FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Oliekeerring lek. Garantie. Laten vervangen, of doorrijden?
silenthillzondag 31 maart 2013 @ 13:57
Oliekeerring lek. Garantie. Laten vervangen, of doorrijden?

Ik heb half Maart een Toyota Yaris 1.0 uit 2000 gekocht, bij een Toyota dealer.
Ik heb daarbij 3 maanden garantie afgesloten op het gehele motorblok en de gehele versnellingsbak.

Ik heb een lange proefrit gemaakt en kreeg de auto met nieuwe APK mee.
Code RA2 overmatig olielekkage als aandachtspunt.

Ik heb de auto in mijn eigen garage laten nakijken. Hij is in goede staat voor zijn leeftijd.
Echter aan de kant waar de multiriem zit lekt 1 van de oliekeerringen, waarschijnlijk de krukaskeerring.

Nu moet ik nog de Toyota dealer bellen om te kijken of ze dit kunnen oplossen. Olielekkage is heel weinig. Heb geen druppels op de grond gezien, maar je zie het wel zweten bij het blok.

De vraag is, als ik dit laat verhelpen, krijg ik op de reparatie dan ook nog even garantie?
Waar ik bang voor ben is dat misschien de keerring weer gaat lekken, schijnt nogal een secuur klusje te zijn. Ik heb immers nog maar 2,5 maanden garantie.

Het lek zit bij de multiriem, dus niet bij de koppeling. Mijn eigen monteur, zei dat ik er in principe gewoon mee kon doorrijden en gewoon mijn oliepeil goed in de gaten moet houden.

Graag jullie advies.
klawiezondag 31 maart 2013 @ 14:05
je kan er toch wel vanuit gaan dat ze het goed doen als dealer indien dit nit het geval is moet je hem gwn brengen voor garantie op de reparatie
jitzzzzezondag 31 maart 2013 @ 14:09
Je kan er inderdaad prima mee doorrijden, desondanks zou ik je willen adviseren om dinsdagochtend direct de verkoper te bellen en hem te verzoeken dit onder de garantie te laten repareren.

En laat je eigen garage een prijsopgave doen, want wellicht kan dit heel eenvoudig als je multiriem en aanverwante artikelen aan vervanging toe zijn.
silenthillzondag 31 maart 2013 @ 14:12
Denk alleen dat de dealer er niet zo blij mee is, aangezien de reparatie denk ik meer gaat kosten, als wat ze aan de verkoop van de Yaris hebben verdient.

Ik ga de dealer dinsdag ook meteen bellen.

Had het echter niet van een Toyota Yaris verwacht die net over de 100.000 heeft gelopen.
Netjes Dealer onderhouden.

Van eerste eigenaar, oudere man. Dus waarschijnlijk altijd rustig in gereden.
jitzzzzezondag 31 maart 2013 @ 14:18
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 14:12 schreef silenthill het volgende:
Denk alleen dat de dealer er niet zo blij mee is, aangezien de reparatie denk ik meer gaat kosten, als wat ze aan de verkoop van de Yaris hebben verdient.

Ik ga de dealer dinsdag ook meteen bellen.

Had het echter niet van een Toyota Yaris verwacht die net over de 100.000 heeft gelopen.
Netjes Dealer onderhouden.

Van eerste eigenaar, oudere man. Dus waarschijnlijk altijd rustig in gereden.
Dat is niet jouw zorg/probleem maar dat van de dealer :) Probeer het onder garantie te laten fixen, maar zoek ondertussen ook uit wat het je gaat kosten als je het toch zelf moet regelen.

De keerring zelf kost maar een paar euro, maar het arbeidsloon maakt het vrij duur. Je moet een hoop zooi eruit en weer terug bouwen om hem te vervangen. Daarom is het wellicht interessant om er nu mee door te rijden en dit tegelijkertijd met je distributieriem/multiriem en alle rolletjes, waterpomp etc. mee te pakken. Dan hebben ze de boel toch open liggen.
Ik weet niet zeker of dit kan, dit zou je aan je garage moeten vragen.
silenthillzondag 31 maart 2013 @ 14:21
De Yaris 1.0 heeft een VVT-I blok met distributieketing. Is een 3 cilinder.

Ik zal inderdaad ook aan mijn eigen garage vragen wat het kost, als zij het uitvoeren.

Dan lijk het me handig om inderdaad ook de waterpomp en de multiriem te laten vervangen.
jitzzzzezondag 31 maart 2013 @ 14:23
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 14:21 schreef silenthill het volgende:
De Yaris 1.0 heeft een VVT-I blok met distributieketing. Is een 3 cilinder.

Ik zal inderdaad ook aan mijn eigen garage vragen wat het kost, als zij het uitvoeren.

Dan lijk het me handig om inderdaad ook de waterpomp en de multiriem te laten vervangen.
Oh oke, een ketting is altijd beter. Maar goed, daar ging het niet over :) Hou ons op de hoogte :)
silenthillzondag 31 maart 2013 @ 14:24
Zal ik doen :-) Ga dinsdag teglijk even bellen.
sturmpiezondag 31 maart 2013 @ 15:45
als er geen olie lekt zou ik me niet druk maken

bouwjaar 2000 ? dat is al 13 jaar, dan mag je wel een beetje zweten
je hebt geen nieuwe auto gekocht he dus vragen aan de garage of ie een mogelijke lekke keerring wil vervangen is een beetje veel gevraagd volgens mij. die auto is de tien jaar gepasseerd, logisch dat ie ergens een beetje speling oploopt maar dat wil niet zeggen dat jou 3cilinder daarom in de soep gaat lopen.

ik heb een motorfiets gehad die lekte soms een beetje olie, bij het schakelpookje. schijnt ook een keerring ergens te zitten. jonge dat kan geen kwaad.

ik denk niet dat de garagehouder blij gaat zijn met jou vraag om een zwetend keerringetje te vervangen. je hebt kans dat dat nieuwe keerringetje na 1000 km weer een beetje gaat zweten.


als ik garagehouder zou zijn ik zou zeggen: ga jij eens lekker ergens ander mierenneuken.
als jij een pak melk koopt bij de AH en er zit een krasje op de verpakking. ga je dan ook een nieuwe vragen ? _O-

je vraagt wel veel dude ! maar aangezien die motor een CODE afgeeft, dat is natuurlijk wel een reden om naar de garage te gaan. succes ;)

[ Bericht 47% gewijzigd door sturmpie op 31-03-2013 16:05:14 ]
densmeezondag 31 maart 2013 @ 15:48
krukas keerring is niet heel veel werk hoor en aan materiaal ben je ook maar een paar tientjes kwijt
sturmpiezondag 31 maart 2013 @ 16:03
zijn wel mooie motortjes
3cilindertjes met distributieketting ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door sturmpie op 31-03-2013 16:11:01 ]
Sounddragonzondag 31 maart 2013 @ 16:19
Mortorrijders háten lekkende hokken }:|
vannellezondag 31 maart 2013 @ 17:10
quote:
13s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:19 schreef Sounddragon het volgende:
Mortorrijders háten lekkende hokken }:|
Klopt, heeft mij op een rotonde al eens een t-shirt en een spijkerbroek gekost.
En de remhandel, raw, koplamp en schaafschade.

Buiten dat: Als TS garantie heeft genomen op het motorblok dan dit gewoon het probleem van de dealer.
Hij biedt een zekerheid waar jij extra voor hebt betaald, had ie zelf maar beter op moeten letten.
Of die garantie niet moeten verkopen natuurlijk.....
blackbeartjezondag 31 maart 2013 @ 18:28
niet veel werk?

aan de ene kant moet je bak er vanaf en aan de andere kant je krukasspoelie dus je riem / ketting...

is niet zo makkelijk

mijn v6 heeft ook keerring lek alleen die drupt echt heb een automaat en juist aan die kant lekt hij .. ik waag me er niet meer aan xD vind wel mooi geweest
silenthillzondag 31 maart 2013 @ 20:13
Dat is het dus ook. Heb zwart op wit op koopcontract staan ( Zelf om gevraagd ) 3 maanden garantie op gehele motorblok en gehele versnellingsbak.

Dus niet alleen draaiende delen :-)

Bij de APK keuring, hadden ze dit probleem ook kunnen zien. Want ze heben code RA2 olie lekkage opgegeven.

Als ik dan opbel en de monteur spreek die de APK heeft gedaan, en zegt: Ja hij lekt een beetje bij het carter....
Dus dacht ik zelf, carterpakking laten vervangen. Maar het blijkt dus een krukaskeerring.
Vind ik toch even wel wat erger.

Dinsdag maar even belrondje. eigen garage voor kosten. ANWB advies vragen en dan kijken h de verkoper mij tegemoet komt.
densmeezondag 31 maart 2013 @ 20:16
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 18:28 schreef blackbeartje het volgende:
niet veel werk?

aan de ene kant moet je bak er vanaf en aan de andere kant je krukasspoelie dus je riem / ketting...

is niet zo makkelijk

mijn v6 heeft ook keerring lek alleen die drupt echt heb een automaat en juist aan die kant lekt hij .. ik waag me er niet meer aan xD vind wel mooi geweest
ketting draait binnen het blok en dus hoeft de distributie niet los, alleen multiriem poelie los halen en klaar
silenthillzondag 31 maart 2013 @ 20:30
@densmee

Bedankt. Lijkt me dan dat ze binnen 1 a 2 uur max wel klaar moeten zijn.

Is het handig om er dan gelijk een nieuwe riem en waterpomp op te laten zetten?
Spul ligt dan toch los?

Die kosten van de riem en waterpomp zal ik an wel zelf betalen.

Of gewoon de riem en waterpomp niet vervangen.
Sounddragonzondag 31 maart 2013 @ 20:35
Als de riem vet is door de olie -> vervangen, hoort imho bij de reparatie. Waterpomp is extra, noem het preventief onderhoud.
silenthillzondag 31 maart 2013 @ 20:38
Kijk hier heb ik wat aan.

Ik stel voor om dan toch alles laten vervangen.

Krukaskeerring en manuren onder garantie. De riem en waterpomp betaal ik dan uiteraard zelf.

Ik ga dinsdag bellen en zal dit topic bijhouden.
silenthilldinsdag 2 april 2013 @ 19:22
Goed nieuws, heb op donderdag 11 april een afspraak.

Ze gaan onder garantie de krukaskeerring en de multiriem vervangen. Samen besloten de waterpomp te laten zitten, aangezien er veel yarissen over de 200.000 km rijden met nog de originele pomp.

Ik heb nog een yaris gebouwd in Japan.
De gok van de waterpomp neem ik. Is ook makkelijk te vervangen mocht ie ooit de geest geven.

Ik hoop wel dat ik bij de reparatie mag kijken. En of ik garantie krijg op de reparatie.

Ik hou jullie nog op de hoogte hoe het volgende week is afgelopen. :-)
densmeedinsdag 2 april 2013 @ 19:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:22 schreef silenthill het volgende:
Goed nieuws, heb op donderdag 11 april een afspraak.

Ze gaan onder garantie de krukaskeerring en de multiriem vervangen. Samen besloten de waterpomp te laten zitten, aangezien er veel yarissen over de 200.000 km rijden met nog de originele pomp.

Ik heb nog een yaris gebouwd in Japan.
De gok van de waterpomp neem ik. Is ook makkelijk te vervangen mocht ie ooit de geest geven.

Ik hoop wel dat ik bij de reparatie mag kijken. En of ik garantie krijg op de reparatie.

Ik hou jullie nog op de hoogte hoe het volgende week is afgelopen. :-)
garantie op reparatie lijkt mij normaal, maar meekijken zou ik verschrikkelijk vinden als monteur.
silenthilldinsdag 2 april 2013 @ 20:06
Mijn vaste monteur, ken ik wel zo'n 10 jaar. Vind dat geen probleem.

Als de auto op de brug staat voor Apk en het is rustig, dan mag ik zo de bodem gratis zelf tektieleren. Ga ik ook bij de yaris doen. Ik geef mijn monteur dan ook altijd een leuke, ruime fooi.

Ik ga natuurlijk niet de hele tijd vragen stellen enzo. Dat zo inderdaad vervelend zijn. :-)

Vind het wel gezellig. Bakkie koffie erbij en sigaret.
rizzladinsdag 2 april 2013 @ 21:09
Sigaret? Bij een Toyota dealer?

Lijkt me sterk
silenthillwoensdag 3 april 2013 @ 10:48
Nee, dat is niet een Toyota dealer, maar mijn vaste garage. :P

Waar ik altijd mijn auto's in onderhoud heb.

Daar kwamen ze ook achter de krukaskeerring die lek was.
Ik had namelijk de Yaris zelf uitgebreid bekeken voor de aankoop, maar heb mijn vaste monteur er ook nog even naar laten kijken.
silenthillvrijdag 12 april 2013 @ 14:57
En de beloofde update. :P

Krukaskeerring en grote multiriem vervanen onder garantie. :)
1 jaar garantie op de reparatie.

Heb er teglijk een een nieuwe accu in laten plaatsen. Deze was in de tussentijd helemaal op.
Kon ik alleen nog maar met accubooster starten.
Kreeg 15 % korting op accu onder coulance. heel netjes dus. :)
3 jaar garantie op de accu.

Ook maar ruitenwissers voor en achter laten vervangen.

Allemaal dus goed afgelopen.
Fervrijdag 12 april 2013 @ 19:11
Was dit een dealer of een handelaar? Goede service ieder geval.
silenthillvrijdag 12 april 2013 @ 22:47
Dealer.

Toyota Digo in Delft.

Netjes te woord gestaan.
Keurig geholpen.

Dat voor een occasion uit 2000.

Verder gaat ie nu zoals altijd, gewoon bij mijn vaste monteur in onderhoud.

Net verse motor en versnellingsbakolie erin.

Binnenkort de hele bodem zelf even tectyleren. :-)

Is nu roestvrij en dat wil ik zo houden.