abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126137053
Kampbewaker Auschwitz opgepakt

quote:
In Duitsland is een voormalige kampbewaarder van het vernietigingskamp Auschwitz opgepakt op verdenking van medeplichtigheid aan moord. Het is een man van 93 uit de regio Stuttgart.

De oud-bewaker is opgepakt na nieuw onderzoek dat werd ingesteld na de veroordeling van John Demjanjuk in 2011. Deze bewaker van het kamp Sobibor kreeg 5 jaar cel omdat hij medeplichtig zou zijn aan de moord op zo'n 28.000 Joden in het kamp. Hij "maakte onderdeel uit van een vernietigingsmachine", zo stond in het vonnis.

Een onderzoekscentrum naar nazi-misdaden vindt dat de argumentatie in de zaak-Demjanjuk nieuwe zaken tegen kampbewakers kansrijk maakt. Er zijn vijftig mannen opgespoord die in de Tweede Wereldoorlog actief zijn geweest als bewaker in Auschwitz. Van hen is nu de eerste gearresteerd.
http://nos.nl/artikel/503915-kampbewaker-auschwitz-opgepakt.html

Wel goed dat ze nog worden vervolgd maar had eerder moeten gebeuren.
pi_126137091
_O_
-XOXO-
  maandag 6 mei 2013 @ 17:52:14 #3
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_126137243
En had hij het kamp nog? Want dan heeft hij hem wel goed bewaard.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hyaenidae op 06-05-2013 18:13:30 ]
pindazakje
pi_126137284
93 jaar oud, wat heeft dit nou nog voor nut.

Alsof die man keus had destijds.
Het was meedoen of zelf afgeknald worden. :')
  maandag 6 mei 2013 @ 17:56:50 #5
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_126137392
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Ja, die keuze was er wel deels. Dat is weer een van de rare dingen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_126137413
quote:

En de propaganda gaat maar door en door .'Als of die man keus had destijds' geloof je het zelf??Ga door met dit soort onzin vertellen ,en blijf zeggen want je gaat er op een gegeven moment ook in geloven :')
  maandag 6 mei 2013 @ 17:57:52 #7
256666 leeell
I know you're lonely
pi_126137426
laat die vent lekker zn laatste dagen uitzitten in zn huis.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_126137449
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:56 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ja, die keuze was er wel deels. Dat is weer een van de rare dingen.
Ligt er een beetje aan in welke familie je was geboren destijds.
Toen stond de eer van de familie (en hun veiligheid) hoger in het vaandel dan.. nou ja dan tegenwoordig eigenlijk.

Nee zoveel keus was er niet.
Geen realistische keuzes als jij je familie ooit weer wilde terugzien en/of het kunnen blijven ademen nog op prijs stelde.
  maandag 6 mei 2013 @ 17:58:53 #9
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_126137470
quote:

Misschien moet jij vanavond ff valkyrie kijken. Dat is naar een waargebeurd verhaal..
pi_126137488
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:57 schreef Skillsy het volgende:

[..]

En de propaganda gaat maar door en door .'Als of die man keus had destijds' geloof je het zelf??Ga door met dit soort onzin vertellen ,en blijf zeggen want je gaat er op een gegeven moment ook in geloven :')
En heb je ook iets waardoor jij vindt dat het onzin is?
Kijk allebei leefde we toen niet uiteraard, we 'waren er niet bij'.
Maar er zijn zat verhalen van overlevende van beide kanten.

Het is allemaal niet zo zwart wit als alle duitsers slecht en de rest goed.
pi_126137501
hebben ze nu eindelijk 'iwan de verschrikkelijke' te pakken?
pi_126137531
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:58 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Misschien moet jij vanavond ff valkyrie kijken. Dat is naar een waargebeurd verhaal..
Ja ja ik ken het verhaal hoor.
Maar dan nog, dat waren een klein groepje mensen die idd iets deden of probeerde te doen.
Over het algemeen had je geen keus, ja meedoen of sterven als je er tegen was.

Zoals ik al zei, dat zijn geen realistische keuzes.
Overlevingsdrift etc.
pi_126137680
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:57 schreef leeell het volgende:
Ja laat Robert M ook ff zijn leven leiden in zijn eigen huis :')

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En heb je ook iets waardoor jij vindt dat het onzin is?
Kijk allebei leefde we toen niet uiteraard, we 'waren er niet bij'.
Maar er zijn zat verhalen van overlevende van beide kanten.

Het is allemaal niet zo zwart wit als alle duitsers slecht en de rest goed.
Neuh het is allemaal grijs.Duitsers oorlog begonnen?Nee joh, ze wilden eigenlijk niet maar moesten.Massa afslachtingen?Äch het was gewoon een uiting joh.
Klopt we waren er niet bij.En we praten niet over een Duitse soldaat maar over een kampbewaarder van het vernietigingskamp Auschwitz.Let goed op het woordje 'vernietiging'.

Als we nu ook al sympathie moeten hebben voor deze kampbeulen vind ik Nederland toch een ontzettend triest triest landje aan het worden. :r
  maandag 6 mei 2013 @ 18:05:13 #14
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_126137713
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Maar dan nog, dat waren een klein groepje mensen die idd iets deden of probeerde te doen.

Overlevingsdrift etc.
Je kon je ook niet aanmelden als kampbewaker bij de SS en dan wel bij de Wehrmacht, mooi met je buddies aan het Russische front vechten.
  Trouwste user 2022 maandag 6 mei 2013 @ 18:09:31 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_126137873
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:57 schreef leeell het volgende:
Geef hem maar gratis kost-en inwoning.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 6 mei 2013 @ 18:10:29 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_126137896
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 17:59 schreef arjan1212 het volgende:
hebben ze nu eindelijk 'iwan de verschrikkelijke' te pakken?
Die hadden ze al een tijdje toch ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 6 mei 2013 @ 18:11:29 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_126137924
Grappig. Bij een overval op een winkelier (liefst door een allochtoon) worden de meest barbaarse middeleeuwse straffen geëist. Een medewerker van het grootste dodenkamp dat ooit heeft bestaan, dat moeten we dan maar door de vingers zien.

Echt... maak geschiedenis acuut een VERPLICHT VAK op alle scholen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 6 mei 2013 @ 18:13:29 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_126138004
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Overlevingsdrift etc.
Je praat echt ongelooflijke onzin.

Het gros van de kampmedewerkers koos vrijwillig voor een positie aldaar (SS Totenkopfverbände); obstinate bewakers - of bewakers met een greintje inlevingsvermogen - werden per direct overgeplaatst.

Lees eens 'Belzec, Sobibor and Treblinka: The Reinhard Death Camps' van Yitzhak Arad.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 06-05-2013 18:40:37 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 6 mei 2013 @ 18:14:44 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_126138037
Inderdaad erg navrant, die toenemende bagatellisering omtrent het Nazisme onder vooral jonge Nederlanders. Of juist niet, natuurlijk, gezien de hang naar politiek incorrect zeiken op alles met een tintje.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_126138043
Beter laat dan nooit.
pi_126138102
Hij was toch al veroordeeld? :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 6 mei 2013 @ 18:17:05 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_126138110
Gaan we straks ook de Einsatzgruppen herdenken? Omdat ze de facto toch ook 'slachtoffer' waren? |:(
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_126138258
Omdat de Duitsers niet wisten wat ze met al die opgepakte Joden aan moesten, werden ze bijeen gebracht in speciaal gebouwde kampen. Dat waren de concentratiekampen.
Er ontstonden concentratiekampen in Duitsland en in alle landen onder de Duitse heerschappij.
Deze concentratiekampen waren afgezet met meters hoge prikkeldraad. Soms twee rijen dik.
Het prikkeldraad stond vaak onder 'hoogspanning' (= dodelijke elektriciteit).

Op wachttorens rondom het kamp stonden Duitse soldaten om iedereen neer te schieten die wilde vluchten.De Nazi's stuurden duizenden Joden naar concentratiekampen, waar velen werden vermoord of zich dood werkten.
Vrijwel altijd werden ze vervoerd in veewagons of verzegelde vrachtcontainers. Soms met 100 tot 150 mensen bij elkaar. In veel afgelegen gebieden werden Joden opgepakt en naar het dichtstbijzijnde station gestuurd voor deportatie per trein (deportatie = het wegvoeren van Joden naar concentratiekampen).Soms moesten ze dagen achtereen lopen met hun koffers op hun rug.
De eerste gedeporteerden kwamen uit Polen.

Na aankomst in het concentratiekamp werd het overgrote deel van de gevangenen rechtstreeks naar de gaskamer gestuurd.
Eenmaal in een concentratiekamp aangekomen werden de mannen, en de vrouwen gescheiden. Op het perron moesten ze al in rijen gaan staan voor selectie.
De sterksten mochten in de rij gaan staan voor arbeid, de zwakkeren gingen in een rij staan om vergast te worden. De mannen en vrouwen die geselecteerd werden als arbeidskrachten en in leven mochten blijven, moesten hun hoofd kaal scheren en een nummer laten tatoeëren in hun onderarm (Auschwitz).Hierna stonden ze uren in rijen opgesteld.

Veel vrouwen, vooral niet-Joden, werkten als dwangarbeiders in fabrieken rond het kamp.
Eén van de taken die moesten gedaan worden was het sorteren van de bezittingen van de nieuw aangekomen gevangenen.

De Nazi’s bedachten de ‘Endlösung’ voor wat ze als het Jodenvraagstuk zagen, en bouwden vernietigingskampen, waar elke dag massa’s Joden werden gedood.
Niemand weet precies hoeveel Joden er zijn vermoord, maar waarschijnlijk zijn het er tussen de 5 en 6 miljoen!

Twee verhalen van overlevenden...

Ze tatoeëerden mij en ze zeiden dat dat voortaan mijn naam was. Mijn naam was A-5143. Je naam was dus een nummer.
Ik voelde me net alsof ik een dier was.
Ik schaamde me toen ze mijn hoofd kaal schoren en ons bevolen onze kleren uit te doen. Ik wenste dat de grond onder mij zich zou openen en me op zou slokken.
Geschreven door Lilly Malnick

Ze namen ons mee naar een doucheruimte. Ze zeiden dat we onze schoenen en kleren uit moesten doen. Het bleek dat de douches in werkelijkheid het gas moesten verspreiden. Ik weet alleen nog dat het donker was en dat de Duitsers erg nerveus waren, en dat toen het gas niet werkte ze erg boos werden en begonnen te schreeuwen “Dit is nog nooit gebeurd”.
De blokoudste keek naar ons en begon te schreeuwen “Hoe kan dit gebeuren? Waarom zijn jullie weer terug? Jullie horen niet meer terug te komen!"
Ik denk dat dit de enige keer was dat het gas niet werkte in Auschwitz.
Geschreven door Alice Lok

De kampen werden bewaakt door de SS.
Maar veel bewakers werden ook uit de omgeving gerekruteerd ( = geronseld, gevraagd).Deze bewakers moesten de wachttorens bemannen en alle gevangenen die probeerden te ontsnappen neerschieten

De SS-officieren die het kamp leidden maakten gebruik van een aantal gevangenen om hen te helpen bij de selectie van de nieuw aangekomen gevangenen. Deze gevangenen noemden ze de Kapo’s (kampoudsten).
Deze vertrouwelingen konden aan hun opvallende gestreepte uniformen herkend worden.
Zo vertelden veel overlevenden uit Auschwitz dat zij geholpen zijn door de vertrouwelingen, die hen vertelden dat ze zich ouder moesten voordoen, of moesten zeggen dat ze een bepaald beroep hadden. Door deze vorm van verzet wisten de vertrouwelingen enkele levens te redden.

Een rechtbank vroeg na de oorlog aan een nazi hoe het mogelijk was om zoveel miljoenen mensen te doden…

“Mogelijk?”, zei hij.
“Dat was niet zo moeilijk.
Het was mogelijk binnen 24 uur 10.000 mensen uit te roeien.
Het doden kostte de minste tijd.
Het verbranden nam alle tijd in beslag.
Het doden was eenvoudig. Wij hadden niet eens bewakers nodig om ze naar de gaskamers te drijven. Ze gingen gewoon naar binnen in de verwachting dat ze gingen douchen, en in plaats van water zetten wij het gifgas aan.
Het ging allemaal heel snel.”

Naast de ongeveer zes miljoen Joodse doden, stierven in de kampen ook :

2/3 miljoen etnische Russen (meestal krijgsgevangenen)
1,8/2 miljoen etnische Polen
220.000/1.500.000 Roma/Sinti
200.000/250.000 gehandicapten
80.000/200.000 vrijmetselaars
5.000/15.000 homoseksuelen
2.500/5.000 Jehova's getuigen

Nog een fijne avond en slaap lekker in je bedje
  maandag 6 mei 2013 @ 18:39:35 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_126138880
"The SS personnel who ran the camps and supervised the extermination activities were absolutely 'ordinary' people. They were not assigned their tasks because of any exceptional qualities or characteristics. The anti-semitism that festered within them was no doubt part of their origin and was an accepted phenomenon among large segments of German society. [...] They had either volunteered to serve in the SS or had been drafted into its ranks AFTER HAVING SERVED IN THE EUTHANASIA PROGRAM. It was they who were to carry out the murder of hundreds of thousands of men, women, children and old people. These SS men and Ukrainian guards carried out their duties loyally and unquestioningly. What is more, they CONSTANTLY DISPLAYED INITIATIVE IN TRYING TO IMPROVE THE EXTERMINATION PROCESS."

Arad, Yitzhak. 1987. Belzec, Sobibor, Treblinka: The Operation Reinhard Death Camps. Bloomington: Indiana University Press, p. 198.

Voor Auschwitz gold precies hetzelfde.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 6 mei 2013 @ 18:41:07 #25
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_126138958
Gewoon vrijlaten, zo lang na de oorlog is een proces de kosten en de moeite niet meer waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')