Wat heb je gisteren gegeten?quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:28 schreef koffiegast het volgende:
Hoi,
Vandaag weer eens wat vroeger opgestaan (6:50). Ik heb even wat mensen naar het station gebracht en vervolgens ontbeten rond 7:45. Daarna kreeg ik onmiddellijk ontzettende last van mijn darmen.
Dit is mij niet onbekend, zo gaat het al jaren: vroeg opstaan, niet compleet uitgerust zijn, en een uur na het opstaan begint het. Ik heb dan na het toiletspoedbezoek nog een uur milde steken/last. Zover ik dacht komt dit vanwege niet genoeg slaap + en dat je maag nog niet 'wakker' is en dan op gang moet komen in de ochtend.
Voor de verandering ging ik nu even googlen waarom dit nou zo is. En merkwaardig genoeg resulteerden zoektermen als 'vroeg opstaan' 'last darmen' 'maagpijn' 'buikpijn' en hun engelse varianten in relatief weinig forumposts waarvan het meeste zei dat je wel eens een ontsteking kunt hebben of zwanger zijn (ik ben een man).
Vanwege de onbevredigende antwoorden heb ik besloten om een FOK! topic erover te maken.
"Waarom voel ik na het vroeg opstaan een uur later zware buikpijn en gaat dit vaak gepaard met hoognodig naar het toilet gaan?"
Ik heb er niet regelmatig last van. Zolang ik mij kan herinneren heb ik dit bijna altijd als ik een uur of 2 eerder opsta dan normaal. Ik rook niet, drink niet en ik eet voor mijn idee normaal. Ik slaap alleen 5-8 uur en heb veel last van stress ivm thesis.quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:44 schreef danny081 het volgende:
TS heeft er regelmatig last van en dus komt het niet door het eten van gister. Bezoekje aan de dokter kan dan ook nooit kwaad. Heb zelf iets dergelijks gehad en heb toen een kuurtje gekregen. Volgens de dokter kon het een virus zijn dat al meerdere jaren actief was. Ook is roken korter dan een uur voor het slapen funest. Als je rookt probeer dan een avondje niet te roken en dan de volgende dag kijken of het minder is geworden.
Ik heb ook een spastische darm, alleen bij mij maakt het dus totaal niet uit welk eten ik eet. De ene keer kan het raak zijn en de volgende keer niet. Je voelt het van tevoren. Ik heb het ook heel erg met 'zenuwen', aka momenten waarvan ik weet dat ik niet zomaar naar de wc kan (dus bv. in de bus, ik moet 40min naar uni enkele reis) of treinen (alhoewel dat meestal wel kan maar toch). Ook als ik de volgende dag iets leuks ga doen is het 9 van de 10 keer raak.quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:46 schreef JeMoeder het volgende:
Wat dacht je van een spastische darm?
Mijn darmen reageren heftig op bepaald voedsel, zoals overmatig gebruik van knoflook en ook (specifiek) jalapeņos pepers. Zo zijn er nog een aantal zaken als vet (overmatig vet) eten en veel vlees waarvan ik aan de race raak.
Probeer dus eens goed op je voedsel te letten en hoe erg de last de volgende ochtend is.
D stoelgang is een ritme gewend. Als dat ritme verstoord wordt dan kunnen er complicaties optreden. Het is wel vrij normaal dat de stoelgang een uur na het opstaan gaat werken. Je kan proberen door direct wat te eten als je uit bed komt. Of juist niet eten als je dat wel doet. Verder leef je volgens mij gezond. Dus daar zal het niet aan liggen. Hier grenst mijn kunde over het schijten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 08:57 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ik heb er niet regelmatig last van. Zolang ik mij kan herinneren heb ik dit bijna altijd als ik een uur of 2 eerder opsta dan normaal. Ik rook niet, drink niet en ik eet voor mijn idee normaal. Ik slaap alleen 5-8 uur en heb veel last van stress ivm thesis.
Zover ik weet reageer ik op geen enkele voeding sterk, zelfs niet pittige voedsel en knoflook hou ik juist van. Mijn vraag is simpelweg of ik kan voorkomen dat ik me kut voor 2 uur voel als ik te vroeg wakker word / waarom ik pas een uur later er last van heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |