Gewoon doen, been there done that. Ik had schulden waar je u tegen zegt als jongere (<25 jaar) maar nu niet meer.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Via mijn werk (sociaal raadsman) krijg ik nog al eens te maken met jongeren die zichzelf aardig in de nesten hebben gewerkt met schulden. Dat is op zich niet zo vreemd.. als jongere heb je meestal niet zo'n hoog inkomen en vaste lasten zijn hoog in dit land. Daar komen dan nog kosten van studie bij, dat is al helemaal geen kattenpis. Als je dan geen ouders hebt die je steunen, of een dikbetaalde bijbaan, zit je op of onder de armoedegrens.
Soms lukt het om deze jongeren een beetje op weg te helpen, maar het structurele probleem van een laag inkomen blijft. Wat is jullie ervaring met geld en schulden? Hebben jullie tips om als scholier / student een opleiding te volgen en tegelijkertijd nog een huurwoning te bekostigen? Hoe red je jezelf zonder steun van ouders?
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:18 schreef datismijnmening het volgende:
Moeten ze maar gaan werken, op kamers ipv huurwoning, geen dure abo's, niet te duur eten etc. ect.
Oh, man. Wat triest.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan die deels zwart wordt uitbetaald, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Als je ergens niet de lul bent zonder ouders met geld is het Nederland wel.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Heb al een tijd een jongedame als cliënt van 21, heeft met urgentie huurwoning gekregen (met huurtoeslag), op dit moment bijstandsuitkering maar wil opleiding gaan doen, bijbaan die deels zwart wordt uitbetaald, maar zij komt iedere maand gewoon tekort.. heeft op alles bezuinigd, geen internet en tv meer, geen sportschool etc. Zij is depressief doordat ze al tijden zo weinig te besteden heeft, vind dat ook wel triest want als je 21 bent moet je lol hebben in het leven. Maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.. heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:30 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Als je ergens niet de lul bent zonder ouders met geld is het Nederland wel.
Huurtoeslag, studiefinanciering, ov jaarkaart, zorgtoeslag, aanvullende studiebeurs.
Zit je zo op een prima maandbedrag, en dan kun je nog 800 bijlenen als je er zo niet uitkomt.
Ik was 22, werkte voor het minimum loon en kon geen goedkopere woning krijgen dan 400 euro. Reken daarbij reiskosten, eetkosten, telefoonkosten en wat al dan niet nog meer bij op en ik moet zeggen dat het een kwestie van instelling is.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Volgens mij ¤ 500 per maand. Dat kan een paar tientjes hoger liggen. Ze moet wel dit jaar beginnen met haar opleiding, anders heeft ze waarschijnlijk in de toekomst geen recht meer op haar financiering. Geen idee hoe ver ze daarmee zijn in Den Haag, maar er zijn plannen om dat aan banden te gaan leggen wat betreft de basisbeurs.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.
Totaal kun je denk ik zo'n 1400 euro bij elkaar harken aan toeslagen en financieringen, als je dan ook nog 20 uurtjes in de week gaat werken kom je boven modaal uit.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Weet niet wat je als student op dit moment maximaal kan lenen, maar denk wel dat je beter studiefinanciering kan hebben dan een bijstandsuitkering. De cliënt waar ik het over had is 21 en als je dan een bijstandsuitkering hebt zit je echt heel erg laag qua inkomen. Hopelijk lukt het haar om de 21+ toets te halen voor het HBO.
Dat laatste doet die cliënt van mij ook, maar zij vertelde vandaag dat zij iedere maand leent van vrienden en dat betaalt ze dan weer een maand later terug.. Tsja, wat kan je met een inkomen van 700.. niks. Haar instelling is net als die van jou denk ik.. kan dat niet met 100% zekerheid zeggen maar mijn indruk is van wel.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:37 schreef Maax het volgende:
[..]
Ik was 22, werkte voor het minimum loon en kon geen goedkopere woning krijgen dan 400 euro. Reken daarbij reiskosten, eetkosten, telefoonkosten en wat al dan niet nog meer bij op en ik moet zeggen dat het een kwestie van instelling is.
5 biertjes ipv 15, thuis sporten ipv sportschool, etc etc.
Mjah, de instelling die ik had was er eentje van "blij dat ik in leven ben, ff doorbijten en ik kom er vanzelf".quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:40 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat laatste doet die cliënt van mij ook, maar zij vertelde vandaag dat zij iedere maand leent van vrienden en dat betaalt ze dan weer een maand later terug.. Tsja, wat kan je met een inkomen van 700.. niks. Haar instelling is net als die van jou denk ik.. kan dat niet met 100% zekerheid zeggen maar mijn indruk is van wel.
Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:41 schreef LazyDave het volgende:
Hoe hoog zijn die schulden dan zo ongeveer en van een bijstanduitkering kan je prima rondkomen.
Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:43 schreef Maax het volgende:
[..]
Mjah, de instelling die ik had was er eentje van "blij dat ik in leven ben, ff doorbijten en ik kom er vanzelf".
Het heeft lang geduurd maar ik ben er gekomen. Totaal geen plezier gehad maar uiteindelijk kom je er alleen maar sterker uit.
Ik kan wel meer vertellen maar dan ben ik bang dat ik te herkenbaar word
Triest ja, maar ik had zo mn redenen. Ik wil het je best uitleggen, maar via DM dan. Dan begrijp je het misschienquote:Op vrijdag 26 april 2013 01:48 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.
[..]
Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..
Zijn de schulden kwijtgescholden? En de bijstandsuitkering ligt volgens mij hoger dan 700 euro (zo'n 840 euro) dus daar kan men prima van rondkomen.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:48 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ehm de schulden waren ongeveer 10.000 en zijn door mijn inspanningen gereduceerd tot ruim 2000.. dat lukt alleen niet bij iedereen, dus zij heeft mazzel gehad. En het laatste klopt niet.. als je een uitkering hebt van 700 zijn je vaste lasten bijna altijd al hoger, ook als je huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.
[..]
Wat je zegt over je instelling zal ik ook tegen haar zeggen, al blijf ik het persoonlijk triest vinden dat je op die leeftijd zo in de shit zit.. Geld maakt niet gelukkig, maar op die leeftijd moet je lekker lol maken en studeren, zorgen komen later wel..
Grapjas, zelfs met maximaal lenen kom je daar niet eens bij in de buurt.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:39 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Totaal kun je denk ik zo'n 1400 euro bij elkaar harken aan toeslagen en financieringen, als je dan ook nog 20 uurtjes in de week gaat werken kom je boven modaal uit.
Sorry hoor, maar als sociaal raadsman heb je wel een vertekend beeld van de maatschappij. Er zijn genoeg jongeren die het wél redden zonder de hulp van hun ouders. Imo gaat het fout als mensen dure smartphones, merkkleding of AH Excellent producten kopen, terwijl ze het zich niet kunnen veroorloven. Opeens sta je dan rood en kan je het abonnement van je mobieltje niet meer betalen. * Spiraal gecreeërd *quote:[...] heb het idee dat je de lul bent in dit land wanneer je als jongere geen ouders hebt om op terug te vallen..
Daar kom ik nog op terug.. het is bedtijd. Tips zijn zeker welkomquote:Op vrijdag 26 april 2013 01:50 schreef Maax het volgende:
[..]
Triest ja, maar ik had zo mn redenen. Ik wil het je best uitleggen, maar via DM dan. Dan begrijp je het misschien![]()
Als je wilt kan ik haar ook wel wat tips en/of adviezen geven
Een vordering van 5000 m.b.t. opleidingskosten is van tafel geveegd omdat de gemeente een belofte niet was nagekomen om die te betalen.. dat hebben ze alsnog gedaan toen ik aan de bel trok. Verder heb ik van particuliere fondsen een bedrag van ongeveer 6000 voor haar bij elkaar verzameld.. Daarmee ben ik gaan onderhandelen met diverse schuldeisers, waarvan eentje akkoord ging met een betaling tegen finale kwijting van de helft van het openstaande bedrag (2200). Dat schoot lekker op. En een vordering van een internetprovider van 800 is van tafel geveegd nadat een klacht was ingediend bij de geschillencommissie consumentenzaken..quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:50 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Zijn de schulden kwijtgescholden? En de bijstandsuitkering ligt volgens mij hoger dan 700 euro (zo'n 840 euro) dus daar kan men prima van rondkomen.
Ben het wel eens met wat je in de rest van je post zegt, maar ik krijg denk ik over het algemeen te maken met de categorie die je als laatste noemt.. jongeren die het thuis niet al te best hadden en daardoor beschadigd zijn.quote:Op vrijdag 26 april 2013 01:56 schreef wspa_ het volgende:
Tuurlijk uitzonderingen zijn er altijd. Stel je bent een tienermoeder, of hebt geen gezonde jeugd gehad en last van psychische stoornissen oid, etc. etc. Ja dan is het lastig als je geen steun hebt van bijvoorbeeld je ouders.
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. Je kent dat wel, "het mag ze aan niks ontbreken!" de prinsjes en prinsesjes, en voordat de ouders het door krijgen, zijn die kinderen een jaartje of 16 en hebben ze geen enkel benul van wat dat mobieltje, die kekke kleding, enzovoorts, nou eigenlijk echt kosten, en wat voor enorme kraters dergelijke luxe-uitgaven geven in het maandelijks te besteden budget.quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:03 schreef MaddoxX het volgende:
Sommigen kunnen ook gewoon totaal niet met geld omgaan..
ofquote:Op vrijdag 26 april 2013 02:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. [...]
quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het probleem begint meestal al op heel jonge leeftijd, doordat de ouders het volledig verzuimen om hun kind(eren) een goede financiële opvoeding te geven. [...]
Jep.quote:Op vrijdag 26 april 2013 02:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tel hier nog eens bij op de enorme druk die er op jongeren wordt gelegd om vooral 'mee te doen', vooral door aanbieders van de laatste kekke gadgets, merkkleding, enzovoorts. Enne... gewoon op afbetaling natuurlijk tegen 19% rente (of nog meer), want rekenen wordt al helemaal niet meer geleerd op school. Da's lastig namelijk, en het *hebben* van die nieuwe iPad is toch véééél belangrijker dan het feit dat je ongeveer 160% van de prijs voor het ding betaalt wanneer je dat op afbetaling doet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |