Houtduiven, volgens mij hebben de meeste mensen een enorme hekel aan die beesten.quote:De houtduif (Columba palumbus) is in België en Nederland de grootste duivensoort.
Houtduiven broeden het liefst in bossen, parken en tuinen, maar omdat ze tegenwoordig meer en meer in stedelijke gebieden voorkomen, maken ze niet zelden gebruik van gebouwen. Ze bouwen slordige nesten van takken en het is geen uitzondering dat een ei na het leggen meteen door de losjes gegroepeerde takken op de grond valt. Houtduiven leggen 2 eieren. Na het uitbroeden voederen zowel man als vrouw de jongen. Juvenielen missen in de eerste zomer de kenmerkende witte halsvlek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtduif
Iik denk dat ze gaan blijvenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 16:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik wist het wel ze zijn terugik had ze al eerder horen roekoeën
![]()
Ik ga ze niet meer wegjagen dus dat wordt een nestje![]()
Ik wilde een foto maken toen ze op de keukendeur zaten te vrijen maar toen
vlogen ze naar de schutting en het is niet hun eerste date volgens mij dus ze zullen
strakkies wel met takkies gaan lopen slepen![]()
Meet Mr. and Mrs. Duif![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De volgende keer zullen de foto's wel beter zijn, als ze eenmaal met takkies gaan lopen sjouwen krijg
je ze bijna niet meer weg, dus dan kan ik wel iets brutaler zijn, maar nu wil ik ze niet te vaak
laten schrikken. Maar zo mooi als de foto's hierboven zal me niet gaan lukken maar ik doe mijn
best!
Er zijn inderdaad genoeg mooie duiven. En ook houtduiven zijn helemaal niet lelijk.quote:Op zondag 31 maart 2013 20:27 schreef lotrdennis het volgende:
kijk nou eens naar die laatste foto! ik vind dat echt een prachtig beest![]()
duiven zijn qua schoonheid echt heel erg onderschat haha.
hier nog wat voorbeelden van mooie duiven:
[ afbeelding ]
Manenduif
[ afbeelding ]
Nieuw-Zeelandse vruchtenduif
[ afbeelding ]
Wompoo vruchtenduif
[ afbeelding ]
Dolksteekduif
[ afbeelding ]
Kuifduif
[ afbeelding ]
Kroonduif
dat zijn toch stuk voor stuk prachtige vogelszelfs gewone stadsduiven kunnen erg mooi zijn en ze zijn gewoon komisch om naar te kijken!
Paashaasquote:Op zondag 31 maart 2013 19:37 schreef APK het volgende:
En vlak voordat de eieren (na 17 dagen) uit zouden moeten komen waren ze weg.
Ekster?
Gaai?
Buurman?
quote:Op maandag 1 april 2013 13:06 schreef SeLang het volgende:
En wat dacht je hier van: pink necked green pigeon
Ik snap niet waar ze zijn geblevenquote:Op maandag 1 april 2013 23:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
@FAN: hee tof, binnenkort weer eitjes & babies!
Dat is juist tof. Tijd voor een camquote:Op donderdag 4 april 2013 17:24 schreef APK het volgende:
Zie ik broodkruimels liggen in die doos?
Lijkt me niet slim, daar komen andere (vogels) en beesten op af...
Tof voor die andere beesten, maar ik denk dat de duiven er niet blij van wordenquote:
quote:Op donderdag 4 april 2013 17:24 schreef APK het volgende:
Zie ik broodkruimels liggen in die doos?
Lijkt me niet slim, daar komen andere (vogels) en beesten op af...
Volgens mij kun je ze beter zelf een plekkie laten zoeken ipv ze te dwingen in een doos te gaan broeden, misschien vinden ze dat wel eng omdat ze geen overzicht hebben oid.
Oké ik heb de doos wel op de grond gezet, zonder kruimels, de takjes heb ik weer gewoonquote:Op donderdag 4 april 2013 19:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oke ik ga het meteen even weghalen !![]()
weetikveel
Ik voer ze gemalen aan mijn kat, dan zijn ze minder mooi. Verder zijn het prima beesten, er zijn er alleen veel te veel van.quote:Op zondag 31 maart 2013 23:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik vind de houtduif ook helemaal niet lelijk, met al die subtiele grijs- en pasteltinten.
Verwar je de houtduif niet met de ordinaire stadsduif, a.k.a. de vliegende rat?quote:Op donderdag 4 april 2013 21:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik voer ze gemalen aan mijn kat, dan zijn ze minder mooi. Verder zijn het prima beesten, er zijn er alleen veel te veel van.
Ook houtduiven worden gezien als plaag door boeren omdat ze maar al te graag de oogst opeten, er wordt hier en daar ook intensief op ze gejaagd binnen Europa. Bijvoorbeeld in België: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0M2MPJ2Lquote:Op donderdag 4 april 2013 22:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Verwar je de houtduif niet met de ordinaire stadsduif, a.k.a. de vliegende rat? ;
In NL is het een beschermde vogel volgens de Europese Flora en Fauna-richtlijn. Echt waar.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ook houtduiven worden gezien als plaag door boeren omdat ze maar al te graag de oogst opeten, er wordt hier en daar ook intensief op ze gejaagd binnen Europa.
Er mag inderdaad normaal gesproken alleen op houtduiven worden gejaagd tijdens het jachtseizoen. Maar er kan plaatselijk het hele jaar door op gejaagd worden als er sprake is van schade aan gewassen of verwachting daarvan, en vergunningen daarvoor worden vrij gemakkelijk verstrekt. In Nederland zal het misschien wel meevallen, hoewel ook hier houtduiven geschoten worden als schadebestrijding.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
In NL is het een beschermde vogel volgens de Europese Flora en Fauna-richtlijn. Echt waar.
Wel met bepaalde vrijlatingen, er mag in bepaalde periodes op gejaagd worden, maar bijvoorbeeld nesten vernielen is strafbaar. Niet dat er ooit tegen zou worden opgetreden, maar dat is een andere kwestie.
Boeren? Die vinden toch elk beest dat hun opbrengst (en dus bankrekening) in gevaar brengt een 'plaag'?![]()
Ik kan daar niet zoveel mee, gelukkig de NL wetgever ook niet.
En in België schieten ze zowat alles wat veren heeft uit de lucht, inclusief zangvogeltjes op trektocht.
Klopt.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Er mag inderdaad normaal gesproken alleen op houtduiven worden gejaagd tijdens het jachtseizoen. Maar er kan plaatselijk het hele jaar door op gejaagd worden als er sprake is van schade aan gewassen of verwachting daarvan, en vergunningen daarvoor worden vrij gemakkelijk verstrekt. In Nederland zal het inderdaad wel meevallen.
quote:Op donderdag 4 april 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik heb ooit (een tiental jaar geleden, dat wel) tijdens een wandeltocht door de Belgische Kempen een dode ruigpootbuizerd gevonden, een van de mooiste Noord-Europese roofvogels. Het arme beest was gemold door een schot hagel - door de plaatselijke boeren aldaar. Ik ben er een week van van streek geweest.![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |