Op welk niveau geef jij les? HBO?quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:26 schreef Bleie het volgende:
Over spelfouten: bij ons op de opleiding is het zo (in elk geval officieel, in de praktijk wordt het niet altijd toegepast) dat bij alle werkstukken, dus ook de juridische, taal 'voorwaardelijk' is. Dat wil zeggen dat je geen cijfer krijgt als je te veel taalfouten maakt. En daarnaast hebben we een stevig taalprogramma om de studenten aan te leren hoe het wel moet.
En wat anders: alinea-opbouw zit toch zeker wel in het curriculum op de havo? En op het vmbo? Ik ben deze week betogende alinea's aan het nakijken, en het is echt rampzalig. Standpunt wordt vaak helemaal weggelaten, of het staat ergens halverwege de alinea, met ervoor en erna argumenten.
Wat mij betreft klopt dat beeld van moderne vreemde talenonderwijs niet hoor! De vaardigheden staan centraal, woorden als drillen en stampen doe ik niet aan. Ik leer ze wel grammatica aan uiteraard, maar het is niet de kern.quote:Op donderdag 23 mei 2013 00:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo zie ik het ook. Eerst theorie presenteren (mag met een leuke inleiding maar daarna serieus), vervolgens oefenen, vervolgens weer theorie presenteren, weer oefenen etc.
En natuurlijk gewoon feitjes kennen: woordjes, regeltjes (grammatica, wiskunde), afleidingen (hopelijk door het te begrijpen), data, namen, ...
Een taal via woordjes stampen, grammaticaregels drillen, oefeningen maken met die woordjes en regels waaronder het vertalen in twee richtingen. Wiskunde via aanname, stelling, bewijs, oefening.
Voor maatschappijleer is dit allemaal wat anders, dat begrijp ik. Mede daarom (ook omdat het om vergankelijke kennis gaat die veel leerlingen toch vanzelf wel opdoen) vraag ik me af of dat maatschappijleer wel in de bovebouw van het VWO thuis hoort.
Ik ben als leerling en als student nooit gecharmeerd geweest van het uitwisselen van meninkjes en speculaties van medeleerlingen en studenten, ik kwam en kom naar school (nu universiteit) om te leren van deskundige mensen hoe het werkelijk zit. Het is natuurlijk wel vaak interessant als de leraar schetst hoe een bepaalde theorie ooit is ontwikkeld en waarom. Calculus kan je zo bijvoorbeeld prima inleiden.
Just my two cents.
Hm, bij Engels besteden we daar niet veel tijd aan, nee. Maar vind je dan dat een standpunt persé vooraan in de alinea moet staan? Kan me voorstellen dat ze onlogisch schrijven, maar op zich hoeft een standpunt niet te openen natuurlijk, dat kan ook met een anekdote ofzo...quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:48 schreef Bleie het volgende:
YourAsset: Ja, ik geef les op een hbo.
Helemaal vrij van taalfouten hoeven 'producten' bij ons ook niet te zijn (behalve voor het vak 'Solliciteren' ), maar ik kom echt onleesbare stukken tegen. En dat vind ik wel erg.
Ik vind het een onderwerp voor bij Nederlands, bij Engels heb je wel wat anders te doen, lijkt me.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:51 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Hm, bij Engels besteden we daar niet veel tijd aan, nee. Maar vind je dan dat een standpunt persé vooraan in de alinea moet staan? Kan me voorstellen dat ze onlogisch schrijven, maar op zich hoeft een standpunt niet te openen natuurlijk, dat kan ook met een anekdote ofzo...
Ik ben er voor om bij alle vakken punten af te trekken voor taalfouten. Maar ja, daar heeft de schoolleiding de moed niet voor.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:24 schreef -J-D- het volgende:
[..]
9 vd 10 keer gaat het er niet over of de regels te moeilijk zijn of wat de regels precies zijn. Ze vinden het gewoon zinloos om ze te gebruiken. 'Hij heefd' is ook goed, aldus de leerlingen, want je snapt wat ze bedoelen. Die straf is in mijn ogen dan ook vaak zinloos.
Ik toevallig deze week voor het eerst. Ik ben benieuwd of het werkt; het helpt ze in ieder geval bij het leren, een paragraaf overschrijven.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind straffen sowieso iets uit de oudheid. De laatste keer dat ik straf heb gegeven is in 2004.
Tijdens mijn studie had je, als je iets inleverde met op de eerste pagina taalfouten, vierentwintig uur om de boel te verbeteren. Lukte je dat niet, dan werd je veel succes toegewenst bij de herkansing.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:48 schreef Bleie het volgende:
YourAsset: Ja, ik geef les op een hbo.
Helemaal vrij van taalfouten hoeven 'producten' bij ons ook niet te zijn (behalve voor het vak 'Solliciteren' ), maar ik kom echt onleesbare stukken tegen. En dat vind ik wel erg.
Tsja, mag je qua niveau heel veel meer verwachten van de leerlingen waar je aan lesgeeft?quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:54 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik vind het een onderwerp voor bij Nederlands, bij Engels heb je wel wat anders te doen, lijkt me.
En even ter verduidelijking: het gaat hier om één alinea binnen een zakelijke (juridische) brief. De indeling die wij aanhouden is inleiding - feitenalinea - betoog - afsluiting. En daarbinnen gaat het mij specifiek om die betogende alinea. Het lijkt me toch echt het meest voor de hand liggen om je standpunt aan het begin of eind daarvan te zetten, en niet halverwege.
Straf lost in mijn ogen niks op. Je band met de leerling is op de een of andere manier niet goed, en straffen lost dat mijns inziens niet op. Ik ga met de leerling om de tafel zitten en praat het uit. Wat "kanker" betreft, wat hierboven werd genoemd... Twee weken terug riep een leerling iets van: "Hou je kankerbek, man". Ik had 'm straf kunnen geven, maar goed, tegenwoordig is "kanker" zowat een stopwoordje. In plaats van straf heb ik hem een foto van mijn nichtje laten zien, dat aan kanker is overleden op vrij jonge leeftijd. De leerling viel stil, en stamelde: "Neemt u mij niet kwalijk meneer, zo had ik het echt niet bedoeld". Die gast heeft tot op de dag van vandaag geen "kanker" meer gezegd.quote:Op donderdag 23 mei 2013 22:15 schreef Sloggi het volgende:
Ik toevallig deze week voor het eerst. Ik ben benieuwd of het werkt; het helpt ze in ieder geval bij het leren, een paragraaf overschrijven.
Nee hoor. Als jij een goed pedagogisch klimaat in je klas hebt, hoef jij nooit straf uit te delen, want dan WILLEN ze niet eens vervelende dingen bij je uithalen.quote:Dat het ouderwets zou zijn vind ik zo'n onzinnige, 'nieuwerwetse' gedachte. Wie niet horen wil moet maar voelen, dat is een waarheid als een koe.
Ik vind wel dat ik mag verwachten dat ze stof van de middelbare school beheersen ja. En ik vind basiskennis over de opbouw van een alinea echt thuishoren op het voortgezet onderwijs. Zeker op de havo. Over vmbo kun je twijfelen, maar die studenten hebben dan inmiddels ook al een mbo-opleiding gehad, en zullen daar toch wel íéts geleerd hebben?quote:Op donderdag 23 mei 2013 22:18 schreef Sloggi het volgende:
Tsja, mag je qua niveau heel veel meer verwachten van de leerlingen waar je aan lesgeeft?
/edit: excuses voor de monoloog.
Daar ben ik het mee eens, maar dat klimaat is er nu eenmaal niet altijd. En als een leerling keer op keer de les verstoort en praten niet helpt houdt het een keer op. Anders verlies je je autoriteit als docent ook, want dan weten leerlingen snel genoeg dat jij die docent bent waarbij ze toch alles kunnen flikken.quote:Op donderdag 23 mei 2013 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nee hoor. Als jij een goed pedagogisch klimaat in je klas hebt, hoef jij nooit straf uit te delen, want dan WILLEN ze niet eens vervelende dingen bij je uithalen.
Tsja. Ik ga nu even kort door de bocht, maar havisten zijn nog net niet te dom om te schijten, en wat ze op enig moment leren zijn ze als ze hun diploma hebben gekregen al snel weer vergeten. Het echte leren begint sowieso pas tijdens je vervolgopleiding, hoewel dat voor de gemiddelde hbo-opleiding misschien ook niet helemaal opgaat.quote:Op donderdag 23 mei 2013 22:25 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik vind wel dat ik mag verwachten dat ze stof van de middelbare school beheersen ja. En ik vind basiskennis over de opbouw van een alinea echt thuishoren op het voortgezet onderwijs. Zeker op de havo. Over vmbo kun je twijfelen, maar die studenten hebben dan inmiddels ook al een mbo-opleiding gehad, en zullen daar toch wel íéts geleerd hebben?
Maar goed, ik heb vanavond een klas nagekeken waarin het veel beter was gegaan, ook, op dit vlak, dus ik ben alweer iets minder pessimistisch. En morgen leg ik het met alle liefde nog een keer uit.
Goed systeem.quote:
Mijn voorstel van twee reacties eerder was natuurlijk ludiek van aard. Ik ben ook geen voorstander van al te veel straffen, het is beter als je mensen via aanmoediging stimuleert. Het strenger cijfers geven past in die lijn. Soms moet je echter wel straffen helaas, of dat dat voor leraren geldt weet ik niet maar een politie heeft geen andere keuze.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind straffen sowieso iets uit de oudheid. De laatste keer dat ik straf heb gegeven is in 2004.
quote:Op donderdag 23 mei 2013 22:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Straf lost in mijn ogen niks op. Je band met de leerling is op de een of andere manier niet goed, en straffen lost dat mijns inziens niet op. Ik ga met de leerling om de tafel zitten en praat het uit. Wat "kanker" betreft, wat hierboven werd genoemd... Twee weken terug riep een leerling iets van: "Hou je kankerbek, man". Ik had 'm straf kunnen geven, maar goed, tegenwoordig is "kanker" zowat een stopwoordje. In plaats van straf heb ik hem een foto van mijn nichtje laten zien, dat aan kanker is overleden op vrij jonge leeftijd. De leerling viel stil, en stamelde: "Neemt u mij niet kwalijk meneer, zo had ik het echt niet bedoeld". Die gast heeft tot op de dag van vandaag geen "kanker" meer gezegd.
Doe nu niet net alsof elke leraar denkt zoals jij, niet eens elke leraar Engels denkt zo over het lesgeven in het Engels als jij. Eergisteren of zo was een hoogleraar Engels aan het woord bij Pauw en Witteman. Hij merkte op dat de jongeren weliswaar beter Engels spreken dan de ouderen maar dat ze, bij wijze van spreken, niet in staat zijn om zinnen te construeren die meer dan 10 woorden bevatten. Grammatica. Ik weet wat momenteel de mode is in het onderwijs, ik schaar me daar niet achter. Dat geldt ook voor veel collega's van jou, jij komt ze o.a. tegen bij BeterOnderwijsNederland en BeterOnderwijsVlaanderen. Ook in deze draad kom je ze tegen, denk bijvoorbeeld aan ShadyLane, die zelf ook voor de klas heeft gestaan en die stopte met dit werk omdat ze het niet eens was met de gang van zaken. Jullie hebben haar zonder enige aanleiding op de persoon aangevallen en pas op het moment dat zij aangaf dat zij ook jarenlang voor de klas staan mocht ze haar mening uiten.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:47 schreef kwakz0r het volgende:
Wat mij betreft klopt dat beeld van moderne vreemde talenonderwijs niet hoor! De vaardigheden staan centraal, woorden als drillen en stampen doe ik niet aan. Ik leer ze wel grammatica aan uiteraard, maar het is niet de kern.
MAatschappijleer is zeer relevant. Je manier van praten over het vak laat wederom zien hoe ver jij met je overtuigingen verwijderd bent van wat het onderwijs is en hoe het in de maatschappij past.
Ik vind het zelf vrij vervelend Hoe iemand die hem docent is zo dominant het woord voert in dit topic. Hierdoor draaien veel dingen uit op het aan jou uitleggen hoe het werk eruitziet.
Nee, het gaat er meer om dat je niet bewust bent of bewust wilt zijn van het feit dat je kennis over ons vak zeer beperkt is. Toch laat je je niet weerhouden om talloze stevige uitspraken te doen en (on)gevraagde adviezen uit te delen over hoe wij ons vak dan wel niet dienen uit te voeren. Wij zijn hier niet bekrompen: jij bent dat. Daarnaast ga je trouwens ook wel heel selectief om met bronnen citeren.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Doe nu niet net alsof elke leraar denkt zoals jij, niet eens elke leraar Engels denkt zo over het lesgeven in het Engels als jij. Eergisteren of zo was een hoogleraar Engels aan het woord bij Pauw en Witteman. Hij merkte op dat de jongeren weliswaar beter Engels spreken dan de ouderen maar dat ze, bij wijze van spreken, niet in staat zijn om zinnen te construeren die meer dan 10 woorden bevatten. Grammatica. Ik weet wat momenteel de mode is in het onderwijs, ik schaar me daar niet achter. Dat geldt ook voor veel collega's van jou, jij komt ze o.a. tegen bij BeterOnderwijsNederland en BeterOnderwijsVlaanderen. Ook in deze draad kom je ze tegen, denk bijvoorbeeld aan ShadyLane, die zelf ook voor de klas heeft gestaan en die stopte met dit werk omdat ze het niet eens was met de gang van zaken.
