abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126256144
Wie heeft deze smartphone gezien en heeft er een idee over, wordt het een killer of is die over een jaar weer vergeten ?

Fairphone, Nederlands initiatief voor eerlijke smartphone met transparante productieketen, vanaf volgende week te koop. Het toestel gaat 325 euro kosten. Het heeft een 4.3" scherm en draait op Android 4.2 Jellybean.

Men tracht om de productie van de Fairphone zo eerlijk mogelijk te houden, de mineralen die in het toestel zitten komen uit landen waarin mensenrechten gerespecteerd worden en er wordt alleen gewerkt met hardwareproducenten die een goede reputatie op werknemersgebied hebben.

Fairphone komt van het Amsterdamse Waag Society, die al een plaats verdienden in een lijst van 23 'radicale vernieuwers' van Vrij Nederland voor hun duurzame missie.

"Met de productie van eerlijke mobieltjes willen we het systeem aanpakken, de keten moet vanaf de wortel tot de kruin veranderen" http://www.fairphone.com/

Cnet artikel

[ Bericht 2% gewijzigd door Phone op 09-05-2013 15:35:35 ]
pi_126256194
x

[ Bericht 99% gewijzigd door Phone op 09-05-2013 12:01:15 ]
  donderdag 9 mei 2013 @ 12:10:45 #3
395886 hezdunnah
Keep it rasta
pi_126256473
Met welke phone kun je m vergelijken?
Arie is net weg en die nigger belt me op
  donderdag 9 mei 2013 @ 12:15:39 #4
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126256594
Specs zijn nog niet bekend. Lihkt wel wat op de oude lumias
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_126256789
Van de FAQ op de site:

quote:
What are the technical specifications?

For the first FairPhone, we have decided to license a phone through a supplier rather than make something from scratch. That allows us to focus on what’s important now: making a fairer phone and influencing other parts of the chain that are primarily design related. We want FairPhone and its creation to be open and transparent. That’s why we strongly encourage feedback from our community on our 5 focus areas: Materials, Production, Design, Business, and Use & End-of-Use. Give us your comments and feedback through info@fairphone.com or on the feedback section on our site.
Ahem, 'open'? Als je open en transparant bent, dan zet je gewoon de technische specificaties neer en niet een vaag Tony Robbins NLP-achtig zweverig verhaaltje.

Bij hun allereerste stap glijden ze al uit. Is er nou een echt product, of is het nog een idee?
pi_126257026
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:22 schreef RetepV het volgende:
Van de FAQ op de site:

[..]

Ahem, 'open'? Als je open en transparant bent, dan zet je gewoon de technische specificaties neer en niet een vaag Tony Robbins NLP-achtig zweverig verhaaltje.

Bij hun allereerste stap glijden ze al uit. Is er nou een echt product, of is het nog een idee?
Idd die website is bagger, een standaard Wordpress theme en totaal gebrek aan bruikbare informatie, zeer vaag allemaal.
pi_126258545
quote:
Van de FAQ op de site:

[..]

Ik dacht dat ze pas begonnen met het fabriceren ervan bij minimaal 5000 pre orders.
  donderdag 9 mei 2013 @ 13:17:50 #8
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_126258629
quote:
Van de FAQ op de site:

[..]

Ze beginnen eigelijk te vroeg, ze zeggen eigelijk dat de 1e telefoon die ze gaan uitbrengen een beetje standaard is en dat ze daarna pas echt alles zelf gaan ontwerpen.
In het kort, ze zijn nog niet helemaal klaar lijkt me en of het verstandig is weet ik niet
pi_126258668
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:59 schreef Phone het volgende:
Wie heeft deze smartphone gezien en heeft er een idee over, wordt het een killer of is die over een jaar weer vergeten ?

Fairphone, Nederlands initiatief voor eerlijke smartphone met transparante productieketen, vanaf volgende week te koop. Het toestel gaat 325 euro kosten. Het heeft een 4.3" scherm en draait op Android 4.2 Jellybean.

Men tracht om de productie van de Fairphone zo eerlijk mogelijk te houden, de mineralen die in het toestel zitten komen uit landen waarin mensenrechten gerespecteerd worden en er wordt alleen gewerkt met hardwareproducenten die een goede reputatie op werknemersgebied hebben.

Fairphone komt van het Amsterdamse Waag Society, die al een plaats verdienden in een lijst van 23 'radicale vernieuwers' van Vrij Nederland voor hun duurzame missie.

"Met de productie van eerlijke mobieltjes willen we het systeem aanpakken, de keten moet vanaf de wortel tot de kruin veranderen" http://www.fairphone.com/

[ afbeelding ]

Cnet artikel
Vaporware phone? :P
  donderdag 9 mei 2013 @ 13:21:14 #10
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_126258798
Eerlijk gezegt als ik hun was zou ik voordat ik iets ga uitbrengen ervoor zorgen dat:

1 Feedback krijgen van wat mensen graag willen zien in de telefoon zelf

2 Zeker weten dat alles fairtrade is

3 een goed concept hebben voordat ik een standaard apple achtige website maak met weinig info
pi_126259568
Eerste wat me opvalt is dat het scherm wel erg klein is in verhouding tot de telefoon.
Het initiatief is zeer bewonderenswaardig en daar sta ik 100% achter, maar als ik met mijn portemonnee moet stemmen, zou ik toch voor de kiloknaller gaan.
pi_126337640
Ik geloof eerlijk gezegd niet veel ervan dat zo eerlijk geproduceerd word, dat is gewoon een leuke marketing term.

Word het in Nederland door wsw medewerkers ofzo gemaakt? Nee toch? Volgens mij zal dat gewoon door een bedrijf in China in elkaar gezet worden en mensen daar werken sowieso lange dagen daar.
pi_126395724
Waarom zet je er een Nexus 4 onder?
pi_126840988
Dit gaat hem worden:

De baas van fairphone zat net bij Pauw en Witteman.
Check het op uitzending gemist. De informatievoorziening is inmiddels ook een stuk concreter.
pi_126841192
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 00:16 schreef Ill-Skillz het volgende:
Dit gaat hem worden:
[ afbeelding ]

De baas van fairphone zat net bij Pauw en Witteman.
Check het op uitzending gemist. De informatievoorziening is inmiddels ook een stuk concreter.
Plaatje werkt niet.
pi_126864701
Opnieuw dan:

Specs
quote:
http://www.bright.nl/spec(...)phone-bekend-gemaakt
Zo krijgt het toestel een 1,2 Ghz Quadcore processor van het Chinese MediaTek, bijgestaan door 1 gb werkgeheugen. Het scherm is 4,3 inch en heeft een resolutie van 960x540 pixels. De FairPhone krijgt 16 gb opslagruimte, dat met sd-kaartjes is uit te breiden. Ook biedt het toestel met verwisselbare batterij ruimte aan twee simkaarten. Zo hoeven mensen niet verspillend twee telefoons bij zich te dragen.

Met een gewicht van 165 gram en een dikte van 9,8 millimeter ligt de FairPhone behoorlijk in lijn met andere middenklasse smartphones. Ook de camera's vallen met 8 megapixel achter en 1,3 megapixel voor bepaald niet tegen. Een kompas en gyroscoop heeft het toestel niet, een lichtmeter dan weer wel; ook die werkt energiebesparend.
Link P&W: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1346490
Ze hebben zelfs een VIMEO:

[ Bericht 60% gewijzigd door Ill-Skillz op 22-05-2013 18:12:15 ]
pi_127120638
Geen fairphone fanaten hier? :)
pi_127171358
Indien een mobiele telefoon, dan zou deze zeker op de shortlist staan.
Maar los van kindertjes in Congolese mijnen en overwerkte Chineesjes bij Foxconn zoek ik het faire ook in het abonnement hier.
Halverwege de jaren negentig had ik wat inzage in contracten en instructies voor wederverkopers en dat was voor mij genoeg inside-info om geen mobiel abo te nemen. Ik heb niet de illusie dat er op dat gebied voor de consument veel is verbeterd.

Op het gebied van faire IT is er overigens ook een faire muis: http://www.nager-it.de/
Ik werk er erg prettig mee.
Farts are jazz to assholes
pi_127172239
Op zich een prima initiatief. Zou mooi zijn als dit aansloeg.
pi_127358723
quote:
2s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:46 schreef trabant het volgende:
Indien een mobiele telefoon, dan zou deze zeker op de shortlist staan.
Maar los van kindertjes in Congolese mijnen en overwerkte Chineesjes bij Foxconn zoek ik het faire ook in het abonnement hier.
Halverwege de jaren negentig had ik wat inzage in contracten en instructies voor wederverkopers en dat was voor mij genoeg inside-info om geen mobiel abo te nemen. Ik heb niet de illusie dat er op dat gebied voor de consument veel is verbeterd.
Wat betreft prijsafspraken en dergelijke door de grote telecombedrijven onderling: daar ben ik het helemaal mee eens en is ook de reden dat ik geen abonnement heb met bijbehorende telefoon (heb een sim-only van 5 euro p/m).

Desondanks vind ik het wel meer verschillen van de fairphone, omdat iemand in Nederland in ieder geval vanuit een positie van rijkdom een abonnement kan afsluiten als diegene dat wil. In die conflictgebieden heeft niemand zo'n keuze.

Niet dat ik de illusie heb dat de Fairphone een wonder is: maar naast het feit dat hij niet compleet fair is, en ook niet duurzaam of 'groen' is het in ieder geval een goed begin.
pi_127426640
Hun target van 5000 is behaald, dus productie is een feit.
http://www.fairphone.com/
  woensdag 5 juni 2013 @ 00:55:24 #22
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_127428570
Verbaasd me. Je koopt hem echt voor t idee. Want echt mooi of snel is hij niet.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 5 juni 2013 @ 13:18:44 #23
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_127438725
Fair? Gewoon een white label productje met wat hippie marketing.

Wat een onzin.
The more debt, the better
  Moderator woensdag 5 juni 2013 @ 15:57:03 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127444148
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 13:18 schreef flyguy het volgende:
Fair? Gewoon een white label productje met wat hippie marketing.

Wat een onzin.
Dit! toen ik er voor het eerst over hoorde dacht ik hmm dat lijkt mij wel wat. Maar ik begon al snel te twijfelen toen ik nergens kon vinden waarom ze dan wel niet 'fair' zouden zijn. Wat ze nu naar buiten brengen nadat de 5000 pre-orders zijn bereikt riekt gewoon naar misleiding...

Weinig fairs aan die phone...

quote:
De FairPhone zelf is een Chinees ontwerp en kwam eerder op China onder een andere naam op de markt. FairPhone heeft diverse materialen aangepast, maar het design is goeddeels hetzelfde gebleven.
bron: tweakers

Ik had verwacht dat dit een telefoon zou zijn die geproduceerd zou worden in landen die gerant kunnen staan voor de mensenrechten in fabrieken die gerant staan voor mensenrechten. Met grondstoffen die minder milieu belastend gedolven zijn.. etc etc.

Maar nee niets van dit alles. Dit is niet de keten vanaf de wortel tot in de kruin veranderen. Dit is dezelfde keten als een fair iets verpakken.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bosbeetle op 05-06-2013 16:02:53 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_127444510
Als jullie je werkelijk even verdiept hadden in bijvoorbeeld de FAQ van de website, of de link naar P&W die ik hierboven geplaatst heb, dan hadden jullie geweten dat Fairphone zich nooit op die wijze gepresenteerd heeft.

Het enige wat ze doen is zoveel mogelijk conflictvrije grondstoffen voor de telefoon zoeken. Zo hebben ze een conflictvrije kobalt- en tinmijn samen met BuZa opgezet. Daarnaast weken ze samen met een Chinese manufactuur, waarbij ze sommige grondstoffen vervangen van die conflictvrije,

Fairphone doet niets aan de werk- of woonomstandigheden van de arbeiders. Zij gaan, samen met BuZa, uit van de hypothese dat de conflictvrije mijn de eerste stap is, waar arbeiders een eerlijker salaris betaald krijgen en dat daardoor uitwassingen als kinderarbeid hopelijk verdwijnen.

Desondanks is dit toestel dan alsnog het meest 'eerlijke' toestel op de markt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')