Voor geïnteresseerden (voor velen waarschijnlijk “tl dr”

), dit is trouwens mijn "eindoordeel" (had die al eerder op een ander forum geplaatst):
Minpunten:
- Ik vond de moeilijkheidsgraad van de combat niet in balans. Ik heb het spel op medium/normaal gespeeld. Hele stukken vond ik veel te makkelijk, maar er waren ook stukken die ik juist weer te moeilijk vond (misschien op die momenten niet de juiste tactiek te pakken?). Er zat weinig tussenin.
- Vreselijk savesyteem! Ondervonden op momenten dat ik de combat moeilijk vond, maar ook op de momenten dat ik het spel gewoon stopte om later weer te hervatten. Erg vervelend om steeds een eind terug te moeten en alles weer opnieuw te moeten doen/verzamelen. Bovendien gebeurde het autosaven volgens mij onregelmatig en was het mij (ook daardoor) zeer onduidelijk wanneer er weer een autosave zou plaatsvinden of had plaatsgevonden. Het systeem houdt replay tegen en het is zo ook niet mogelijk om meerdere games tegelijk te spelen (op verschillende manieren).
Waarom niet een systeem als bij Mass effect? Dat je altijd kunt saven, behalve tijdens combat (en eventueel ook niet tijdens andere cruciale momenten). Hoi hoi (behouden) uitdaging, doei doei frustratie en tijdverspilling!
- Het (kunnen) horen van mensen vond ik niet soepel/geleidelijk verlopen. OF je hoorde ze goed, OF je hoorde ze gewoon niet. Op dezelfde afstand staan, maar omgedraaid… meteen helemaal weg het geluid. Dat je wel tekst zag (door ondertiteling) maar helemaal niks hoorde zeggen.
- Geen ondertiteling bij het afspelen van de Voxophones. (Gelukkig kon je ze in het spelmenu lezen, maar dat is toch minder).
- Hoewel ik het zelf niet zo storend vond (omdat je als maker qua tijd en geld toch keuzes moet maken neem ik aan), waren de (zeer) weinige modellen van de NCP’s wel een “verarming” van/in het spel.
- Soms iets te veel “bloom” qua graphics.
- Geen mogelijkheid tot het skippen van bepaalde scenes/conversaties als je het verhaal al kent, bijvoorbeeld als je “doodgaat” of (voor de combat) wil herspelen?
- Dat je wapen altijd voor een gedeelte zichtbaar blijft, ook op de rustige momenten. Verstoort toch net de mooie beelden wat, vind ik dan (zeker bij een groot wapen).
- Paar kleine onvolkomenheden/glitches tegengekomen (relatief weinig voor zo’n net uitgekomen spel en niet het nader specificeren waard).
Pluspunten:
- Setting.
- Sfeer.
- Verhaal.
- Climax einde. Einde waar je echt wel even over na moet denken en dat als het je duidelijk is geworden, het nog “klopt” in het verhaal ook, erg knap gedaan!
- Stijl graphics.
- Kwaliteit graphics.
- Originaliteit (in verhaal, settting en combat).
- Spelduur (!) (Ben véél langer bezig geweest dan ik van anderen hoor/lees en dat op “medium”). Sowieso, maar zeker tegen relatief lage prijs afgezet.
- De vele, geweldige details
- Goede, soepele gameplay.
- Goede balans combat-avontuur/exploratie. (Misschien voor een shooter iets te weinig combat, vooral in de eerste helft?).
- Audio (muziek, sfx, voiceacting).
- Combat. Vooral door de skylines(rails)/ skyhooks en tears, maar ook door hulp Elizabeth, gears, vigors, hazards en (zich verplaatsende) luchtschepen. Vele verschillende tactieken mogelijk volgens mij, wat replaywaarde op zich verhoogt (maar dat savesysteem… arrrrghhh). Wapens heb ik (nog) niet zo veel over te zeggen eigenlijk. Heb bijna alleen maar de shotgun, sniper rifle of RPG gebruikt…
- Had ik de skylines/skyrails al genoemd
- De Undertow vigor, als je die “hold/charged” (en helemaal opgewaardeerd hebt). Die vond ik erg leuk om te gebruiken! (Overigens vond ik “Return to sender” de meest “behulpzame”, het is maar goed dat je die pas op het laatst krijgt )
- Leuk(e) en pittig(e) “eindgevecht(en)”.
- Het hele spel getuigt van liefde van de makers voor het verhaal, de setting en gaming in het algemeen
- De Handymen. Vond het lastig om die (zonder Return to sender) te verslaan, maar als creatie/creatuur wel erg leuk.
- Heel goed gebruik van de Voxophones. Als in kort, maar krachtig. Nooit te lang en altijd erg nieuwsgierigmakend, verrassend of bepaalde zaken duidelijk makend (vond ik van die kinetoscopes minder). Sommige logs vond ik zelfs wel een beetje ontroerend.
- Het verhaal speelt zich echt af gedurende de tijd dat je speelt (niet in allerlei aparte filmpjes/scenes ofzo). (Wat het skippen van stukken bij replay ook lastig maakt?).
Al met al, ondanks ook wat minpunten, WOW en een 9 of 9,5 (ben ik nog niet helemaal uit) van 10!