"gedurende vijf jaar"quote:Op maandag 6 mei 2013 13:59 schreef tribalwars het volgende:
volgens dit artikel daalt de zee temperatuur juist.
hoe verklaren jullie dat in een tijd van opwarming.
http://www.klimatosoof.nl/node/723
De bovenlaag van de oceaan is tegen de verwachtingen in sinds 2003 niet meer warmer geworden ondanks de toename van broeikasgassen in de lucht. Een KNMI-studie toont aan dat de bovenste oceaanlaag koel is gebleven door natuurlijke variaties in het klimaat. Een deel van de warmtestraling is hierdoor teruggekaatst naar de ruimte en een deel van de warmte is in de diepere lagen van de oceaan opgeslagen.quote:Op maandag 6 mei 2013 13:59 schreef tribalwars het volgende:
volgens dit artikel daalt de zee temperatuur juist.
hoe verklaren jullie dat in een tijd van opwarming.
http://www.klimatosoof.nl/node/723
misschien komt het doordat al dat ijs afbrokkeld op de polen en in de oceaan terecht komt en daardoor koud blijft!quote:Op maandag 6 mei 2013 15:27 schreef ajacied4lf het volgende:
Water reageert als een soort van vergrootglas nu ik er even over nadenk
Dat zal ook meespelen.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:36 schreef theguyver het volgende:
[..]
misschien komt het doordat al dat ijs afbrokkeld op de polen en in de oceaan terecht komt en daardoor koud blijft!
Zie het als een cola glas met ijsklontjes
of sinas of 7 up etc
Ik zou net het omgekeerde verwachten, dat het mengen van de lagen zorgt voor de opwarming onderaan en afkoeling bovenaan. De grootste temperatuursgradient vind je in de mesopelagische zone, van bovenaan (200m) maximum 20°C in warme regios tot onderaan (1000m) 4°C. De bathypelagische zone van 1000m tot 4000m heeft een tamelijk homogene temperatuur van 4°C.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:23 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
De bovenlaag van de oceaan is tegen de verwachtingen in sinds 2003 niet meer warmer geworden ondanks de toename van broeikasgassen in de lucht. Een KNMI-studie toont aan dat de bovenste oceaanlaag koel is gebleven door natuurlijke variaties in het klimaat. Een deel van de warmtestraling is hierdoor teruggekaatst naar de ruimte en een deel van de warmte is in de diepere lagen van de oceaan opgeslagen.
Hoe komt het dat de bovenlaag van de oceaan acht jaar lang niet warmer is geworden, ondanks de toename van broeikasgassen? En waar is deze energie gebleven?
Extra uitstraling naar de ruimte en een toename van de warmteopslag in de diepere lagen van de oceaan blijken allebei een rol te spelen.
Daarnaast komt uit het KNMI-onderzoek naar voren dat de temperatuur dieper in de oceaan – tussen 1 en 2 kilometer diepte - toeneemt, vooral in de Noord-Atlantische Oceaan ten zuiden van Groenland. Als deze onder- en bovenlaag van de oceaan weinig gemengd worden, warmt de diepe oceaan op terwijl het oceaanwater daarboven juist afkoelt.
Bron: KNMI.
Mooie samenvatting.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:26 schreef ATuin-hek het volgende:
Lang verhaal kort, het is een complex verhaal
Ik dacht er eerlijk gezegd hetzelfde over als jij. Maar ik kan me voorstellen dat de eerste laag (Epipelagische zone) kan werken als een soort van vergrootglas; het neemt een gedeelte van de straling op en stoot een deel af. En dat de straling die opgenomen wordt de tweede laag (Mesopelagische zone) verwarmt.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:19 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik zou net het omgekeerde verwachten, dat het mengen van de lagen zorgt voor de opwarming onderaan en afkoeling bovenaan. De grootste temperatuursgradient vind je in de mesopelagische zone, van bovenaan (200m) maximum 20°C in warme regios tot onderaan (1000m) 4°C. De bathypelagische zone van 1000m tot 4000m heeft een tamelijk homogene temperatuur van 4°C.
Laten we het maar hierbij houden.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:26 schreef ATuin-hek het volgende:
Lang verhaal kort, het is een complex verhaal
zoveel docu's en converenties etc over geweest.quote:Op maandag 6 mei 2013 16:33 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik dacht er eerlijk gezegd hetzelfde over als jij. Maar ik kan me voorstellen dat de eerste laag (Epipelagische zone) kan werken als een soort van vergrootglas; het neemt een gedeelte van de straling op en stoot een deel af. En dat de straling die opgenomen wordt de tweede laag (Mesopelagische zone) verwarmt.
Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk wat er gemeten is in dat linkje van tribalwars.
[..]
Laten we het maar hierbij houden.
Tot de bodem uitzoeken!quote:Op maandag 6 mei 2013 16:33 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik dacht er eerlijk gezegd hetzelfde over als jij. Maar ik kan me voorstellen dat de eerste laag (Epipelagische zone) kan werken als een soort van vergrootglas; het neemt een gedeelte van de straling op en stoot een deel af. En dat de straling die opgenomen wordt de tweede laag (Mesopelagische zone) verwarmt.
Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk wat er gemeten is in dat linkje van tribalwars.
[..]
Laten we het maar hierbij houden.
Ik begrijp waar je heen wilt, maar ik denk dat er nog veel meer dingen zijn die een rol spelen. Maar het is mij iets te moeilijk eerlijk gezegd, gelukkig heeft het KNMI het tot de bodem uitgezochtquote:Op maandag 6 mei 2013 17:21 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Tot de bodem uitzoeken!![]()
Erg diep kan de warmte niet gaan, als je het absorptiespectrum voor vloeibaar water bekijkt;
een absorptiecoefficient van 0.01cm-1 betekent een verzwakking met factor e-1 ( = 0.368.) per 100 cm; een coeff van 10 is diezelfde verzwakking per millimeter. De helft van de zonne-energie komt in de vorm van infrarood. die stralen worden in de eerste millimeters geabsorbeerd. Enkel blauw licht komt ver.
[ afbeelding ]
ze hebben maar 8 jaar onderzocht. 8 jaar is een kort periode. het klimaat is de gemiddelde temperatuur over 30 jaar.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:39 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik begrijp waar je heen wilt, maar ik denk dat er nog veel meer dingen zijn die een rol spelen. Maar het is mij iets te moeilijk eerlijk gezegd, gelukkig heeft het KNMI het tot de bodem uitgezocht
http://www.knmi.nl/cms/co(...)enlaag_van_de_oceaan
niet zo lang. maar het valt mij op dat het klimaat niet echt meer op warmt de laaste 5 a 6 jaar.quote:Op maandag 6 mei 2013 18:00 schreef ems. het volgende:
Hoe lang heb jij het klimaat onderzocht tribal?
Daar heb je natuurlijk gelijk in.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:59 schreef tribalwars het volgende:
[..]
ze hebben maar 8 jaar onderzocht. 8 jaar is een kort periode. het klimaat is de gemiddelde temperatuur over 30 jaar.
weet ik heb ik gelezen.quote:Op maandag 6 mei 2013 18:05 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk gelijk in.![]()
Maar dat onderzoek die jij hierboven hebt geplaatst gaat over 10 jaar, dat van het KNMI geeft daar een antwoord op.
Dat mag.quote:Op maandag 6 mei 2013 18:07 schreef tribalwars het volgende:
[..]
weet ik heb ik gelezen.
maar dan heb ik er nog mijn twijfels bij.
Ah nee, dan is het goed. Het KNMI doet 8 jaar lang intensief onderzoek maar dat is natuurlijk niets waard als het jou opvalt dat het niet meer warmer wordtquote:Op maandag 6 mei 2013 18:05 schreef tribalwars het volgende:
[..]
niet zo lang. maar het valt mij op dat het klimaat niet echt meer op warmt de laaste 5 a 6 jaar.
Ah, ok. Was uitgegaan van een warme regio, in koude gebieden is het natuurlijk andersom.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:39 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik begrijp waar je heen wilt, maar ik denk dat er nog veel meer dingen zijn die een rol spelen. Maar het is mij iets te moeilijk eerlijk gezegd, gelukkig heeft het KNMI het tot de bodem uitgezocht
http://www.knmi.nl/cms/co(...)enlaag_van_de_oceaan
Erm, je post net zelf een studie over 5 jaar aan dataquote:Op maandag 6 mei 2013 17:59 schreef tribalwars het volgende:
[..]
ze hebben maar 8 jaar onderzocht. 8 jaar is een kort periode. het klimaat is de gemiddelde temperatuur over 30 jaar.
nog niet zo betrouwbaar dus. maar het het geeft wel aan dat er geen opwarming was die 5 jaar.quote:Op maandag 6 mei 2013 19:49 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Erm, je post net zelf een studie over 5 jaar aan data
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |