abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125470976
Ik wil een thermostaat in de kamer hangen, maar ben natuurlijk vergeten kabel te trekken. Nu is mijn vraag: welke draad heb ik daarvoor nodig? Ik heb 2 aansluitpunten op de cv-ketel. Het is niet modulerend (OpenTherm) en ook niet "PowerStealing", als ik het goed begrepen heb. Wel is het voltage dat de cv-ketel levert 28,8/14,4V, maar ik weet niet precies hoeveel A de thermostaat vraagt.
Zou ik kunnen cat6-kabel gebruiken die er al ligt (eventueel 2 draden per aansluitpunt), of leg ik beter nieuwe kabel? Welke kabel moet ik dan kopen, een gewone elektriciteitsdraad?

UPDATE: de thermostaat vraag 6 tot 40 mA, volgens de fabrikant.

[ Bericht 6% gewijzigd door fredz op 19-04-2013 10:33:55 ]
pi_125471307
Ik weet niet uit mijn hoofd welke dikte je minimaal nodig hebt (mm2). Maar ik denk dat je wel degelijk rekening moet houden met de weerstand van de bedrading. Een CAT5/6 kabel lijkt me iig veel te dun, die gaat veel weerstand opleveren bij een hoog voltage. Een standaard stroomkabel is weer veel te dik, das ook weer teveel weerstand. Je moet echt iets hebben dat er tussen in zit. (speaker draad misschien?)

Ik gok op 0,5mm2 (maar je kan het natuurlijk even nakijken in de documentatie van je ketel)
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
  Forum Admin vrijdag 19 april 2013 @ 10:41:48 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_125471394
Als het ding geen powerstealing heeft "vraagt" je thermostaat helemaal niets omdat er batterijen in zitten.
Je hebt in jouw geval twee draden nodig. Je thermostaat schakelt alleen maar: Draden kortsluiten, ketel aan, draden los, ketel uit. Ik denk dat het met UTP wel moet gaan maar beter kies je gewoon een twee aderig kabeltje. Als je toch een kabel gaat trekken kan je ook voor een drie aderige kabel gaan, mocht je in de toekomst je ketel vervangen dan hoef je niet weer aan de gang met je kabel.
pi_125471398
ff snel gekeken met yahoo, er bestaat iets als thermostaatkabel. http://www.cv-enzo.nl/sit(...)08mm-w.20364685.html Hier bieden ze 100meter aan, daar heb je natuurlijk niet zoveel aan maar je kan wel kijken of je het ergens kan vinden met de zelfde dikte mm2, verkoop per meter bijvoorbeeld. Anders naar een ouderwetse electronicawinkel gaan, en hier los draad kopen van de juiste dikte in alle vier de kleuren.
pi_125471548
Maakt eigenlijk helemaal niet uit wat je gebruikt, al gebruik je luidsprekersnoer.
Maar gewone dunnen 2 aderige kabel is perfect, utp zou ook prima kunnen.

En als het trekken moeilijk is, er bestaan ook draadloze thermostaten he, die werken perfect.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_125471891
Weet niet waar je die cat 6 kabel nu hebt liggen, maar wil je een goede werking van de thermostaat dan dient hij op ongeveer 1.50 m uit de vloer gemonteerd te worden, niet in een luchtstroming en niet in de buurt van een stralingsbron, zoals een lamp, tv en niet te vergeten de zon.Maar moet je alles nog aanleggen en de muren zijn al stuc klaar, dan is de tip van junkiexp een hele goede, een draadloze thermostaat in de kamer en een ontvanger naast de cv ketel
pi_125472017
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 10:38 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
....Een standaard stroomkabel is weer veel te dik, das ook weer teveel weerstand.
Het tegengestelde is waar: hoe dikker/groter de diameter hoe minder weerstand deze biedt.

Op http://nl.wikipedia.org.wiki/Koperdraad vind je de maximale belasting kwa amperage gezet tegen de diameter.
Gezien CAT6 koperdraad veelal een diameter heeft boven de 0,4 mm (en 0.15 mm al genoeg is) is dat theoretisch een medium dat je zou kunnen gebruiken in het geval van TS.

Edit: theoretisch zou je het dus kunnen gebruiken, maar praktisch is het er niet voor bedoeld en lijkt het mij (uiteraard) beter om een andere kabel te gebruiken, bv speakerkabel inderdaad.

[ Bericht 2% gewijzigd door batb op 19-04-2013 11:13:39 ]
pi_125472559
Een aan/uit thermostaat heeft toch altijd een potentiaal vrij contact als ik me niet vergis?
Dan heb je voor zover ik weet niks met weerstand te doen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_125474896
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 11:21 schreef junkiexp het volgende:
Een aan/uit thermostaat heeft toch altijd een potentiaal vrij contact als ik me niet vergis?
Dan heb je voor zover ik weet niks met weerstand te doen.
Natuurlijk ook bij een potentiaal kan de leidingweerstand een rol spelen , afhankelijk welk vermogen er geschakeld moet worden. Maar dat is in geval van een kamerthermostaat niet van belang of je moet een leiding van meer als 50 m
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:01:26 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_125478830
Bij ons in huis is (door de vorige bewoner) 2x 1.5mm2 flexibele grondkabel gebruikt. Werkt ook prima.

Als je cat6 hebt liggen op voldoende lengte (of meer) dan knoop je dat er gewoon toch even tussen om te proberen voordat je de thermostaat monteert? Dan weet je meteen of het werkt.

Zo ja dan lekker monteren. Zo nee, dan weet je dat je verder moet zoeken.
pi_125484252
Ik heb daar gewoon belkabel voor gebruikt, 0,75mm^2 en werkt zonder problemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')