abonnement Unibet Coolblue
pi_125555387
Goededag,

Ik ben met het klussen aan mijn eerste twee takt buitenboord motor
begonnen (ik geloof dat het tweetakt is ;), helaas werkt deze nog niet naar behoren. In het verleden heb ik nog nooit een motor gehad of gemaakt, dus ik heb hulp nodig om het
motortje werkend te krijgen, bij voorbaat dank voor alle input!!! Alle foto's (in zeer hoge detail) kunnen via de volgende link worden gedownloaded:
http://we.tl/awxwMMsF6j

Het volgende is het probleem:
Als ik het motortje voor het eerst start dan doet deze het goed, en
klinkt ook fantastisch als deze loopt. Er borrelt dan water bij de
schroef (hoort dit? ;) en er komt een waterstraatje uit een gaatje
onder de motor. Echter na een minuutje of twee gaan opeens
de toeren van het motortje vors omhoog en vervolgens stopt de motor
ermee. Als ik deze vervolgens wil herstarten doet de motor het niet
meer goed, hij gaat nog hoogstens 10 seconde aan waarna deze weer
uitvalt.

Het volgende heb ik al gedaan (aan de hand van tips die ik op dit forum heb gevonden, zie ook PTA / Buitenboordmotor slaat af als hij warm is):
- Beide bougies vervangen
- Euro 95 benzine in combinatie met buitenboordmotor olie (1 op 50
verhouding) ipv van de standaard mengsmering die erin zat.
- De koelleiding met schoonmaak azijn gespoeld.
- met een ijzerdraad in alle gaten van de koeling gepord
- Met een rager de koeling nog verder proberen schoon te maken (zat
veel vies zwart spul in, weet niet of dat hoort)
- Bij het starten heb ik al verschillende standen van de choke uitgeprobeerd
- Bij het starten verschillende standen van het schroefje boven de
choke geprobeerd (is dit de injectienaald??? Het is een lang
goudkleurig staafje dat eindigt in een puntje als je deze eruit
haalt), dus helemaal erin gedraaid, verschillende standen halverwege
en er helemaal uit.

Ondanks al deze handelingen vertoont het motortje nog exact dezelfde
kuren! Hij start goed, loopt als een zonnetje vervolgens vliegen de
toeren omhoog en valt de motor daarna uit.

De volgende dingen overweeg ik te doen (maar zoals reeds vermeld weet
ik er niet veel vanaf dus alle tips & aanvullingen zijn welkom:
- Ik wil de brandstof tank schoonmaken en kijken of deze niet verstopt is
- Ik wil de leiding van de brandstof tank naar de motor eraf halen en
of vervangen om zeker te weten dat deze niet verstopt is.
- nogmaals de koeling schoonmaken met schoonmaak azijn. Het water
lijkt er goed doorheen te stromen maar misschien overhit het motortje
alsnog?

Verder zou ik het volgende graag willen doen maar weet ik niet hoe en
of ik dat moet doen:
- Controleren of er geen valse lucht het motortje inkomt (misschien
gaat deze daardoor zo in toeren omhoog), zou dit het kunnen zijn en waar zou ik dit moeten
controleren?
- Ik heb daarbij het gevoel dat er er belangrijke schroeven missen....Misschien dat daardoor er valse lucht in de motor
komt?
- Controleren of er geen verstopping van de benzine in de motor
plaatsvindt, wellicht door te beginnen met het uit elkaar halen van
het gedeelte waar de choke zit.
- Kijken of er nog ergens motorolie in kan (wellicht overhit het
motortje doordat deze niet gesmeerd is?)

Dit was voor nu alle informatie die ik kon verzinnen, ik beantwoord
graag alle vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met (een) mogelijke
oplossing(en)!
pi_125557013
Ik gok op valse lucht maar zoek eerst maar eens uit of het een 4takt of 2takt is, dan kunnen we je iets beter helpen
My dials are pupillated.
pi_125563345
Het is een 2takt
  maandag 22 april 2013 @ 15:16:16 #4
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125599832
je carburateur is vies en lucht uit de schroef is goed want dat is de hoofd uitlaat
  maandag 22 april 2013 @ 15:23:07 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_125600075
Wij noemden zo een ding vroeger: ff roeien :D
Nu weet je waarom :P
  maandag 22 april 2013 @ 17:00:57 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_125604117
Brandstoftoevoer checken. Als een tweetakt geen benzine krijgt wordt het mengsel ijler en daardoor fladderen de toeren even omhoog net voor hij afslaat.

Zit er een filter tussen of in? -> checken, schoonmaken en/of vervangen. Soms zit er een filtertje onder het tuutje waar de benzineslang op zit; wordt vaak vergeten. tuutje kun je er dan uitschroeven, en daaronder zit een klein filtertje.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 22 april 2013 @ 21:19:26 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125616675
quote:
14s.gif Op maandag 22 april 2013 17:00 schreef Sounddragon het volgende:
Brandstoftoevoer checken. Als een tweetakt geen benzine krijgt wordt het mengsel ijler en daardoor fladderen de toeren even omhoog net voor hij afslaat.

Zit er een filter tussen of in? -> checken, schoonmaken en/of vervangen. Soms zit er een filtertje onder het tuutje waar de benzineslang op zit; wordt vaak vergeten. tuutje kun je er dan uitschroeven, en daaronder zit een klein filtertje.
en er zit volgens mij op zulke al een benzinepompje die kan ook vol zitten. (vaak zit daar de filter bij in)
  maandag 22 april 2013 @ 21:20:44 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125616765
ts waar woon je? anders kan ik misschien ff meekijken.

heb nu net de foto's pas kunnen kijken ik hobby met zulke oudjes ;) vaar zelf met een 9,5 pk versie uit 1968

[ Bericht 66% gewijzigd door T42 op 22-04-2013 21:27:07 ]
pi_125628987
Bedankt voor de input tot nog toe. Er zit idd een kleine tankje bovenop de motor. De benzineleiding tussen de brandstoftank en de carberateur wordt halverwege onderbroken door een wit pijpje, wellicht dat dit een filter is en dat die ook verstopt zit. Ik ga dit uitvoerig controleren.

Op een ander forum kreeg ik trouwens ook de tip dat de onderste sproeier bij de carberateur mist (http://watersportforum.yo(...)t=922&p=12433#p12433), daar zit op dit moment een bout. Ik ga denk ik beide sproeiers en omringende boutjes vervangen. Als iemand een tip heeft waar ik zoiets kan kopen dan hoor ik dat graag!

@T42 ik woon in Amsterdam maar kan dit weekend niet klussen vanwege andere bezigheden. Het volgende weekend ga ik er weer mee aan de slag. Wat ik dus ga doen is nieuwe onderdelen bestellen zodat ik dat weekend gelijk alles kan vervangen. En dat dan hopelijk het motortje het weer doet!
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:04:44 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125630774
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 08:04 schreef adriaanrijkens het volgende:
Bedankt voor de input tot nog toe. Er zit idd een kleine tankje bovenop de motor. De benzineleiding tussen de brandstoftank en de carberateur wordt halverwege onderbroken door een wit pijpje, wellicht dat dit een filter is en dat die ook verstopt zit. Ik ga dit uitvoerig controleren.

Op een ander forum kreeg ik trouwens ook de tip dat de onderste sproeier bij de carberateur mist (http://watersportforum.yo(...)t=922&p=12433#p12433), daar zit op dit moment een bout. Ik ga denk ik beide sproeiers en omringende boutjes vervangen. Als iemand een tip heeft waar ik zoiets kan kopen dan hoor ik dat graag!

@T42 ik woon in Amsterdam maar kan dit weekend niet klussen vanwege andere bezigheden. Het volgende weekend ga ik er weer mee aan de slag. Wat ik dus ga doen is nieuwe onderdelen bestellen zodat ik dat weekend gelijk alles kan vervangen. En dat dan hopelijk het motortje het weer doet!
is ook te ver weg ;)
maar maak de carburateur eens schoon.
vlotter wil wel eens vast plakken en sproeiers verstopt raken.
ding uitelkaar halen en doorblazen met lucht
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:17:56 #11
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_125631111
De brandstoftoevoer idd... je ziet op de foto een knik in de leiding, waardoor je vlotterkamer maar heel langzaam vol druppelt, net genoeg om 1 keer te starten en dan is de kamer leeg en krijgt hij niet meer genoeg brandstof om door te blijven lopen....



Gepruttel bij de schroef is de uitlaat, die zit namelijk onder water, en die waterstraal is de koeling, die straal moet bij stationair toerental, flink spuiten, anders moet je de impeller vervangen (is trouwens altijd wel aan te raden...)

Aan de andere foto's van je blokje is verder te zien dat ie ooit eens flink heet is geweest, (bruine verkleurde verf die afbladdert) maar dit hoeft niet echt een probleem te zijn...

Ps er gaat verder geen olie in het blokje (een 2takt motor heeft smering via de olie in de brandstof)
Er gaat wel olie in je staart, das meestal differentieel olie..

Veel succes... ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Snowballed op 23-04-2013 10:28:55 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:32:15 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_125633171
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 10:17 schreef Snowballed het volgende:
De brandstoftoevoer idd... je ziet op de foto een knik in de leiding, waardoor je vlotterkamer maar heel langzaam vol druppelt, net genoeg om 1 keer te starten en dan is de kamer leeg en krijgt hij niet meer genoeg brandstof om door te blijven lopen....

[ afbeelding ]

Gepruttel bij de schroef is de uitlaat, die zit namelijk onder water, en die waterstraal is de koeling, die straal moet bij stationair toerental, flink spuiten, anders moet je de impeller vervangen (is trouwens altijd wel aan te raden...)

Aan de andere foto's van je blokje is verder te zien dat ie ooit eens flink heet is geweest, (bruine verkleurde verf die afbladdert) maar dit hoeft niet echt een probleem te zijn...

Ps er gaat verder geen olie in het blokje (een 2takt motor heeft smering via de olie in de brandstof)
Er gaat wel olie in je staart, das meestal differentieel olie..

Veel succes... ;)
Heuj, ik had helemaal over die fotolink heen gelezen :@

Daar zit idd het probleem :Y kraantje effe draaien zodat het slangetje wat mooier aankomt, of nóg beter een nieuw slangetje met een nieuw filtertje ertussen en hij gaat lopen als een tiet ^O^

Goed gezien Sneeuwbal ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_125633584
Haha goed gezien. Ik heb wel tijdens het testen het kraantje gedraaid om het knikje te voorkomen maar het knikje ging er dan niet 100% uit. Is inderdaad een idee om de toevoer en filter te vervangen.

De lijst tot nog toe:
- filter(s) kopen & vervangen
- Brandstof slang kopen en vervangen
- high & low speed sproeiers + boutjes kopen & vervangen
- differentieel olie in de staart stoppen (hoe doe ik dat? Die grote schroef onderin eruit draaien?)
- Impeller kopen & vervangen (waar zit die?)

Ik denk dat als we eenmaal klaar zijn met dit topic dat ong. Alle onderdelen in de motor zijn vervangen en ik er ook alles vanaf weet. Hopelijk doet ie het dan wel anders was het zonde van het geld ;)

Tot nog toe heb ik de tip gekregen om onderdelen bij Poort Watersport te kopen. Als iemand een betere winkel kent (misschien online :) dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor alle reacties tot nog toe!!!
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:12:56 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125634430
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:45 schreef adriaanrijkens het volgende:
Haha goed gezien. Ik heb wel tijdens het testen het kraantje gedraaid om het knikje te voorkomen maar het knikje ging er dan niet 100% uit. Is inderdaad een idee om de toevoer en filter te vervangen.

De lijst tot nog toe:
- filter(s) kopen & vervangen
- Brandstof slang kopen en vervangen
- high & low speed sproeiers + boutjes kopen & vervangen
- differentieel olie in de staart stoppen (hoe doe ik dat? Die grote schroef onderin eruit draaien?)
- Impeller kopen & vervangen (waar zit die?)

Ik denk dat als we eenmaal klaar zijn met dit topic dat ong. Alle onderdelen in de motor zijn vervangen en ik er ook alles vanaf weet. Hopelijk doet ie het dan wel anders was het zonde van het geld ;)

Tot nog toe heb ik de tip gekregen om onderdelen bij Poort Watersport te kopen. Als iemand een betere winkel kent (misschien online :) dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor alle reacties tot nog toe!!!
trouwens je zou de manual eens moetten zien te downloaden staat alles in voor olie en onderdelen ;)

impellr zit onder in je staart
http://www.boats.net/part(...)D%20DRIVE/parts.html
  dinsdag 23 april 2013 @ 12:13:07 #15
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_125634442
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:45 schreef adriaanrijkens het volgende:
Haha goed gezien. Ik heb wel tijdens het testen het kraantje gedraaid om het knikje te voorkomen maar het knikje ging er dan niet 100% uit. Is inderdaad een idee om de toevoer en filter te vervangen.

De lijst tot nog toe:
- filter(s) kopen & vervangen
- Brandstof slang kopen en vervangen
- high & low speed sproeiers + boutjes kopen & vervangen
- differentieel olie in de staart stoppen (hoe doe ik dat? Die grote schroef onderin eruit draaien?)
- Impeller kopen & vervangen (waar zit die?)

Ik denk dat als we eenmaal klaar zijn met dit topic dat ong. Alle onderdelen in de motor zijn vervangen en ik er ook alles vanaf weet. Hopelijk doet ie het dan wel anders was het zonde van het geld ;)

Tot nog toe heb ik de tip gekregen om onderdelen bij Poort Watersport te kopen. Als iemand een betere winkel kent (misschien online :) dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor alle reacties tot nog toe!!!
Je impeller zit in dit huis onderaan de staart, altijd met wat watervast vet monteren (is speciaal vet voor) vergeet niet ook een pakking set erbij te bestellen...

en voor de olie zitten er vaak 2 pluggen (schroeven) in de staart, de ene is het maximumpeil, en de andere de aftapplug, dus bijvullen tot het uit het bovenste gat komt... In welke stand (rechtop of op zn zij) de motor daarvoor moet staan, durf ik zo 123 niet te zeggen (geen ervaring met evinrude) maar dat kan de dealer je wel vertellen..

Ik weet niet in wat voor water je wil gaan varen, maar een paar breekstaafjes voor de schroef op voorraad in de boot, is wel handig in laag water..
Die knappen zodra je schroef een obstakel (fiets, tak oid) raakt, en dan draait je schroef niet meer mee, dus die wil je eigenlijk altijd bij je hebben..

Lijst van dealers kun je hier vinden (Johnson en Evinrude zijn tegenwoordig samen geloof ik)

[ Bericht 4% gewijzigd door Snowballed op 23-04-2013 12:27:23 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')