abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126308959
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 16:19 schreef TommieAH het volgende:
Begin wel te merken dat na een hele dag M&O de concentratie aardig weg valt. Gewoon van die kleine foutjes maken..
pi_126308979
Echt geen zin om NL te oefenen...
pi_126309095
NL oefenen vind ik niet zo erg, maar zn samenvatting schrijven en dan jezelf moeten nakijken.. Weet niet of je dat echt goed kan doen. Sommige mensen zijn heel kritisch daarin en andere totaal niet.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 16:43:37 #204
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_126309827
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 16:24 schreef TommieAH het volgende:
NL oefenen vind ik niet zo erg, maar zn samenvatting schrijven en dan jezelf moeten nakijken.. Weet niet of je dat echt goed kan doen. Sommige mensen zijn heel kritisch daarin en andere totaal niet.
Beetje kritisch zijn is goed dan kan het echte cijfer alleen maar beter uitvallen :D Ik heb ook echt een hekel aan die samenvatting schrijven :+
pi_126309870
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 16:43 schreef nodig het volgende:

[..]

Beetje kritisch zijn is goed dan kan het echte cijfer alleen maar beter uitvallen :D Ik heb ook echt een hekel aan die samenvatting schrijven :+
Ben daar inderdaad wat te lui voor :Z
pi_126310706
En net 2011 - II gemaakt voor Nederlands, wat ruim twee uur de tijd genomen en de samenvatting wat meer gestructureerd aangepakt, en het resultaat is dus ook flink verbeterd, met een 8,4 deze keer! :)
Time was so long ago
And things come back you see
To where they don't belong
And every drop of sea is the whole ocean
pi_126311922
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 17:08 schreef AppleBite het volgende:
En net 2011 - II gemaakt voor Nederlands, wat ruim twee uur de tijd genomen en de samenvatting wat meer gestructureerd aangepakt, en het resultaat is dus ook flink verbeterd, met een 8,4 deze keer! :)
Lekker bezig hoor, 8,4 is wel heel netjes!
Ik merk dat de vragen bij mij ook wel beter gaan, alleen verlies ik veel punten bij de open vragen.
Samenvatting gaat ook best moeizaam.

Hoe doe jij dat 'gestructureerd aanpakken'? Lezen in 3 rondes? Of? :D
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_126313027
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 17:34 schreef Nafi het volgende:

[..]

Lekker bezig hoor, 8,4 is wel heel netjes!
Ik merk dat de vragen bij mij ook wel beter gaan, alleen verlies ik veel punten bij de open vragen.
Samenvatting gaat ook best moeizaam.

Hoe doe jij dat 'gestructureerd aanpakken'? Lezen in 3 rondes? Of? :D
Open vragen zijn inderdaad over het algemeen lastiger dan de multiple choice vragen (uitzonderingen daargelaten), daar pak ik dan soms ook maar de helft van de punten. Examen van dit jaar bestaat uit veel open vragen dus daar nog even flink op oefenen.

Gestructureerd aanpakken is ongeveer wel hetzelfde als die 3 rondes lezen denk ik ja, misschien dat ik er 1 oversla, of in een andere volgorde. Ik lees eerst de hele tekst door, dan onderstreep ik de kernzinnen, vervolgens arceer ik alle signaalwoorden en andere woorden die mijn inziens belangrijk zijn (zoals primair, hoofdzakelijk, paradoxaal etc.). Dan splits ik die geleide punten uit in kopjes van een tekst (kunnen bijvoorbeeld meerdere kopjes in een geleid punt zitten), en nummer ik die. Die werk ik vervolgens stuk voor stuk af (door de betreffende alinea/context opnieuw te lezen en dan het punt te verwerken), en dan pak ik per punt of per ''kopje'' een alinea. Die alinea laat ik altijd beginnen door het verwerken van de vraag/het kopje in de eerste zin. Door telkens een nieuwe alinea te gebruiken heb je ook meteen een duidelijk beeld waar je evt. teveel woorden hebt gebruikt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is :@ , een hele lap (ongestructureerde) tekst namelijk haha
Time was so long ago
pi_126313074
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 18:07 schreef AppleBite het volgende:

[..]

Open vragen zijn inderdaad over het algemeen lastiger dan de multiple choice vragen (uitzonderingen daargelaten), daar pak ik dan soms ook maar de helft van de punten. Examen van dit jaar bestaat uit veel open vragen dus daar nog even flink op oefenen.

