Je beschrijft een zender die slecht is en niet aansluit bij je smaak. Je punt over onafhankelijkheid is echter niet duidelijk. Van wie is deze zender afhankelijk en hoe wordt de kijker daardoor benadeeld ?quote:Op vrijdag 19 april 2013 14:15 schreef Iwanius het volgende:
Echter een ieder die een beetje doordenkt en het programma nader onder de loep neemt ziet dat dit programma helemaal niet die onafhankelijkheid en journalistieke integriteit heeft waar men zich vooraf mee op de borst slaat.
Al je voorbeelden geven aan waarom je de journalistieke prestaties van CNBC van slechte kwaliteit vindt. Ik ben dat ook deels met je eens. Ik zie echter niet in waarom het dan meteen ook afhankelijke journalistiek zou zijn. (Afhankelijk als in 'niet onafhankelijk').quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:13 schreef Iwanius het volgende:
Het is een show, waar niet zo zeer de waarheid en journalistieke integriteit hoog in het vaandel staat, maar vooral met heel veel grafische poeha en financiële woorden gepoogd wordt de kijker iets te verkopen
Vwb je laatste regel verwijs ik je even naar deze link.quote:Op zaterdag 20 april 2013 18:40 schreef jaco het volgende:
Al je voorbeelden geven aan waarom je de journalistieke prestaties van CNBC van slechte kwaliteit vindt. Ik ben dat ook deels met je eens. Ik zie echter niet in waarom het dan meteen ook afhankelijke journalistiek zou zijn. (Afhankelijk als in 'niet onafhankelijk').
Bij afhankelijke journalistiek worden feiten verzonnen of verdraaid om een politiek of commercieel doel te dienen. De waarheid wordt bewust gekleurd weergegeven voor dit doel. De hele organisatie dient dit doel dan structureel.
Dit soort analyses zijn te maken rondom De Telegraaf, De VARA en News Corp van Rupert Murdoch. De discussie gaat dan in de richting die user NeeOfTochJA aangeeft.
Ik zie dit echter niet zozeer in relatie met CNBC. Er verschijnen gasten met allerlei meningen en achtergronden voor de camera. Ik meen niet dat 'linkse' of 'rechtse' meningen structureel worden afgeknepen. Ja, omdat er weer een reclameblok aan komt, maar niet om de kijker richting een bepaalde overtuiging te duwen.
Je punt ontgaat me helaas nog steeds. Elke nieuwsorganisatie is uiteindelijk eigendom van een persoon, een groep personen of een andere organisatie. Dat wil niet automatisch zeggen dat de overall journalistieke aanpak een bepaalde agenda dient.quote:Op zondag 21 april 2013 13:11 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Vwb je laatste regel verwijs ik je even naar deze link.
Genoeg gezegd lijkt mij, zeker vwb je opmerking ...." maar niet om de kijker richting een bepaalde overtuiging te duwen. "
Warren Buffett zit er regelmatig. Die pleit voor hogere belastingen voor hogere inkomens.quote:Op zaterdag 20 april 2013 19:31 schreef arjan1212 het volgende:
ja oke, maar die gasten van hun zouden niet gaan pleiten voor hogere belastingen enz
Uberhaupt is het uitzenden van beursnieuws alsof het echt nieuws is marketing. Marketing van het idee dat het ook belangrijk is voor anderen dan houders of kopers van de betreffende aandelen. Het is (zelf)promotie van de financiele sector, die zijn eigen positie en verdiensten probeert te rechtvaardigen door te doen alsof ze belangrijk zijn voor de economie. Onzin natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:29 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Niet alleen CNBC is niet onafhankelijk, bijna alle grote tv-zenders vallen onder grote conglomeraten, zoals eerder genoemde GE. Dus aan de ene kant heeft GE belangen in de wapenhandel, aan de andere kant via de tv-zenders wordt de oorlog gepromoot. In Nederland valt RTL valt onder Bertelsmann.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |