abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126379419
1e tijdvak
Op maandag 13 mei 2013 om 13:30-16:30 is het examen M&O.

Wat mee te nemen?
- Pen
- Markeerstift
- Potlood
- Gum
- Nog een pen
- Grafische rekenmachine (Vol met notities uiteraard!)
- Geodriehoek

Welke onderwerpen komen terug?
- Rechtsvormen
- Aantrekken van geld
- Financieel beleid in niet-commerciële organisaties
- Financieel beleid in commerciële organisaties
- Externe financiële verslaggeving

- Geen Marketing! Dat is een paar jaar geleden afgeschaft!

Succes allemaal. :)
pi_126379436
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:34 schreef TommieAH het volgende:
Had gister wel een hele goede uit 2009-1. Scheen (net zoals bij wisk A) het moeilijkste jaar te zijn. Deze is 2009-2:

Vraagonzin:
Van handelsonderneming BEA bv, die in één product handelt, zijn de volgende 2 grafieken gegeven.
In grafiek 1 wordt de relatie weergegeven tussen de afzet en de totale kosten voor 2009.
In grafiek 2 wordt de relatie weergegeven tussen de verkoopprijs en de omzet voor 2009.

[ afbeelding ]

De verkoopprijs van het product is vastgesteld op ¤5,-. Er zijn zowel variabele kosten als constante kosten.

Vraag:
- Hoe groot zijn de constante kosten in 2009? (1pt)
- Bereken de variabele kosten per product in 2009. (2pt)
- Bereken de totale winst in 2009 voor BEA bij de gegeven verkoopprijs van ¤5,-. (3pt)
Vraag 1:
50.000 want bij een afzet van 0 artikelen zijn er wel kosten, in dit geval dus 50.000. Bovendien zijn de variabele kosten altijd afhankelijk van de afzet.
  zondag 12 mei 2013 @ 11:53:50 #3
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126379510
Vraag 2 :

Productie stijgt met 20.000
Totale kosten stijgen met 50.000

50.000/20.000 = 2,50 variabel per product

Vraag 3 : Bij een verkoopprijs van 5 euro heb je een omzet van 200.000. dan heb je dus een afzet van 40.000 stuks ( 200.000 / 5 ) en bij die afzet kan je de kosten uit de bovenste grafiek halen. namelijk 150.000. 200.000 - 150.000 = 50.000 winst :)
pi_126379547
Netjes!
pi_126379571
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:53 schreef Hovennnnn het volgende:
Vraag 2 :

Productie stijgt met 20.000
Totale kosten stijgen met 50.000

50.000/20.000 = 2,50 variabel per product

Vraag 3 : Bij een verkoopprijs van 5 euro heb je een omzet van 200.000. dan heb je dus een afzet van 40.000 stuks ( 200.000 / 5 ) en bij die afzet kan je de kosten uit de bovenste grafiek halen. namelijk 150.000. 200.000 - 150.000 = 50.000 winst :)
En hier sluit ik mij bij aan. Ik zit nu op m'n iPad dus ik kan de vragen niet zo snel beantwoorden...
pi_126379650
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:55 schreef TommieAH het volgende:
Netjes!
Vragen met grafieken zijn over het algemeen wel goed te doen al zeg ik het zelf.
Heb je nog wat pittige rekenvragen?
  zondag 12 mei 2013 @ 12:06:04 #7
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126379862
Ja komaar, ik heb wel even wat tijd om een paar rekenvraagjes te beantwoorden als mensen daar baat bij hebben :) M&O was m'n lievelings vak op de middelbare haha
  zondag 12 mei 2013 @ 12:12:35 #8
402916 Julian94
havo student
pi_126380040
heeft iemand nog wat bestandjes voor in de gr? mag hier morgen staatsexamen in doen maar om nou te zeggen dat ik het goed voorbereid heb..

en ja dat is mn eigen schuld :'(
pi_126380089
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:06 schreef Hovennnnn het volgende:
Ja komaar, ik heb wel even wat tijd om een paar rekenvraagjes te beantwoorden als mensen daar baat bij hebben :) M&O was m'n lievelings vak op de middelbare haha
Aangezien u al van de middelbare school af bent stel ik voor dat u met een pittige rekenvraag komt.
Uiteraard wel uit een examen.
  zondag 12 mei 2013 @ 12:15:58 #10
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126380128
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:14 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Aangezien u al van de middelbare school af bent stel ik voor dat u met een pittige rekenvraag komt.
Ik denk dat het zinvoller is als mensen met vragen over een opgave deze stellen.
En inderdaad ik ben van de middelbare school af ;) Doe nu 2e jaar bedrijfseconomie dus heb ondertussen mijn kennis op het gebied van M&O en economie een heel stuk vergroot :)
pi_126380371
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:15 schreef Hovennnnn het volgende:

[..]

Ik denk dat het zinvoller is als mensen met vragen over een opgave deze stellen.
En inderdaad ik ben van de middelbare school af ;) Doe nu 2e jaar bedrijfseconomie dus heb ondertussen mijn kennis op het gebied van M&O en economie een heel stuk vergroot :)
Voor de balanspost Gebouwen en terreinen zijn de volgende gegevens (getallen x ¤ 1.000) bekend:
Gebouwen en terreinen
a
Boekwaarde 1 januari 2010
38.200
b
Investeringen 2010
5.947
c
Herwaardering 2010
930
d
Afschrijvingen 2010
1.967
e
Boekwaarde 31 december 2010
.........

Bereken de boekwaarde van de Gebouwen en terreinen op 31 december 2010.
Leg uit welke van de bovenvermelde gegevens a tot en met e op een liquiditeitsbegroting van Accell kan/kunnen voorkomen.
  zondag 12 mei 2013 @ 12:33:05 #12
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126380554
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:24 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Voor de balanspost Gebouwen en terreinen zijn de volgende gegevens (getallen x ¤ 1.000) bekend:
Gebouwen en terreinen
a
Boekwaarde 1 januari 2010
38.200
b
Investeringen 2010
5.947
c
Herwaardering 2010
930
d
Afschrijvingen 2010
1.967
e
Boekwaarde 31 december 2010
.........

Bereken de boekwaarde van de Gebouwen en terreinen op 31 december 2010.
Leg uit welke van de bovenvermelde gegevens a tot en met e op een liquiditeitsbegroting van Accell kan/kunnen voorkomen.
Voor de nieuwe boekwaarde moet je simpelweg kijken wat er gebeurd.

Je hebt de oude boekwaarde
Daar tel je investeringen bij op ( die zorgen voor een stijging van de waarde )
Afschrijvingen zorgen voor een daling dus die haal je eraf
En de herwaardering lijkt me positief en dus zorgt dat ook voor een stijging

een simpel rekensommetje geeft dan 38.200 + 5947+930-1967 = ?? geen rekenmachine hier :p

Nu nog de liquiditeiten begroting :
Dat heeft dus te maken met geldstromen. A = een gegeven ( een balanspost ) en heeft niets met liquiditeitenbegroting te maken.
B = een investering , er gaat dus geld de onderneming uit.
C = herwaardering , heeft er niets mee te maken
D = Afschrijving, er gebeurd niets met je geld enkel met je waarde van activa en je Eigen vermogen.
E = net als A gewoon een gegeven boekwaarde.
pi_126380674
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:14 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Zo, hier ben je wel effe zoet mee. Kan ik effe Filo leren haha.

Tekstonzin:
Bij deze opgave blijven de belastingen buiten beschouwing.

Bij deze opgave horen vier informatiebronnen (de informatiebronnen 1 tot en met 4) en een uitwerkbijlage voor de vragen 15 en 16. In informatiebron 1 staan gegevens over de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell. Informatiebron 2 bevat informatie over het inkoopcontract. Informatiebron 3 geeft informatie over de kosten van het olieveld Petrotabajo. Informatiebron 4 geeft de verwachte marktontwikkeling van ruwe aardolie.

Mexpet is een Mexicaanse handelsonderneming die vaten olie in- en verkoopt. Mexpet is momenteel volledig afhankelijk van de olieleveranties van het olieveld Cantarell waarvoor zij een vergunning heeft om olie te laten oppompen. Op de balans van Mexpet wordt bij de vaste activa een onderscheid gemaakt tussen materiële vaste activa, immateriële vaste activa en financiële vaste activa.

Informatie bron1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie bron2:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie bron 3:
SPOILER
Informatie bron4:
SPOILER
Uitwerk bijlage 15:
SPOILER
Uitwerk bijlage 16:
SPOILER
Vragen:
1: Tot welke groep van de vaste activa behoort een vergunning? (1pt)

Meer informatie over Cantarell is te vinden in informatiebron 1. In 2007 bedroegen de totale kosten van een vat olie voor Mexpet gemiddeld ¤35,-. De totale nettowinst in 2007 bedroeg 7,3 miljard euro. Er wordt 365 dagen per jaar olie gewonnen.

2: Bereken de nettowinst per vat olie in 2007. (1pt)
3: Bereken voor 2007 de nettowinst van een vat olie in procenten van de verkoopprijs. (2pt)

Uit informatiebron 1 blijkt dat het olieveld Cantarell snel opgedroogd zal raken.

4: Bereken hoeveel procent de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell in 2009 lager is dan in 2007. (1pt)

Door de snelle opdroging van het olieveld Cantarell zal volgens de directie de nettowinst onder druk komen te staan. De vergunning voor Cantarell eindigt per 1 januari 2008. De directie van Mexpet heeft per 1 januari 2008 twee opties om over olie te blijven beschikken: Een eerste optie is dat Mexpet een meerjarig inkoopcontract afsluit met de olieleverancier Mobiloil (informatiebron 2). De tweede optie is dat Mexpet een vergunning verkrijgt voor een nieuw olieveld, Petrotrabajo, zodat Mexpet daar olie kan laten oppompen (informatiebron 3).

5 Loopt Mexpet, ondanks de vaste prijs in het inkoopcontract, over 2008 (het eerste jaar) een prijsrisico op de ingekochte olie? Motiveer het antwoord. (2pt)

6: Zal de inkoopprijs die Mexpet vanaf 2009 naar verwachting zal moeten betalen bij het inkoopcontract hoger, lager of gelijk zijn aan die van 2008? Motiveer het antwoord (zie informatiebron 2 en 4). (2pt)

7: Bereken de jaarlijkse afschrijvingskosten van de vergunning. (1pt)

8: Bereken de mogelijke afzet door Mexpet in 2008 bij de beide opties. Vul hiertoe de uitwerkbijlage 15 in. (2pt)

Om haar keuze tussen vergunning of inkoopcontract te maken, heeft de directie van Mexpet als criterium gesteld de hoogste nettowinstmarge in 2008 en dat de nettowinstmarge in 2008 hoger moet zijn dan die van 2007.

9: Bereken voor welke optie Mexpet zal kiezen. Vul de uitwerkbijlage 16 in. (6pt)
pi_126380782
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:37 schreef TommieAH het volgende:

[..]

Zo, hier ben je wel effe zoet mee. Kan ik effe Filo leren haha.

Tekstonzin:
Bij deze opgave blijven de belastingen buiten beschouwing.

Bij deze opgave horen vier informatiebronnen (de informatiebronnen 1 tot en met 4) en een uitwerkbijlage voor de vragen 15 en 16. In informatiebron 1 staan gegevens over de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell. Informatiebron 2 bevat informatie over het inkoopcontract. Informatiebron 3 geeft informatie over de kosten van het olieveld Petrotabajo. Informatiebron 4 geeft de verwachte marktontwikkeling van ruwe aardolie.

Mexpet is een Mexicaanse handelsonderneming die vaten olie in- en verkoopt. Mexpet is momenteel volledig afhankelijk van de olieleveranties van het olieveld Cantarell waarvoor zij een vergunning heeft om olie te laten oppompen. Op de balans van Mexpet wordt bij de vaste activa een onderscheid gemaakt tussen materiële vaste activa, immateriële vaste activa en financiële vaste activa.

Informatie bron1:
SPOILER
Informatie bron2:
SPOILER
Informatie bron 3:
SPOILER
Informatie bron4:
SPOILER
Uitwerk bijlage 15:
SPOILER
Uitwerk bijlage 16:
SPOILER
Vragen:
1: Tot welke groep van de vaste activa behoort een vergunning? (1pt)

Meer informatie over Cantarell is te vinden in informatiebron 1. In 2007 bedroegen de totale kosten van een vat olie voor Mexpet gemiddeld ¤35,-. De totale nettowinst in 2007 bedroeg 7,3 miljard euro. Er wordt 365 dagen per jaar olie gewonnen.

2: Bereken de nettowinst per vat olie in 2007. (1pt)
3: Bereken voor 2007 de nettowinst van een vat olie in procenten van de verkoopprijs. (2pt)

Uit informatiebron 1 blijkt dat het olieveld Cantarell snel opgedroogd zal raken.

4: Bereken hoeveel procent de productiecapaciteit van het olieveld Cantarell in 2009 lager is dan in 2007. (1pt)

Door de snelle opdroging van het olieveld Cantarell zal volgens de directie de nettowinst onder druk komen te staan. De vergunning voor Cantarell eindigt per 1 januari 2008. De directie van Mexpet heeft per 1 januari 2008 twee opties om over olie te blijven beschikken: Een eerste optie is dat Mexpet een meerjarig inkoopcontract afsluit met de olieleverancier Mobiloil (informatiebron 2). De tweede optie is dat Mexpet een vergunning verkrijgt voor een nieuw olieveld, Petrotrabajo, zodat Mexpet daar olie kan laten oppompen (informatiebron 3).

5 Loopt Mexpet, ondanks de vaste prijs in het inkoopcontract, over 2008 (het eerste jaar) een prijsrisico op de ingekochte olie? Motiveer het antwoord. (2pt)

6: Zal de inkoopprijs die Mexpet vanaf 2009 naar verwachting zal moeten betalen bij het inkoopcontract hoger, lager of gelijk zijn aan die van 2008? Motiveer het antwoord (zie informatiebron 2 en 4). (2pt)

7: Bereken de jaarlijkse afschrijvingskosten van de vergunning. (1pt)

8: Bereken de mogelijke afzet door Mexpet in 2008 bij de beide opties. Vul hiertoe de uitwerkbijlage 15 in. (2pt)

Om haar keuze tussen vergunning of inkoopcontract te maken, heeft de directie van Mexpet als criterium gesteld de hoogste nettowinstmarge in 2008 en dat de nettowinstmarge in 2008 hoger moet zijn dan die van 2007.

9: Bereken voor welke optie Mexpet zal kiezen. Vul de uitwerkbijlage 16 in. (6pt)
Vraag 1:
Immateriële vaste activa
pi_126380822
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:42 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Vraag 1:
Immateriële vaste activa
-edit-
Ik moet zo eerst eens ff achter de omgaan zitten voor deze opgave want dit is op een iPad geen doen. :p
  zondag 12 mei 2013 @ 12:47:39 #16
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126380962
1. Lijkt me immateriele vaste activa
2. 2007 = 2 milj vaten olie per dag ( bron 1 ) * 365 dagen per jaar. Dat is het totale aantal vaten olie in 2007. Dan deel je de totale netto winst ( 7,3 miljard ) door dat aantal vaten. = je antwoord
3. Voor 2007 heb je de verkoopprijs nodig. Je hebt de inkoopprijs * het aantal vaten per jaar en de winst , die bij elkaar optellen geeft de omzet. Dan deel je de nettowinst door de omzet en heb je het percentage nettowinst van de verkoopprijs

Alvast de eerste 3 :p
  zondag 12 mei 2013 @ 12:51:53 #17
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126381080
4. nieuw / oud*100% dus 1.000 / 2.000 *100% = 50% capaciteit is er over. Dus 50% minder.

5. ja het prijsrisico is dat de prijs van olie daalt, waardoor teveel betaald wordt
  zondag 12 mei 2013 @ 12:53:30 #18
402694 Hovennnnn
Student Bedrijfseconomie
pi_126381117
En dan nu heb ik nog een presentatie voor te bereiden voor morgen dus helaas moet ik jullie verlaten ... Succes met oefenen en het examen zelf natuurlijk !
pi_126382792
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er maar niet uit. Is het geplaatst en gestort aandelenvermogen (credit) een deel van het eigen vermogen? Of kunnen de liquide middelen (debet) daar ook toe gerekend worden?
pi_126382907
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:42 schreef TommieAH het volgende:
Hele domme vraag misschien, maar ik kom er maar niet uit. Is het geplaatst en gestort aandelenvermogen (credit) een deel van het eigen vermogen? Of kunnen de liquide middelen (debet) daar ook toe gerekend worden?
Geplaatst en gestort aandelenvermogen is hetzelfde, alleen wanneer je te maken krijgt met bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij waar er nog een deel van de aandelen niet gestort is, dan gaat het als volgt:

Bv. Zilveren Kruis: Geplaatst aandelenvermogen = 5000 en 2000 is nog niet gestort door de aandeelhouders, dus dan is het gestort aandelenvermogen --> 5000 - 2000 = 3000. En dan is het eigen vermogen dus ook 3000.

Je zou je nu afvragen, wanneer worden de niet-gestorte aandelen dan wel gestort? Als de verzekeringsmaatschappij de schades niet meer kan betalen, want dan gaan ze vragen of ze de niet gestorte aandelen kunnen storten. Dit heet ook wel ''garantievermogen''

Het niet gestorte aandelen worden wel eens gezien als een vermogen dat garant staat als het nodig is in tijden van spoed. Zoals de te kort aan vermogen voor het financieren van premies.
pi_126383089
Laat ik het anders stellen:
Ik heb voor me een balans, met daarop aan de credit zijde: Geplaatst en gestort aandelenvermogen.. Is dit een deel van het EV?
pi_126383222
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:51 schreef TommieAH het volgende:
Laat ik het anders stellen:
Ik heb voor me een balans, met daarop aan de credit zijde: Geplaatst en gestort aandelenvermogen.. Is dit een deel van het EV?
Ja. Maar dan alleen het gestort aandelenvermogen.
pi_126383234
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:55 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ja. Maar dan alleen het gestort aandelenvermogen.
pi_126383402
Wat heb ik een zin in het M&O examen. *O*

Dit gaat mij compensatiepunten opleveren, voor als het voor een ander vak misschien wel misgaat! O-)
pi_126383435
Ah ok, maar in dit geval:

Verhaaltje:
Sjeng Smeets was taxichauffeur bij Taxibedrijf Pastoor bv. Dit bedrijf ging in 2005 failliet. Sjeng heeft het taxibedrijf (inclusief alle taxi’s en een busje) overgenomen en het bedrijf ging verder onder de naam Taksi Maestrich bv. Hij werd directeur en mede-aandeelhouder.
Een van de voordelen voor Sjeng van de gekozen rechtsvorm vergeleken met de rechtsvorm van de eenmanszaak, is dat Sjeng verzekerd is voor sociale uitkeringen.

Infobron1:
SPOILER
Infobron2:
SPOILER
Infobron3:
SPOILER
De zaken lopen redelijk. Toch gaat Sjeng op zoek naar “nieuwe” kansen voor zijn onderneming. Hij leest in een vakblad een artikel over een nieuwe vorm van vervoer in grote steden, de Tuk Tuk (zie informatiebron 1). Taksi Maestrich overweegt een overeenkomst aan te gaan met Tuk Tuk Company bv die de Tuk Tuk zou kunnen leveren. Tuk Tuk Company stelt hierbij wel voorwaarden (zie informatiebron 1) onder andere met betrekking tot de liquiditeit en solvabiliteit.

Vraag:

1= Bereken de liquiditeit van Taxi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de liquiditeitseis van Tuk Tuk Company (zie formuleblad en informatiebronnen 1 en 2).

2= Bereken de solvabiliteit van Taksi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de solvabiliteitseis van Tuk Tuk Company (zie informatiebronnen 1 en 2).
pi_126383485
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 14:02 schreef TommieAH het volgende:

Verhaaltje:
Sjeng Smeets was taxichauffeur bij Taxibedrijf Pastoor bv. Dit bedrijf ging in 2005 failliet. Sjeng heeft het taxibedrijf (inclusief alle taxi’s en een busje) overgenomen en het bedrijf ging verder onder de naam Taksi Maestrich bv. Hij werd directeur en mede-aandeelhouder.
Een van de voordelen voor Sjeng van de gekozen rechtsvorm vergeleken met de rechtsvorm van de eenmanszaak, is dat Sjeng verzekerd is voor sociale uitkeringen.

Infobron1:
SPOILER
Infobron2:
SPOILER
Infobron3:
SPOILER
De zaken lopen redelijk. Toch gaat Sjeng op zoek naar “nieuwe” kansen voor zijn onderneming. Hij leest in een vakblad een artikel over een nieuwe vorm van vervoer in grote steden, de Tuk Tuk (zie informatiebron 1). Taksi Maestrich overweegt een overeenkomst aan te gaan met Tuk Tuk Company bv die de Tuk Tuk zou kunnen leveren. Tuk Tuk Company stelt hierbij wel voorwaarden (zie informatiebron 1) onder andere met betrekking tot de liquiditeit en solvabiliteit.

Vraag:

1= Bereken de liquiditeit van Taxi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de liquiditeitseis van Tuk Tuk Company (zie formuleblad en informatiebronnen 1 en 2).

2= Bereken de solvabiliteit van Taksi Maestrich op 1 januari 2009 en toon aan dat Taksi Maestrich op 1 januari 2009 voldoet aan de solvabiliteitseis van Tuk Tuk Company (zie informatiebronnen 1 en 2).
Deze opgave had ik een paar dagen geleden al gemaakt. Examenopgave. _O-

Ik sla over. Heb even geen zin in een al gemaakte opgave. :+

Ik denk dat ik nog een examen ga oefenen. Het enige die ik nog kan oefenen, maar uitgesteld had: examen 2011-2.
pi_126383528
Als je hem al gemaakt heb kan je me het vast wel effe uitleggen ;)
pi_126383590
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 14:04 schreef TommieAH het volgende:
Deze laat ik aan Letmein over. >:)

Ben zelf even bezig atm. *)
  zondag 12 mei 2013 @ 14:16:56 #29
402916 Julian94
havo student
pi_126383879
ik geef het op. ik pleur mn gr vol, leer zo nog wat en ik zie wel. alles boven de 3 is meegenomen. succes allemaal.

b
pi_126383911
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 14:16 schreef Julian94 het volgende:
ik geef het op. ik pleur mn gr vol, leer zo nog wat en ik zie wel. alles boven de 3 is meegenomen. succes allemaal.

b
Gaat het zo slecht?
  zondag 12 mei 2013 @ 14:49:02 #31
402916 Julian94
havo student
pi_126385276
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 14:17 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Gaat het zo slecht?
ik heb een staatsexamen. Heb dit vak al ruim 2 jaar niet gehad en heb zo ontiegelijk slecht gepland dat ik nu 2 jaar in, je raadt het al, 1 dag moet proppen. als ik mn hele gr vol prop en vanmiddag/avondn og wat leer heb ik opzich best vertrouwen in een 3,5 - 4. dan heb ik begin juli een mondeling waar ik dus een 7,5 of een 7 voor moet halen, wil ik het voldoende afsluiten. Rest van mn vakken heb ik aardig wat vertrouwen in dus daar ben ik niet zo heel bang voor, een onvoldoende is prima
pi_126385986
Even 2011-2 maken en dan heb ik alle examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt. Kijken wat mijn cijfer wordt voor dit :)

Tot nu toe minimaal 7.5. Zelfs een tweemaal een 9.2/9.3 gescoord.
  zondag 12 mei 2013 @ 15:06:27 #33
402916 Julian94
havo student
pi_126386135
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:03 schreef Sucuk het volgende:
Even 2011-2 maken en dan heb ik alle examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt. Kijken wat mijn cijfer wordt voor dit :)

Tot nu toe minimaal 7.5. Zelfs een tweemaal een 9.2/9.3 gescoord.
dat moet wel goedkomen dan :)
succes!
  zondag 12 mei 2013 @ 15:08:12 #34
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126386210
Even 2011-2 nakijken :)
pi_126386441
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:06 schreef Julian94 het volgende:

[..]

dat moet wel goedkomen dan :)
succes!
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:08 schreef nodig het volgende:
Even 2011-2 nakijken :)
Toch is er een angst, dat het compleet fout gaat morgen.... Terwijl oefenen gewoon een fluitje van een cent is...

Enige zwakke punten zijn: leesfouten & Rentabiliteit.
pi_126386482
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:12 schreef Sucuk het volgende:

[..]

[..]

Toch is er een angst, dat het compleet fout gaat morgen.... Terwijl oefenen gewoon een fluitje van een cent is...

Rentabiliteit is formule invullen? :')
  zondag 12 mei 2013 @ 15:13:36 #37
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126386487
quote:

[..]

[..]

Ik moet wel zeggen dat ik er nu niet 3 uur voor zit maar binnen 2 uur klaar ben en het niet allemaal over ga lezen, dat ga ik morgen wel doen :) Daarmee voorkom je de leesfouten al. Ook tijdens de som zelf gewoon paar keer doorlezen zodat je zeker weet dat je het goed doet.
pi_126386497
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 14:02 schreef TommieAH het volgende:

Verhaaltje:

Infobron1:
SPOILER
Infobron2:
SPOILER
Infobron3:
SPOILER

Vraag:

pi_126386508
quote:

[..]

[..]

Tip gebruik een marker!!!
pi_126386597
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:13 schreef nodig het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat ik er nu niet 3 uur voor zit maar binnen 2 uur klaar ben en het niet allemaal over ga lezen, dat ga ik morgen wel doen :) Daarmee voorkom je de leesfouten al. Ook tijdens de som zelf gewoon paar keer doorlezen zodat je zeker weet dat je het goed doet.
Ik ga gewoon markeren. Goed lezen. 3 uur tijd zat hoor... ben normaal gewoon binnen uurtje klaar. Ik neem me tijd, geldt ook voor Wiskunde.

Alleen NL en DU zal haastig verlopen.
  zondag 12 mei 2013 @ 15:16:46 #41
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126386628
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:15 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik ga gewoon markeren. Goed lezen. 3 uur tijd zat hoor... ben normaal gewoon binnen uurtje klaar. Ik neem me tijd, geldt ook voor Wiskunde.

Alleen NL en DU zal haastig verlopen.
Tevens wanneer je tijd over hebt tel ong. de punten uit die je denkt dat je gaat halen dan kan je thuis gelijk kijken wat voor cijfer je ongeveer hebt :)
pi_126386644
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 14:04 schreef TommieAH het volgende:
Die opgaves is lastig te maken op de computer...
pi_126386665
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:16 schreef nodig het volgende:

[..]

Tevens wanneer je tijd over hebt tel ong. de punten uit die je denkt dat je gaat halen dan kan je thuis gelijk kijken wat voor cijfer je ongeveer hebt :)
De norm staat niet gelijk op internet?
pi_126386713
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:17 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Gewoon van norm 0 uitgaan.

10 / (totaal) aantal punten * behaalde punten.

correct me if im wrong.
  zondag 12 mei 2013 @ 15:19:00 #45
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126386731
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:17 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Volgens mij wel? Dan kunnen docenten gelijk beginnen met nakijken?
pi_126386745
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:19 schreef nodig het volgende:

[..]

Volgens mij wel? Dan kunnen docenten gelijk beginnen met nakijken?
Norm is pas eind mei bekend, zover ik weet.
pi_126386777
Opgave 1 foutloos 2011-2 :D

Op naar opgave 2.
  zondag 12 mei 2013 @ 15:20:12 #48
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126386785
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:19 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Norm is pas eind mei bekend, zover ik weet.
Hmm achja :+ Dan is het nog handig om je minimale punten op te schrijven weet je eind mei al wat je minimaal gehaald hebt :)
  zondag 12 mei 2013 @ 15:20:33 #49
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126386801
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:20 schreef Sucuk het volgende:

Op naar opgave 2.
Wacht op mij ik nakijk me je mee :P
pi_126386812
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:20 schreef Sucuk het volgende:

Op naar opgave 2.
Die eerste opgave is ook piece of cake >:)
  zondag 12 mei 2013 @ 15:22:42 #51
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126386882
Bij opgave 1 krijg je 1 punt voor het berekenen van die 25% maar ik ben gewoon doorgegaan met 0,75 wat natuurlijk ook goed is krijg ik dan 2 of 3 punten?
pi_126386960
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:22 schreef nodig het volgende:
Bij opgave 1 krijg je 1 punt voor het berekenen van die 25% maar ik ben gewoon doorgegaan met 0,75 wat natuurlijk ook goed is krijg ik dan 2 of 3 punten?
Ja :D
pi_126386967
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:22 schreef nodig het volgende:
Ik zou het zo streng mogelijk nakijken, dus een punt er voor aftrekken.
pi_126387002
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:24 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Nee dat is goed... hoor. Geen punten aftrek...

Het is alleen of je berekend het 25% en trekt het eraf of je berekent direct 75%.

Overigens opgave 4? Punten niet behaald. Kan iemand mij uitleggen wat een offerte is?
pi_126387035
Succes morgen M&O'ers. Ik kan nog dagje Nederlands oefenen. >:)
pi_126387038
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:25 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Het is alleen of je berekend het 25% en trekt het eraf of je berekent direct 75%.

Overigens opgave 4? Punten niet behaald. Kan iemand mij uitleggen wat een offerte is?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Offerte
  zondag 12 mei 2013 @ 15:27:37 #57
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387056
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:24 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ja :D
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:24 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Maar het is toch veel logischer om 0,75 te doen, waarom zou je eerst 0,25 doen en daarna van het hele bedrag afhalen.. Dat is gewoon de langere weg dan.. Ik ga uit van een 3 punter. Tot nu toe alleen vraag 2 fout de rest tm 7 goed.
pi_126387080
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:27 schreef nodig het volgende:

[..]

[..]

Maar het is toch veel logischer om 0,75 te doen, waarom zou je eerst 0,25 doen en daarna van het hele bedrag afhalen.. Dat is gewoon de langere weg dan.. Ik ga uit van een 3 punter. Tot nu toe alleen vraag 2 fout de rest tm 7 goed.
Jij gaat als een trein. Ik ben bij opgave 6.
  zondag 12 mei 2013 @ 15:28:03 #59
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387084
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:25 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Prijsopgaaf van bijv. een aanemer hoeveel een verbouwing gaat kosten.
pi_126387144
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:27 schreef nodig het volgende:

[..]

[..]

Vraag 2 zou je niet fout mogen doen :7
  zondag 12 mei 2013 @ 15:31:50 #61
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387239
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:29 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Vraag 2 zou je niet fout mogen doen :7
Ik had alleen de dividendbedragen bij elkaar opgeteld :+ Ipv nettowinst - reserve :P

Vraag 11 ook fout omdat ik bij dat extra tentje als bezettingsgraad 0,6x0,3 heb genomen ipv 0,3. De rest van de som wel goed maar 0 punten ipv 3 dus :+
pi_126387273
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:31 schreef nodig het volgende:

[..]

Ik had alleen de dividendbedragen bij elkaar opgeteld :+ Ipv nettowinst - reserve :P

Vraag 11 ook fout omdat ik bij dat extra tentje als bezettingsgraad 0,6x0,3 heb genomen ipv 0,3. De rest van de som wel goed maar 0 punten ipv 3 dus :+
Opgave 11 had ik ook fout bij dat examen.
pi_126387283
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:28 schreef nodig het volgende:

[..]

Prijsopgaaf van bijv. een aanemer hoeveel een verbouwing gaat kosten.
Snap het antwoord niet, hoe je dat het verband kon zien, met verandering van de prijs?
pi_126387319
Opgave 14 t/m 17 mogen jullie niet fout hebben! Heb ik gisteren uitvoerig besproken! :D
pi_126387323
Hopelijk is de 6 punten vraag van morgen eigenlijk een soorgelijke vraag als opgave 6.. alleen dan gecombineerd met vraag 7. Zou super zijn :D
pi_126387336
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:33 schreef LETMEIN het volgende:
Opgave 14 t/m 17 mogen jullie niet fout hebben! Heb ik gisteren uitvoerig besproken! :D
Ik was eten dus :P
pi_126387362
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:33 schreef Sucuk het volgende:
Hopelijk is de 6 punten vraag van morgen eigenlijk een soorgelijke vraag als opgave 6.. alleen dan gecombineerd met vraag 7. Zou super zijn :D
Ik denk dat je er van uit moet gaan dat je een liquiditeitsbegroting moet maken. Of in ieder geval iets in die richting...
  zondag 12 mei 2013 @ 15:36:09 #68
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387442
Foei door dat bijzettentje heb je automatische de omzet anders waardoor je bij opgave 12 maar 1 van de 3 punten kan halen terwijl je daar wel goeie berekeningen hebt gebruikt :')
  zondag 12 mei 2013 @ 15:37:22 #69
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387517
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:32 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Snap het antwoord niet, hoe je dat het verband kon zien, met verandering van de prijs?
De prijsopgaaf word op een bepaalde datum gemaakt wanneer de consument pas 2 weken later de prijsopgaaf (offerte) accepteerd zijn de evt stijgingen van kosten in die 2 weken voor rekening van de onderneming aangezien de consument het bedrag van de offerte betaald ;)
pi_126387552
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:36 schreef nodig het volgende:
Foei door dat bijzettentje heb je automatische de omzet anders waardoor je bij opgave 12 maar 1 van de 3 punten kan halen terwijl je daar wel goeie berekeningen hebt gebruikt :')
Welk opgave ben je? Ik ben bij 8 :P
Je gaat wel heel snel. Tegelijk ook nog dit topic volgen. :)

Hoeveel fout heb je tot nu toe? Ik heb er 1, dat is die opg 4.
pi_126387600
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:36 schreef nodig het volgende:
Volgens mij valt dat onder doorrekenfouten...
  zondag 12 mei 2013 @ 15:42:45 #72
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387794
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:39 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Volgens mij valt dat onder doorrekenfouten...
Heb gelezen dat die bij elke nieuwe opgave weer word aangerekend. Laat ik nu maar een keer streng zijn :+ Maar dat bijzettentje is gewoon een stomme fout :+

quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:38 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Welk opgave ben je? Ik ben bij 8 :P
Je gaat wel heel snel. Tegelijk ook nog dit topic volgen. :)

Hoeveel fout heb je tot nu toe? Ik heb er 1, dat is die opg 4.
3 :( t/m opgave 15
  zondag 12 mei 2013 @ 15:44:32 #73
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387883
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:33 schreef LETMEIN het volgende:
Drie keer raden wie heb fout heeft :) Het is nodig jaja :')

Mijn fout was dat ik het resultaat op inkoopkosten en inkoopprijs heb doorgerekent naar een aantal van 35000 omdat ik dacht dat je dan een goed beeld zou krijgen van het resultaat ipv het verkoopresultaat van 35000 nemen en inkoopresultaat van 10000 :@

De rest van de berekeningen kloppen wel behalve dat ik de 300 euro vergeten ben maar zoiets zal ik op het echte examen niet overheen lezen :P
  zondag 12 mei 2013 @ 15:46:46 #74
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126387984
Bij som 18 heb ik weer een hele andere berekenmethode gebruikt ik ben gelijk na per box gegaan ipv totaal en aan het eind :30... Antwoord uiteraard hetzelfde, heb alleen de berekening op een andere volgorde. Gewoon 3 punten.
pi_126388035
Opgave 11 met die bezettingsgraad: 0,55 x 5 tweepersoonkamers. = 2,75

Moet ik dan niet afronden naar 2 of 3? Want personen kunnen toch niet in decimalen..?
pi_126388102
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:47 schreef Sucuk het volgende:
Opgave 11 met die bezettingsgraad: 0,55 x 5 tweepersoonkamers. = 2,75

Moet ik dan niet afronden naar 2 of 3? Want personen kunnen toch niet in decimalen..?
Ik zou het niet weten aangezien ik bij die opgave geen punten gescoord heb :P
  zondag 12 mei 2013 @ 15:51:18 #77
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126388193
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:49 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten aangezien ik bij die opgave geen punten gescoord heb :P
Nee aangezien het een gemiddelde is ;) Gewoon 2,75 nemen dus.
pi_126388347
pff eindelijk klaar met opg 11. Wel foutloos :D
pi_126388608
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 15:53 schreef Sucuk het volgende:
pff eindelijk klaar met opg 11. Wel foutloos :D
Leg mij die eens uit dan!
pi_126388702
Let op he mensen.... bij opgave 12: RESULTATENBEGROTING --> KOSTEN dus niet de annuiteit invullen bij hypotheek, maar alleen INTEREST. Want aflossing is geen kostenpost.

Was enige fout. Maar was soepel om mijzelf de volle punten te geven, aangezien ik daar morgen gewoon goed op ga letten.
pi_126388839
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:00 schreef Sucuk het volgende:
Let op he mensen.... bij opgave 12: RESULTATENBEGROTING --> KOSTEN dus niet de annuiteit invullen bij hypotheek, maar alleen INTEREST. Want aflossing is geen kostenpost.

Was enige fout. Maar was soepel om mijzelf de volle punten te geven, aangezien ik daar morgen gewoon goed op ga letten.
Aflossing staat er ook helemaal niet tussen op de uitwerkbijlage? Dus ik snap je niet?
pi_126388906
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:02 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Aflossing staat er ook helemaal niet tussen op de uitwerkbijlage? Dus ik snap je niet?
Er staat Hypotheek. Daar moet je dus de kosten van de hypotheek invullen, en ik vulde per ongeluk de annuiteit in, ipv alleen de interest.
pi_126389013
Welkom opgave 3.

Opgave van Letmein. :7
pi_126389075
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:05 schreef Sucuk het volgende:
Welkom opgave 3.

Opgave van Letmein. :7
:W
  zondag 12 mei 2013 @ 16:07:43 #85
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126389166
Ik zou een 6,5 halen. Mocht ik alle leesfouten niet hebben gemaakt dan had ik veeul hoger :+

Tijd voor nog een examen.

Ik heb 2011-2 en 2012-2 al gemaakt welke is aan te raden?
pi_126389193
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:07 schreef nodig het volgende:
Ik zou een 6,5 halen. Mocht ik alle leesfouten niet hebben gemaakt dan had ik veeul hoger :+

2012-1?
pi_126389227
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:06 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

:W
Foutloos like a boos. 8-)
pi_126389253
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:07 schreef nodig het volgende:

Snel gemaakt.. Heb je het niet stiekem al eerder gemaakt? Ik ben al bij opg. 18
pi_126389291
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:08 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Foutloos like a boos. 8-)
Die opgave is ook gewoon goed te doen :7
  zondag 12 mei 2013 @ 16:10:35 #90
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126389342
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:09 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Snel gemaakt.. Heb je het niet stiekem al eerder gemaakt? Ik ben al bij opg. 18
Ja ik had hem al af ging alleen nakijken :@

Welk examen raad jij mij aan om nu te maken?
pi_126389384
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:10 schreef nodig het volgende:

[..]

2012-1
pi_126389463
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:10 schreef nodig het volgende:

[..]

2009-1, 2009-2, 2010-1, 2010-2

Voor moeilijkheid --> 2009
Voor verfrissing van geheugen --> 2010
pi_126389472
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:11 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

2012-1
2012 is een eitje.
pi_126389700
Ben aangekomen bij de laatste opgave. 8-)
pi_126389729
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:12 schreef Sucuk het volgende:

[..]

2009-1, 2009-2, 2010-1, 2010-2

Voor moeilijkheid --> 2009
Voor verfrissing van geheugen --> 2010
Die heb ik ook nog niet gemaakt... :o
Welke kun je dan het beste kiezen?
pi_126389815
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:16 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Die heb ik ook nog niet gemaakt... :o
Welke kun je dan het beste kiezen?
Ik kijk zo, 5 minutjes. Ben even mijn eigen examen afmaken.
pi_126389910
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:18 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik kijk zo, 5 minutjes. Ben even mijn eigen examen afmaken.
Ik denk dat ik gewoon wat 'moeilijke' / grote opgaves er tussenuit pak.
pi_126390006
Kan iemand mij opgave 23 uitleggen van 2011-2 ? Ik snap niet waarom de aanschafprijs en eenmalige prijs ten laste komen in het eerste jaar, maar je alleen de afschrijving moet pakken?
pi_126390107
Ook opgave 24 graag..
pi_126390473
Heeft er iemand de formule voor het gerealiseerde bedrijfsresultaat?
  zondag 12 mei 2013 @ 16:31:29 #101
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126390478
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:21 schreef Sucuk het volgende:
Kan iemand mij opgave 23 uitleggen van 2011-2 ? Ik snap niet waarom de aanschafprijs en eenmalige prijs ten laste komen in het eerste jaar, maar je alleen de afschrijving moet pakken?
Je schrijft ook af op die eenmalige prijs? Dus eenmalige prijs en aanschafprijs bij elkaar en op dat bedrag schijf je af?

Opgave 24 snap ik zelf ook niet :S
  zondag 12 mei 2013 @ 16:31:48 #102
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126390496
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:31 schreef LETMEIN het volgende:
Heeft er iemand de formule voor het gerealiseerde bedrijfsresultaat?
Heb ik daar niet eens een schema van geplaatst in het vorige topic?
pi_126390521
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:31 schreef nodig het volgende:

[..]

Heb ik daar niet eens een schema van geplaatst in het vorige topic?
Als dat zo is heb ik het ook in m'n GR staan. :7
  zondag 12 mei 2013 @ 16:32:34 #104
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126390544
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:32 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Als dat zo is heb ik het ook in m'n GR staan. :7
Het schema was een afbeelding geen lijstje igg :P
pi_126390658
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:32 schreef nodig het volgende:

[..]

Het schema was een afbeelding geen lijstje igg :P
Verwachte brutowinst
Inkoopkosten
Overheadkosten

Verwachte bedrijfskosten
  zondag 12 mei 2013 @ 16:35:50 #106
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126390728
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:34 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Verwachte brutowinst
Inkoopkosten
Overheadkosten

Verwachte bedrijfskosten
Verwachte brutowinst
-
Gerealiseerd resultaat op inkopen
-
Gerealisserd resultaat op overheadkosten
=
Nacalculatorische nettowinst?
pi_126390832
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:35 schreef nodig het volgende:

[..]

Verwachte brutowinst
-
Gerealiseerd resultaat op inkopen
-
Gerealisserd resultaat op overheadkosten
=
Nacalculatorische nettowinst?
Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken. 8-)
  zondag 12 mei 2013 @ 16:39:05 #108
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126390892
Maar ik ben even weg, examen 2009-1 maken :)
pi_126390973
Heeft iemand nog dat lijstje voor mij met dingen voor in de GR?
pi_126390991
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:40 schreef TommieAH het volgende:
Heeft iemand nog dat lijstje voor mij met dingen voor in de GR?
Wat moet je hebben?
pi_126391022
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:41 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Wat moet je hebben?
Zoveel mogelijk :) heb het dropbox lijstje met de balansposten al wel.
pi_126391085
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:41 schreef TommieAH het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk :) heb het dropbox lijstje met de balansposten al wel.
Alles wat ik heb staat nu in een map op dropbox.
pi_126391149
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:42 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Alles wat ik heb staat nu in een map op dropbox.
Linkje naar de map? :D
pi_126391846
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:44 schreef TommieAH het volgende:

[..]

Linkje naar de map? :D
https://www.dropbox.com/sh/x7qix5tm6ouzjzk/1zg4RVi-Rt
Er kunnen typfouten inzitten...
pi_126391980
Jezus.. Wat veel werk moet dat zijn geweest ^O^
pi_126392532
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:01 schreef TommieAH het volgende:
Jezus.. Wat veel werk moet dat zijn geweest ^O^
Vrijdagochtend een paar uur aangezeten ja.
pi_126392782
Thank you! Heb ze in de GR geflikkerd. Heb de van de afgelopen 3 toetsen er ook nog in staan dus moet wel goed komen :)
pi_126392823
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:16 schreef TommieAH het volgende:
Thank you! Heb ze in de GR geflikkerd. Heb de van de afgelopen 3 toetsen er ook nog in staan dus moet wel goed komen :)
Examen 2009-1/2 al gemaakt? Best pittig
pi_126392939
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:16 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Ik wel, ik had daarvoor juist een 9.2 en een 9.3 :P
pi_126393020
Ik ga niks in mijn GR zetten. Weet niet of dat zo'n goed idee is, maar goed.. Als je het weet, weet je het lijkt mij... Of ik nou theorie in mijn GR heb zitten of niet. ;)

Hoop alleen niet dat ik er achteraf spijt van ga krijgen.
pi_126393130
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:19 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Jaja, weten we nu langzamerhand wel ;).. Heb je al eerder kenbaar gemaakt.

quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:16 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Jup 2009-1 gisteravond gedaan: 6,3 en vanochtend 2009-2 met een 6,2. Dus vind ik allemaal wel goed. Hup 6'jes cultuur! *O*

quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:20 schreef Sucuk het volgende:
Ik ga niks in mijn GR zetten. Weet niet of dat zo'n goed idee is, maar goed.. Als je het weet, weet je het lijkt mij... Of ik nou theorie in mijn GR heb zitten of niet. ;)

Hoop alleen niet dat ik er achteraf spijt van ga krijgen.
Ja. Klopt.
pi_126393176
Ik heb een sterk gevoel dat het een soortgelijke examen wordt als 2011-1.
pi_126393220
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:24 schreef Sucuk het volgende:
Ik heb een sterk gevoel dat het een soortgelijke examen wordt als 2011-1.
Dat zou zo maar eens kunnen. :7

-edit-
Opgaves 30 t/m 33 van 2011-1 *O*
pi_126393331
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:25 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Dat zou zo maar eens kunnen. :7

-edit-
Opgaves 30 t/m 33 van 2011-1 *O*
Wat zijn er met die opgaven?
pi_126393353
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:28 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Wat zijn er met die opgaven?
EEEEAAASSSYYYY :D
pi_126394367
opgelost.

[ Bericht 49% gewijzigd door Sucuk op 12-05-2013 18:00:58 ]
  zondag 12 mei 2013 @ 17:52:44 #127
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126394377
Ik ga trouwens voor een 9,5 voor mijn ce. Als ik 7,5-9,5 haalt veranderd er niks aan mijn eindcijfer :+
pi_126394692
Wat hielden deze begrippen ookal weer in?:

'te vorderen btw', 'af te dragen btw' & ''te verrekenen btw'
pi_126396409
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 18:01 schreef Sucuk het volgende:
Wat hielden deze begrippen ookal weer in?:

'te vorderen btw', 'af te dragen btw' & ''te verrekenen btw'
Te vorden en af te dragen btw worden verrekend met elkaar en afgedragen aan de belastingdienst.
pi_126396453
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 18:46 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Te vorden en af te dragen btw worden verrekend met elkaar en afgedragen aan de belastingdienst.
Ja, maar is te vorderen nou de btw van de verkopen of inkopen? En hetzelfde geldt voor af te dragen?
  zondag 12 mei 2013 @ 19:20:56 #131
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126397975
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 17:19 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik ook een 9,2 voor 2009-1 gehaald.
pi_126398736
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:20 schreef nodig het volgende:

[..]

Wat een cijfers...
pi_126399120
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:20 schreef nodig het volgende:

[..]

:)
  zondag 12 mei 2013 @ 19:49:15 #134
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126399351
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:35 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Wat een cijfers...
Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit keer een beetje losjes heb nagekeken. 1 leesfout die ik op het echte examen niet gemist zou hebben gewoon punten uitgekeerd. Anders zou het cijfer iets van 8,8-9,2 zijn.
pi_126399586
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:49 schreef nodig het volgende:

[..]

Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit keer een beetje losjes heb nagekeken. 1 leesfout die ik op het echte examen niet gemist zou hebben gewoon punten uitgekeerd. Anders zou het cijfer iets van 8,8-9,2 zijn.
Heb je misschien nog een goede oefenopgave van een bepaald onderwerp?
  zondag 12 mei 2013 @ 19:55:57 #136
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126399666
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:54 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Heb je misschien nog een goede oefenopgave van een bepaald onderwerp?
Examens zijn de beste oefenopgave's die je kan krijgen? :P ;)
Ik vind zelf de opgaves uit mijn theorieboek wel fijn dan zie je hoe je de theorie toepast op het onderwerp dat ze zojuist behandeld hebben in het boek.
pi_126400584
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:55 schreef nodig het volgende:

[..]

Examens zijn de beste oefenopgave's die je kan krijgen? :P ;)
Ik vind zelf de opgaves uit mijn theorieboek wel fijn dan zie je hoe je de theorie toepast op het onderwerp dat ze zojuist behandeld hebben in het boek.
Welk boek heb je dan?
  zondag 12 mei 2013 @ 20:12:18 #138
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126400617
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:11 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Welk boek heb je dan?
InBalans geloof ik
pi_126401709
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:12 schreef nodig het volgende:

[..]

InBalans geloof ik
Ik ook, welke opgaven maak je zoal dan?
  zondag 12 mei 2013 @ 20:33:20 #140
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126401858
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:30 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Ik ook, welke opgaven maak je zoal dan?
Nee gewoon de opgaven die in de theorieboek staan na een stuk theorie doorlezen en daar antwoorden bij bedenken en kijken of je goed gedacht had door te kijken naar de antwoord die er naast staan :)
pi_126402302
Ik ben klaar. Meer kan ik niet doen. Examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt en heel het boek geleerd. Zometeen slapen. Op tijd slapen, om vermoeidheid te voorkomen. Moet immers nog 6 andere examens maken.

Hopelijk komt er weinig rentabiliteit ter sprake morgen. Als ik aan die 6 punten vraag kijk, raak ik zenuwachtig.

Ik ga voor de 10.0.
pi_126402424
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:40 schreef Sucuk het volgende:
Ik ben klaar. Meer kan ik niet doen. Examens vanaf 2009 t/m 2012 gemaakt en heel het boek geleerd. Zometeen slapen. Op tijd slapen, om vermoeidheid te voorkomen. Moet immers nog 6 andere examens maken.

Hopelijk komt er weinig rentabiliteit ter sprake morgen. Als ik aan die 6 punten vraag kijk, raak ik zenuwachtig.

Ik ga voor de 10.0.
Rentabiliteit zal er vast wel inzitten.
Weet jij nog een leuke opgave om te maken?
  zondag 12 mei 2013 @ 20:50:40 #143
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126402922
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:40 schreef Sucuk het volgende:

Ik ga voor de 10.0.
Ach, examen pas om 13.30 zat tijd om uit te slapen :)
pi_126403042
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:50 schreef nodig het volgende:

[..]

Ach, examen pas om 13.30 zat tijd om uit te slapen :)
Ik prefereer voor een goede nachtrust. Morgen wil ik rustig opstaan, zodat ik nog wat theorie snel kan doornemen rond half 10.

Trouwens, hoeveel minuten van te voren moet je aanwezig zijn?
  zondag 12 mei 2013 @ 20:53:01 #145
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126403076
Vraag 15 van 2011-1

De vraag komt erop neer dat Piet in 2020 wil beschikken over 10000 euro en hij wil 2 gelijke bedragen storten op 2010 en 2015. Interest is 4,5% Samengestelde interest trouwens.

Bereken welk bedrag Piet op 2010 en 2015 moet storten.

Antwoord:
Y×1,045^10+ Y×1,045^5=10.000
Y=¤ 3.572,51

Ik snap niet hoe ze hierbij komen?
  zondag 12 mei 2013 @ 20:53:50 #146
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126403140
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:52 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik prefereer voor een goede nachtrust. Morgen wil ik rustig opstaan, zodat ik nog wat theorie snel kan doornemen rond half 10.

Trouwens, hoeveel minuten van te voren moet je aanwezig zijn?
Uhmmm kwartier geloof ik. Maar je mag nog tot een halfuur later binnenkomen en beginnen met je examen dus je kan ook 13.25 of 13.30 of zelfs nog 13.55 komen. De school kan je geen tijd verplichten :)
pi_126403359
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:53 schreef nodig het volgende:
Vraag 15 van 2011-1

De vraag komt erop neer dat Piet in 2020 wil beschikken over 10000 euro en hij wil 2 gelijke bedragen storten op 2010 en 2015. Interest is 4,5% Samengestelde interest trouwens.

