Welke school moet je hebben gehad?
Je moet minimaal je middelbare school hebben afgemaakt, of naderhand een vergelijkbaar niveau hebben gehaald. Het is wel goed als je daarnaast ook nog een studie hebt gedaan of een beroep hebt, liefst met werkervaring. Het maakt niet uit welk beroep dat is, of welke studie. We hebben zelfs een zuster die boswachter was vóór ze intrad!
Wat doen jullie de hele dag?
Bidden, werken, bidden, lachen... kom gewoon eens kijken... als je met de meeleefdagen meedoet, krijg je een goede indruk.
Maar... die zusters, die hebben toch de hele dag niets te doen?
Eh... die vraag krijg ik dus echt, hoewel meestal indirect (via anderen). Zusters niets te doen? Ik zou zeggen: kom eens kijken! Trouwens, zusters houden ook niet op met werken als ze 65 zijn of zo. Iedereen doet wat zij kan, en als een zuster iets niet meer kan vanwege b.v. hoge ouderdom, dan doet zij wat anders. Werk genoeg... ziekenverzorging, onderwijs, rondleidingen geven, bakkerij, strijkkamer, kapel, gastenafdeling, tuin, sociaal werk, gewoon poetsen, koken... moet ik nog doorgaan? Het is wél zo, dat tegenwoordig veel mensen gevaar lopen een burn-out te krijgen. Zusters zijn daar ietsje minder vatbaar voor. Wij hebben "anti-stress-tijden" en "onthaasting" immers ingebouwd in ons ritme van gebed en werk. Tijden van gebed en meditatie wisselen zich af met werkzaamheden, binnen- of buitenskloosters.
Voorwaarden voor het afleggen van een gelofte zijn:
* een minimumleeftijd van zeventien jaar,
* de ongehuwde staat,
* rijpheid van karakter,
* het ontbreken van banden met andere religieuze instituten
* en een bewijs van doop en vormsel.
Je doorloopt onderstaand traject:
- Aspirant: een tijd van wederzijdse kennismaking
- Kandidatuur: je gaat daadwerkelijk in het klooster wonen.
- Postulaat: proeftijd van 3 tot 12 maanden
- Noviciaat: proeftijd van ten minste 1 a 2 jaar onder leiding van een novicemeester
- Tijdelijke professie: je legt de geloften af voor één of twee jaar tegelijk
- Eeuwige professie: minimaal 3 jaar na het afleggen van de tijdelijke gelofte, kun je de eeuwige gelofte afleggen. Hierdoor wordt je permanent lid van de religieuze orde of congregatie.
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op
donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef
Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming