abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125708583
Ik heb al meer dan 10 jaar een waterpomp waarmee ik grondwater opzuig.
Dit heeft altijd goed gewerkt. Af en toe komt er wel wat zand mee, maar dat was nooit een probleem.
Een tijdje geleden heb ik de terugslagklep in de aanzuigleiding moeten vervangen (veer kapot).
Ik heb een gelijkaardige geplaatst : zo ééntje met op en neer gaande klep, messing, 1 duim, met een asje in het midden dat door een ringetje schuift.

Deze lijkt erop, alleen is er vanbinnen geen plastic as, maar wel een messing asje.

Regelmatig zet zich nu wat zand tussen het asje en de geleiding hiervan. Gevolg : klep blijft open staan.
Dit maakt dat het water na een tijdje langzaam afvalt naar beneden. En het opgieten is bijna onmogelijk.

Weet iemand wat er mis is met die klep?
Het probleem is dat ik niet meer weet hoe die vorige klep er precies uitzag. Ik weet alleen dat ze 'gelijkaardig' is.
Moet ik misschien een ander type klep zetten?

Ter info : de klep staat boven aan de inlaat van de pomp, omdat onder op grondwaterniveau niet mogelijk is. Maar in principe zou dat niets mogen uitmaken.

Alvast bedankt.
pi_125726235
Hij is normaal gesloten neem ik aan, met veerdruk, dan kan je eventueel de passing rond dat asje wat ruimer maken, kantelen doet hij toch niet me dunkt.

Als de passing exact is komt er geen zand tussen, is krap maar niet exact dan krijg je dat.. mijn idee.
Laat die handjes wapperen!
pi_125727398
Ik dacht dat gebruikelijk was dat onderaan én een voetklep én een zandfilter wordt geplaatst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125789091
Ook al is TS er niet meer... Neem aan dat er idd een zandvanger aanwezig is.
  zaterdag 27 april 2013 @ 09:13:43 #5
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_126022565
jawel, ik ben er nog, maar om één of andere reden kreeg ik geen melding van antwoorden op dit topic.
@blomke :
Als je een grondwaterput laat kloppen met een buis (wat hier in onze buurt meestal het geval is), is het onmogelijk om onder op grondwaterniveau iets te plaatsten.
Er is een stalen buis van 1.5" in de grond geklopt, 6 of 7 meter onder kelderniveau.
In die buis is een PE-buis van 1" naar onder geduwd die op de pomp is aangesloten via terugslagklep en ruw-filter.
Opstelling is dus als volgt (van beneden in put naar boven) :
- PE-buis (in ijzeren buis)
- terugslagklep
- ruwe zandfilter (voorfilter ter bescherming van de pomp)
- pomp
- press-control
- fijne zandfilters (50 en 25 micron)
- water-installatie van huis.

Er zit dus géén zandvanger VOOR die klep, dat is nooit zo geweest, en heeft altijd gewerkt.

Maar de tip van Gieliovd heeft het gedaan. Ik heb de geleider van het asje niet ruimer gemaakt, want dat was bijna onmogelijk.
Ik ben op zoek gegaan naar de leverancier van de vorige klep, en heb hem gevonden.
En ik stel vast dat die nu identiek is aan deze hierboven op de foto. (domdom... )
Plastic asje, met véél ruimere geleider.
Ik heb de nieuwe klep ertussen gezet, en zonder problemen kunnen starten.
Ze werkt nog steeds zonder problemen. Als test heb ik een paar keren de voorfilter geopend, en de vuldop geopend, maar het water viel niet af.

Ik vermoed dus dat het volgende aan de hand is : ik trek heel fijn zand op dat zich tussen het asje en geleider door wringt, en daar het asje blokkeert. Met een ruimere geleider zet zich geen zand meer ertussen.

Aan allen bedankt voor het meedenken.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 16:40:11 #7
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_126026954
Toppie :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')