abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125587027
Beste leden van het FOK!forum,

In het kader van afstuderen voer ik een onderzoek uit voor de RDW. Namelijk de behoefte achterhalen van particulieren naar gegevens van de RDW. Hiervoor heb ik een enquête ontwikkeld en toestemming gekregen van een moderator om de enquête in dit topic te mogen plaatsen. Ik zou het enorm waarderen als jullie de enquête zouden willen invullen.

Link naar de enquete: http://enquetemaken.nu/r/lbox
Het zal niet meer dan 5 minuten duren om de enquête in te vullen.

Het onderwerp
Het centrale onderwerp in het onderzoek is open data. Eurocommissaris Neelie Kroes noemt open data het nieuwe goud. Open data zijn gegevens die vrij gebruikt mogen worden door derden. Overheidsinstanties zijn op dit moment bezig om hun data vrij te geven. Zo bouwen ontwikkelaars op basis van open data praktische apps voor consumenten. Denk aan apps waarmee je voertuiginformatie kunt ophalen door een kenteken in te voeren. Of een app die laat zien hoeveel nieuwe BMW's in Nederland erbij zijn gekomen. Deze twee voorbeelden zijn mogelijk omdat de RDW een deel van haar kentekenregister openbaar heeft gemaakt. Meer informatie over open data kan worden gevonden op de website van de Nederlandse overheid: https://data.overheid.nl/handreiking/wat-is-open-data

Het doel
De RDW heeft meer gegevens die in aanmerking komen om vrij te worden gegeven aan de bevolking, maar is benieuwd waarnaar particulieren het meest interesse in hebben, om ze gerichter vrij te kunnen geven. Met deze gegevens kan de markt nieuwe producten en diensten ontwikkelen voor particulieren.

Discussie
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de privacyaspecten van het lokaliseren van voertuigen. Open data mag geen gevoelige informatie zijn maar kun je het niet meer naar een persoon leiden als je alleen de eerste twee cijfers van een postcode hebt? Of alleen de provinciecode? Elk niveau dieper is leuk maar tot hoe ver kun je gaan? Ik kan me voorstellen dat autoliefhebbers het leuk vinden om bijvoorbeeld alle DeLoreans te vinden in Nederland.

[ Bericht 1% gewijzigd door bdenny op 22-04-2013 06:12:56 ]
pi_125587853
Ingevuld ^O^.
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2013 05:47 schreef bdenny het volgende:
Discussie
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de privacyaspecten van het lokaliseren van voertuigen. Open data mag geen gevoelige informatie zijn maar kun je het niet meer naar een persoon leiden als je alleen de eerste twee cijfers van een postcode hebt? Of alleen de provinciecode? Elk niveau dieper is leuk maar tot hoe ver kun je gaan? Ik kan me voorstellen dat autoliefhebbers het leuk vinden om bijvoorbeeld alle DeLoreans te vinden in Nederland.
Ik denk dat niet alleen de autoliefhebbers graag willen weten waar de DeLoreans te vinden zijn in Nederland ;).

Ik zie de toegevoegde waarde niet zo; Zo interessant en leuk is het nou ook weer niet om te weten als autoliefhebber (met uitzondering voor de mensen van een autogespot bijvoorbeeld, die weten dan inderdaad in welk dorp ze op de hoek van de straat moeten staan om eventueel een plaatje te kunnen schieten van een zeldzame auto).
  maandag 22 april 2013 @ 08:53:01 #3
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_125588001
Het is me niet helemaal duidelijk bij vraag 8 en 9 of er gegevens van particulieren bedoeld worden of algemene gegevens.

Als iemand op de 4 cijfers van mijn postcode kan achterhalen welke voertuigen er geregistreerd staan is dat niet zo erg.

Als het 4 cijfers + 2 letters zijn (mijn straat) vind ik het al minder handig.

Als het een volledig adres is lijkt het me not-done.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  maandag 22 april 2013 @ 09:16:39 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_125588335
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 08:53 schreef Barcaconia het volgende:
Het is me niet helemaal duidelijk bij vraag 8 en 9 of er gegevens van particulieren bedoeld worden of algemene gegevens.

Als iemand op de 4 cijfers van mijn postcode kan achterhalen welke voertuigen er geregistreerd staan is dat niet zo erg.

jouw postcode begint met B :')

Enquete ingevuld, echter vond ik veel vragen gericht op software ontwikkelaars
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_125588354
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 09:16 schreef lipje het volgende:

[..]

Enquete ingevuld, echter vond ik veel vragen gericht op software ontwikkelaars
Ik heb de twee vragen die daar betrekking op hadden inderdaad niet ingevuld :@.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 22-04-2013 09:32:06 ]
  maandag 22 april 2013 @ 09:19:30 #6
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_125588376
quote:
11s.gif Op maandag 22 april 2013 09:17 schreef Anne het volgende:

[..]

Ik heb de twee vragen die daar betrekking op hadden inderdaad niet ingevuld :@.
ik ook niet :Y)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_125588558
Ingevuld :)
  Vis een optie? maandag 22 april 2013 @ 10:14:11 #8
70532 loveli
N
pi_125589534
Erg handig als binnenkort de grens met Roemenie open gaat.
crap in = crap out
pi_125639242
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 08:53 schreef Barcaconia het volgende:

Sorry voor de verwarring, het gaat over gegevens van voertuigen, niet van personen.
Wat je nu stelt zijn onderwerpen voor het gesprek die ik deze week heb met een deskundige op het gebied van privacy en open data. Ik zal het ook opnemen in mijn vragenlijst. Thanks!

quote:
3s.gif Op maandag 22 april 2013 08:41 schreef Anne het volgende:
Ingevuld ^O^.

[..]

Ik denk dat niet alleen de autoliefhebbers graag willen weten waar de DeLoreans te vinden zijn in Nederland ;).

Ik zie de toegevoegde waarde niet zo; Zo interessant en leuk is het nou ook weer niet om te weten als autoliefhebber (met uitzondering voor de mensen van een autogespot bijvoorbeeld, die weten dan inderdaad in welk dorp ze op de hoek van de straat moeten staan om eventueel een plaatje te kunnen schieten van een zeldzame auto).
Ik snap je punt :) Ik denk dat dit soort informatie ook iets toevoegt aan de journalistiek om contradicties tegen te gaan. Als publicaties over de automarkt elkaar tegenspreken dan kan je op basis van deze gegevens daar naar gaan kijken.
pi_125969319
Vanwege een fout ben ik de resultaten van mijn enquête verloren. Mijn vraag is of jullie de enquête opnieuw zouden willen invullen? Als dank verloot ik een carcam.

De link is ongewijzigd gebleven: http://enquetemaken.nu/r/lbox
pi_125969717
Bij deze nogmaals ingevuld ^O^.
pi_125974233
Oelewapper!!!!!!!!!!! Het is dat ik een carcam wil :')
pi_125975642
Ingevuld
pi_125983084
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 12:16 schreef BroesWillems het volgende:
Ingevuld
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_126001610
Done
pi_126004102
TR gemacht
pi_126007769
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
TR gemacht
Uitzondering gemaakt en TR afgevinkt.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 16:10:42 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126025810
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 08:15 schreef bdenny het volgende:
Vanwege een fout ben ik de resultaten van mijn enquête verloren. Mijn vraag is of jullie de enquête opnieuw zouden willen invullen? Als dank verloot ik een carcam.

De link is ongewijzigd gebleven: http://enquetemaken.nu/r/lbox
Hee wacht, een carcam? *O*

Oh, ik heb geen car. Maakt niet uit. Oh, hij gaat hem naar een emailadres opsturen :D Ook leuk, ik heb toch geen car. Anyway: ingevuld :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126028274
Ingevuld :)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')