Ik heb niet veel verstand van economische dingen zoals valuta e.d. maar het lijkt me dat een valuta die binnen 3 weken 130 euro in waarde kan stijgen om vervolgens drie dagen na dat hoogtepunt alweer 100 euro gezakt te zijn (op moment van schrijven), niet een stabiele valuta genoemd kan worden. Het kan niet anders, lijkt me, of dergelijke instabiliteit staat het vertrouwen in de weg.
Concreet: stel iemand wil op een bitcoin gedreven site als bv SilkRoad iets kopen, dan moet je met een extreem veranderlijke munt als de bitocin minimaal dezelfde dag (maar het liefst binnen een paar uur) je aankoop doen nadat je je geld over hebt gemaakt op je digitale portemonnee.Want het is niet ondenkbaar dat een dag later de waarde 20% is gezakt. En de verkoper past (volgens mij met een programmaatje dat in real time de koers aan de prijs linkt) a la minute de prijs aan. Dan kan het zo zijn dat je bv 0.75 bitcoin hebt overgemaakt om iets te kopen, maar doordat de bitcoin 20% minder euro´s waard wordt, kost het betreffende product opeens 0.90 bitcoin. Dan moet je alsnog weer wat bitcoin centen bijstorten op je digitale portemonnee. Met als gevolg dat je meer hebt uitgegeven dan je in eerste instantie wilde, plus het feit dat het extra moeite kost.
Nu kan je als koper ook geluk hebben wanneer de koers stijgt - maar termen als ´geluk´ of ´pech´ en ´oplettendheid´ wil je eigenlijk niet verbonden zien met een serieuze valuta. Ik denk wel dat dat de bitcoin nog vele jaren zal blijven bestaan en zal hem zelf ook wel is sporadisch gebruiken. Maar als de onzekerheid, zoals je die nu ziet, inherent is aan het systeem van de bitcoin, dan zie ik niet hoe het ooit een serieuze valuta zal worden die bv bij reguliere sites als
bol.com of wehkamp uitgegeven kan worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door lachelkedag op 12-04-2013 11:00:38 ]