abonnement Unibet Coolblue
pi_125611400
Volgens de ethiek van Kant moet je de autonomie van de mens altijd respecteren.

Nu vroeg ik mij af, waar slaat dat altijd op? Betekent dat, dat je altijd de 'beslissingen' van kinderen, gekken en zwakzinnigen moet respecteren?

Of moet je dat alleen doen als die beslissing geen gevaar voor de persoon in kwestie op levert?

In de Kantiaanse ethiek speelt rationaliteit een grote rol. Daarom vraag ik me af wat voor rol mensen met een beperkt oordelingsvermogen hierin hebben.
pi_125611471
quote:
Daarom vraag ik me af wat voor rol mensen met een beperkt oordelingsvermogen hierin hebben.
Die kunnen de ramen schoonlikken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_125611654
quote:
14s.gif Op maandag 22 april 2013 19:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Die kunnen de ramen schoonlikken.
Er is nog steeds een schreeuwend tekort aan triangelspelers :{w
pi_125613857
Nee, want kinderen, gekken en zwakzinnigen zijn geen rationele wezen en zijn daarom beperkt in het oordeelsvermogen. Kantiaanse ethiek komt autonoom tot stand, maar is intersubjectief. Stelen mag niet omdat iedereen vindt dat het stelen van andermans eigendommen zorgt voor schade in eigen eigendommen want in een wereld waarin iedereen steelt is het hebben van eigendom niet mogelijk. We moeten in dat geval een maxime zoals stelen mag niet, toetsen aan het categorisch imperatief. We stellen dus een wereld voor waar stelen mag en dat zou leiden tot een onheilsplek want eigendom is niet mogelijk. Kant heeft hier uitvoerig over geschreven in zijn drie kritieken en de fundering voor de metafysica van de zeden.
pi_125615083
quote:
14s.gif Op maandag 22 april 2013 20:30 schreef superdrufus het volgende:
Nee, want kinderen, gekken en zwakzinnigen zijn geen rationele wezen en zijn daarom beperkt in het oordeelsvermogen.
Dank je! :)
pi_125672827
Schupke op verzoek!
Ja doei.
  woensdag 24 april 2013 @ 11:24:43 #7
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125673566
quote:
14s.gif Op maandag 22 april 2013 20:30 schreef superdrufus het volgende:
We moeten in dat geval een maxime zoals stelen mag niet, toetsen aan het categorisch imperatief. We stellen dus een wereld voor waar stelen mag en dat zou leiden tot een onheilsplek want eigendom is niet mogelijk.
Ik kan het evt zelf opzoeken maar jij schijnt bekent te zijn met het werk; mag ik daarom vragen wat de argumentatie is achter de stelling dat een wereld zonder eigendom zou leiden tot een onheilsplek ?
pi_125694005
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 11:24 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik kan het evt zelf opzoeken maar jij schijnt bekent te zijn met het werk; mag ik daarom vragen wat de argumentatie is achter de stelling dat een wereld zonder eigendom zou leiden tot een onheilsplek ?
Het is niet dat het tot onheilsplek zal leiden maar een wereld met een dergelijke 'natuurwet' erin (dat stelen geen probleem is) is ondenkbaar, het levert een contradictie op. Een wereld waar stelen algemeen is is er geen sprake meer van stelen omdat er dan geen eens eigendommen kunnen zijn.
De maxime waarover gesproken werd moet universilaseerbaar zijn, de handeling, omstandigheden en het doel moeten in de vorm van een algemene natuurwet worden geschonken. Vervolgens moet je een wereld met die natuurwet kunnen voorstellen, lukt dit niet vanwege eerder genoemde redenen dan is het niet toegestaan om volgens deze maxime te handelen. Kun je deze wereld wel voorstellen dan moet je vervolgens nog kijken of je dan nog zonder contradictie kan willen om in zo'n wereld te leven en volgens die maximes te handelen, lukt dit niet dan en de voorgaande stap wel dan heb je de plicht om soms deze handeling te verrichten, met soms doelt Kant volgensmij op niet altijd en niet nooit.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 19:47 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Volgens de ethiek van Kant moet je de autonomie van de mens altijd respecteren.

Nu vroeg ik mij af, waar slaat dat altijd op? Betekent dat, dat je altijd de 'beslissingen' van kinderen, gekken en zwakzinnigen moet respecteren?

Of moet je dat alleen doen als die beslissing geen gevaar voor de persoon in kwestie op levert?

In de Kantiaanse ethiek speelt rationaliteit een grote rol. Daarom vraag ik me af wat voor rol mensen met een beperkt oordelingsvermogen hierin hebben.
Je haalt rationaliteit en autonomie een beetje door elkaar.
Mensen met een beperkt oordeelsvermogen hebben misschien niet de capaciteit om rationeel te handelen, en vallen niet onder Kant's moral community en kunnen in principe worden uitgesloten op zijn regel.
Het autonomie deel waar Kant over spreekt is meer dat je een ander altijd als doel moet behandelen en nooit slechts als middel. Behandel je iemand slechts als middel dan zou dit betekenen dat je hem buiten de moral community zet, je betwijfeld zijn rationaliteit en autonomiteit.
Een mongool, kind of dier staat volgens Kant al buiten de moral community en hier mogen we dus mee doen wat we willen. Om terug te komen op je vraag, ze hebben dus geen rol in zijn systeem.
  woensdag 24 april 2013 @ 21:25:38 #9
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125695777
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 20:53 schreef TomasR het volgende:

[..]

Het is niet dat het tot onheilsplek zal leiden maar een wereld met een dergelijke 'natuurwet' erin (dat stelen geen probleem is) is ondenkbaar, het levert een contradictie op. Een wereld waar stelen algemeen is is er geen sprake meer van stelen omdat er dan geen eens eigendommen kunnen zijn.
De maxime waarover gesproken werd moet universilaseerbaar zijn, de handeling, omstandigheden en het doel moeten in de vorm van een algemene natuurwet worden geschonken. Vervolgens moet je een wereld met die natuurwet kunnen voorstellen, lukt dit niet vanwege eerder genoemde redenen dan is het niet toegestaan om volgens deze maxime te handelen. Kun je deze wereld wel voorstellen dan moet je vervolgens nog kijken of je dan nog zonder contradictie kan willen om in zo'n wereld te leven en volgens die maximes te handelen, lukt dit niet dan en de voorgaande stap wel dan heb je de plicht om soms deze handeling te verrichten, met soms doelt Kant volgensmij op niet altijd en niet nooit.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Yupz thnx
quote:
Je haalt rationaliteit en autonomie een beetje door elkaar.
Mensen met een beperkt oordeelsvermogen hebben misschien niet de capaciteit om rationeel te handelen, en vallen niet onder Kant's moral community en kunnen in principe worden uitgesloten op zijn regel.
Het autonomie deel waar Kant over spreekt is meer dat je een ander altijd als doel moet behandelen en nooit slechts als middel. Behandel je iemand slechts als middel dan zou dit betekenen dat je hem buiten de moral community zet, je betwijfeld zijn rationaliteit en autonomiteit.
Een mongool, kind of dier staat volgens Kant al buiten de moral community en hier mogen we dus mee doen wat we willen. Om terug te komen op je vraag, ze hebben dus geen rol in zijn systeem.
Mijn vervolgvraag heb je zelfs al beantwoord zonder dat ik hem hoefde stellen. Ik vroeg me nl af hoe het antwoord van superdrufus zich dan verhield tot de openingspost maar ook dat is helder nu.

:)
pi_125696243
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 21:25 schreef Jappie het volgende:

[..]

Yupz thnx

[..]

Mijn vervolgvraag heb je zelfs al beantwoord zonder dat ik hem hoefde stellen. Ik vroeg me nl af hoe het antwoord van superdrufus zich dan verhield tot de openingspost maar ook dat is helder nu.

:)
Altijd leuk om een stap voor te zijn :)
pi_125698092
quote:
14s.gif Op maandag 22 april 2013 20:30 schreef superdrufus het volgende:
Nee, want kinderen, gekken en zwakzinnigen zijn geen rationele wezen en zijn daarom beperkt in het oordeelsvermogen. Kantiaanse ethiek komt autonoom tot stand, maar is intersubjectief. Stelen mag niet omdat iedereen vindt dat het stelen van andermans eigendommen zorgt voor schade in eigen eigendommen want in een wereld waarin iedereen steelt is het hebben van eigendom niet mogelijk. We moeten in dat geval een maxime zoals stelen mag niet, toetsen aan het categorisch imperatief. We stellen dus een wereld voor waar stelen mag en dat zou leiden tot een onheilsplek want eigendom is niet mogelijk. Kant heeft hier uitvoerig over geschreven in zijn drie kritieken en de fundering voor de metafysica van de zeden.
Dit. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 24 april 2013 @ 22:47:52 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_125701532
Kantiaans respect is niet hetzelfde als respect zoals wij daar in het dagelijkse leven of de politiek naar refereren.

Het is een soort "ik erken dat jij net zoals ik een menselijk wezen ben" respect, waar vanuit je moeite zal doen om iemand niet te misbruiken voor jouw persoonlijke doeleinden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')