abonnement Unibet Coolblue
pi_126281117
quote:
Miljarden dividend staatskas VS

De Amerikaanse hypotheekbank Fannie Mae keert 59,4 miljard dollar (45,3 miljard euro) dividend uit aan de Amerikaanse schatkist. Fannie Mae kreeg in 2008 tijdens de kredietcrisis 117,1 miljard dollar noodsteun van de Amerikaanse overheid, die grootste aandeelhouder werd.

Het bedrijf meldt dat het gebruik heeft gemaakt van een belastingconstructie, waarbij verliezen op hypotheken tijdens de kredietcrisis dit jaar worden ingeboekt. Daardoor betaalt het bedrijf dit jaar minder belasting. Het bedrijf moet nu nog ruim 20 miljard steun terugbetalen.

Obama
De andere hypotheekverstrekker die in handen is van de staat, Freddie Mac, moet nog de helft van de 72 miljard dollar aan noodsteun terugbetalen.

De dividenduitkeringen zijn goed nieuws voor de regering van president Obama. Voorlopig hoeft hij niet naar het verdeelde congres om het zogenoemde schuldenplafond te verhogen om meer geld te mogen lenen.

Tegelijkertijd duiden de cijfers op een verbetering van de huizenmarkt in de VS, wat leidt tot meer belastinginkomsten voor de overheid.
Hoe moet ik dit zien? "Hoera, we hoeven geen belasting te betalen (aan de overheid), dus nu kunnen we dividend uitkeren (aan de overheid)"? :?

Lijkt me een typisch gevalletje "vestzak, broekzak", maar men lijkt wel in jubelstemming te verkeren :')
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_126281461
Een hoog dividendpercentage staat leuker dan een hoog belastingpercentage of zo?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 9 mei 2013 @ 22:06:49 #3
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_126282399
Jij denkt dat Fannie Mae anders 59 miljard dollar aan belasting had betaald?
Ze draaien een jaaromzet van 20 miljard ofzo.
  donderdag 9 mei 2013 @ 22:09:48 #4
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_126282592
Hopen dat staten nog wat van het geld terug kunnen krijgen. Aan sommige reddingsoperaties wordt iniedergeval dik verdient. ING bijvoorbeeld in Nederland, maar op ABN zullen we wel dik moeten afschrijven.
pi_126284149
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 21:41 schreef destrovel het volgende:
Hoe moet ik dit zien? "Hoera, we hoeven geen belasting te betalen (aan de overheid), dus nu kunnen we dividend uitkeren (aan de overheid)"? :?
Ik neem aan dat de winst niet ontstaan door de constructie om belasting te ontwijken. Verder is het motief natuurlijk vrij logisch, als ze belasting zouden betalen zou het bedrag dat nog aan de Amerikaanse overheid moet worden uitgekeerd niet dalen, als ze dat via dividend doen kennelijk wel. Maar nogmaals ik kan mij niet voorstellen dat deze megawinst voort komt uit de belastingconstructie.
  donderdag 9 mei 2013 @ 22:46:35 #6
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_126284415
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 22:06 schreef TweeGrolsch het volgende:
Jij denkt dat Fannie Mae anders 59 miljard dollar aan belasting had betaald?
Ze draaien een jaaromzet van 20 miljard ofzo.
Maar hoe kunnen ze dan 59 miljard dividend uitkeren :?

Wat ik ook niet begrijp, waarom dividend aan aandeelhouders uitkeren als je nog z'n grote schuld open hebt staan? Nu keren ze 59 miljard dollar aan dividend uit aan aandeelhouder overheid. Hadden ze niet beter die 20 miljard schuld die openstaat kunnen aflossen en daarnaast 39 miljard dividend uitkeren? (edit: alhoewel, overheid is grootste aandeelhouder dus wellicht liever 59 miljard dividend ontvangen en nog eens 20 miljard te goed hebben)

Of wordt in het artikel dividend uitkeren en schuld aflossen doorelkaar gehaald?

Of ik lees het verkeerd. Dat kan ook. :)
pi_126286901
Een andere bron zei volgens mij dat het gewoon schuld terugbetalingen zijn... in de vorm van dividend aangezien de staat nu aandeelhouder is.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 9 mei 2013 @ 23:59:28 #8
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126288688
quote:
The government-controlled company reported pretax income of $8.1 billion for the quarter and booked an additional gain of $50.6 billion by reversing a write-down on certain tax assets, resulting in net income of $58.7 billion. That compared to a $2.7 billion profit in the same three months a year earlier.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')