abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 maart 2013 @ 19:37:43 #1
6941 APK
Factual, I think.
pi_124728632
quote:
De houtduif (Columba palumbus) is in België en Nederland de grootste duivensoort.

Houtduiven broeden het liefst in bossen, parken en tuinen, maar omdat ze tegenwoordig meer en meer in stedelijke gebieden voorkomen, maken ze niet zelden gebruik van gebouwen. Ze bouwen slordige nesten van takken en het is geen uitzondering dat een ei na het leggen meteen door de losjes gegroepeerde takken op de grond valt. Houtduiven leggen 2 eieren. Na het uitbroeden voederen zowel man als vrouw de jongen. Juvenielen missen in de eerste zomer de kenmerkende witte halsvlek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtduif
Houtduiven, volgens mij hebben de meeste mensen een enorme hekel aan die beesten.
Ze maken lawaai (klapperen met vleugels en een hoop geroekoe als ze geil zijn) en ze zien er dom en sullig uit.

Al jaren proberen twee Houtduiven een nest op mijn balkon te maken en ik heb ze altijd weggejaagd.
Buurman slaapt slecht en zegt wakker te liggen vanwege het lawaai dat ze maken. ( :') )

Dit jaar was het weer zo ver en heb ik een paar keer braaf de takjes weggehaald.
Na enige tijd lag er een briefje voor mijn deur waarin de buurman schreef (exacte bewoording weet ik niet meer, maar het kwam hier op neer): 'De Duiven zijn weer een nest aan het bouwen, haal dat weg.'

Ja, duh!
Ik ben zijn hondje niet. 8)7 :N

Lekker laten gaan, dacht ik en al snel hadden ze een paar takken neergelegd die een soort nest moesten voorstellen.
Buurman (best een aardige vent verder hoor) ging in de weer met een SuperSoaker en God weet wat voor andere dingen om de Duiven weg te krijgen als ik niet thuis was.
Ze bleven lekker zitten en al snel lagen er twee eieren in het nest.

En vlak voordat de eieren (na 17 dagen) uit zouden moeten komen waren ze weg. :(

Ekster?
Gaai?
Buurman?
Ik was best wel een beetje emotioneel toen ik ontdekte dat de eieren weg waren. :@

Gelukkig zijn ze na een paar weken weer aan een nieuw nest begonnen.

Hieronder een paar foto's:

Neukuh! *O*

Takje voor het nest brengen. Wat doet dat kleine dingetje daar? Dat is toch geen echte vogel?

32C, even het eitje koelen anders wordt het een gekookte Duif.

Eindelijk na jaren een jonkie op z'n favoriete plekje. *;

Maar euh, hoe denken andere dierenvrienden over Houtduiven?
Heeft iemand nog leuke Houtduif-anecdotes? :')

Dit was overigens deel 1: F&F / Het grote lompe Houtduiven-topic

[ Bericht 1% gewijzigd door APK op 01-04-2013 23:55:44 ]
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zondag 31 maart 2013 @ 19:43:57 #2
398486 Sameheart
no brain, no headache.
pi_124728878
lol, die teksten onder de foto's. het had een boek kunnen wezen.
ik vind het best lelijke duiven eigenlijk. :')
pi_124730596
kijk nou eens naar die laatste foto! ik vind dat echt een prachtig beest :D
duiven zijn qua schoonheid echt heel erg onderschat haha.

hier nog wat voorbeelden van mooie duiven:

Manenduif

Nieuw-Zeelandse vruchtenduif

Wompoo vruchtenduif

Dolksteekduif

Kuifduif

Kroonduif

dat zijn toch stuk voor stuk prachtige vogels :D zelfs gewone stadsduiven kunnen erg mooi zijn en ze zijn gewoon komisch om naar te kijken!

[ Bericht 16% gewijzigd door lotrdennis op 31-03-2013 22:25:12 ]
  zondag 31 maart 2013 @ 23:45:17 #5
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124741279
Ik vind de houtduif ook helemaal niet lelijk, met al die subtiele grijs- en pasteltinten. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_124753343
Mijn eerdere post uit deel 1

quote:
10s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 16:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik wist het wel ze zijn terug *O* ik had ze al eerder horen roekoeën :P

Ik ga ze niet meer wegjagen dus dat wordt een nestje O+
Ik wilde een foto maken toen ze op de keukendeur zaten te vrijen maar toen
vlogen ze naar de schutting en het is niet hun eerste date volgens mij dus ze zullen
strakkies wel met takkies gaan lopen slepen :')

Meet Mr. and Mrs. Duif *;

Iik denk dat ze gaan blijven :Y , toen ik vanmorgen de keukendeur opendeed was
er niets te zien, later zat (ik denk) het mannetje op de keukendeur te roekoeën :P

en zojuist zaten ze er weer met zijn tweetjes *;

helaas zijn ze héél schrikachtig, dus iedere keer als ik het vitrage gordijn en de hordeur open
doe zijn ze gevlogen, dus ik moet héél voorzichtig zijn nog, zodat ze weten dat ze veilig zijn. oO<

Dus ik heb even heel snel toen ze weer van de keukendeur naar de schutting vlogen
een paar stukjes paasbrood :+ gestrooid en ja hoor dat lustte ze wel.

Ik heb de foto door de vitrage en hordeur genomen zodat er toch ''iets'' te zien is,
eentje was dapper en kwam al snel van de schuttig af om te peuzelen van het paasbrood.

Het is een beetje lastig zo om om het hoekje te kijken, maar ik kon nog net zien dat
de andere al van de schutting op het stoeltje was gaan zitten, kon ik alleen niet op de foto
krijgen, was een té moeilijke hoek, dus sorry voor de slechte kwaliteit, maar het is tenminste al
''iets''.

Een paar jaar geleden had ik al eens een nestje op het balkon, 2 jonkies, de jaren
daarna heb ik ze steeds weggejaagd omdat ik maar een piepklein balkonnetje heb
en daar dus niet kon gaan zitten én omdat ze er ook wel een enorme zooi van maken
vooral de poep was daarna een hele klus om weg te krijgen :+ maar dit jaar heb ik
besloten om ze lekker hu gang te laten gaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De volgende keer zullen de foto's wel beter zijn, als ze eenmaal met takkies gaan lopen sjouwen krijg
je ze bijna niet meer weg :+ , dus dan kan ik wel iets brutaler zijn, maar nu wil ik ze niet te vaak
laten schrikken. Maar zo mooi als de foto's hierboven zal me niet gaan lukken maar ik doe mijn
best!
  maandag 1 april 2013 @ 13:06:48 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124753535
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 20:27 schreef lotrdennis het volgende:
kijk nou eens naar die laatste foto! ik vind dat echt een prachtig beest :D
duiven zijn qua schoonheid echt heel erg onderschat haha.

hier nog wat voorbeelden van mooie duiven:

[ afbeelding ]

Manenduif

[ afbeelding ]

Nieuw-Zeelandse vruchtenduif

[ afbeelding ]

Wompoo vruchtenduif

[ afbeelding ]

Dolksteekduif

[ afbeelding ]

Kuifduif

[ afbeelding ]

Kroonduif

dat zijn toch stuk voor stuk prachtige vogels :D zelfs gewone stadsduiven kunnen erg mooi zijn en ze zijn gewoon komisch om naar te kijken!
Er zijn inderdaad genoeg mooie duiven. En ook houtduiven zijn helemaal niet lelijk.

In o.a. Sri-Lanka heb je deze: emerald dove

En wat dacht je hier van: pink necked green pigeon

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124754126
ook heel erg mooi inderdaad!
pi_124759359
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 19:37 schreef APK het volgende:

En vlak voordat de eieren (na 17 dagen) uit zouden moeten komen waren ze weg. :(

Ekster?
Gaai?
Buurman?

Paashaas :Y
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
pi_124760988
Er liggen al wat takjes dus ze zijn druk...
  maandag 1 april 2013 @ 23:31:09 #11
323439 HetKlusKonijn
pi_124777009
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 13:06 schreef SeLang het volgende:
En wat dacht je hier van: pink necked green pigeon

Wat een schoonheid van een beest! O+

@FAN: hee tof, binnenkort weer eitjes & babies! O+
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_124876716
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 23:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

@FAN: hee tof, binnenkort weer eitjes & babies! O+
Ik snap niet waar ze zijn gebleven -O-

Ik heb net een doos neergezet en alle takjes (die nog niet waren weggewaaid) verzameld
en erin gelegd, maar ik weet niet of dat gaat helpen.

donderdag 4 april 2013 @ 15:39:42 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124878319
Ik hoop maar dat ie terugkomt
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 17:24:18 #14
6941 APK
Factual, I think.
pi_124882417
Zie ik broodkruimels liggen in die doos? :o
Lijkt me niet slim, daar komen andere (vogels) en beesten op af...

Volgens mij kun je ze beter zelf een plekkie laten zoeken ipv ze te dwingen in een doos te gaan broeden, misschien vinden ze dat wel eng omdat ze geen overzicht hebben oid.
  donderdag 4 april 2013 @ 17:28:17 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124882538
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:24 schreef APK het volgende:
Dat is juist tof. Tijd voor een cam ^O^
Mijn reisverslagen
  donderdag 4 april 2013 @ 18:21:15 #16
6941 APK
Factual, I think.
pi_124884449
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:28 schreef SeLang het volgende:

Dat is juist tof. Tijd voor een cam ^O^
Tof voor die andere beesten, maar ik denk dat de duiven er niet blij van worden :+
pi_124887446
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 17:24 schreef APK het volgende:

Volgens mij kun je ze beter zelf een plekkie laten zoeken ipv ze te dwingen in een doos te gaan broeden, misschien vinden ze dat wel eng omdat ze geen overzicht hebben oid.

Oke ik ga het meteen even weghalen ! :D

weetikveel :@
pi_124891250
quote:
11s.gif Op donderdag 4 april 2013 19:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Oke ik ga het meteen even weghalen ! :D

weetikveel :@
Oké ik heb de doos wel op de grond gezet, zonder kruimels, de takjes heb ik weer gewoon
op het balkon gestrooid en er staan 3 stoeltjes, dus ze mogen zelf kiezen oO<
  donderdag 4 april 2013 @ 21:04:17 #19
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_124891715
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 23:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik vind de houtduif ook helemaal niet lelijk, met al die subtiele grijs- en pasteltinten. :)
Ik voer ze gemalen aan mijn kat, dan zijn ze minder mooi. Verder zijn het prima beesten, er zijn er alleen veel te veel van.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 april 2013 @ 22:10:35 #20
323439 HetKlusKonijn
pi_124895215
quote:
7s.gif Op donderdag 4 april 2013 21:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik voer ze gemalen aan mijn kat, dan zijn ze minder mooi. Verder zijn het prima beesten, er zijn er alleen veel te veel van.
Verwar je de houtduif niet met de ordinaire stadsduif, a.k.a. de vliegende rat? ;)
  donderdag 4 april 2013 @ 22:19:39 #21
pi_124895759
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 22:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Verwar je de houtduif niet met de ordinaire stadsduif, a.k.a. de vliegende rat? ;
Ook houtduiven worden gezien als plaag door boeren omdat ze maar al te graag de oogst opeten, er wordt hier en daar ook intensief op ze gejaagd binnen Europa. Bijvoorbeeld in België: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0M2MPJ2L
Vandaar dat ze ook vrij goedkoop te krijgen zijn als honden- of kattenvoer.

