abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124907267
Beste mensen,

Zoals velen die in een appartement wonen neemt ISTA het warmteverbruik op om iedere bewoner zijn deel van de stookkosten te laten betalen.
Er wordt met eenheden gewerkt om te meten hoeveel de verwarming aanstaat. Echter heb ik geen flauw idee wat een 'normaal' aantal eenheden is voor een middelmatige verbruiker. Ik heb ongeveer 500 eenheden op 1 jaar tijd (alle radiatoren opgeteld). Is dit een middelmatige hoeveelheid? Ik vind nergens terug hoeveel eenheden andere mensen hebben op een jaar tijd.

Alvast bedankt!
Vereltje
pi_124907492
Geen idee of dit hetzelfde is
maar tijdje terug ging het in "Kannie Waar Zijn" over een dergelijk systeem
dat het niet klopt wat ze meten, en dat het makkelijk te beinvloeden is.
Check die website eens, misschien vind je daar wat meer info
pi_124908209
500 eenheden voor 1 jaar is wel veel hoor. Ik zit rond de 25 eenheden in een flatje.

PS MrNiles, heb je nog meer info daarover. Ik ben wel benieuwd wat de argumenten zijn.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_124908267
Eenheden van de metertjes kun je niet zomaar bij elkaar optellen. Er wordt namelijk nog een factor overheen gegooid voor de capaciteit van de radiator en oppervlakte van de ruimte waar deze in hangt.

Zo kan de eenheid van het ene metertje wel 3 of 4 keer zo zwaar tellen/duur zijn als de eenheid van het andere metertje.

Je kan wel kijken hoeveel eenheden er in de afgelopen jaren verbruikt zijn. Dan kun je dus in elk geval kijken hoe jouw verbruik zich verhoud tot dat van de afgelopen jaren.

Voor mij klinkt 500 eenheden erg weinig. In alleen de woonkamer zat ik daar al aardig boven. Maar zoals gezegd, de ene eenheid is de andere niet.
pi_124908467
@ AlfredJKwak5: 25 eenheden lijk me absurd weinig, niet? Er komt ongeveer 1 eenheid bij per uur, dus dan zou jij maar 25u de verwarming gebruikt hebben? :)

@ Ivo 1985: omwille van welke reden telt het ene meter verder door dan een ander? Ik kan spijtig genoeg geen vergelijk maken met de voorbije jaren, toen was er nog geen elektronisch apparaatje zoals nu. Ik heb tot nu toe enkel nog maar de verwarming in de woonkamer opgezet, de andere kamers verwarm ik niet, ook niet in de winter.
pi_124908653
Vreemde telling is dat Ivo, ik heb dat nog nergens gezien in mijn papieren van ISTA. Ik zie een oppervlakte-eenheid-prijs en een verbruik-eenheid-prijs. Beide bepalen de totale prijs. Bij de oppervlakte wordt alleen de woning oppervlakte gebruikt (en een factor) en bij de verbruik-eenheid alleen de verbruikseenheden. Optellen kan ik gewoon doen volgens mijn rekening, het geeft een redelijke indicatie.

@vereltje: Ik heb nog van die vloeistofbuisjes huis. Voor de rest woon ik alleen, ben een man, werk 40uur per week, heb overal enkel glas, 80-90m2 woonoppervlak en ik heb geen zij of onderburen. Over 5 jaar heen gemeten lag mijn eenheden verbruik tussen de 20 en 25 totaal. Mijn voorschot is 65euro per maand en ik krijg gemiddeld tussen de 100 en 200 euro per jaar terug. Dit komt neer op een verbruik van ongeveer ¤ 52,50 per maand, gemiddeld berekend. (misschien kan je hier meer mee)
pi_124908857
Van de site:

quote:
Kan ik aan de hand van mijn meterstanden zelf uitrekenen wat ik straks moet betalen?

Nee, u kunt aan de hand van uw meterstanden niet zelf uw stookkosten uitrekenen. Het meetsysteem is een zogeheten verhoudingssysteem. De meterstanden geven aan hoeveel warmte de bewoners hebben verbruikt ten opzichte van elkaar en van het totaal.
De geregistreerde eenheden zijn ook niet om te rekenen naar m3 gas of liters huisbrandolie.
Bovendien worden niet alle gemaakte energiekosten verdeeld over de meterstanden. De reden hiervoor is dat niet alle verbruikte warmte via de radiatoren vrijkomt. Denkt u bijvoorbeeld aan warmte die vrijkomt via de leidingen of in het ketelhuis. Deze wordt niet gemeten, maar moet wel betaald worden. Hiertoe worden bepaalde berekeningen uitgevoerd, waardoor het voor u als bewoner niet mogelijk is om aan de hand van de meterstanden zelf de hoogte van uw afrekening te berekenen.
http://www.istanederland.nl/
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_124908887
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 11:21 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Vreemde telling is dat Ivo, ik heb dat nog nergens gezien in mijn papieren van ISTA. Ik zie een oppervlakte-eenheid-prijs en een verbruik-eenheid-prijs. Beide bepalen de totale prijs. Bij de oppervlakte wordt alleen de woning oppervlakte gebruikt (en een factor) en bij de verbruik-eenheid alleen de verbruikseenheden. Optellen kan ik gewoon doen volgens mijn rekening, het geeft een redelijke indicatie.
Bij mij werd er op de eenheden van de diverse meters toch echt een correctiefactor toegepast. Iets van 2,2 voor de woonkamer, 0,75 voor de badkamer en 0,4 voor de slaapkamer.
Misschien werkt het bij die antieke vloeistofbuisjes anders. Maar bij de digitale metertjes is elke éénheid X graden temperatuurverschil tussen lucht en radiator gedurende een tijdsperiode Y.
Het is niet moeilijk voor te stellen dat wanneer een kleine radiator zoals in de slaapkamer een uurlang 50 graden is, deze veel minder warmte afgeeft dan een grote radiator zoals in de woonkamer.
pi_124909527
Ah dat verklaard wel het verschil tussen mijn verbruik (25 eenheden) en dat van de TS (500 eenheden).
pi_124913206
En vergeet de ligging van de woning in het complex niet.

Reducties worden toegepast om verschillen in stookkosten, als gevolg van een
ongunstige ligging van de woning, te compenseren. In woningen die op een hoek liggen of op de bovenste woonlaag moet dikwijls meer gestookt worden om dezelfde kamertemperatuur te bereiken als in overige woningen. Er staan in deze woningen vaak ook grotere radiatoren.
Indien in bepaalde vertrekken van uw woning reductie van toepassing is, worden deze op de volgende wijze verwerkt. Bij verdampingsmeters wordt de reductie direct verwerkt in de schaalverdeling. Er wordt dan een lagere schaalverdeling op de meter aangebracht, waardoor de meter langzamer telt. Bij elektronische meters wordt de reductie in mindering gebracht op de geregistreerde meterstand. De reducties vindt u bij de elektronische meters op uw afrekening terug.
pi_124981264
Die eenheden kan je idd niet veel mee, in mijn vorige woning hadden we blokverwarming met een ringleidingsysteem zonder eigen afsluiters.
Dan wordt ook de warmteafgifte van de buizen die door je kamer heen lopen er nog bij berekend.

Nu hebben we stadsverwarming met een eigen leidingtraject wat wel afsluitbaar is.
Je moet kijken naar de Gj die op je jaarnota komt te staan.

Wij zaten voor 100m2 vorig jaar op 34gj.
Zal dit jaar wel iets meer zijn ben ik bang....
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_125075909
Warmtemeters met buisjes tellen volgens een andere schaal (ordegrootte tot 50 ofzo) vergeleken met de radiometers (met schermpje en knopje). Die tellen inderdaad makkelijk tot 500.

Het systeem is een relatieve vergelijking. Aan het einde van het stookseizoen wordt een jaarafrekening gemaakt met alle stookkosten: gasverbruik of stadswarmte van het gebouw, het vastrecht, onderhoudskosten, afschrijving enz. Die kosten worden verdeeld over de bewoners. Per radiator is bekend hoeveel vermogen deze heeft en welke omrekeningsfactor aangehouden wordt voor de meter op die radiator. Sommige flats compenseren bewoners op de hoeken van het gebouw omdat deze meer buitenmuur hebben. Het systeem werkt redelijk, maar stimuleert zuinig stoken niet heel erg.

Je hebt er niks aan om de getallen van andere mensen te vergelijken als die niet in dezelfde flat wonen onder dezelfde omstandigheden. Als dat wel het geval is, moet je wel ook even kijke of je dezelfde radiatoren hebt hangen.

ISTA toont op de eindafrekening een overzicht van de kosten en komt daarbij dan uit op een eenheidsprijs. Die is dus per flatgebouw verschillend. Die eenheidsprijs kun je vermenigvuldigen met je gecorrigeerde aantal eenheden (gecorrigeerd voor het type radiator, en evt. of je op een hoek woont).
pi_125077344
@ Coolmint, jij hebt over een verdeelsleutel voor meerdere bewoners maar dat is niet altijd zo.
In mijn vorige woning (huur) was dat inderdaad zo.
Mijn huidige woning (koop) betaal ik een vastrecht en het aantal Gj verbruik, meer niet.

Weet eigenlijk ook niet precies waar het verschil in zit.

In mijn vorige woning kreeg ik ook altijd een rapport met rekening van Ista, gaat dat rechtstreeks met Eneco.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_125113127
Die eenheden vallen niet te vergelijken. Ik had 2700 vorig jaar. Het valt ook niet om te rekenen naar gebruik in m3 zoals ISTA zelf op de site ook al aangeeft. Hooguit kan je de kosten ruwweg terugrekenen naar verbruik in m3.

Ik heb aan de metertjes zelf nooit echt aandacht geschonken. Ik ken mensen die ze beïnvloeden en zo geld besparen. Had ik wellicht ook kunnen doen en me over periode van 8 jaar zo'n 2k kunnen besparen als ik meting ook maar wist te halveren. Maar ben er zelf dus braaf in geweest. Maar het is wel krom dat je niet weet of je eigenlijk niet juist zelf opgelicht wordt omdat je het niet na kan gaan.
pi_125187168
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:14 schreef junkiexp het volgende:
@ Coolmint, jij hebt over een verdeelsleutel voor meerdere bewoners maar dat is niet altijd zo.
Mijn huidige woning (koop) betaal ik een vastrecht en het aantal Gj verbruik, meer niet.

In mijn vorige woning kreeg ik ook altijd een rapport met rekening van Ista, gaat dat rechtstreeks met Eneco.
Het verschil zit hem waarschijnlijk in blokverwarming versus stadsverwarming.

Bij blokverwarming staat er in het complex ergens één grote verwarmingsketel (of meerdere in geval van een groot complex) die verwarmingswater warm stookt met behulp van aardgas. De eigenaar of VVE van het complex heeft dan een contract met de gasleverancier en ziet natuurlijk graag dat de kosten daarvan vergoed worden door de bewoners. De eigenaar of VVE wil die doorgaans zo eerlijk mogelijk over de bewoners verdelen om gezeur te voorkomen, en laat daarom door ISTA (of soortgelijk bedrijf) metertjes plaatsen op elke radiator in het hele complex. Die metertjes worden elk jaar afgelezen, gegevens daarvan worden door ISTA verwerkt en ISTA stelt voor elke bewoner een overzicht op van de verbruikte eenheden en welke kosten daarbij horen.
De beheerder krijgt deze overzichten, stelt eindafrekeningen op en stuurt dit dan aan de bewoners. In deze kosten zitten ook vastrechtkosten opgenomen voor de gasaansluiting van de verwarmingsinstallatie.

Bij stadsverwarming staat er ergens 'in de buurt' een bedrijf wat heel veel restwarmte produceert bij het bedrijfsproces. Meestal is dit gewoon een aardgas gestookte elektriciteitscentrale. Met de restwarmte van het bedrijf verwarmd het energiebedrijf enorme hoeveelheden water en dit hete water wordt via ondergrondse leidingen naar de woningen en bedrijven in de naastgelegen wijk getransporteerd. Bij elke aftakking die een woning in gaat, zit een energiemeter (GJ-meter) die meet hoeveel GJ energie de betreffende woning afneemt door het temperatuurverschil in binnengaand en uitgaand water en de hoeveelheid water te meten. De energiemaatschappij factureert hiervoor vastrechtkosten en gebruikskosten.
pi_125187819
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:14 schreef junkiexp het volgende:

In je huidige woning heb je dan vermoedelijk ook andere meters of een meter waar je leiding het huis binnenkomt. Deze meet de temperatuur van het in- en uitgaande water en de hoeveelheid liters. Hieruit kun je dan heel precies de verbruikte GJ aan energie berekenen.

Dat is met de kleine meters op de radiatoren wat minder nauwkeurig, maar als iedereen dezelfde heeft zitten krijg je relatief wel een goede maat voor het verbruik van iedere bewoner ten opzichte van het totaal. (En dat is waar het bij blokverwarming om gaat).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')