Gestructureerd aanpakken is ongeveer wel hetzelfde als die 3 rondes lezen denk ik ja, misschien dat ik er 1 oversla, of in een andere volgorde. Ik lees eerst de hele tekst door, dan onderstreep ik de kernzinnen, vervolgens arceer ik alle signaalwoorden en andere woorden die mijn inziens belangrijk zijn (zoals primair, hoofdzakelijk, paradoxaal etc.). Dan splits ik die geleide punten uit in kopjes van een tekst (kunnen bijvoorbeeld meerdere kopjes in een geleid punt zitten), en nummer ik die. Die werk ik vervolgens stuk voor stuk af (door de betreffende alinea/context opnieuw te lezen en dan het punt te verwerken), en dan pak ik per punt of per ''kopje'' een alinea. Die alinea laat ik altijd beginnen door het verwerken van de vraag/het kopje in de eerste zin. Door telkens een nieuwe alinea te gebruiken heb je ook meteen een duidelijk beeld waar je evt. teveel woorden hebt gebruikt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is :@ , een hele lap (ongestructureerde) tekst namelijk haha
En wat voor gestructeerd aanpak gebruik je bij de vragen mbt de tekst (geen samenvatting, maar de tekstbegrip vragen) ?
pi_126313840
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 18:08 schreef Sucuk het volgende:

[..]

En wat voor gestructeerd aanpak gebruik je bij de vragen mbt de tekst (geen samenvatting, maar de tekstbegrip vragen) ?
Hmm, daar heb ik niet echt een gestructureerde aanpak voor. Gewoon de tekst 1x in zijn geheel doorlezen, en dan per vraag de alinea/alinea's weer een keer helemaal doorlezen (over het algemeen kan je toch stellen dat je tijd zat hebt). Zo heb je uiteindelijk, als je alle vragen gehad hebt, de tekst een keer of 2/3 doorgelezen.

Als er vragen zijn waarbij je meerdere argumenten/opvattingen moet noemen dan lees ik eerst die alinea weer een keer door, arceer ondertussen de opsomming/argumenten/opvattingen etc. , dan lees ik de vraag nog een keer en kijk ik of dat overeenkomt met hetgeen wat ik gearceerd heb.

Bij multiple-choice gebruik ik altijd dezelfde strategie, in 90% van de gevallen kan je twee keuzes alvast wegstrepen (die noemen bijv. maar een specifiek voorbeeld/specifieke situatie en zijn ook meestal wat overdreven qua stelling), dan zijn er nog twee over, 1 daarvan klopt meestal wel een beetje gelet op de context van de gehele tekst (of voorgaande alinea's), en je hebt er nog 1 die specifiek toepasbaar is op die vraag/alinea.

Maar dit is alleen hoe ik het doe, en die ik persoonlijk het prettigst vind. Dit verschilt natuurlijk per persoon en er is geen enkele strategie die echt bij iedereen werkt. Je moet dan wat voor jezelf het effectiefst is.
Time was so long ago
pi_126314577
Dat arceren van belangrijke/opvallende woorden ga ik ook maar 'ns toepassen.
"Fear is only as deep as the mind allows."
  vrijdag 10 mei 2013 @ 19:41:45 #212
364404 arachide.
mamachide
pi_126316911
Ik heb net een gifje gemaakt. Ik moest eigenlijk engels doen ;(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#TeamMiley
pi_126316943
quote:

[..]

Als een echte prof doe jij het :D.
Dat markeren van signaalwoorden en de punten opdelen in kopjes ga ik voortaan ook doen. Die kopjes komen ook in het correctievoorschrift voor, lijkt me dus alleen maar handig om de hand daarvan te werken.

Thanks voor de tips!
pi_126318564
quote:

[..]

_O_
pi_126323618
quote:
Heel lief bedoeld, maar een beetje engig!
pi_126331771
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 17:26 schreef Nafi het volgende:

[..]

Ja precies, alles moet je nu wel begrijpen :P
Examens gaan wisselvallig, ene keer goed, andere keer slecht... Jij nog steeds bezig met leren?

[..]

Ik hoop dat je gelijkt hebt :D
Nu op de overgang van leren naar oefenen :) Nog een lesbrief economie en ik kan complete examens oefenen. Morgen ga ik 2 domeinen natuurkunde (licht en elektriciteit) oefenen en dan hoop ik zondag examens van na te maken.

Ik loop wel gigantisch achter met bio, moet het lastste weekend nog 8 hoofdstukken nieuw leren... :(

Wat voor punten heb jij voor de natuurkunde examens?? Maak je ze in de examenbundel of print je de bijlagen uit??
pi_126332195
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 23:55 schreef acalaca het volgende:

[..]

Nu op de overgang van leren naar oefenen :) Nog een lesbrief economie en ik kan complete examens oefenen. Morgen ga ik 2 domeinen natuurkunde (licht en elektriciteit) oefenen en dan hoop ik zondag examens van na te maken.

Ik loop wel gigantisch achter met bio, moet het lastste weekend nog 8 hoofdstukken nieuw leren... :(

Wat voor punten heb jij voor de natuurkunde examens?? Maak je ze in de examenbundel of print je de bijlagen uit??
Hoe komt dat met bio? Bij ons zit er geen nieuwe stof bij, alles al gehad voorgaande jaren.

Ehm ik heb 2 examens gemaakt, voor de ene had ik een 7.6 en voor de ander ergens in de 6. Wil een 8.4 halen dus valt beetje tegen... Ik heb een examenbundel van vorig jaar dus heb 2012-II die ik heb gemaakt uitgeprint, 2011-I die er wel in staat gewoon in examenbundel gemaakt.
pi_126332706
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 00:02 schreef Nafi het volgende:

[..]

Hoe komt dat met bio? Bij ons zit er geen nieuwe stof bij, alles al gehad voorgaande jaren.

Ehm ik heb 2 examens gemaakt, voor de ene had ik een 7.6 en voor de ander ergens in de 6. Wil een 8.4 halen dus valt beetje tegen... Ik heb een examenbundel van vorig jaar dus heb 2012-II die ik heb gemaakt uitgeprint, 2011-I die er wel in staat gewoon in examenbundel gemaakt.
In principe werden die hoofdstukken ook opgegeven, maar het accent lag op de SE stof en die werd uitgebreid getoetst...

Hmmm die 6 en 7,6 vallen wel tegen als je een 8,4 wil!!! Gelukkig nog twee dagen om vol te oefenen!! Wil je een 8,4 voor een 9 of voor een 8?
pi_126333251
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 00:12 schreef acalaca het volgende:

[..]

In principe werden die hoofdstukken ook opgegeven, maar het accent lag op de SE stof en die werd uitgebreid getoetst...

Hmmm die 6 en 7,6 vallen wel tegen als je een 8,4 wil!!! Gelukkig nog twee dagen om vol te oefenen!! Wil je een 8,4 voor een 9 of voor een 8?
Ah op die manier... Wordt een weekendje hard werken dan, maar is vast te doen.

Ja klopt, weet niet waar het aan ligt. Wil een 8,4 voor een 9, hoeft dus niet persé maar het zou wel verdomd handig zijn mocht ik voor een vak opeens een 7 of lager komen te staan.
pi_126333441
Net even wiskunde b 2010 II gemaakt. 7,0 gescoord. In twee opdrachten de mist in gegaan. Vooral construeren ben ik slecht in :'). En was verkeerd gaan redeneren bij de laatste opgave dus dat kostte me ook 7 punten :'). Nog genoeg tijd om het naar de 7,6 te trekken.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_126341317
Nederlands VWO 2010 heeft een N-norm van 0,0? 8)7
pi_126341546
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 11:55 schreef coolekido het volgende:
Nederlands VWO 2010 heeft een N-norm van 0,0? 8)7
Die was idd makkelijk,
  zaterdag 11 mei 2013 @ 12:06:25 #225
402068 123eend
Vertrouw mij, ik ben een eend.
pi_126341607
hoi
kan iemand mij het verschil uitleggen tussen;
ontduiken bewijslast en bespelen van het publiek?
in het examenbundel staat als voorbeelden:
ontduiken bewijslast: de kabinet heeft zijn langste tijd gehad, dat zal iedereen met mij eens zijn''
bespelen publiek:wie wil er nou op die lieve zangvogels jagen?

het klinkt allebei een beetje als woorden in de mond leggen. kan iemand mij dit uitleggen?
Keep it easy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')