abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125731349
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel een eerstejaars student die mondzorgkunde studeert aan de Hogeschool van Utrecht. Zodra ik mijn propedeuse heb behaald, ben ik van plan om tandheelkunde te gaan studeren. Natuurlijk weet ik dat alleen een propedeuse niet genoeg is, maar dat je daarnaast ook nog 4 vakken (natuurkunde, scheikunde, wiskunde & biologie) op VWO niveau moet hebben behaald.

Ik hoor van veel mensen dat de beste optie is om de vakken bij Boswell-Beta te behalen. Maar hier heb ik nog een aantal vraagjes over.

1) Hebben sommigen van jullie ervaring gehad met Boswell-Beta? Zo ja, raden jullie mij dit aan of juist om de vakken bij een VAVO te behalen?

2) Welke cursus raden jullie mij aan om te nemen bij Boswell-Beta? (jaarlijkse cursus of 2x2 semester cursussen??)

3) Stel dat ik besluit om de jaarlijkse cursus te doen, moet ik dan eind van het schooljaar een eindexamen maken? of mag ik deelnemen aan de CCVX examens die 3 keer per jaar worden afgenomen?

4) Hoeveel gaat het mij ongeveer kosten als ik de 4 vakken bij Boswell-Beta ga behalen en hoeveel ongeveer als ik het bij een VAVO college behaal? (En krijg je een tegemoetkoming als je ouders uitkering krijgen? Zo ja, ook bij Boswell-Beta of alleen bij de VAVO?)

Ik heb tevens een HAVO diploma met het Natuur & Techniek profiel. Dus ik heb al een HAVO kennis over de stof. Natuurlijk moet ik dit wel weer even herhalen, want het is al een beetje weggezakt :P

Ik hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen. Mocht je een andere oplossing voor mij hebben, dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!
Be the change you want to see in the world
pi_125736503
Ik heb hier geen ervaringen mee maar als je al die vakken op vwo niveau wil halen moet je denk ik wel een jaar hiervoor vrijmaken.

Verder kon je volgens mij ook via de open universiteit hiervoor terecht.

En aangezien tandheelkunde een loting heeft denk ik dat je in de laagste lotingsklasse komt met een hbo p. Ik weet echter niet zeker of dit het geval is bij elke universiteit.
pi_125741637
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:40 schreef EdwardNewgate het volgende:
Ik heb hier geen ervaringen mee maar als je al die vakken op vwo niveau wil halen moet je denk ik wel een jaar hiervoor vrijmaken.

Verder kon je volgens mij ook via de open universiteit hiervoor terecht.

En aangezien tandheelkunde een loting heeft denk ik dat je in de laagste lotingsklasse komt met een hbo p. Ik weet echter niet zeker of dit het geval is bij elke universiteit.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad van plan om een jaar hiervoor vrij te maken. En ik heb begrepen dat de Boswell-Beta toch iets beter is dan de open universiteit.

Met een HBO-P en de vwo vakken kom je in lotingsklasse C terecht, dat is dus niet het laagste maar de middenklasse.
pi_125747273
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:53 schreef messan het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad van plan om een jaar hiervoor vrij te maken. En ik heb begrepen dat de Boswell-Beta toch iets beter is dan de open universiteit.

Met een HBO-P en de vwo vakken kom je in lotingsklasse C terecht, dat is dus niet het laagste maar de middenklasse.
Wat waren je cijfers op de havo? En gingen die vakken je redelijk makkelijk af?
pi_125769410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 02:06 schreef EdwardNewgate het volgende:

[..]

Wat waren je cijfers op de havo? En gingen die vakken je redelijk makkelijk af?
Mijn cijfers waren op zich niet heel slecht. Scheikunde, wiskunde en biologie een 7 op diploma en Natuurkunde een 6.4 maar dat is naar een 6 afgerond. Biologie vond ik het makkelijkst. Wiskunde en natuurkunde vond ik iets moeilijker, maar was ook nog wel te doen. En hoe meer je oefent daarmee, des te makkelijker het wordt denk ik.
pi_125874619
Een cursus kost volgens mij rond de 1000 euro. Dat kan je zo op de website vinden als je je gewenste cursus aanklikt. Vraag 1 is dus al of je die, pak hem beet, 4000 euro paraat hebt. Anders hoef je het natuurlijk niet eens te overwegen.
pi_125888487
Ik zou ervoor kiezen om me zelfstandig voorbereiden en via het staatsexamen die papiertjes halen. Dat zou prima te doen moeten zijn.

Wat betreft die loting, worden volgend jaar niet de meeste plaatsen verdeeld via decentrale selectie?
Zo ja, dan blijven er weinig plaatsen over voor de mensen die meeloten, laat staan voor de mensen die in een lagere klasse zitten. Gelukkig maar, dat is heel wat beter dan zo'n willkeurige loting met lotingsklassen.
Ik vind het overigens vreemd dat je met een hbo-p-papiertje in klasse C valt maar ja, dat onderstreept dan ook de stupiditeit van het lotingssysteem. Je kan hen namelijk niet op een eerlijke manier indelen in een lotingscategorie, datzelfde geldt in mindere mate ook voor alle andere leerlingen aangezien de school in kwestie zomaar 1-2 punten verschil kan maken voor je gemiddelde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125888962
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zou ervoor kiezen om me zelfstandig voorbereiden en via het staatsexamen die papiertjes halen. Dat zou prima te doen moeten zijn.
Vergis je niet hoe lastig het kan zijn om te leren als je nooit contact hebt met medeleerlingen en docenten. Zeker als het vier vakken betreft.
pi_125890085
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 19:04 schreef thenxero het volgende:
Een cursus kost volgens mij rond de 1000 euro. Dat kan je zo op de website vinden als je je gewenste cursus aanklikt. Vraag 1 is dus al of je die, pak hem beet, 4000 euro paraat hebt. Anders hoef je het natuurlijk niet eens te overwegen.
Als dit klopt zou ik het niet doen. 1 vak zou dan nog kunnen als je het kan missen maar 4000 euro is 2 a 3 jaar collegegeld. Er is ook geen garantie dat je het haalt dus een gok van zo veel geld lijkt me niet verstandig. Als je hiervoor echter financiering kan krijgen dan moet je er voor gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dit lijkt me sterk. Zelfs als je op de havo 9's haalde en wiskunde je echt makkelijk afgaat zal je ook dan zeker een vorm van begeleiding nodig hebben hebben. De boeken gaan er van uit dat een leraar dingen toelicht en je hebt de gelegenheid om vragen te stellen zeker wel nodig. Vier vakken van 4 5 en 6 vwo in een jaar is zeker te doen maar ik zou het niet onderschatten, helemaal niet als je solo leert.
pi_125910329
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 01:57 schreef EdwardNewgate het volgende:

[..]

Als dit klopt zou ik het niet doen. 1 vak zou dan nog kunnen als je het kan missen maar 4000 euro is 2 a 3 jaar collegegeld. Er is ook geen garantie dat je het haalt dus een gok van zo veel geld lijkt me niet verstandig.
Daarom zou ik me zelfstandig voorbereiden of desnoods voor het VAVO kiezen (ook serieus te overwegen) maar dan moet je gemeente je in staat stellen om dit te doen aangezien het anders een dure grap wordt, misschien we nog duurder dan dat bedrijf wat aan de UU is gekoppeld. Je kan immers niet uitbesteed worden door een middelbare school, denk ik.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helaas is het VAVO-onderwijs wat minder toegankelijk dan dat het lang geleden was.

quote:
Dit lijkt me sterk. Zelfs als je op de havo 9's haalde en wiskunde je echt makkelijk afgaat zal je ook dan zeker een vorm van begeleiding nodig hebben hebben. De boeken gaan er van uit dat een leraar dingen toelicht en je hebt de gelegenheid om vragen te stellen zeker wel nodig. Vier vakken van 4 5 en 6 vwo in een jaar is zeker te doen maar ik zou het niet onderschatten, helemaal niet als je solo leert.
Ik vind daar niets sterk aan. Het niveau is niet heel erg hoog, alles wat je moet weten staat in het boek. Het gaat er vooral om dat je voldoende oefent, dat kan je prima zelf doen. Voorbeeldje, als er in een boek staat dat de afgeleide van x^n gelijk is aan nx^(n-1) en dan ook nog eens voorbeelden geeft dan heb je toch geen leraar nodig die voorkauwt voor jou dat de afgeleide van 5*x^3 gelijk is aan 15x²? Als er in het boek staat wat de evenwichtsconstante is en er staan voorbeelden bij dan heb je toch geen leraar nodig die dit aan jou uitlegt? Het is vooral een kwestie van gewoon een beetje nauwkeurig lezen. Zo ja, dan zou ik met klem afraden om aan een serieuze WO-opleiding te starten, dat wordt dan toch geen succes. Ik denk dat je die vier vakken prima kan combineren met een halftijds baan.
Ik neem trouwens aan dat de A-variant van het wiskundevak wordt gevraagd. Dat krijg je helemaal gemakkelijk onder de knie. :')
#NoDAPL
pi_125927868
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 17:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
misschien we nog duurder dan dat bedrijf wat aan de UU is gekoppeld.
Dat bedrijf is failliet gegaan, bestaat niet meer.

quote:
Ik neem trouwens aan dat de A-variant van het wiskundevak wordt gevraagd. Dat krijg je helemaal gemakkelijk onder de knie. :')
Moet je eens in die studieboeken gaan kijken waar de `theorie´ bestaat uit twee vage regels, waarna je het zelf mag gaan uitvogelen. Zeker bij wiskunde A waar ze de theorie zoveel mogelijk beperken, is het wel fijn als je een leraar hebt die achtergrond geeft.
Als ik zelf wiskunde A zou moeten leren zou ik erg gefrustreerd raken met de meeste schoolboeken. Niet omdat het zo moeilijk is, maar omdat die boeken slecht zijn. Op de universiteit een vak zelf doen is misschien nog wel makkelijker, omdat de documentatie meestal in orde is.
  woensdag 1 mei 2013 @ 00:03:14 #12
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_125929613
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 23:23 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dat bedrijf is failliet gegaan, bestaat niet meer.
Ik had het over dat Boswell Instituut of hoe je dat ook precies spelt. Dat is toch een bedrijf van de UU?

quote:
Moet je eens in die studieboeken gaan kijken waar de `theorie´ bestaat uit twee vage regels, waarna je het zelf mag gaan uitvogelen. Zeker bij wiskunde A waar ze de theorie zoveel mogelijk beperken, is het wel fijn als je een leraar hebt die achtergrond geeft.
Als ik zelf wiskunde A zou moeten leren zou ik erg gefrustreerd raken met de meeste schoolboeken. Niet omdat het zo moeilijk is, maar omdat die boeken slecht zijn. Op de universiteit een vak zelf doen is misschien nog wel makkelijker, omdat de documentatie meestal in orde is.
Dat die boekjes rotslecht zijn ben ik met je eens, dat hebben we aan Freudenthalextremisten te danken die vinden dat de leerling alles zelf moet ontdekken.
Je hoeft je niet te behelpen met die schoolboekjes. Je kan ook een fatsoenlijke bron zoeken. Er wordt precies vermeld wat je moet beheersen, zoek een andere bron. Als hij eventjes googlet dan vindt hij bijv. al deze bron: http://www.math4all.nl/MathAdoreBasic.html
Deze uitleg volstaat voor hem en lijkt mij meer op maat gesneden dan veel alternatieven maar als je een betere uitleg wil dan kan je een van de dictaten gebruiken van de website waarnaar Riparius laatst verwees. Het hangt natuurlijk van de situatie af. Als hij toevallig bijna gratis gebruik kan maken van de VAVO-school dan moet hij dat zeker doen, anders zou ik mijn eigen plan trekken als ik hem was. Dat is prima te doen. Voor natuurkunde, scheikunde en biologie kan je een willekeurig collegeboek gebruiken maar ongetwijfeld zijn er veel meer bronnen te vinden.
#NoDAPL
pi_125935073
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 00:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik had het over dat Boswell Instituut of hoe je dat ook precies spelt. Dat is toch een bedrijf van de UU?
Ja dat heette eerst James Boswell Instituut. Dat is failliet gegaan en nu heet het Boswell bèta. Komt op hetzelfde neer, maar is alleen niet meer gekoppeld aan de UU.
  woensdag 1 mei 2013 @ 16:32:02 #14
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_125945581
Zijn de prijzen fors gestegen sindsdien?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')