abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 maart 2013 @ 01:49:40 #1
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124674147
Goed! Ik ga hier dus verbouwen en heb meteen de mogelijkheid gegrepen om de meterkast aan te pakken. Heb een gebruikte groepenkast op de kop getikt met een hele berg Merlin Gerin alamats erin dus dat is wel lekker luxe :).

Echter, nu zat er in deze gebruikte groepenkast ook wat oud X.10 spul. Nu weet ik wat dit ongeveer inhoudt, maar de exacte werking en aansluiting van de componenten ontgaat me compleet. Ik ben namelijk benieuwd of ik hier nog iets grappigs mee kan doen.

Voor de leken: X10 is dus een domotica-protocol waarmee je dingen op afstand kunt besturen via signalen over het lichtnet (beetje als powerline ethernet maar dan ouder).
Ik wil het volgende proberen: de buitenverlichting in mijn tuin wordt nu geregeld via een tijdschakelaar in mijn schuur en een schemerschakelaar daarbuiten. Daarnaast heb ik ook nog een tuinhuis met een tijdschakelaar.
Beide schakelaars zitten op nogal onmogelijke plaatsen en met opnieuw instellen en alles moet je dus èn twee klokken instellen èn je moet erbij zien te komen.

Nu kan ik eventueel al één schakelaar weglaten: tussen mijn schuur en tuinhuis loopt een kabel met schakeldraad erin. Die is ongebruikt.
Tussen mijn huis en schuur loopt echter een kabel zonder schakeldraad.

Mijn plan is het volgende: in de meterkast een DIN-rail schakelklok (heb ik al) die de buitenlamp aan het huis bedient en via de X10-spullen een signaal over de "schuurkabel" stuurt en ook direct de buitenverlichting op afstand schakelt. Eventueel kan ik de schemerschakelaar ook direct in de meterkast aansluiten.

Ik heb de volgende X10-spullen:
Netfilter en signaalversterker (Busch Timac 2293-63Kb en 2256/3Kb)
"Fernschalter" 2272/1Kb
"Leitstelle" 2253Kb/101

Nu gaat het om de laatste twee, en specifiek de laatste. De fernschalter is een schakelaar die via X10 bediend kan worden (en waar ook een schakelaar op aangesloten kan worden).

De leitstelle is een soort controller. Maar hoe werkt dit ding? Plaatje:

Het gaat om de linker twee. Fase en nul komen uiteraard onderin binnen. Maar hoe kan ik het ding laten schakelen? En schakelt het ding de adressen die staan ingesteld, of kan het ding zelf ook op afstand bediend worden? Wat betekenen C1, C2, 1, 2 en 3?

Weet iemand dit? Het lijkt me leuk als ik er nog wat mee kan!
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_124676220
Leuk spul maar ik zou ook niet weten hoe je het het moet aansluiten.
Ik weet niet hoe goed je Duits is maar als ik daarmee google icm met forum kom je wel het eea tegen.
Ik heb ook gezocht naar een handleiding in het Duits maar die kom ik niet tegen.

Dit spul komt uit begin jaren 80, dat zal ook wel de reden zijn dat er niet zo gek veel over is te vinden ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 30 maart 2013 @ 08:42:26 #3
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124676333
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 08:23 schreef junkiexp het volgende:
Leuk spul maar ik zou ook niet weten hoe je het het moet aansluiten.
Ik weet niet hoe goed je Duits is maar als ik daarmee google icm met forum kom je wel het eea tegen.
Ik heb ook gezocht naar een handleiding in het Duits maar die kom ik niet tegen.

Dit spul komt uit begin jaren 80, dat zal ook wel de reden zijn dat er niet zo gek veel over is te vinden ;)
Ja precies! Mijn Duits is vrij redelijk, maar het enige wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is het vervangen van units door andere, compatibele units... Ik blijf rustig doorgaan met zoeken :D.

De enige reden dat ik er nieuwsgierig om ben is omdat het er gratis bij zat, ben niet van plan om er iets bij te kopen ofzo. Daar is het mij te OTZ (ouwe teringzooi) voor.

Ben er wel achter dat de "leitstelle" wel degelijk een controller is, die commando's naar het huisadres èn naar het apparaat met het huisadres en het apparaatadres kan sturen. Maar hoe weet ik nog niet :D
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_124676802
Je gaat dus verbouwen en gelijk je meterkast "vernieuwen" met Merlin Gerin alamats van misschien wel 30 jaar oud? Of dit nu zo verstandig is daar heb ik mijn twijfels over, het lijkt me leuk speelgoed voor hobby,maar niet meer vertrouwd om een installatie nog jaren deugdzaam en vertrouwd te beveiligen.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 20:30:32 #5
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124695010
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 09:31 schreef exlurker het volgende:
Je gaat dus verbouwen en gelijk je meterkast "vernieuwen" met Merlin Gerin alamats van misschien wel 30 jaar oud? Of dit nu zo verstandig is daar heb ik mijn twijfels over, het lijkt me leuk speelgoed voor hobby,maar niet meer vertrouwd om een installatie nog jaren deugdzaam en vertrouwd te beveiligen.
Alles is getest en in orde, verder weet ik waar ik mee bezig ben, dus maak je daar maar geen zorgen over :P. Maar dat was de vraag niet.

X10 is idd hobby. Ik heb het er voor niks bij en het lijkt me grappig als ik er nog wat mee kan. Ik ben op de hoogte van het feit dat X10 nogal makkelijk gestoord kan worden, en dat er complete spookhuizen mee gebouwd zijn (verlichting vanzelf aan/uit, gordijnen die vanzelf gekke dingen gaan doen, dat soort dingen).
Echter, ik heb het, vind het idee leuk, maar hoe sluit je dit aan? Werkt het niet, dan sloop ik het er gewoon weer uit.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 21:09:45 #6
63722 z80
I fink you freaky
pi_124697130
mogelijk heb je hier wat aan:
http://en.wikipedia.org/wiki/X10_%28industry_standard%29

maar om dit spul te gebruiken heb je ook een controller/bedieningspaneel nodig en die zijn niet goedkoop.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 21:55:36 #7
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_124699571
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 21:09 schreef z80 het volgende:
mogelijk heb je hier wat aan:
http://en.wikipedia.org/wiki/X10_%28industry_standard%29

maar om dit spul te gebruiken heb je ook een controller/bedieningspaneel nodig en die zijn niet goedkoop.
Wat ik tot nu toe begrijp is de "leitstelle" van zichzelf een controller die een signaal naar het ingestelde huisadres, of het ingestelde huisadres+apparaatadres kan sturen. Dus dan zou het paneel vervallen. Ik snap je denkwijze, dat dacht ik namelijk eerst ook! Thanks voor de hulp iig :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')