PreppersIk versta héél goed dat mensen, zich zo onafhankelijk mogelijk van hun omgeving willen zijn. Je hebt meer zekerheden. Maar hoe relevant is het om je ergens op voor te bereiden voor iets wat slechts een heel kleine kans heeft dat er je kan overkomen?
Het is mogelijk dat een ramp ons overkomt en dat de orde in het systeem kan vervallen. En dan heb je een streepje voor op diegenen die zich niet hebben voorbereid. Je kan schrik hebben voor veel zaken, zonnewind, aardbeving, meteoor, vulkaanuitbarsting, kernoorlog, dodelijk griep. Monsters onder je bed.
Alleen is de procentuele kans klein dat zo’n dreiging ook effectief op jouw leven zal plaatsgrijpen. De kans dat zo’n enorme meteoor ons in de tijdspanne van jouw leven zal treffen. En dat je op zo’n lullige manier als die 5 russen erdoor zal sterven is vele malen kleiner dan dat je gaat sterven in een verkeersongeluk. Maar loop ik als een gek tegen auto’s te roepen? Schrik voor extremiteiten.
Er zijn zoveel andere manieren om te sterven dan zo'n ramp. Als je een wapen in huis haalt om je tegen zombies te beschermen, ben jijzelf een grotere bedreiging voor je gezin dan dat die zombies dat zijn. Er vinden ontiegelijk veel ongelukken met wapens binnenshuis. Een wapen is immers een reële dreiging, zombies zijn dat veel minder.
Een vraag die ik mij ook stel, is het mij een daling van mijn levenscomfort waard om geld te stoppen in iets wat ik moeilijk kan voorzien. En dan denk ik aan de ruimte die ik moet bouwen voor 1000 spaghetti doosjes, de kost voor m'n nucleaire bunker, die ook nog eens bestand moet zijn tegen zombies, en ze moet ook nog een EMP aanval kunnen doorstaan.
Zaken worden gereguleerd, mensen hebben individuele verantwoordelijkheid als ze hier in falen, dan zegt het systeem het volgende "shit will come to you." Ik vraag me af hoe het met die persoon is die dat cruiseschip voor de Italiaanse kust heeft doen zinken en zelf in paniek overboord is gevlucht.
Conspiracy theorieën
Het vervelende aan iemand die de waarheid wil uitdragen, en me wil overtuigen van de dreiging die hij ziet. Is dat ze moeilijker openstaan voor kritiek, hij wil me tot z’n Kerk bekeren.
Het ongeloof die hij ontvangt van z’n omgeving versterkt dan weer het idee dat hij eerst had dat mensen schapen zijn, blinde volgelingen. En omdat ze vaak niet in staat zijn om te redeneren, argumenten te evalueren en naar waarde te schatten heeft het ook weinig nut om daarmee te discussiëren. M.a.w. de intelligente mensen, die wel een goede vorm en inhoud kunnen verzorgen zoeken deze fora niet op en zoeken betere gesprekspartners.
Gevolg, de conspiracy fora worden groepjes met nozems die niet in staat zijn te relativeren, te beargumenteren en te evalueren. De relevantie van het gesprek vervalt. Het enige doel dat er heerst is het overtuigen van een “gemeenschappelijk opgevatte waarheid”: “We gaan allemaal dood en iedereen is tegen ons” Maar ik wil jullie redden, ik ben jullie nieuwe Jezus/ Messias. (Ik maak een analogie niet letterlijk opvatten a.u.b.)
En dan heb je nog gewoon de idioten die gewoon, losse informatie zitten rond te strooien zonder de inhoud ervan begrepen te hebben. Mensen die overmatig generaliseren, die 2 vakjes hebben en alles opdelen in goed en slecht. De overheid zit volgens deze mensen enkel hebzuchtige mensen die hun zucht naar roem en rijkdom trachten te vervullen. Ze kunnen niet relativeren. Ze doen meer kwaad dan goed in deze gesprekken. Met het effect dat ze de discussie gijzelen, en de personen die wel relativeren veel moeite moeten doen om overduidelijke onwaarheden ze uit de discussie trachten te bannen.
Hoe definieert iemand een conspiracy? Is het vanaf iets niet overeenkomt met de officiële verklaring? Of wanneer je iets onbekends ontdekt lijkt te hebben? Iedereen geeft daar volgens mij een persoonlijke invulling aan.
Individuele overtuigingen en motivaties zijn niet in te controleren door welke losgeslagen groep mensen, individuen. Er zijn mensen die er voor kiezen om te doen, wat goed is. Het is niet makkelijk om de inborst van een persoon te evalueren.
Mensen willen zekerheden, maar ik geloof niet dat je die in het leven kan hebben. En dat lijken de nutjob complottheoristen niet te aanvaarden, ze zijn de Kerk ontvlucht en hebben geen zekerheden meer. Ze willen individueel de wereld verklaren maar dat kunnen ze volgens mij niet aan.
Ik wist dat de banken gingen vallen, voordat ze vielen, en ik voorspelde de apocalyps. En nu vraag ik me af, wie heeft dat voorkomen? Het is niet in het voordeel van de machthebbers om complete chaos te hebben, want dan vervalt hun macht. Als de Westerse macht vervalt dan zijn er de Chinezen om dat machtsvacuüm over te nemen.
Ik geloof dat iedereen die op een hoge functie werkt ook een complottheorist is. Maar waarom deelt men hun opvatting niet?
1. Het is niet nuttig om een persoon die het niet kan kaderen bang te maken
2. Een politieke vijand zal je voor gek verklaren en zo de steun vinden van de massa die het toch niet begrijpt
3. Je steekt veel moeite in iets wat maar weinig effect gaat hebben
4. Mensen staan er niet voor open, ze hebben al hun waarheid over de dingen opgebouwd
5. Wat geeft iemand het recht om te zeggen dat zijn waarheid ook daadwerkelijk de enige waarheid is?
6. Ik moet hetgeen ik verkondig ook kunnen verantwoorden, en dat is niet zo eenvoudig dus negatieve gevolgen
Het is voor een complot theorist in dreiging dat hij niet in angst vervalt en onrationele keuzes en gaat argumenteren. Dan verval je gewoon als een gek. Een gek die een deel van de waarheid ziet, maar niet verder durft te kijken dan dat.
De relevantie en relativering vervalt.
En nogmaals dit filmpje,
somt het voor mij goed op.
Iemand die niet weet hoe hij moet argumenteren gaat niet op een andere manier reageren op rationele en goed uitgewerkte comments dan dat je gewoon grote bullshit verkoopt. Zijn ervaring van de werkelijkheid gaat er niet anders door worden, dus blijft zijn waarheid intact. Erger nog zijn de mensen die zeggen dat ze de waarheid in pacht hebben. Ze durven niet te zeggen dat ze het niet weten.
Omdat ze zich ook afzetten tegen alles wat ook maar ietwat geinstitutionaliseerd is, vervallen ze in een soort van eigen beleving in het comfort van hun zetel/ bureaustoel zonder ook maar iets van de werkelijkheid effectief te gaan onderzoeken. Ze bouwen hun fictieve wereld op en zoeken dan in bronnen / fora met mensen die hun wereldbeeld ook delen. Beschouw het als een vorm van gedachtegoed incest. Ze kweken zichzelf tot een wereldvreemd, ongeoefend persoon. Dat gewoon niet meer in staat is tot enige vorm van communicatie.
En met welke zekerheid kan je zeggen dat wat je denkt te zien ook daadwerkelijk zo is?Ik durf te zeggen dat ik de zaken niet zeker weet, maar ik vind wel dat ik goed fundament heb om m'n meningen uit te dragen. Alleen vraag ik me af of ik uberhaubt met die waarheidsprekers nog in contact wil komen omdat ze ongebreidelde nonsens verkopen met af en toe eens een toets van waarheid.