Gelukkig dit jaar opnieuw geen gedoe met de tweede correctie, niet van mijn eigen werk en ook niet met het werk van de ander. Fijn is dat. En dan kom ik geloof ik ook nog uit op het gemiddelde dat ik als doel had gesteld. Met dank aan de geweldige leerlingen natuurlijk. Wel benieuwd nog naar de normering.
Ik moet weer even flink graven in mijn geheugen als het gaat om sollicitatiegesprekken... Volgens mij vragen ze meestal ook wel naar je belangstelling voor andere taken binnen de school, zoals mentorschap. Hoe je daar tegenaan kijkt, wat je kwaliteiten zijn. Wel goed om daar van tevoren over na te denken. Wat heb je - naast het lesgeven - de school nog meer te bieden?
Ik heb ook wel gehad dat ze heel direct aan mij vroegen of ik wel een beetje orde kan houden. Ik heb er zelfs wel eens de opmerking bij gehad:' Want eeh, je ziet er best nogal eeeh lief uit'. Volgens mij ging die rector er nog bij blozen ook toen hij dat zei. Maar op zich wel een goede vraag natuurlijk.
. Je hoeft alleen maar heel zelfverzekerd te antwoorden: 'Ja hoor, dat kan ik heel goed'.
Ik vond zelf wel goed dat ze een keer vroegen met welke klas (waarmee werd bedoeld: niveau, leerjaar) ik tot nu toe de beste ervaring had en waar dat volgens mij aan lag, en met welke klas de slechtste ervaring en hoe ik dat heb opgelost.
Verder las ik altijd de onderwijsinspectie rapporten van de betreffende school van tevoren. Meestal wordt daarin ook beschreven wat de zwakke punten van de school zijn en waar de school aan moet werken. Dan zorgde ik ervoor dat ik op dat punt met een goed idee kwam. Ook bestudeerde ik de website nauwkeurig en ik bedacht altijd goed waarin de school op mij positief overkwam. 'Het viel me op dat hier op school veel aan cultuur wordt gedacht. Dat spreekt mij erg aan, omdat blablabla'. Maar dat heb je wellicht al in je brief gedaan. Zorg er wel voor dat je - mocht je zoiets in de brief hebben geschreven - dat altijd nog extra kan toelichten zodat ze niet het idee krijgen dat je dat alleen maar schreef/zegt om te 'pleasen'.