[ Bericht 12% gewijzigd door fluitbekzeenaald2.0 op 04-04-2013 22:25:29 ]
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 4 april 2013 @ 22:27:28 #22
323439 HetKlusKonijn
pi_124896290
quote:
7s.gif Op donderdag 4 april 2013 22:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ook houtduiven worden gezien als plaag door boeren omdat ze maar al te graag de oogst opeten, er wordt hier en daar ook intensief op ze gejaagd binnen Europa.
In NL is het een beschermde vogel volgens de Europese Flora en Fauna-richtlijn. Echt waar.
Wel met bepaalde vrijlatingen, er mag in bepaalde periodes op gejaagd worden, maar bijvoorbeeld nesten vernielen is strafbaar. Niet dat er ooit tegen zou worden opgetreden, maar dat is een andere kwestie.

Boeren? Die vinden toch elk beest dat hun opbrengst (en dus bankrekening) in gevaar brengt een 'plaag'? :{w
Ik kan daar niet zoveel mee, gelukkig de NL wetgever ook niet. ;)

En in België schieten ze zowat alles wat veren heeft uit de lucht, inclusief zangvogeltjes op trektocht. :')

Ik heb ooit (een tiental jaar geleden, dat wel) tijdens een wandeltocht door de Belgische Kempen een dode ruigpootbuizerd gevonden, een van de mooiste Noord-Europese roofvogels. Het arme beest was gemold door een schot hagel - door de plaatselijke boeren aldaar. Ik ben er een week van van streek geweest. :r :'(

[ Bericht 6% gewijzigd door HetKlusKonijn op 04-04-2013 22:47:01 ]
  donderdag 4 april 2013 @ 22:41:00 #23
pi_124897149
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

In NL is het een beschermde vogel volgens de Europese Flora en Fauna-richtlijn. Echt waar.
Wel met bepaalde vrijlatingen, er mag in bepaalde periodes op gejaagd worden, maar bijvoorbeeld nesten vernielen is strafbaar. Niet dat er ooit tegen zou worden opgetreden, maar dat is een andere kwestie.

Boeren? Die vinden toch elk beest dat hun opbrengst (en dus bankrekening) in gevaar brengt een 'plaag'? :{w
Ik kan daar niet zoveel mee, gelukkig de NL wetgever ook niet. ;)

En in België schieten ze zowat alles wat veren heeft uit de lucht, inclusief zangvogeltjes op trektocht. :')
Er mag inderdaad normaal gesproken alleen op houtduiven worden gejaagd tijdens het jachtseizoen. Maar er kan plaatselijk het hele jaar door op gejaagd worden als er sprake is van schade aan gewassen of verwachting daarvan, en vergunningen daarvoor worden vrij gemakkelijk verstrekt. In Nederland zal het misschien wel meevallen, hoewel ook hier houtduiven geschoten worden als schadebestrijding.
  donderdag 4 april 2013 @ 22:43:58 #24
323439 HetKlusKonijn
pi_124897293
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2013 22:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Er mag inderdaad normaal gesproken alleen op houtduiven worden gejaagd tijdens het jachtseizoen. Maar er kan plaatselijk het hele jaar door op gejaagd worden als er sprake is van schade aan gewassen of verwachting daarvan, en vergunningen daarvoor worden vrij gemakkelijk verstrekt. In Nederland zal het inderdaad wel meevallen.
Klopt. :)

En toegegeven... ze zien er best smakelijk uit ja. :Y) :9
  donderdag 4 april 2013 @ 22:47:51 #25
pi_124897491
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 22:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik heb ooit (een tiental jaar geleden, dat wel) tijdens een wandeltocht door de Belgische Kempen een dode ruigpootbuizerd gevonden, een van de mooiste Noord-Europese roofvogels. Het arme beest was gemold door een schot hagel - door de plaatselijke boeren aldaar. Ik ben er een week van van streek geweest. :r :'(
;( Maar waarom schiet een boer een roofvogel? Dat moet toch een fout zijn geweest?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')