ik snap niet hoe ze hierbij komen?
10.000 / 2 is 5000 dus 2015 moet er 5000 op zitten, 5000 / (1.045)^5 is 4012,25 gestort.
En in 2020 ook weer 5000 dus...
Want 5000 + 5000 is 10.000
Hoe...... kan iemand uitleggen?![]()
Huh ^10 + ^5 is toch 15 jaar... kan niet tochquote:Op zondag 12 mei 2013 21:00 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Je doet gewoon:
Moest vandaag op visites ivm Moederdag.. Niks meer kunnen doen. Hopenlijk zijn de goden mij gunstig gezind en kan ik er een voldoende uit slepen..![]()
Zo kijk je verkeerd naar deze opgave.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:25 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Huh ^10 + ^5 is toch 15 jaar... kan niet toch
Hij stort in 2010 een bedrag wat dus 10 jaar op de rekening staat en in de tussentijd (2015) stort hij een bedrag dat nog voor 5 jaar op de rekening staat om in 2020 op 10.000 uit te komen.
Snap je?![]()
Je krijgt alle benodigde formules toch gegeven?quote:Op zondag 12 mei 2013 21:41 schreef Ballsofsteel het volgende:
Heeft iemand enig idee welke formules je wel en niet gegeven krijgt bij je examen?Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
ik las dat je bijvoorbeeld current/quick ratio niet gegeven krijgt.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:59 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Je krijgt alle benodigde formules toch gegeven?
Er stond ergens ook dat je t op examenblad.nl kunt vinden, heb er even rondgekeken maar kon niks vinden![]()
![]()
- Een NV heeft een geplaatst en volgestort aandelenvermogen van 15000000quote:Op zondag 12 mei 2013 21:55 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Ik bedoel dus een opgave dat je bijv. Intrinsieke waarde enz moet uitrekenen.
- Aandelen zijn 100 nominaal
- Op de beurs noteren de aandelen 130 per stuk
Bereken de intrinsieke waarde per aandeel. Simpel voorbeeld van internet :p![]()
Als je die formules niet uit je hoofd kent zet je ze toch in je GR.?quote:Op zondag 12 mei 2013 22:01 schreef Ballsofsteel het volgende:
[..]
ik las dat je bijvoorbeeld current/quick ratio niet gegeven krijgt.
Er stond ergens ook dat je t op examenblad.nl kunt vinden, heb er even rondgekeken maar kon niks vinden![]()
Totale activa is toch de hele linkerkant he?quote:Op zondag 12 mei 2013 22:02 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Als je die formules niet uit je hoofd kent zet je ze toch in je GR.?![]()
Is dit dan gewoon 15000000 x 130 / 100? Of doe ik iets verkeerd?quote:Op zondag 12 mei 2013 22:01 schreef Metapod het volgende:
[..]
- Een NV heeft een geplaatst en volgestort aandelenvermogen van 15000000
- Aandelen zijn 100 nominaal
- Op de beurs noteren de aandelen 130 per stuk
Bereken de intrinsieke waarde per aandeel. Simpel voorbeeld van internet :p![]()
heb een casio helaas...quote:Op zondag 12 mei 2013 22:02 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Als je die formules niet uit je hoofd kent zet je ze toch in je GR.?
heb het nog even geprobeerd maar het mocht niet baten.![]()
Ze staan vast wel op het formule blad als je ze nodig hebt.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:04 schreef Ballsofsteel het volgende:
[..]
heb een casio helaas...
heb het nog even geprobeerd maar het mocht niet baten.![]()
*heeft hele boek ik GR staanquote:Op zondag 12 mei 2013 22:02 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Als je die formules niet uit je hoofd kent zet je ze toch in je GR.?*
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Klopt nietquote:Op zondag 12 mei 2013 22:04 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Is dit dan gewoon 15000000 x 130 / 100? Of doe ik iets verkeerd?![]()
Dus 15000000 / (15000000/100)?quote:Op zondag 12 mei 2013 22:19 schreef Metapod het volgende:
[..]
Intrinsieke waarde per aandeel is
Ev/aantal aandelen![]()
Ev (gep ak+reserves) is 15000000quote:
Aantal aandelen gep is 15000000/100 is 150000
15000000/150000 is 100![]()
Nominale en intrinsieke waarde zijn nu gelijk?quote:Op zondag 12 mei 2013 22:24 schreef Metapod het volgende:
[..]
Ev (gep ak+reserves) is 15000000
Aantal aandelen gep is 15000000/100 is 150000
15000000/150000 is 100![]()
Jaquote:Op zondag 12 mei 2013 22:26 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Nominale en intrinsieke waarde zijn nu gelijk?![]()
Hoe bereken je nou intrinsieke waarde per aandeel?
Volgens mij klopt dat niet hoor?
Intrinsieke waarde / nominale waarde
Dat klopt niet....
Eerst aantal geplaatste aandelen berekenen, dus: geplaatste aandelenvermogen / nominale waarde
En dan: intrinsieke waarde / aantal aandelen![]()
Doe ik tochquote:Op zondag 12 mei 2013 22:33 schreef Sucuk het volgende:
Hoe bereken je nou intrinsieke waarde per aandeel?
Volgens mij klopt dat niet hoor?
Intrinsieke waarde / nominale waarde
Dat klopt niet....
Eerst aantal geplaatste aandelen berekenen, dus: geplaatste aandelenvermogen / nominale waarde
En dan: intrinsieke waarde / aantal aandelen![]()
Die kun je meenemen, maar of je hem nodig gaat hebben betwijfel ik.quote:Op zondag 12 mei 2013 23:09 schreef Sucuk het volgende:
Wie neemt er morgen een NL woordenboek mee voor dit examen?![]()
Ik denk ik wel voor alle zekerheidquote:Op zondag 12 mei 2013 23:09 schreef Sucuk het volgende:
![]()
Zijnnmeestal toch wel enkele theorie vragen bij M en O. Als ik ze niet inmijn Gr. heb, staat hij misschienine het woordenboek..quote:Op zondag 12 mei 2013 23:09 schreef Sucuk het volgende:
Aan de ene kant denk ik dat ie reuze mee gaat vallen, heb vorige SE week een 5.8 gehaald zonder te leren![]()
Heb nu keihard geleerd hoor, maar ben bang dat we echt ontiegelijk moeilijke vragen gaan krijgen.
Examens van vorig jaar heb ik gemaakt, 7.7 voor tijdvak 1 en 8.7 voor tijdvak 2
Moet wel goed komen?
Succes iedereen![]()
Zo' gevoel heb ik ook voor m&o... terwijl ik op de SE's altijd goed scoorde zonder inspanning en ik dit keer het boek helemaal uit mijn hoofd ken.quote:Op maandag 13 mei 2013 09:21 schreef replay11nl het volgende:
Aan de ene kant denk ik dat ie reuze mee gaat vallen, heb vorige SE week een 5.8 gehaald zonder te leren![]()
Heb nu keihard geleerd hoor, maar ben bang dat we echt ontiegelijk moeilijke vragen gaan krijgen.
Examens van vorig jaar heb ik gemaakt, 7.7 voor tijdvak 1 en 8.7 voor tijdvak 2
Moet wel goed komen?
Succes iedereen
Ze houden heus wel rekening neem ik aan met de gemiddde intelligentie van de HAVO leerlingen, dus ze maken de toets aan de hand vh gemiddelde niveau denk ik.
Het is altijd het beste om hoger dan het gemiddelde te scoren, dan zit je altijd goed.![]()
Lijkt mij niet nodig want mocht je die nodig hebben dan staan ze op het formuleblad.quote:Op maandag 13 mei 2013 09:13 schreef replay11nl het volgende:
Even snel rentabiliteit en solvabiliteit in mn GR zetten![]()
Ik ga nog even een paar examenopgave doornemen waarvan ik denk dat die er dit jaar in het examen zitten. Denk hierbij aan opgaven als staat van baten en lasten, liquiditeitsbegroting en aandelen.![]()
Ik heb heel veel in GR. Staan wat ik ook allemaal weet maar het kan misschien toch wel handig zijn.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:48 schreef Sucuk het volgende:
Hmmm.. ik wil iets in mijn GR zetten, maar ik weet alles al.![]()
Good boyquote:Op maandag 13 mei 2013 10:48 schreef Sucuk het volgende:
Hmmm.. ik wil iets in mijn GR zetten, maar ik weet alles al.![]()
![]()
Dan zal het NL wel overstroomd worden.quote:Op maandag 13 mei 2013 11:34 schreef nodig het volgende:
Allemaal heeel veel succes gewenst![]()
Dit topic gaat vanavond overlijden gok ik zo![]()
Ik heb dr zin in, hopelijk knallen!
Zo boem bam boem bam klaar
Ik weet igg zeker dat ik gebruik ga maken van die 3 uur en niet na 2 uur al wegga ofzoZullen heus wel types zijn die dat doen
![]()
![]()
Straks is de nabespreking!quote:Op maandag 13 mei 2013 11:34 schreef nodig het volgende:
Allemaal heeel veel succes gewenst![]()
Dit topic gaat vanavond overlijden gok ik zo![]()
Ik ook. Ben wel super zenuwachtig.. types die dat doen zullen vast onvoldoende halenquote:Op maandag 13 mei 2013 11:46 schreef nodig het volgende:
Ik heb dr zin in, hopelijk knallen!
Zo boem bam boem bam klaar
Ik weet igg zeker dat ik gebruik ga maken van die 3 uur en niet na 2 uur al wegga ofzoZullen heus wel types zijn die dat doen
![]()
Als je klaar bent gewoon alle vragen nog eens overzien.quote:Op maandag 13 mei 2013 11:59 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik ook. Ben wel super zenuwachtig.. types die dat doen zullen vast onvoldoende halen
Vaak is het wel zo dat het eerste antwoord dat in je op komt het goede antwoord is.![]()
Ik snap cashdividend en stockdividend en belasting erover, kan iemand mij helpen?There is a time of cumming and going.![]()
Shit... dat ben ik ook vergeten...quote:Op maandag 13 mei 2013 12:07 schreef Oceanview het volgende:
Ik snap cashdividend en stockdividend en belasting erover, kan iemand mij helpen?![]()
Over stockdiv kan je geen beladting betalen. Dus je betaalt alle belasting over de cashdividendquote:Op maandag 13 mei 2013 12:07 schreef Oceanview het volgende:
Ik snap cashdividend en stockdividend en belasting erover, kan iemand mij helpen?![]()
Kom je nu me haha. Ik vorig topic had een m en o docent daarvoor een stappenplan gemaakt. Die moet je gewoon in je GR. Zetten.quote:Op maandag 13 mei 2013 12:07 schreef Oceanview het volgende:
Ik snapte opg 23 niet met bereken de kas wat was die?quote:Op maandag 13 mei 2013 16:52 schreef Sucuk het volgende:
HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAA wat een makkelijke toets zeg ahhahahahah![]()
Uhhh iets met 920 ofzo?quote:Op maandag 13 mei 2013 16:59 schreef Metapod het volgende:
[..]
Ik snapte opg 23 niet met bereken de kas wat was die?![]()
Over 1 minuut staan de opgaven en antwoorden er toch? Ik begin nu wel heel onzeker te worden. Minimale punten (zover ik had geteld etc..) was 42 punten v/d 61. Maximaal 54/55.
Ik word nu zo onzeker, dat ik misschien wel een 1.0 heb pff...![]()
Bij die laatste moest ex btw doen of moest je die bedragen x1.19 doen ik heb gewoon zo gelaten als het er stondquote:Op maandag 13 mei 2013 17:00 schreef Sucuk het volgende:
Over 1 minuut staan de opgaven en antwoorden er toch? Ik begin nu wel heel onzeker te worden. Minimale punten (zover ik had geteld etc..) was 42 punten v/d 61. Maximaal 54/55.
Ik word nu zo onzeker, dat ik misschien wel een 1.0 heb pff...![]()
Examen was goed te doen maar wel een beetje in tijdnood. Lees: geen tijd meer om antwoorden te bekijken.![]()
had nog maar 5/10 minuten voor de laatste 2 vragen. Maar daar was ik na 3 minuten mee klaar.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:14 schreef LETMEIN het volgende:
Examen was goed te doen maar wel een beetje in tijdnood. Lees: geen tijd meer om antwoorden te bekijken.![]()
Blijkbaar wel. Kutzooi ben nu echt boos. Heb t/m opgave 15 maar 9 punten verzameld..quote:Op maandag 13 mei 2013 17:12 schreef Lemsterr het volgende:
Sucuk waarom denk je dat je het slecht gemaakt hebt dan? Nagekeken?
Heb nog bij sommige opgaves te veel 0en opgeschreven, fout gezien. Kut![]()
quote:Op maandag 13 mei 2013 16:52 schreef Sucuk het volgende:
HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAA wat een makkelijke toets zeg ahhahahahah![]()
Waar staan de antwoorden ?"the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking![]()
Kan iemand mij helpen met mijn cijfer te berekenen met de N-norm = 0 ?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:28 schreef Metapod het volgende:
Hoe meer mensen hem kut maken des te hoger de N normen :p![]()
je punten / totale punten x 100 volgens mijquote:Op maandag 13 mei 2013 17:29 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Kan iemand mij helpen met mijn cijfer te berekenen met de N-norm = 0 ?![]()
Dan kom je zelfs met 10 punten boven de 10 uit..quote:Op maandag 13 mei 2013 17:30 schreef Metapod het volgende:
[..]
je punten / totale punten x 100 volgens mij
bv. bij 10 punten --> 10 / 61 x 100 = 16,39![]()
Ik heb inplaats van die 8000000 overal de winst genomen volgens mij...quote:Op maandag 13 mei 2013 17:27 schreef Jiang153 het volgende:
Kuttoets heel 2 tm 6 verpest en de rest ook![]()
Vorig jaar was M en O echt soepel omdat iedereen drama was, misschien moeten ze de examens eens wat makkelijker en duidelijker maken..![]()
x10 dan ipv x100quote:Op maandag 13 mei 2013 17:30 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Dan kom je zelfs met 10 punten boven de 10 uit..
bv. bij 10 punten --> 10 / 61 x 100 = 16,39![]()
Normeringstabel van 2012 gebruiken? Ook 61 punten allebei, verschil 0,2 tussen tijdvak 1 en 2 daar.
Ik heb trouwens 52 punten volgens mijn berekening. Dus cijfer gaat rond een 9 zitten.![]()
Zelfde fouten gemaakt als vele hier, mijn toets nagekeken en gok dat ik ongeveer 25 punten heb. Zal wel genoeg moeten zijn voor een 5,5 denk ik"the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking![]()
Score / totaal punten x 9 + 1quote:Op maandag 13 mei 2013 17:30 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Dan kom je zelfs met 10 punten boven de 10 uit..
bv. bij 10 punten --> 10 / 61 x 100 = 16,39
Zoiets dacht ik.![]()
Hier nog een!quote:Op maandag 13 mei 2013 17:31 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Ik heb inplaats van die 8000000 overal de winst genomen volgens mij...
Maar als je dat telkens doet is het dan geen doorreken fout?![]()
Sjooow#TeamVicky
#TeamGerrie
Op dinsdag 10 juni 2014 18:23 schreef Flippiee het volgende:
AF_ is een schatje.![]()
Ik heb nagekeken en zie al meteen van die stomme fouten, zoals bij 29 en 30 geen btw erbij berekend :s gok tussen de 34 en 40 punten![]()
dan heb je denk ik nog 3 vd 4 punten. heb ik ook gedaan :Squote:Op maandag 13 mei 2013 17:35 schreef Svensonn het volgende:
Ik heb nagekeken en zie al meteen van die stomme fouten, zoals bij 29 en 30 geen btw erbij berekend :s gok tussen de 34 en 40 punten![]()
Ik vond die breakeven omzet formule een grote naai.
Er stond:
Totale constante kosten
:
Percentage dekkingsbijdrage
Dus dan vul je die totale kosten in :35 maar nee het moest :0,35... Dan klopt die formule toch niet![]()
![]()
Same hier.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:39 schreef nodig het volgende:
Er stond:
Totale constante kosten
:
Dus dan vul je die totale kosten in :35 maar nee het moest :0,35... Dan klopt die formule toch niet![]()
Hoeveelquote:
tussen de 4.3 en 6.3. ik denk wel rond de 5.8, want er zijn al meer dan 600 klachten over dit M en O proefwerk.![]()
Had ik ook ja.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:39 schreef nodig het volgende:
Er stond:
Totale constante kosten
:
Dus dan vul je die totale kosten in :35 maar nee het moest :0,35... Dan klopt die formule toch niet
PSN: DePresident_![]()
quote:quote:Hoe bereken je het, van welk minimum moet ik uitgaan? Minimaal iig, welk cijfer?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:39 schreef Metapod het volgende:
[..]
Hoeveel
tussen de 4.3 en 6.3. ik denk wel rond de 5.8, want er zijn al meer dan 600 klachten over dit M en O proefwerk.
En trouwens.... Ben ik nu al gezakt?![]()
examenklacht.nl heeft daar een rekentool voorquote:Op maandag 13 mei 2013 17:42 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[..]
[..]
Hoe bereken je het, van welk minimum moet ik uitgaan? Minimaal iig, welk cijfer?
![]()
Ja? Waar kan ik dat vinden?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:43 schreef nodig het volgende:
[..]
examenklacht.nl heeft daar een rekentool voor![]()
Staat op havovwo.nl de normeringstabel. Bij 29 punten staat er tussen de 4.3 en 6.3. Waarom ben je gezakt dan? Je moet gemiddeld een 5.5 bij je centraal halenquote:Op maandag 13 mei 2013 17:42 schreef Sucuk het volgende:
[..]
[..]
[..]
Hoe bereken je het, van welk minimum moet ik uitgaan? Minimaal iig, welk cijfer?
Opgave 25 maar 1 punt doordat ik blijkbaar verkeerd had gelezen...
Ik dacht 6000 per kwartaal erbij inplaats van per maand.
Wat een kut fout.![]()
Ik heb daar ook een kut fout gemaakt. Heb een kwartaal voor 4 maanden gerekend. Hit me.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:44 schreef LETMEIN het volgende:
Opgave 25 maar 1 punt doordat ik blijkbaar verkeerd had gelezen...
Ik dacht 6000 per kwartaal erbij inplaats van per maand.
Wat een kut fout.![]()
Dat is ook een klote fout.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:45 schreef Metapod het volgende:
[..]
Ik heb daar ook een kut fout gemaakt. Heb een kwartaal voor 4 maanden gerekend. Hit me.
Opgave 28 in ieder geval helemaal goed.![]()
Daar heb ik alleen de 1e 2 kollomen goed dus 2 punten. Bij die van 6 punten heb ik wel 4 of 5 punten gehaald.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:46 schreef LETMEIN het volgende:
[..]
Dat is ook een klote fout.
Opgave 28 in ieder geval helemaal goed.![]()
Wat denken jullie ging die over het algemeen beter of slechter qua punten dan andere examens die je geoefend hebt? Krijgen we een soepele of strenge normering?![]()
Die andere examens heb ik allemaal kleine voldoende 5.8 6.2 etc. Ik verwacht dat nu ook te krijgen na al deze ophef, maar sta gelukkig redelijk met een 6.6 voor de SE's.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:48 schreef nodig het volgende:
Wat denken jullie ging die over het algemeen beter of slechter qua punten dan andere examens die je geoefend hebt? Krijgen we een soepele of strenge normering?![]()
Hoeveel zal de normering waarschijnlijk zijn dit jaar?
Weet iemand hoe ik per normering kan rekenen? Dus bv. er staat bij 29 punten een 4,3 maar ik wil weten hoeveel het is bij een normering van bv. 1,4![]()
En wat voor cijfer had je voor de oefenexamens?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:52 schreef LETMEIN het volgende:
Ik verwacht dat ik rond de 35 punten heb gehaald.![]()
Rond de 7quote:Op maandag 13 mei 2013 17:53 schreef nodig het volgende:
[..]
En wat voor cijfer had je voor de oefenexamens?![]()
Dat klopt wel ongeveer met de normeringen die vorig jaar zijn gebruikt daar had je een 7,1 of 7,2 gescoord.quote:![]()
dat had ik ook al! er stond idd %dekkingsbijdrage.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:39 schreef nodig het volgende:
Er stond:
Totale constante kosten
:
Oei... het was dus een rotexamen? Denk even vragen hoe het gegaan is hier maar lees het al...
Heb zelf geen M&O maar hoorde van vriendinnen dat de meesten hem niet eens af hadden en dat het een ramp examen was.![]()
Fout gerekend, heb wanneer ik streng nakijk 35 punten en daar ben ik wel blij mee."the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking![]()
Ik verwacht dat ik rond de 6/7 heb.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:56 schreef nodig het volgende:
[..]
Dat klopt wel ongeveer met de normeringen die vorig jaar zijn gebruikt daar had je een 7,1 of 7,2 gescoord.![]()
Aan elk nadeel zit een voordeel, misschien word de normering iets lichterquote:Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef Fey. het volgende:
Oei... het was dus een rotexamen? Denk even vragen hoe het gegaan is hier maar lees het al...
Heb zelf geen M&O maar hoorde van vriendinnen dat de meesten hem niet eens af hadden en dat het een ramp examen was.![]()
![]()
GVDHoor je eindexamenjournaal veel klachten zijn binnengekomen voor M&O HAVO
Nee niet vraag 26 maar mensen klaagden dat het BTW tarief van 19% naar 21% is veranderd en raakte daardoor in de war![]()
![]()
LOLquote:Op maandag 13 mei 2013 18:08 schreef nodig het volgende:
Nee niet vraag 26 maar mensen klaagden dat het BTW tarief van 19% naar 21% is veranderd en raakte daardoor in de war![]()
Er stond toch bij dat de BTW 19% wasquote:Op maandag 13 mei 2013 18:08 schreef nodig het volgende:
![]()
Waar kan je die eindexamenkournaal vinden?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:08 schreef nodig het volgende:
Ja daaromquote:
Was net op 3fm een stukje van een paar minutenquote:Op maandag 13 mei 2013 18:10 schreef Metapod het volgende:
[..]
Waar kan je die eindexamenkournaal vinden?Elke examendag om 8, 18 en 20 (20 weet ik niet zeker) u.
![]()
1p 2 Bereken het bedrag van de te betalen dividendbelasting voor Comar over
de winst 2012.
Dan doe je dat en blijkt dus dat je het geplaatst aandelenvermogen moet pakken.![]()
cash+stock percentages optellen en dat van het GEP AK pakken dan krijg je wat en daar de belasting over pakken toch?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:12 schreef LETMEIN het volgende:
de winst 2012.
Dan doe je dat en blijkt dus dat je het geplaatst aandelenvermogen moet pakken.![]()
Ja je moet weten dan die 9% op het totaal geplaatste aandelenvermogen slaatquote:Op maandag 13 mei 2013 18:12 schreef LETMEIN het volgende:
de winst 2012.
![]()
Overheen gelezen... zuchtquote:Op maandag 13 mei 2013 18:14 schreef nodig het volgende:
[..]
Ja je moet weten dan die 9% op het totaal geplaatste aandelenvermogen slaat![]()
Dat betekend dat er relatief meer over m&o word geklaagd dan Nederlands op het VWO want die zitten nog niet over de 10%![]()
![]()
Misschien meerdere klachten per persoon?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:20 schreef nodig het volgende:
Meer dan 10% van de mensen die m&o hebben gedaan hebben al een klacht ingediend![]()
Hoe meer klachten des te soepeler de normering (hopelijk)quote:Op maandag 13 mei 2013 18:21 schreef nodig het volgende:
Dat betekend dat er relatief meer over m&o word geklaagd dan Nederlands op het VWO want die zitten nog niet over de 10%![]()
www.examenklacht.nlquote:Op maandag 13 mei 2013 18:32 schreef Jiang153 het volgende:
Ja moet ook nog ff klagen waar doe je dat?![]()
Goh.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:36 schreef nodig het volgende:
''Bij HAVO M&O wordt voooral geklaagd over de lengte en moeilijkheid van het examen!''
Ik kreeg gewoon een complete black-out in het laatste halfuur. Zeker de laatste 10 vragen helemaal verknald. Te langer lesse maar gaan doorspitten zoekende naar Balans-vragen en die vond ik wel... En die verknalde ik toen ook.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.![]()
Waar moet je anders over klagen? Te makkelijk?quote:Op maandag 13 mei 2013 18:36 schreef nodig het volgende:
''Bij HAVO M&O wordt voooral geklaagd over de lengte en moeilijkheid van het examen!''![]()
Ik zat bij 26 toen het tijd was. Ik had 21 en 22 al wel overgeslagen.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:41 schreef Metapod het volgende:
[..]
Waar moet je anders over klagen? Te makkelijk?Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.![]()
Over specifieke vragen? Ik heb geklaagd over die formule van break even omzet die in mijn ogen niet klopt. Ze hebben percentage staan terwijl in het antwoordmodel blijkt dat je prunage moest gebruiken.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:41 schreef Metapod het volgende:
[..]
Waar moet je anders over klagen? Te makkelijk?![]()
Ik had het 15min voor tijd af. Daarna nog 15 min lang doorgekeken. Had wel het idee dat bijna iedereen klaar was.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Goh.
Ik kreeg gewoon een complete black-out in het laatste halfuur. Zeker de laatste 10 vragen helemaal verknald. Te langer lesse maar gaan doorspitten zoekende naar Balans-vragen en die vond ik wel... En die verknalde ik toen ook.![]()
Wat heb je met 32 punten? Heb misschien nog meer punten maar niet meegerekend ivm twijfelIrene is bae <3![]()
Ik had nog 5 minuten ofzo voor de laatste 2 vragen maar had die binnen 2 of 3 minuten of met een tijdlijntje. Hopen op een 5 ofzo kut examen.quote:Op maandag 13 mei 2013 18:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik zat bij 26 toen het tijd was. Ik had 21 en 22 al wel overgeslagen.![]()
Kijk op havo-vwo normeringstabelquote:Op maandag 13 mei 2013 18:49 schreef Jiang153 het volgende:
Wat heb je met 32 punten? Heb misschien nog meer punten maar niet meegerekend ivm twijfel
Forum Opties Forumhop: Hop naar: