abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125705141
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 21:47 schreef John5 het volgende:

[..]

Dan schrijf je god niet met een hoofdletter :) God met een hoofdletter is van de gristenen, omdat die te lam waren om een naam voor 'm te verzinnen.
Allah is simpelweg het Arabische woord dat God betekend dus de Moslims doen hier hetzelfde als de christenen.
Daarbij was er wel een naam maar die is vergeten door de Joden na 67 n.Chr
  donderdag 25 april 2013 @ 00:03:35 #32
141854 John5
Coujonjeur
pi_125705305
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 23:58 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Allah is simpelweg het Arabische woord dat God betekend dus de Moslims doen hier hetzelfde als de christenen.
Daarbij was er wel een naam maar die is vergeten door de Joden na 67 n.Chr
Is dat zo, zou je als je in de Arabische wereld het woord allah gebruikt, ook een andere god dan die uit de koran kunnen bedoelen? Dat de betekenis hetzelfde is snap ik, maar of het echt 1:1 een vertaling is van ons woord "god" (niet God).
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_125705493
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2013 22:03 schreef RegularShow het volgende:
Ik ben ervan overtuigd, dat de koran de waarheid is. Ik ben islamitisch opgevoed. Ik vergeleek de koran vaak met andere religieuze boeken, en ik heb bevestigd dat de koran waar is voor mij.
Ik ben katholiek opgevoed, dus?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_125705509
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 00:03 schreef John5 het volgende:

[..]

Is dat zo, zou je als je in de Arabische wereld het woord allah gebruikt, ook een andere god dan die uit de koran kunnen bedoelen? Dat de betekenis hetzelfde is snap ik, maar of het echt 1:1 een vertaling is van ons woord "god" (niet God).
Het is de 1 op 1 vertaling
Daarnaast is het dezelfde God, islam is het broertje van het joodse en christelijke geloof, arabieren zouden afstammen van die andere zoon van Abraham die ene die is weggestuurd toen Isaak werd geboren.
pi_125705622
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2013 22:13 schreef RegularShow het volgende:

[..]

Bepaalde wonderen van de koran (zoet/zout rivier, aardbol en gedetailleerde schepping van de mens) en nog wat verzen.
Sommige van die beschrijvingen volgen de kennis van die tijd en andere zijn gebaseerd op vertalingen die volgens sommige imams wel heel erg vrij zijn vertaald.
pi_125706270
Maar mag je van je geloof wel nadenken of god wel of niet bestaat? Of mag je alleen geloven?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_125708173
quote:

[..]

Bepaalde wonderen van de koran (zoet/zout rivier, aardbol en gedetailleerde schepping van de mens) en nog wat verzen.
Je bewijs is zo uitgebreid dat ik ook bijna geloof!
  donderdag 25 april 2013 @ 08:41:28 #38
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125708444
Mijn god van de dag is Heh. Daarnaast ben ik polytheïstisch atheïst.
The sky is no limit
pi_125708463
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2013 21:49 schreef RegularShow het volgende:
@John5, als ik om me heen keek, vind ik het wel logisch dat er een schepper moet zijn. En de koran is mijn bron.
En wat is de bron van de Koran ?
pi_125708513
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2013 22:08 schreef RegularShow het volgende:

[..]

Voorgekauwde verhalen? Ik ga niet gelijk alles aannemen. Ik onderzoek eerst.
En wat voor onderzoek heb je dan zoal gedaan ?
pi_125708534
quote:

[..]

Wisten de Grieken en de Perzen ook al, nog voor de Koran geschreven is.
  donderdag 25 april 2013 @ 08:59:45 #42
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125708685
Ik ga in mijn keuzes niet uit van wat er in oude boeken of kleitabletten is opgetekend. Die zijn namelijk door mensen geschreven met een zeer beperkte kennis van de werkelijke wereld. Dus waarom zou ik die als basis voor mijn leven gebruiken?
Nee, ik kijk om me heen en zoek de kennis die de moderne maatschappij met zijn wetenschappelijke basis mij kan bieden. Daarin heeft een 'god' voor mij geen enkele noodzaak of nuttige toepassing.

Vandaar: atheïst.
The sky is no limit
  donderdag 25 april 2013 @ 09:20:27 #43
390547 Brabke
er is meer...
pi_125709066
-God = absolute Logos - Tao - I.D. ... ;.en meer moet dat niet zijn .
pi_125709111
Natuurlijk geloof ik in mezelf *O* *O* *O*
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_125709307
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 00:03 schreef John5 het volgende:

[..]

Ja en nee. Allah is een verbastering van Al-Ilah, 'De God' . Wat enkel wordt gebruikt in de Arabische taal voor de Abrahamistische god, je zou het bijvoorbeeld niet kunnen gebruiken om Zeus mee aan te roepen.
pi_125709341
quote:
7s.gif Op woensdag 24 april 2013 22:06 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waarheid is iets wat je kan kiezen?
In de Islam wel.
  donderdag 25 april 2013 @ 09:40:58 #47
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_125709526
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In de Islam wel.
Leg uit. Bedoel je dat de islam de waarheid is waar je voor moet kiezen of dat binnen de islam de waarheid slaaf is aan het schrift en de religie?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_125709583
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Leg uit. Bedoel je dat de islam de waarheid is waar je voor moet kiezen of dat binnen de islam de waarheid slaaf is aan het schrift en de religie?
Het eerste, de Islam is 'per definitie' 'de waarheid', het is aan jou om het te accepteren of verwerpen, dit vanuit een optiek van de Islam / moslim uiteraard.
  donderdag 25 april 2013 @ 09:46:00 #49
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_125709670
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het eerste, de Islam is 'per definitie' 'de waarheid', het is aan jou om het te accepteren of verwerpen, dit vanuit een optiek van de Islam / moslim uiteraard.
Dus elke wetenschappelijke bevinding die tegen de islam ingaat moet of fout zijn of de vertaling/interpretatie van een vers/verhaal is fout? Want het schrift is perfect. Snap ik dat zo goed?

Kan de TS het daar ook even mee eens zijn want daar ging het me stiekem om :)

[ Bericht 10% gewijzigd door SpecialK op 25-04-2013 09:52:23 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 25 april 2013 @ 09:49:20 #50
141854 John5
Coujonjeur
pi_125709736
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja en nee. Allah is een verbastering van Al-Ilah, 'De God' . Wat enkel wordt gebruikt in de Arabische taal voor de Abrahamistische god, je zou het bijvoorbeeld niet kunnen gebruiken om Zeus mee aan te roepen.
Las ergens op wiki dat christenen en joden in veel Arabische landen hun god ook aanspreken met allah, maar ik vind het ook een beetje een kip-ei verhaal. Maar zoals Mr.44 zegt, al die boeken en verhalen hebben zo'n beetje dezelfde oorsprong, dus kan me voorstellen dat het god v.s. God dingetje in meer talen/ religies voorkomt.
pi_125709824
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus elke wetenschappelijke bevinding die tegen de islam ingaat moet of fout zijn of de vertaling/interpretatie van een vers/verhaal is fout? Want het schrift is perfect. Snap ik dat zo goed?
Exact, volgens mij heb ik eerder wel een praktisch voorbeeld gegeven op het forum, waarom het zinloos is om metaforische - vertaalde - geschriften te verenigen met wetenschap.

Als morgen blijkt in de wetenschap dat wij door roze tomaten op Venus in staat zijn om te ademen, dat er een gewoon een vers wordt genomen uit de Koran om dat te 'bewijzen'. Met daarbij dat de eerdere wetenschappelijke bevindingen samen met de oude interpretaties worden weggedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2013 09:54:12 ]
pi_125709901
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:49 schreef John5 het volgende:

[..]

Las ergens op wiki dat christenen en joden in veel Arabische landen hun god ook aanspreken met allah, maar ik vind het ook een beetje een kip-ei verhaal. Maar zoals Mr.44 zegt, al die boeken en verhalen hebben zo'n beetje dezelfde oorsprong, dus kan me voorstellen dat het god v.s. God dingetje in meer talen/ religies voorkomt.
Kip en ei verhaal? Er is geen twijfel over mogelijk dat het de christenen en joden waren die 'Allah' eerder gebruikten dan de moslims.
pi_125711612
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 09:49 schreef John5 het volgende:
De ( oude ) Joden gebruiken Elohim of Eloah in het oude en moderne hebreeuws om Allah aan te spreken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim
  donderdag 25 april 2013 @ 11:18:13 #54
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125711806
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:10 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

De ( oude ) Joden gebruiken Elohim of Eloah in het oude en moderne hebreeuws om Allah aan te spreken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim
Grappig om dan in die link te lezen dat Elohim 'goden' betekent.
De stap van Eloah naar Allah lijkt me overigens dan weer niet zo'n heel grote.
The sky is no limit
pi_125712265
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:18 schreef freeDragon het volgende:
Grappig om dan in die link te lezen dat Elohim 'goden' betekent.
De stap van Eloah naar Allah lijkt me overigens dan weer niet zo'n heel grote.
Er is ook sprake van Nefilim in bv. Henoch

quote:
Michael S. Heiser
PhD, Hebrew Bible and Ancient Semitic Languages,
University of Wisconsin-Madison

I mention all this because it is most likely that nephilim comes from the ARAMAIC word naphal (same meaning, “to fall”). If that is the case, then the “full” spelling (with middle yod) can be accounted for as a masculine plural participle IN ARAMAIC.6 However, even this option for “fallen ones” fails because it cannot explain why the nephilim were said to be giants—which is made explicitly clear in Numbers 13:33, where the giant Anakim are said to be descendants from the nephilim. There is a better option for the base root of the word nephilim—and one that does indeed come from ARAMAIC. This option is superior because:
a. It accounts for the middle “i” / middle yod spelling;
b. It explains why Numbers 13:33 would link the giant clans of Moses’ day to the nephilim of Genesis 6;
c. It explains why the Septuagint (the Greek translation of the Hebrew Old Testament used by Jesus, the apostles, and the early Church) reads “gigantes” (giants) for nephilim in these passages;
d. It explains why ALL other ancient Jewish texts from the Intertestamental period that reference the Genesis 6:1-4 event have the nephilim as giants;
e. It explains why all the Jewish and early Christian commentators prior to
Augustine took the literal view of Genesis 6:1-4 (angelic-human cohabitation that produced giants).
This option is that nephilim comes from the Aramaic noun naphil (note the “i” in that
noun between the “ph” and the “l” as required above by the long form of nephilim).
pi_125713988
en toch zit er een groot verschil tussen het christendom en alle andere religies/ geloven.

En dat is de genade, die wij ontvangen door het Lijden en sterven van Jezus Christus.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:29:35 #57
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_125714227
quote:
en gedetailleerde schepping van de mens
Yess, ik hoopte zo dat je dat zou noemen! Dat is mijn favoriete onderdeel om aan te tonen dat de Koran juist onzin is. Maar we moeten het dan natuurlijk wel over hetzelfde hebben. Kun je aangeven welke verzen je bedoelt en eventueel ( voor de volledigheid ) welke buiten-koraanse bewijzen er in die richting wijzen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 25-04-2013 12:40:37 ]
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  donderdag 25 april 2013 @ 12:53:21 #58
141854 John5
Coujonjeur
pi_125715045
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
en toch zit er een groot verschil tussen het christendom en alle andere religies/ geloven.

En dat is de genade, die wij ontvangen door het Lijden en sterven van Jezus Christus.
Waarom zitten christenen dan nog steeds opgezadeld met de erfzonde?
  donderdag 25 april 2013 @ 13:02:02 #59
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_125715336
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:53 schreef John5 het volgende:

[..]

Waarom zitten christenen dan nog steeds opgezadeld met de erfzonde?
Een aanvullende vraag: door wie zijn ze eigenlijk opgezadeld met de erfzonde? :Y)
The sky is no limit
  donderdag 25 april 2013 @ 13:02:48 #60
141854 John5
Coujonjeur
pi_125715367
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 13:02 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Een aanvullende vraag: door wie zijn ze eigenlijk opgezadeld met de erfzonde? :Y)
Door god lijkt me? Omdat Adam en Eva niet met hun klauwen van die "appel" af konden blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')