Dag lieve kijkbuisfokkertjes,
Sinds enige tijd heb ik een nieuwe tv. Nu heb ik een wat oudere home cinema set die ik wel kan aansluiten, maar waar ik lang niet alle functies van kan gebruiken. Het werkt prima als ik een dvd erin stop, maar dat is het dan ook. Ik kan niet tijdens het tv kijken de speakers van de home cinema set gebruiken, dit kon voorheen wel met mijn tv met SCART-aansluiting.
Wat ik met name erg graag wil is een film vanaf mijn laptop afspelen en deze kijken op de tv met gebruik van de speakers van de home cinema set, dit lukt tot op heden nog niet. Met name over dit punt wil ik vragen of iemand die hier meer van weet mij kan uitleggen of dit alsnog mogelijk is en hoe ik dit het beste kan doen.
Hoe ik het nu heb aangesloten: laptop via HDMI naar de tv en home cinema blijft er dan ‘buiten’, vervolgens home cinema op ‘tv functie’ zetten (is de optie om de speakers te gebruiken tijdens het tv-kijken). De home cinema speakers werken dan dus niet. De home cinema heeft een SCART-aansluiting en is met een verloopstukje aan een speciale HDMI-aansluiting aan de tv gekoppeld.
Nu vond ik via google dat ik eigenlijk een extra audiokabel moet aansluiten tussen de tv en de home cinema, aangezien het signaal vanuit de home cinema met de scart alleen náár de tv gaat, maar niet terug. Is dit waar? Zo ja, welke kabel kan ik het beste gebruiken hiervoor?
Of moet ik de verbinding via de laptop naar de home cinema sturen en dan naar de tv? Dan zal ik waarschijnlijk een soort van vervormer moeten gebruiken om het HDMI-signaal om te zetten en dat is i.v.m. kwaliteitsverlies van het beeld natuurlijk niet wenselijk.
Hier een afbeelding van de aansluitingen van mijn home cinema set:
![1_9_14083354.jpg]()
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!