abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124743810
Hallo, ik heb sinds enkele maanden een contract (geen 0-uren) bij een werkplek die valt onder de CAO GGZ. Ik ben een beetje bezig met mijn geldzaken, en het viel me op dat ik schijnbaar geen ORT krijg voor de slaapdiensten die ik draai. Daar ik het grootste deel van mijn loon uit deze uren haal, ben ik erg benieuwd of dit is toegestaan.

In de CAO staat nergens dat slaapuren als ORT-uren aangerekend moeten worden, maar er staat ook nergens dat dit niet moet. Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Edit: CAO GGZ
en
Misschien een relevante link over een uitspraak van het Europese Hof?

Edit 2:
quote:
Toeslag voor overwerk en slaapdiensten/aanwezigheidsdiensten
Van slaapdiensten of aanwezigheidsdiensten is sprake als werknemers s nachts dienst hebben en deze diensten op het werk slapend mogen doorbrengen. Zulke diensten komen veel voor in de zorgsector en bijvoorbeeld bij de brandweer. Het Europese Hof heeft bepaald dat slaapdiensten gelden als werktijd. Ook wanneer de werknemer de hele nacht heeft kunnen doorslapen, heeft hij dus recht op loon over de ingeroosterde uren.
Bron

[ Bericht 14% gewijzigd door P8 op 01-04-2013 00:49:59 ]
Extremistisch gematigd.
  maandag 1 april 2013 @ 01:23:32 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_124745931
Als ik de CAO zo eens doorlees, lijkt het erop dat je slaaptijd wel als arbeidstijd wordt gerekend, maar dat je alleen ORT krijgt uitbetaald over de tijd die je werkzaamheden verricht
quote:
In dit artikel wordt onder slaapdienst verstaan: een aaneengesloten deel van een
dienst waarin de werknemer in de instelling aanwezig en op oproep beschikbaar
moet zijn voor het verrichten van noodzakelijke en onvoorziene bedongen
werkzaamheden, maar overigens rust geniet.
quote:
De tijd die de werknemer doorbrengt in een slaapdienst en waarin de werknemer
geen arbeid verricht, telt niet mee voor de vaststelling van de arbeidsduur als
bedoeld in artikel 3.1 leden 1 t/m 6 van deze CAO.
http://www.salaris-inform(...)lening_2012-2013.pdf
^is volgens mij de CAO waar de CAO GGZ weer naar verwijst

[ Bericht 25% gewijzigd door hugecooll op 01-04-2013 01:32:52 ]
pi_124748319
Meestal krijg je compensatieuren, 1/18e uur per dienstuur en daarnaast over de gewerkte uren loon + ORT. Neem aan dat die constructie in cao ggz en vvt niet anderd zal zijn.
pi_124749940
Cao ggz is niet fijn wat betreft slaapdiensten. Ik kreeg iets van 35 euro per nacht. Jeugdzorg is beter qua Cao.

Je moet trouwens even anders kijken, je krijgt wel ORT alleen niet over alle uren. Wat je dus even kan terug zoeken is hoeveel uren je uitbetaald krijgt en daarover krijg je ORT.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_124751739
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 10:01 schreef rene90 het volgende:
Cao ggz is niet fijn wat betreft slaapdiensten. Ik kreeg iets van 35 euro per nacht. Jeugdzorg is beter qua Cao.

Je moet trouwens even anders kijken, je krijgt wel ORT alleen niet over alle uren. Wat je dus even kan terug zoeken is hoeveel uren je uitbetaald krijgt en daarover krijg je ORT.
Ik krijg het aantal uren uitbetaald conform cao: de uren tussen 2300 en 0700 tellen voor de helft, tenzij ik om een aanwijsbare reden meer dan twee uur wakker was in deze periode. Maar er wordt (duidelijk) geen ORT gerekend over deze 4 uren per nacht.
Onterecht dus? Dat is een ietwat lastige situatie die ik creeer als ik dit aankaart, want ik ben waarschijnlijk niet de enige die niet voldoende uitbetaald heeft gekregen. Dit zou dan een juridisch "grapje" worden waar ik niet onvoorbereid in wil gaan.

Heb je tips voor een plan van aanpak?
Extremistisch gematigd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')