Antwoord:
Y=¤ 3.572,51

Wat snap je er niet aan? Het is net zo simpel als dat het er staat.
  zondag 12 mei 2013 @ 20:57:29 #148
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126403386
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:57 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Wat snap je er niet aan? Het is net zo simpel als dat het er staat.
Hoe kom je door die formule aan dat bedrag van 3572,51?
  zondag 12 mei 2013 @ 20:57:38 #149
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_126403393
Iedereen al vast veel succes morgen! Mogen de M&O goden ons bijstaan ;)
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_126403650
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:57 schreef nodig het volgende:

[..]

Hoe kom je door die formule aan dat bedrag van 3572,51?
Je doet gewoon:

10.000 / (1,045 ^ 10 + 1,045 ^ 5)
  zondag 12 mei 2013 @ 21:01:33 #151
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126403726
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:00 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Je doet gewoon:

Lol, thanks ik zit proberen die formule om te schrijven hier :')
pi_126403785
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:01 schreef nodig het volgende:

[..]

Lol, thanks ik zit proberen die formule om te schrijven hier :')
Heb je geen wiskunde B? Dan zou dit namelijk een eitje moeten zijn.
pi_126404534
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:57 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Iedereen al vast veel succes morgen! Mogen de M&O goden ons bijstaan ;)
Hahahaha goeie!
pi_126404616
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:14 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Hahahaha goeie!
Heb jij misschien nog een goede opgave om te oefenen?
Een moeilijke met aandelen ofzo?

Kunnen we er weer net zo'n spel spelen als gisteren.
pi_126404847
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 20:53 schreef nodig het volgende:
Vraag 15 van 2011-1

Antwoord:
Y=¤ 3.572,51

Huhhhh ik doe dit juist:

10.000 / 2 is 5000 dus 2015 moet er 5000 op zitten, 5000 / (1.045)^5 is 4012,25 gestort.

En in 2020 ook weer 5000 dus...

Want 5000 + 5000 is 10.000

Hoe...... kan iemand uitleggen?
pi_126404994
Iets makkelijkers zeg maar?
pi_126405233
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:00 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Je doet gewoon:

Huh ^10 + ^5 is toch 15 jaar... kan niet toch
pi_126406347
Heeft iemand enig idee welke formules je wel en niet gegeven krijgt bij je examen?
pi_126406359
Moest vandaag op visites ivm Moederdag.. Niks meer kunnen doen. Hopenlijk zijn de goden mij gunstig gezind en kan ik er een voldoende uit slepen..
pi_126407413
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:21 schreef Sucuk het volgende:
Iets makkelijkers zeg maar?
Ik bedoel dus een opgave dat je bijv. Intrinsieke waarde enz moet uitrekenen.
pi_126407589
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:25 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Huh ^10 + ^5 is toch 15 jaar... kan niet toch
Zo kijk je verkeerd naar deze opgave.
Hij stort in 2010 een bedrag wat dus 10 jaar op de rekening staat en in de tussentijd (2015) stort hij een bedrag dat nog voor 5 jaar op de rekening staat om in 2020 op 10.000 uit te komen.

Snap je?
  zondag 12 mei 2013 @ 21:59:09 #162
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_126407680
quote:
5s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:41 schreef Ballsofsteel het volgende:
Heeft iemand enig idee welke formules je wel en niet gegeven krijgt bij je examen?
Je krijgt alle benodigde formules toch gegeven?
pi_126407834
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:59 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Je krijgt alle benodigde formules toch gegeven?
ik las dat je bijvoorbeeld current/quick ratio niet gegeven krijgt.
Er stond ergens ook dat je t op examenblad.nl kunt vinden, heb er even rondgekeken maar kon niks vinden :{
pi_126407876
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:55 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Ik bedoel dus een opgave dat je bijv. Intrinsieke waarde enz moet uitrekenen.
- Een NV heeft een geplaatst en volgestort aandelenvermogen van 15000000
- Aandelen zijn 100 nominaal
- Op de beurs noteren de aandelen 130 per stuk

Bereken de intrinsieke waarde per aandeel. Simpel voorbeeld van internet :p
pi_126407990
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:01 schreef Ballsofsteel het volgende:

[..]

ik las dat je bijvoorbeeld current/quick ratio niet gegeven krijgt.
Er stond ergens ook dat je t op examenblad.nl kunt vinden, heb er even rondgekeken maar kon niks vinden :{
Als je die formules niet uit je hoofd kent zet je ze toch in je GR.?
pi_126408092
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:02 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Totale activa is toch de hele linkerkant he?
pi_126408122
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:01 schreef Metapod het volgende:

[..]

- Een NV heeft een geplaatst en volgestort aandelenvermogen van 15000000
- Aandelen zijn 100 nominaal
- Op de beurs noteren de aandelen 130 per stuk

Bereken de intrinsieke waarde per aandeel. Simpel voorbeeld van internet :p
Is dit dan gewoon 15000000 x 130 / 100? Of doe ik iets verkeerd?
pi_126408130
quote:

[..]

heb een casio helaas...
heb het nog even geprobeerd maar het mocht niet baten.
pi_126408461
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:04 schreef Ballsofsteel het volgende:

[..]

heb een casio helaas...
heb het nog even geprobeerd maar het mocht niet baten.
Ze staan vast wel op het formule blad als je ze nodig hebt.
  zondag 12 mei 2013 @ 22:08:19 #170
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_126408468
quote:

[..]

*heeft hele boek ik GR staan :@*
pi_126408656
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:04 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Is dit dan gewoon 15000000 x 130 / 100? Of doe ik iets verkeerd?
Klopt niet
pi_126408907
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:10 schreef Metapod het volgende:

[..]

Klopt niet
Wat is het dan?
pi_126409223
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:14 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Wat is het dan?
Intrinsieke waarde per aandeel is

Ev/aantal aandelen
pi_126409300
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:19 schreef Metapod het volgende:

[..]

Intrinsieke waarde per aandeel is

Ev/aantal aandelen
Dus 15000000 / (15000000/100)?
pi_126409616
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:20 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Dus 15000000 / (15000000/100)?
Ev (gep ak+reserves) is 15000000
Aantal aandelen gep is 15000000/100 is 150000

15000000/150000 is 100
pi_126409727
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:24 schreef Metapod het volgende:

[..]

Ev (gep ak+reserves) is 15000000
Aantal aandelen gep is 15000000/100 is 150000

15000000/150000 is 100
Nominale en intrinsieke waarde zijn nu gelijk?
pi_126409797
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:26 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Nominale en intrinsieke waarde zijn nu gelijk?
Ja
pi_126410193
Hoe bereken je nou intrinsieke waarde per aandeel?

Volgens mij klopt dat niet hoor?

Intrinsieke waarde / nominale waarde

Dat klopt niet....

Eerst aantal geplaatste aandelen berekenen, dus: geplaatste aandelenvermogen / nominale waarde

En dan: intrinsieke waarde / aantal aandelen
pi_126410590
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 22:33 schreef Sucuk het volgende:
Hoe bereken je nou intrinsieke waarde per aandeel?

Volgens mij klopt dat niet hoor?

Intrinsieke waarde / nominale waarde

Dat klopt niet....

Eerst aantal geplaatste aandelen berekenen, dus: geplaatste aandelenvermogen / nominale waarde

En dan: intrinsieke waarde / aantal aandelen
Doe ik toch
pi_126412400
Wie neemt er morgen een NL woordenboek mee voor dit examen?
pi_126412657
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 23:09 schreef Sucuk het volgende:
Die kun je meenemen, maar of je hem nodig gaat hebben betwijfel ik.
  zondag 12 mei 2013 @ 23:38:15 #182
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126413992
quote:
Ik denk ik wel voor alle zekerheid :)
pi_126414418
quote:
Zijnnmeestal toch wel enkele theorie vragen bij M en O. Als ik ze niet inmijn Gr. heb, staat hij misschienine het woordenboek..
  maandag 13 mei 2013 @ 09:13:40 #184
339405 replay11nl
Corvo Attano
pi_126419539
Even snel rentabiliteit en solvabiliteit in mn GR zetten :+
pi_126419549
Vandaag is het zo ver!
pi_126419613
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 09:14 schreef Sucuk het volgende:
Vandaag is het zo ver!
Je zult nog een paar uur moeten wachten. xd
  maandag 13 mei 2013 @ 09:21:55 #187
339405 replay11nl
Corvo Attano
pi_126419663
Aan de ene kant denk ik dat ie reuze mee gaat vallen, heb vorige SE week een 5.8 gehaald zonder te leren :P

Heb nu keihard geleerd hoor, maar ben bang dat we echt ontiegelijk moeilijke vragen gaan krijgen.

Examens van vorig jaar heb ik gemaakt, 7.7 voor tijdvak 1 en 8.7 voor tijdvak 2

Moet wel goed komen? :P

Succes iedereen
pi_126420055
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 09:21 schreef replay11nl het volgende:
Aan de ene kant denk ik dat ie reuze mee gaat vallen, heb vorige SE week een 5.8 gehaald zonder te leren :P

Heb nu keihard geleerd hoor, maar ben bang dat we echt ontiegelijk moeilijke vragen gaan krijgen.

Examens van vorig jaar heb ik gemaakt, 7.7 voor tijdvak 1 en 8.7 voor tijdvak 2

Moet wel goed komen? :P

Succes iedereen
Zo' gevoel heb ik ook voor m&o... terwijl ik op de SE's altijd goed scoorde zonder inspanning en ik dit keer het boek helemaal uit mijn hoofd ken.

Ze houden heus wel rekening neem ik aan met de gemiddde intelligentie van de HAVO leerlingen, dus ze maken de toets aan de hand vh gemiddelde niveau denk ik.

Het is altijd het beste om hoger dan het gemiddelde te scoren, dan zit je altijd goed.
pi_126420272
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 09:13 schreef replay11nl het volgende:
Even snel rentabiliteit en solvabiliteit in mn GR zetten :+
Lijkt mij niet nodig want mocht je die nodig hebben dan staan ze op het formuleblad.
pi_126421451
Ik ga nog even een paar examenopgave doornemen waarvan ik denk dat die er dit jaar in het examen zitten. Denk hierbij aan opgaven als staat van baten en lasten, liquiditeitsbegroting en aandelen.
pi_126421617
Hmmm.. ik wil iets in mijn GR zetten, maar ik weet alles al. :D
pi_126421705
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:48 schreef Sucuk het volgende:
Ik heb heel veel in GR. Staan wat ik ook allemaal weet maar het kan misschien toch wel handig zijn.
pi_126421747
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 10:48 schreef Sucuk het volgende:
Good boy :')
pi_126422627
Heeft iemand een samenvatting voor in mijn GR voor mij?
  maandag 13 mei 2013 @ 11:34:02 #195
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126423042
Allemaal heeel veel succes gewenst :D
Dit topic gaat vanavond overlijden gok ik zo :P
pi_126423161
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:34 schreef nodig het volgende:
Dan zal het NL wel overstroomd worden.
  maandag 13 mei 2013 @ 11:46:58 #197
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126423480
Ik heb dr zin in, hopelijk knallen!
Zo boem bam boem bam klaar :)

Ik weet igg zeker dat ik gebruik ga maken van die 3 uur en niet na 2 uur al wegga ofzo :') Zullen heus wel types zijn die dat doen :')
pi_126423755
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:34 schreef nodig het volgende:
Straks is de nabespreking!
  maandag 13 mei 2013 @ 11:55:32 #199
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126423773
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:55 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Straks is de nabespreking!
Klopt daarom vanavond :) Daarna gaan we allemaal over op NL!
  maandag 13 mei 2013 @ 11:57:08 #200
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126423839
Stiekem ben ik nu wel een beetje zenuwachtig :@
pi_126423920
quote:
10s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:46 schreef nodig het volgende:
Ik heb dr zin in, hopelijk knallen!
Zo boem bam boem bam klaar :)

Ik weet igg zeker dat ik gebruik ga maken van die 3 uur en niet na 2 uur al wegga ofzo :') Zullen heus wel types zijn die dat doen :')
Ik ook. Ben wel super zenuwachtig.. types die dat doen zullen vast onvoldoende halen
pi_126424144
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 11:59 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik ook. Ben wel super zenuwachtig.. types die dat doen zullen vast onvoldoende halen
Als je klaar bent gewoon alle vragen nog eens overzien.
Vaak is het wel zo dat het eerste antwoord dat in je op komt het goede antwoord is.
pi_126424152
Ik snap cashdividend en stockdividend en belasting erover, kan iemand mij helpen?
There is a time of cumming and going.
pi_126424627
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 12:07 schreef Oceanview het volgende:
Ik snap cashdividend en stockdividend en belasting erover, kan iemand mij helpen?
Shit... dat ben ik ook vergeten...
pi_126424660
quote:
Over stockdiv kan je geen beladting betalen. Dus je betaalt alle belasting over de cashdividend
pi_126425087
quote:
Kom je nu me haha. Ik vorig topic had een m en o docent daarvoor een stappenplan gemaakt. Die moet je gewoon in je GR. Zetten.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:25:35 #207
339405 replay11nl
Corvo Attano
pi_126434027
Zo. Ik vond hem meevallen over het algemeen. Alleen opgave 4 en 5 waren voor mij lastig
pi_126435445
HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAA wat een makkelijke toets zeg ahhahahahah
pi_126435767
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:52 schreef Sucuk het volgende:
Ik snapte opg 23 niet met bereken de kas wat was die?
pi_126435782
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:59 schreef Metapod het volgende:

[..]

Ik snapte opg 23 niet met bereken de kas wat was die?
Uhhh iets met 920 ofzo?
pi_126435809
Over 1 minuut staan de opgaven en antwoorden er toch? Ik begin nu wel heel onzeker te worden. Minimale punten (zover ik had geteld etc..) was 42 punten v/d 61. Maximaal 54/55.

Ik word nu zo onzeker, dat ik misschien wel een 1.0 heb pff...
pi_126435865
ZE STAAN EROP!
pi_126435898
shit... opgave 1 helemaal fout.
pi_126435907
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:00 schreef Sucuk het volgende:
Over 1 minuut staan de opgaven en antwoorden er toch? Ik begin nu wel heel onzeker te worden. Minimale punten (zover ik had geteld etc..) was 42 punten v/d 61. Maximaal 54/55.

Ik word nu zo onzeker, dat ik misschien wel een 1.0 heb pff...
Bij die laatste moest ex btw doen of moest je die bedragen x1.19 doen ik heb gewoon zo gelaten als het er stond
pi_126435950
Jongens ik heb een dip.
pi_126435979
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:03 schreef Sucuk het volgende:
Jongens ik heb een dip.
Waar staan die antwoorden
pi_126436096
Ik ben gezakt kut.
pi_126436342
Zo pissig.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:12:30 #219
366583 Lemsterr
Dorpsidioot
pi_126436395
Sucuk waarom denk je dat je het slecht gemaakt hebt dan? Nagekeken?
pi_126436470
Examen was goed te doen maar wel een beetje in tijdnood. Lees: geen tijd meer om antwoorden te bekijken.
pi_126436611
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:14 schreef LETMEIN het volgende:
Examen was goed te doen maar wel een beetje in tijdnood. Lees: geen tijd meer om antwoorden te bekijken.
had nog maar 5/10 minuten voor de laatste 2 vragen. Maar daar was ik na 3 minuten mee klaar.
pi_126436643
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:12 schreef Lemsterr het volgende:
Sucuk waarom denk je dat je het slecht gemaakt hebt dan? Nagekeken?
Blijkbaar wel. Kutzooi ben nu echt boos. Heb t/m opgave 15 maar 9 punten verzameld..

Heb nog bij sommige opgaves te veel 0en opgeschreven, fout gezien. Kut
pi_126436812
Hoeveel punten heb je nodig om een voldoende te hebben met de 0 norm?
pi_126436822
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:52 schreef Sucuk het volgende:
pi_126436855
Waar staan de antwoorden ?
"the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking
pi_126436876
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:22 schreef Drolflap het volgende:
Waar staan de antwoorden ?
http://www2.cito.nl/vo/ex2013/HA-0251-a-13-1-c.pdf
pi_126436931
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:21 schreef Metapod het volgende:

[..]

overschatting... :(
pi_126436963
Ik denk dat ik rond de 5 heb
pi_126436986
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:24 schreef Metapod het volgende:
Ik denk dat ik rond de 5 heb
Ik ook.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:27:05 #230
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_126437067
Kuttoets heel 2 tm 6 verpest en de rest ook
Irene is bae <3
pi_126437093
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:25 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik ook.
ik sta een 6.6 dus zou wel rond de 5.7 uitkomen bij eindcijfers denk ik
pi_126437115
Hoe meer mensen hem kut maken des te hoger de N normen :p
pi_126437167
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:28 schreef Metapod het volgende:
Hoe meer mensen hem kut maken des te hoger de N normen :p
Kan iemand mij helpen met mijn cijfer te berekenen met de N-norm = 0 ?
pi_126437206
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:29 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Kan iemand mij helpen met mijn cijfer te berekenen met de N-norm = 0 ?
je punten / totale punten x 100 volgens mij
pi_126437239
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:30 schreef Metapod het volgende:

[..]

je punten / totale punten x 100 volgens mij
Dan kom je zelfs met 10 punten boven de 10 uit..

bv. bij 10 punten --> 10 / 61 x 100 = 16,39
pi_126437255
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:27 schreef Jiang153 het volgende:
Kuttoets heel 2 tm 6 verpest en de rest ook
Ik heb inplaats van die 8000000 overal de winst genomen volgens mij...
pi_126437260
Vorig jaar was M en O echt soepel omdat iedereen drama was, misschien moeten ze de examens eens wat makkelijker en duidelijker maken..
  maandag 13 mei 2013 @ 17:31:50 #238
339405 replay11nl
Corvo Attano
pi_126437287
Hmm, als ik het zo bekijk heb ik sowieso onvoldoende :/
pi_126437305
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:30 schreef Sucuk het volgende:

[..]

x10 dan ipv x100
  maandag 13 mei 2013 @ 17:32:39 #240
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126437329
Normeringstabel van 2012 gebruiken? Ook 61 punten allebei, verschil 0,2 tussen tijdvak 1 en 2 daar.

Ik heb trouwens 52 punten volgens mijn berekening. Dus cijfer gaat rond een 9 zitten.
pi_126437338
Zelfde fouten gemaakt als vele hier, mijn toets nagekeken en gok dat ik ongeveer 25 punten heb. Zal wel genoeg moeten zijn voor een 5,5 denk ik
"the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking
pi_126437348
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:30 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Score / totaal punten x 9 + 1

Zoiets dacht ik.
pi_126437366
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:31 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Ik heb inplaats van die 8000000 overal de winst genomen volgens mij...
Hier nog een!

Maar als je dat telkens doet is het dan geen doorreken fout?
  maandag 13 mei 2013 @ 17:35:26 #244
391606 AF_
AltijdKapot
pi_126437446
Sjooow
#TeamVicky
#TeamGerrie
Op dinsdag 10 juni 2014 18:23 schreef Flippiee het volgende:
AF_ is een schatje.
pi_126437453
Ik heb nagekeken en zie al meteen van die stomme fouten, zoals bij 29 en 30 geen btw erbij berekend :s gok tussen de 34 en 40 punten
pi_126437527
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:35 schreef Svensonn het volgende:
Ik heb nagekeken en zie al meteen van die stomme fouten, zoals bij 29 en 30 geen btw erbij berekend :s gok tussen de 34 en 40 punten
dan heb je denk ik nog 3 vd 4 punten. heb ik ook gedaan :S
pi_126437561
29 punten hier.. Hoeveel zal dat zijn?
pi_126437580
Opgave 16 2/3 punten. Je moest 100/66 doen en ik had 100/34...
  maandag 13 mei 2013 @ 17:39:06 #249
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126437592
Ik vond die breakeven omzet formule een grote naai.

Er stond:

Totale constante kosten
:
Percentage dekkingsbijdrage

Dus dan vul je die totale kosten in :35 maar nee het moest :0,35... Dan klopt die formule toch niet :')
pi_126437597
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:38 schreef Sucuk het volgende:
5.3
  maandag 13 mei 2013 @ 17:39:35 #251
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126437608
quote:
6,2
pi_126437610
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:39 schreef nodig het volgende:

Er stond:

Totale constante kosten
:

Dus dan vul je die totale kosten in :35 maar nee het moest :0,35... Dan klopt die formule toch niet :')
Same hier.
pi_126437612
quote:
Hoeveel

tussen de 4.3 en 6.3. ik denk wel rond de 5.8, want er zijn al meer dan 600 klachten over dit M en O proefwerk.
pi_126437692
Ik heb ook 29 punten.
There is a time of cumming and going.
pi_126437703
quote:

Er stond:

Totale constante kosten
:

Had ik ook ja. :')
PSN: DePresident_
pi_126437712
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:39 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

5.3
quote:

[..]

6,2
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:39 schreef Metapod het volgende:

[..]

Hoeveel

tussen de 4.3 en 6.3. ik denk wel rond de 5.8, want er zijn al meer dan 600 klachten over dit M en O proefwerk.
Hoe bereken je het, van welk minimum moet ik uitgaan? Minimaal iig, welk cijfer?

En trouwens.... Ben ik nu al gezakt?
  maandag 13 mei 2013 @ 17:43:15 #257
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126437743
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:42 schreef Sucuk het volgende:

[..]

[..]

[..]

Hoe bereken je het, van welk minimum moet ik uitgaan? Minimaal iig, welk cijfer?

examenklacht.nl heeft daar een rekentool voor ;)
pi_126437757
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:43 schreef nodig het volgende:

[..]

examenklacht.nl heeft daar een rekentool voor ;)
Ja? Waar kan ik dat vinden?
pi_126437773
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:42 schreef Sucuk het volgende:

[..]

[..]

[..]

Staat op havovwo.nl de normeringstabel. Bij 29 punten staat er tussen de 4.3 en 6.3. Waarom ben je gezakt dan? Je moet gemiddeld een 5.5 bij je centraal halen
pi_126437785
Opgave 25 maar 1 punt doordat ik blijkbaar verkeerd had gelezen...
Ik dacht 6000 per kwartaal erbij inplaats van per maand.

Wat een kut fout.
pi_126437827
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:44 schreef LETMEIN het volgende:
Opgave 25 maar 1 punt doordat ik blijkbaar verkeerd had gelezen...
Ik dacht 6000 per kwartaal erbij inplaats van per maand.

Wat een kut fout.
Ik heb daar ook een kut fout gemaakt. Heb een kwartaal voor 4 maanden gerekend. Hit me.
pi_126437858
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:45 schreef Metapod het volgende:

[..]

Ik heb daar ook een kut fout gemaakt. Heb een kwartaal voor 4 maanden gerekend. Hit me.
Dat is ook een klote fout.
Opgave 28 in ieder geval helemaal goed.
pi_126437926
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:46 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Dat is ook een klote fout.
Opgave 28 in ieder geval helemaal goed.
Daar heb ik alleen de 1e 2 kollomen goed dus 2 punten. Bij die van 6 punten heb ik wel 4 of 5 punten gehaald.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:48:58 #264
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126437977
Wat denken jullie ging die over het algemeen beter of slechter qua punten dan andere examens die je geoefend hebt? Krijgen we een soepele of strenge normering?
pi_126438041
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:48 schreef nodig het volgende:
Wat denken jullie ging die over het algemeen beter of slechter qua punten dan andere examens die je geoefend hebt? Krijgen we een soepele of strenge normering?
Die andere examens heb ik allemaal kleine voldoende 5.8 6.2 etc. Ik verwacht dat nu ook te krijgen na al deze ophef, maar sta gelukkig redelijk met een 6.6 voor de SE's.
pi_126438104
Ik verwacht dat ik rond de 35 punten heb gehaald.
pi_126438146
Hoeveel zal de normering waarschijnlijk zijn dit jaar?

Weet iemand hoe ik per normering kan rekenen? Dus bv. er staat bij 29 punten een 4,3 maar ik wil weten hoeveel het is bij een normering van bv. 1,4
  maandag 13 mei 2013 @ 17:53:46 #268
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126438155
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:52 schreef LETMEIN het volgende:
Ik verwacht dat ik rond de 35 punten heb gehaald.
En wat voor cijfer had je voor de oefenexamens?
pi_126438232
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:53 schreef nodig het volgende:

[..]

En wat voor cijfer had je voor de oefenexamens?
Rond de 7
  maandag 13 mei 2013 @ 17:56:31 #270
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126438290
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:55 schreef LETMEIN het volgende:

[..]

Rond de 7
Dat klopt wel ongeveer met de normeringen die vorig jaar zijn gebruikt daar had je een 7,1 of 7,2 gescoord.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:57:02 #271
402916 Julian94
havo student
pi_126438308
quote:

Er stond:

Totale constante kosten
:

dat had ik ook al! er stond idd %dekkingsbijdrage.
pi_126438315
Oei... het was dus een rotexamen? Denk even vragen hoe het gegaan is hier maar lees het al...

Heb zelf geen M&O maar hoorde van vriendinnen dat de meesten hem niet eens af hadden en dat het een ramp examen was.
pi_126438526
Fout gerekend, heb wanneer ik streng nakijk 35 punten en daar ben ik wel blij mee.
pi_126438622
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:56 schreef nodig het volgende:

[..]

Dat klopt wel ongeveer met de normeringen die vorig jaar zijn gebruikt daar had je een 7,1 of 7,2 gescoord.
Ik verwacht dat ik rond de 6/7 heb.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:05:33 #275
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126438735
quote:
11s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:57 schreef Fey. het volgende:
Oei... het was dus een rotexamen? Denk even vragen hoe het gegaan is hier maar lees het al...

Heb zelf geen M&O maar hoorde van vriendinnen dat de meesten hem niet eens af hadden en dat het een ramp examen was.
Aan elk nadeel zit een voordeel, misschien word de normering iets lichter :P
pi_126438780
En hoe vonden jullie het gegaan? Viel het bij wel meer mensen tegen :o ?

Zal voor je duimen Sucuk
  maandag 13 mei 2013 @ 18:08:52 #277
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126438890
GVD :') Hoor je eindexamenjournaal veel klachten zijn binnengekomen voor M&O HAVO

Nee niet vraag 26 maar mensen klaagden dat het BTW tarief van 19% naar 21% is veranderd en raakte daardoor in de war :')
  maandag 13 mei 2013 @ 18:09:46 #278
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126438939
Ik heb igg een klacht ingediend over vraag 26 over die formule.
pi_126438941
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:08 schreef nodig het volgende:
GVD :') Hoor je eindexamenjournaal veel klachten zijn binnengekomen voor M&O HAVO

Nee niet vraag 26 maar mensen klaagden dat het BTW tarief van 19% naar 21% is veranderd en raakte daardoor in de war :')
LOL
pi_126438948
quote:

Er stond toch bij dat de BTW 19% was :')
pi_126438960
quote:

Waar kan je die eindexamenkournaal vinden?
  maandag 13 mei 2013 @ 18:11:13 #282
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126439016
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:09 schreef Metapod het volgende:

[..]

Er stond toch bij dat de BTW 19% was :')
Ja daarom :')

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:10 schreef Metapod het volgende:

[..]

Waar kan je die eindexamenkournaal vinden?
Was net op 3fm een stukje van een paar minuten ;) Elke examendag om 8, 18 en 20 (20 weet ik niet zeker) u.
pi_126439076
1p 2 Bereken het bedrag van de te betalen dividendbelasting voor Comar over
de winst 2012.

Dan doe je dat en blijkt dus dat je het geplaatst aandelenvermogen moet pakken.
pi_126439147
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:12 schreef LETMEIN het volgende:
de winst 2012.

cash+stock percentages optellen en dat van het GEP AK pakken dan krijg je wat en daar de belasting over pakken toch?
  maandag 13 mei 2013 @ 18:14:02 #285
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126439154
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:12 schreef LETMEIN het volgende:
de winst 2012.

Ja je moet weten dan die 9% op het totaal geplaatste aandelenvermogen slaat ;)
pi_126439418
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:14 schreef nodig het volgende:

[..]

Ja je moet weten dan die 9% op het totaal geplaatste aandelenvermogen slaat ;)
Overheen gelezen... zucht
  maandag 13 mei 2013 @ 18:20:56 #287
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126439437
Meer dan 10% van de mensen die m&o hebben gedaan hebben al een klacht ingediend :o
  maandag 13 mei 2013 @ 18:21:31 #288
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126439460
Dat betekend dat er relatief meer over m&o word geklaagd dan Nederlands op het VWO want die zitten nog niet over de 10% ^O^
pi_126439494
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:20 schreef nodig het volgende:
Meer dan 10% van de mensen die m&o hebben gedaan hebben al een klacht ingediend :o
Misschien meerdere klachten per persoon?
pi_126439525
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:21 schreef nodig het volgende:
Dat betekend dat er relatief meer over m&o word geklaagd dan Nederlands op het VWO want die zitten nog niet over de 10% ^O^
Hoe meer klachten des te soepeler de normering (hopelijk)
  maandag 13 mei 2013 @ 18:32:00 #291
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_126439927
Ja moet ook nog ff klagen waar doe je dat?
Irene is bae <3
  maandag 13 mei 2013 @ 18:34:36 #292
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126440047
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:32 schreef Jiang153 het volgende:
Ja moet ook nog ff klagen waar doe je dat?
www.examenklacht.nl
  maandag 13 mei 2013 @ 18:36:25 #293
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126440132
''Bij HAVO M&O wordt voooral geklaagd over de lengte en moeilijkheid van het examen!''
  maandag 13 mei 2013 @ 18:40:04 #294
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_126440311
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:36 schreef nodig het volgende:
''Bij HAVO M&O wordt voooral geklaagd over de lengte en moeilijkheid van het examen!''
Goh.

Ik kreeg gewoon een complete black-out in het laatste halfuur. Zeker de laatste 10 vragen helemaal verknald. Te langer lesse maar gaan doorspitten zoekende naar Balans-vragen en die vond ik wel... En die verknalde ik toen ook. :')
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_126440405
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:36 schreef nodig het volgende:
Waar moet je anders over klagen? Te makkelijk?
  maandag 13 mei 2013 @ 18:43:12 #296
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_126440459
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:41 schreef Metapod het volgende:

[..]

Ik zat bij 26 toen het tijd was. Ik had 21 en 22 al wel overgeslagen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:44:56 #297
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126440550
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:41 schreef Metapod het volgende:

[..]

Over specifieke vragen? Ik heb geklaagd over die formule van break even omzet die in mijn ogen niet klopt. Ze hebben percentage staan terwijl in het antwoordmodel blijkt dat je prunage moest gebruiken.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:45:23 #298
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126440572
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:40 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Goh.

Ik kreeg gewoon een complete black-out in het laatste halfuur. Zeker de laatste 10 vragen helemaal verknald. Te langer lesse maar gaan doorspitten zoekende naar Balans-vragen en die vond ik wel... En die verknalde ik toen ook. :')
Ik had het 15min voor tijd af. Daarna nog 15 min lang doorgekeken. Had wel het idee dat bijna iedereen klaar was.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:49:00 #299
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_126440766
Wat heb je met 32 punten? Heb misschien nog meer punten maar niet meegerekend ivm twijfel
Irene is bae <3
pi_126440789
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:43 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Ik zat bij 26 toen het tijd was. Ik had 21 en 22 al wel overgeslagen.
Ik had nog 5 minuten ofzo voor de laatste 2 vragen maar had die binnen 2 of 3 minuten of met een tijdlijntje. Hopen op een 5 ofzo kut examen.
pi_126440820
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:49 schreef Jiang153 het volgende:
Wat heb je met 32 punten? Heb misschien nog meer punten maar niet meegerekend ivm twijfel
Kijk op havo-vwo normeringstabel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')