Het gaat jou niet om wat ik zeg, het gaat jou om het feit dat ik als niet-leraar een stelling inneem waar jij het niet mee eens bent. Als jij zo bekrompen wil zijn dan zal ik wel niet meer reageren in deze draad.
Er valt wel wat te zeggen voor dat argument. Ik ben een tijdje terug maar wat WhatsApp-berichten van een leerling gaan lezen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 08:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goed systeem.
Alhoewel ik meer zie in een instructiefilmpje "Hoe om te gaan met de discussie mevrouw-u-heeft-helemaal-niet-het-recht-om-mijn-telefoon-af-te-pakken-want-dat-is-diefstal".
Maatschappijleer is voor een groot deel wat vroeger bij geschiedenis hoorde. Mijn vak heet niet voor niets officieel geschiedenis en staatsinrichting. Plak er een stukje burgerschapsvorming bij (wat m.i. ook bij geschiedenis hoort) en nog wat dingen over de maatschappij en je hebt maatschappijleer.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Doe nu niet net alsof elke leraar denkt zoals jij, niet eens elke leraar Engels denkt zo over het lesgeven in het Engels als jij. Eergisteren of zo was een hoogleraar Engels aan het woord bij Pauw en Witteman. Hij merkte op dat de jongeren weliswaar beter Engels spreken dan de ouderen maar dat ze, bij wijze van spreken, niet in staat zijn om zinnen te construeren die meer dan 10 woorden bevatten. Grammatica. Ik weet wat momenteel de mode is in het onderwijs, ik schaar me daar niet achter. Dat geldt ook voor veel collega's van jou, jij komt ze o.a. tegen bij BeterOnderwijsNederland en BeterOnderwijsVlaanderen. Ook in deze draad kom je ze tegen, denk bijvoorbeeld aan ShadyLane, die zelf ook voor de klas heeft gestaan en die stopte met dit werk omdat ze het niet eens was met de gang van zaken. Jullie hebben haar zonder enige aanleiding op de persoon aangevallen en pas op het moment dat zij aangaf dat zij ook jarenlang voor de klas staan mocht ze haar mening uiten.
In veel andere landen wordt maatschappijleer helemaal niet gegeven, in Nederland werd het tot kort geleden (rond het jaar 2000) niet in de hoogste leerjaren gegeven. Zo controversieel is de opvatting dus niet dat maatschappijleer minder prioriteit heeft in het hogere middelbare onderwijs dan bepaalde andere vakken.
Het gaat jou niet om wat ik zeg, het gaat jou om het feit dat ik als niet-leraar een stelling inneem waar jij het niet mee eens bent. Als jij zo bekrompen wil zijn dan zal ik wel niet meer reageren in deze draad. Veel plezier in je ivoren toren.
In mijn (beperkte) ervaring krijg je dat gezeik alleen maar als je het mobieltje ook ná schooltijd houdt - onder schooltijd is het meestal geregeld onder het leerlingstatuut of waar de regels voor mogelijke sancties ook rondhangen. (En als dat zo is kan je rustig daar naar verwijzen. Theoretisch dan.)quote:Op vrijdag 24 mei 2013 08:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goed systeem.
Alhoewel ik meer zie in een instructiefilmpje "Hoe om te gaan met de discussie mevrouw-u-heeft-helemaal-niet-het-recht-om-mijn-telefoon-af-te-pakken-want-dat-is-diefstal".
Dat zou ik als docent dus nóóit doen. Zou je zélf ook niet leuk vinden, denk ik.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:47 schreef Sloggi het volgende:
Ik ben een tijdje terug maar wat WhatsApp-berichten van een leerling gaan lezen.
Naast het feit of het gewaardeerd wordt kan het je een hoop gezeik opleveren. Als er echt persoonlijke dingen in 1 whatsappgesprek staat en de leerling is overtuigd dat jij dat nu wel eens zou kunnen weten heb je mogelijk een flink probleem.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 18:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dat zou ik als docent dus nóóit doen. Zou je zélf ook niet leuk vinden, denk ik.
Ik laat mijn telefoon vaak genoeg gewoon op de tafel liggen. Geen leerling die het waagt om er aan te zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |