Als je open vragen moeilijk vind voor Nederlands zou ik 2009 I en 2011 I eens maken (VWO). veel open vragen..quote:Op vrijdag 10 mei 2013 17:34 schreef Nafi het volgende:
[..]
Lekker bezig hoor, 8,4 is wel heel netjes!
Ik merk dat de vragen bij mij ook wel beter gaan, alleen verlies ik veel punten bij de open vragen.
Samenvatting gaat ook best moeizaam.
Hoe doe jij dat 'gestructureerd aanpakken'? Lezen in 3 rondes? Of?

Ontduiken bewijslast: zoals in het voorbeeld te zien is worden er geen argumenten gegevenquote:Op zaterdag 11 mei 2013 12:06 schreef 123eend het volgende:
hoi
kan iemand mij het verschil uitleggen tussen;
ontduiken bewijslast en bespelen van het publiek?
in het examenbundel staat als voorbeelden:
ontduiken bewijslast: de kabinet heeft zijn langste tijd gehad, dat zal iedereen met mij eens zijn''
bespelen publiek:wie wil er nou op die lieve zangvogels jagen?
het klinkt allebei een beetje als woorden in de mond leggen. kan iemand mij dit uitleggen?

Had de laatste twee punten ook, maar had die geschrapt
 Had de laatste twee punten ook, maar had die geschrapt  . Kom nu wel een beetje te kort aan woorden. Weet iemand hoe je kan weten of je gedetailleerd moet zijn of niet? Er was nu bij 2011-I als antwoord 'internationale ontwikkelingen', maar ik had al die internationale ontwikkelingen uitgeschreven. Soms krijg je wel punten voor de losse ontwikkelingen, maar nu niet? Heel vaag..
. Kom nu wel een beetje te kort aan woorden. Weet iemand hoe je kan weten of je gedetailleerd moet zijn of niet? Er was nu bij 2011-I als antwoord 'internationale ontwikkelingen', maar ik had al die internationale ontwikkelingen uitgeschreven. Soms krijg je wel punten voor de losse ontwikkelingen, maar nu niet? Heel vaag..

* Dilemma. Toch nog even Nederlands oefenen?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:50 schreef Thezeurminator het volgende:
Ik ben vrij goed voorbereid Nederland net een 8,3 gehaald en Economie een 6,8. Dat zijn mijn enige 2 examens tijdens de eerste week. Ik zit te denken om vanavond de stad in te gaan even lekker een biertje drinken. Alleen ik denk dat ik echt enorm spijt krijg als ik mijn examens niet haal. Dillema.

Ach, als je een 8.3 en een 6.8 haalt kan dat toch prima? Of sta je er zo slecht voor?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:50 schreef Thezeurminator het volgende:
Ik ben vrij goed voorbereid Nederland net een 8,3 gehaald en Economie een 6,8. Dat zijn mijn enige 2 examens tijdens de eerste week. Ik zit te denken om vanavond de stad in te gaan even lekker een biertje drinken. Alleen ik denk dat ik echt enorm spijt krijg als ik mijn examens niet haal. Dillema.

Hoe weet jij dat het examen van dit jaar voornamelijk uit open vragen bestaat?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 18:07 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Open vragen zijn inderdaad over het algemeen lastiger dan de multiple choice vragen (uitzonderingen daargelaten), daar pak ik dan soms ook maar de helft van de punten. Examen van dit jaar bestaat uit veel open vragen dus daar nog even flink op oefenen.
Gestructureerd aanpakken is ongeveer wel hetzelfde als die 3 rondes lezen denk ik ja, misschien dat ik er 1 oversla, of in een andere volgorde. Ik lees eerst de hele tekst door, dan onderstreep ik de kernzinnen, vervolgens arceer ik alle signaalwoorden en andere woorden die mijn inziens belangrijk zijn (zoals primair, hoofdzakelijk, paradoxaal etc.). Dan splits ik die geleide punten uit in kopjes van een tekst (kunnen bijvoorbeeld meerdere kopjes in een geleid punt zitten), en nummer ik die. Die werk ik vervolgens stuk voor stuk af (door de betreffende alinea/context opnieuw te lezen en dan het punt te verwerken), en dan pak ik per punt of per ''kopje'' een alinea. Die alinea laat ik altijd beginnen door het verwerken van de vraag/het kopje in de eerste zin. Door telkens een nieuwe alinea te gebruiken heb je ook meteen een duidelijk beeld waar je evt. teveel woorden hebt gebruikt.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, een hele lap (ongestructureerde) tekst namelijk haha

Morgen 2009 I oefenen, even mijn zelfvertrouwen naar beneden halenquote:Op zaterdag 11 mei 2013 13:13 schreef coolekido het volgende:
[..]
Als je open vragen moeilijk vind voor Nederlands zou ik 2009 I en 2011 I eens maken (VWO). veel open vragen..

Kan je hier vindenquote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:19 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat het examen van dit jaar voornamelijk uit open vragen bestaat?

en als je dat vergelijkt met die dingen van voorgaande jaren is het precies hetzelfde, toch? of ben ik nou blind?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:04 schreef TommieAH het volgende:
[..]
Kan je hier vinden
http://www.cito.nl/nl/Ond(...)013/havo_ce_tv1.aspx

dankjequote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:04 schreef TommieAH het volgende:
[..]
Kan je hier vinden
http://www.cito.nl/nl/Ond(...)013/havo_ce_tv1.aspx

Thanks, ik ga er naar kijken!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 13:13 schreef coolekido het volgende:
[..]
Als je open vragen moeilijk vind voor Nederlands zou ik 2009 I en 2011 I eens maken (VWO). veel open vragen..
Ja klopt, vragen als 'bij welk alinea begint deel 2' of 'wat is de functie van alinea 8, kies uit:...' zijn ook open vragen. Dus het is gelukkig niet zo dat al die open vragen leg-uit vragen zijn.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:34 schreef coolekido het volgende:
[..]
en als je dat vergelijkt met die dingen van voorgaande jaren is het precies hetzelfde, toch? of ben ik nou blind?

Normaal gesproken hoef je niet gedetailleerd te zijn bij je samenvatting, maar het blijft op sommige momenten inderdaad heel vaag welk puntje er wel in moet en welke niet.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:43 schreef Push. het volgende:
Tips van AppleBite doorgevoerd vandaag bij een samenvatting Nederlands. 17 van de 19 puntenHad de laatste twee punten ook, maar had die geschrapt
. Kom nu wel een beetje te kort aan woorden. Weet iemand hoe je kan weten of je gedetailleerd moet zijn of niet? Er was nu bij 2011-I als antwoord 'internationale ontwikkelingen', maar ik had al die internationale ontwikkelingen uitgeschreven. Soms krijg je wel punten voor de losse ontwikkelingen, maar nu niet? Heel vaag..

quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:02 schreef Festa94 het volgende:
Ik word wel een beetje bang eerlijk gezegd voor Nederlands. Want ik ben niet zo sterk in open-vragen en dit jaar zijn er best wel veel, je krijgt zes vragen die per vraag 3 punten waard zijn :S

Dat zijn gewoon die open vragen waarbij je ook een punt krijgt als je woorden aantal onder de x aantal woorden zit. Kan je op zich best oefenenquote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:02 schreef Festa94 het volgende:
Ik word wel een beetje bang eerlijk gezegd voor Nederlands. Want ik ben niet zo sterk in open-vragen en dit jaar zijn er best wel veel, je krijgt zes vragen die per vraag 3 punten waard zijn :S
Daarvoor is de n-term.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:53 schreef genster het volgende:
Ik ben zenuwachtig omdat ik denk nog niet voldoende geoefend te hebben. Niet dat mijn cijfers slecht waren, maar je weet nooit wat je kan verwachten. Zit altijd wel weer één belachelijk moeilijk examen tussen.

Klopt, je moet de strekking wel goed hebben. Als je die goed hebt krijg je 2 punten, houd je daarbij ook nog eens aan de grens van 20 woorden, dan krijg je ook het 3e punt. Het is niet zo dat je als je opschrijft: weet ik niet, je 1 punt krijgt omdat je onder de 20 woorden bent gebleven hahaquote:Op zondag 12 mei 2013 00:08 schreef nuckythompson het volgende:
Vaak krijg je toch pas dat punt van het woordenaantal als je ook het gehele antwoord goed hebt?

Wil ik ook eens weten ☺quote:Op zondag 12 mei 2013 00:52 schreef Sucuk het volgende:
Weet iemand hoe je antwoord moet geven op 'formuleer'vragen?
Mag je citeren of..? Ik ga telkens de fout in

Staat mij iets van bij dat je alleen mag citeren als dat ook daadwerkelijk gevraagd wordt..quote:Op zondag 12 mei 2013 00:52 schreef Sucuk het volgende:
Net een NL examen 2011-1 gemaakt. Cijfer 6.3 - 6.9
Beetje gesjoemeld etc.. dus vandaar daar tussen in. Sowieso wel 6.3 en niet hoger dan 6.9.
Alleen nog oefenen en werken aan de open vragen.
Weet iemand hoe je antwoord moet geven op 'formuleer'vragen?
Mag je citeren of..? Ik ga telkens de fout in

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |